Bråk eller bus?
Mina två hanhamstrar brukar liksom "pipa" åt varandra ibland. Jag har bara sett dom göra det en gång, och då la sig den ena liksom på sidan och den andra gick fram och började, som det såg ut som, slicka på honom. Vad gör dom, har dom redan börjat bråka eller busar dom bara lite med varandra? Dom är bara 11 veckor gamla och har bott tillsammans hela livet. För det allra allra mesta så är dom jättegulliga mot varandra och så. Är jätterädd att mina små pojkar ska göra illa varandra ju… 
//Caroline
vad för hamstrar har du? Om dem inte är roborovski så tycker jag att du ska separera dem.

Varför ska hon separera dem, dvärghamstrar är flockdjur.
Om de bråkar ordentligt, eller ofta så att det låter då kan det vara idé att sära på dem. Och även ifall en av dem jagar den andra och den alltid hamnar i underläge likaså.
Om du har sett en händelse så är det ju ingen fara. De växer ju och ska ordna upp rang sinsemellan.
#1 Så drastiska metoder tänkte jag nog inte ta till. Jag har 2 vintervita, och dom trivs för det mesta tillsammans.
#2 Dom brukar för det mesta "hålla tyst", och jag tror att dom skulle bli olyckliga om jag separerade dom från varandra, eftersom att det för det mesta är jättegulliga mot varandra, så tack för svaret! 
//Caroline

Jag har sett hamstrarna i affären bråka mycket; "slåss" och pipa! Men det slutar alltid fort och de blir inga skador. Alltså är det bara normalt beteende. Men märker om det är allvarligt… :)
Tack för dom bra svaren, då vet jag att jag inte behöver oroa mig! :)
//Caroline

#5 Glöm dock inte bort att du kan behöva oroa dig i framtiden, om det utvecklas åt "fel" håll. För det händer.
Mvh Ellenfyrkant
#6 Är mycket väl medveten på att jag kan behöva separera dom i framtiden, men då är jag beredd på det.
//Caroline
Nu har dom börjat igen…. Men nu är det värre… dom piper i princip konstant mot varandra när dom är vakna….
Dom pep mot varandra och sen slutade dom och då kastade sig den ena mot den andra och såg ut som att dom skulle jaga varandra… Men dom gör det i princip bara i huset, tror ni att det blir bättre om jag ger dom ett till hus? Eller är det dags att separera dom nu? För då kanske jag måste köpa två hamstrar till som sällskap, och så blir det också pannkaka och så står jag där med 4 burar…. vad krångligt det blev… 
//Caroline
Ge dem gärna fler hus att hålla till i, så kan de själva välja om de vill sova tillsammans eller ej.
Mina två vintervita honor som bor tillsammans är som ler och långhalm, jag vill verkligen inte sära dem åt då de verkar totalt beroende av varandra. Vaknar den ena- så gör den andra också det, de sover alltid tillsammans, äter alltid tillsammans och sitter tätt intill varandra vid matskålen osv.
Men de har börjat pipa en del de också- så jag förstår precis din oro. Men mina har aldrig jagat varandra eller så, det är mer att de sitter å trängs å så kivas de. En är i underläge, men de slutar lika fort som de börjat.
Min åtgärd är mer aktivering- både tillsammans och var och en för sig. Så jag hoppas att de bara gnabbas lite och att det inte blir värre.
För som du säger- trivs dom med varandra i övrigt å verkligen verkar må gott tillsammans så vill man ju inte dela på dem. Gör man det finns det ju ingen återvändo.
Vad har du för Bur till dem? En tanke är ju att du ger dem en större Bur, ett akvarium eller liknande. Har de mer plats att röra sig på behöver de ju inte vara uppe i varann lika mycket och båda får en möjlighet att komma undan och gå ifrån om de vill vara ifred.
Bara en tanke, det kan va värt att testa iaf så kanske du slipper sära på dem 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#9 Tack Odette, dina svar är verkligen bra! :)
Dom sover tillsammans på dagarna, tätt tätt, och då är dom ju verkligen snälla och gulliga med varandra. Den ena är i underläge som dina. Dom har aldrig jagat varandra, men om dom kommer trångt så piper dom så… Jag har också funderat på det där med större Bur. Deras Bur håller definitivt dom lagliga måtten, större än det lagliga också självklart. Men det är en gallerbur, den är inte särskilt stimulerande…. Vi ha faktiskr ett gammalt akvarium uppe p vinden, jag ska ta ner och ta måtten och rengöra om den funkar. Så ställer jag ner dom leksaker dom har i leklådan och prövar, vem vet, dom kanske trivs bättre där. Men då är bara mitt problem rengöringen, hur ska jag göra rent akvariet(byta spån och annat)på bästa sätt, har du något tips om du har akvarium? Usch, jag skriver lite halvdåkigt idag…. ;)
//Caroline
Nu har jag mätt akvariumet, 50 cm långt, 30 cm brett och 30 cm högt. Den är tyvär lika stor som den andra, men känns mer stimulerande.
Nu vet jag inte hur jag ska göra, mycket lättare att få in roliga grejer i akvariumet. Plus att jag inte vet hur jag ska göra med hjulet. Dom tycker om sitt Hjul, men det kan dom väl inte ha i akvariet? Kan man köpa bara en ställning till ett Hjul, eller måste man köpa ett Hjul till? Hur skulle ni ha gjort?
//Caroline
Är det samma mått på akvariet som gallerburen så skulle jag nog ändå byta.. för det går ju att inreda på ett helt annat sätt (har jag fått för mig). Jag hade ju akvarium till två av mina vintervita honor förut (tyvärr fick ja sära på dem snyft) å de hade super skoj i de akvariet! Det är sjuuuukt roligt att inreda akvarium 
Däremot hade det ju inte gjort någon om det var lite större, då hade du kunnat göra ett värsting palats till dem 
Kan slänga in ett par bilder på hur det såg ut hos mina..
(Deras favvo-utsikts plats)
Jag tycker det är såå fint med akvarium, hade gärna haft kvar det till dem om de inte börjat bråka så mycket. Men du får fundera lite på om du vill testa att byta till dem å se om det blir någon förbättring i deras kommunikation eller inte..
vad gäller råttor så vet jag att det ibland kan fungera med miljöombyte iaf, så det är lite därför jag tänker att det kan vara värt att prova även om det inte är så mycket större.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tack för ditt svar, om jag byter kommer jag att bli pank för att jag måste köpa till saker ;) Men då byter jag och ser hur det funkar eller…. Åhh, jag har beslutsångest… Och hur blir det med hulet? Suck vad det här är svårt… :/
//Caroline
hihi, ja men hellre att man blir lite pank än att man måste separera på dem utan att känna att man faktiskt försökt 
Hjulet? hmm, ta ut det å så låter du dom ha det när de kommer ut å springer..? i don't know.
Men försök att se lösningarna istället för problemen!
*peppa*
_
#!4 Jag kastar mig utför stupet och prövar! :) Du har/hade ett otroligt mysigt akvarium, det är precis så där som jag alltid drömt om att dom skulle få ha det! Kan man ta in stenar från skogen och koka dom i vatten så dom blir steriliserade och sen ha dom i buren? Och var har du skaffat all din inredning? Förlåt att jag frågar så mycket men det här är helt nytt för mig! ;)
//Caroline
mina 2 hanar bråkade jättemycket i min trevånigs gallerbur. när jag flyttade dem till en dunabur så lugnade dem sig. fast de har aldrig varit bästa vänner.
skaffa stora hus med två ingångar, så slipper de känna sig instängda.
vissa hamstrar piper oftare än andra.
Mvh
Mig
#16 Jo, nu ska dom får flytta till ett fint akvarium med mycket grejer att plocka och pyssla med och leka i, så det löser sig nog. Dom gör ju inte illa varandra. :)
//Caroline
Den där stora "stubben" är eg. en akvariedekoration som jag hade till eldbukssalamandrarna jag hade.. likadant med den stora trä roten, den är också från tidigare akvarier. Svin dyra i inköp, men annars finns det ju massor med roliga saker att beställa från djuraffärer osv. Jag har beställt mycket online å det behöver inte bli så dyrt. Iaf inte alla gånger hihi 
Stenar kan man plocka in från naturen (se bara till så de inte är några vassa kanter etc..) å antingen koka i vatten eller värma i ugn beroende på storlek.
Lycka till nu! Ska bli kul att se hur det blir, och om de låter bli att gnabbas 
Skulle det bli värre så vet du vem du får skylla på *rullar oskyldigt med ögonen*
_
Mina 2 vinter vita hanar har jag också sett göra så 1 gång.
Då la sig den ena på sidan och det såg ut som den andra slickade på den.Men har inte sett det något mera.Jag vet ej ålder på dom men gissar runt 5-6 månader.
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
#18 *skakar på huvudet* Nejnej, dig kan jag väl skylla på! Det är ju jag som vill pröva
Om det inte funkar skyller jag på hamstrarna…
*ger buren en lömsk blick*
#19 Idag har dom inte bråkat lika mycket som igår iallafall, tack och lov!
//Caroline
#20 vad bra:)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
#21 Ja du, idag har dom knappt pipit nåt alls, bara lite imorse, den största av dom pep och satte upp tassen framför den andras fejs som om han sa "Talk to the paw", haha, då skrattade jag! :)
//Caroline