Seriösa frågor
Läser lite i trådarna här och har kommit på några frågor. Jag är helt seriös när jag ställer dessa frågor så anklaga mig inte om det blivit fel. Jag vill bara min lilla Pepsi det bästa.
Han sover mycket vilket är självklart då han är vaken på nätterna och springer i sitt Hjul. Barnen vill för det mesta ta upp honom och gosa och leka med. Jag är lite blödig ibland som mamma och tillåter det efter 14-tiden. Han sover när dom tar upp honom. Tycker lite synd om honom men samtidigt är det likadant för mina barn. Dom får hålla honom en stund så att han får komma tillbaka och sova igen. Är det bra det här? Det är inte länge som dom håller på. Max 20 minuter.
HUr länge skall maten ligga framme i hans Bur? Det kommer alltid en massa småflugor. Maten menar jag då med färsk mat. Vid vilken tid är bäst att ge honom mat? Nu ger jag allt mellan 14-17 och han sover ju vid den tiden så maten blir ju att ligga där ett bra tag.
Varför skall man inte ha hö i en hamsterbur? Blir dom sjuka och dåliga av det? Han har i sitt bo just nu.
Barnen var otåliga när han kom till oss i januari. SÅ dom "slängde" sig över honom för att lyfta ut och hade inget tålamod att göra hon tam på ett annat sätt. Tänker då på att locka honom med någon godbit. Han är visserligen tam och låter dom lyfta honom men han föredrar oss vuxna framför barnen men låter dom hålla honom utan att visa aggression. Men han kommer inte när man håller fram handen i buren. HUr gör jag så att han kommer frivilligt upp på min hand?
Han tycker inte om att vara på öppna platser så som bord och soffor. Han har aldrig gillat det utan det skall vara i famnen eller något hörn eller under filtar. Är alla hamstrar såna? Han kanske har agorafobi (torgskräck)?
Tja det blev ganska långt det här men jag hoppas att jag får några svar. Han är snart 1 år i december.
Jag kan svara på litegrann så får fler fylla på.
I mitt tycke så är det inte bra det barnen gör, jag förstår varför de gärna vill umgås med honom, men det är inte de att de bara är en kort stund, utan de är av den anledning att de stör hans sömn, som jag förstått de. Alltså att han blir väckt, när han väl är vaken tror jag inte de spelar någon större roll hur länge han är vaken, men jag vet inte säkert. Men det vore verkligen bättre om barnen kunde ge sig till tåls till kvällen, för hans skull.
Jag ger mat efter de har varit ut på sin lekstund, då är de allert o vakna, så omkring 21.00.
Hö kan punktera deras kindpåsar o är direkt livsfarligt för en hamster, använd strimlat toa papper i boet
Min ena skulle aldrig komma om jag så satt med handen i buren hela kvällen, sticker jag dit en godis så tar han den o går iväg. Så de får ni lite kolla med honom, verkar han helt ok med att man bara sticker in handen o lyfter upp honom så gör så, men han ska förstås inte känna sig rädd eller hotad.
Personligen skulle jag inte ha en hamster på ett bord eller soffa, såvida det inte är under sträng uppsikt, de har aboslut noll koll på höjder o kan lätt kasta sig över kanten. Så ha honom hellre på golvet, prova lägga ut en massa leksaker så kanske han törs prova sig framåt.
Pust, de blev mkt text
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
På den första frågan så ska man ju egentigen inte väcka hamstern. Det har tyvär hänt för mig några gånger (
). Men om det nu blir "nödvändigt"(jag vet inte riktigt hur det skulle kunna bli nödvändigt, veterinär? Nej, jag vet inte.)så måste man väl ta det väldigt försiktigt. För mig händer det dock att jag väcker dom på morgonen när jag byter vatten, och då brukar det bli att plocka fram dom.
Och på den sista frågan så skulle jag nästan gissa på instinkter. Mina hamstrar har också allaihopa velat springa från öppna ytor intill väggen eller vad som nu finns närmast. Man kan ju tänka sig vilda hamstar. Om dom skulle springa på ett helt öppet fält så kan man ju förstå hur lätt det skulle vara för rovfåglar att se dom och ta dom i sina klor.
Förlåt för ett litet kosntigt inlägg, jag var visst inte så bra på att skriva idag, men ge gärna kritik till mig ocm jag har skrivit nåt fel, så får jag lära mig nåt nytt idag :)
//Caroline
Det där men instinker kan jag förstå. Tänkte inte på det där med rovdjur och liknande.
#1 Får sätta upp en regel här i huset att ta Pepsi är inte tillåtet förrän efter 17 eller liknande. Nä han verkar inte ha problem med att bli upplyft. Oftast så hinner han inte vakna till och reagera. När jag kollat läget så har det tagit en stund för honom att vakna till och då har han visat att velat bita till men inte gjort det.
Höet skall bort. Kan möss ha det? I annat fall slänger jag hela påsen.
Jo när han är på bordet så har vi alltid suttit runt honom så att han inte skall ramla ner. Vill ju inte att han skall gå och bryta något ben eller så. Han brukar få vara på bordet medan jag sitter vid laptopen i köket men kryper alltid upp på mig och i famnen. Så gullig. :D
Tycker det är bra att du frågar å kollar av läget lite, man kan inte veta allt å alla har ju olika sätt att se på saker å ting. Så alltid bra att fråga vad andra tycker så får man bilda sig en egen uppfattning utefter det 
Först och främst så förstår jag dig, jag vet själv hur otåliga och ivriga jag och mina systrar var gentemot djuren vi hade. Men när det kommer till en hamster så skulle jag inte rekommendera att någon, varken barn eller vuxen väcker hamstern och tar upp den.
Det beror ju lite på hur hamstern är, men personligen tycker jag att det är väldigt egoistiskt även om barn inte tänker så. Hamstern har sin Bur som sitt hem och sin trygghet, boet är ju dess tillflyktsort där de gömmer sig för att få sova och vara ifred.
så jag tycker du ska sätta dig ner och prata med dina barn och förklara, att när hamstern sover så måste han få sova. Det verkar vara en himla snäll hamster ni har, för många skulle säkert tappa humöret och bita ifrån bara för att få vara ifred.
Det är inte synd om dina barn även om de gärna vill hålla honom och gärna vill vara med honom- men inte får vid vissa tidpunkter. De får lära sig att respektera hamsterns dygnsrytm helt enkelt 
Tror att det bara är nyttigt att de får lära sig det och vänta tills hamstern själv vaknat. Då är det ju fritt fram att ta ut och gosa 
Vad gäller öppna ytor så ligger det ju i deras natur att inte blotta sig för faror. De springer helst längs väggar och under saker, för att inte bli upptäckta av ev. rovfåglar. Så det är inget konstigt, de vill gärna ha det lite lummigt och "tryggt" än öppet och naket..
Ang mat-tider; ge honom färskmaten när han vaknat så slipper det ligga å bli dåligt
Å sen är det bara att försöka ge en lagom mängd så han äter upp det mesta på en gång. Sen kan man plocka bort sånt som blir över dagen efter. För att få bort flugorna- köp spiraler på Granngården eller liknande och häng upp i taket. Jag har fått sätta upp såna jag med. de nedrans flugorna tycker det är för kallt ute så då kommer dom in till oss 
Ang hö så har det redan påpekats här att det kan sticka hål på kindpåsarna. Jag kan fylla på med att det inte bara gör ont utan även kan ge infektioner om det blir sår som inte vill läka. Sen finns det ingen som helst anledning att ge en hamster hö eller halm då det inte innehåller något som de varken behöver eller kan tillgodogöra sig om de äter. Som bäddmaterial är det inte heller lämpligt. Ta ut det på en gång å ge honom mjukt hushållspapper att bädda med. Då ska du få se på nån som kommer må gott 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#3 Man rekommenderar inte hö till möss heller, men där är det för att hö ofta innehåller olika kvalster m.m. som kan göra mössen sjuka
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Varken möss eller råttor ska ha hö heller.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tack. Då slänger jag påsen. 
#4. Han är fiffig för han kommer inte fram när barnen är vakna utan det blir lite rörelse när det är tyst. Så på så sätt kan vi inte "vänta" på att han skall vakna. Då får barnen aldrig klappa honom. Men dom har mössen att klappa annars. Han sover djupt för han står i vardagsrummet där det kan var en del ljud.