Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 5276 ggr
Emel
0

Naturlig livsmiljö?

Enligt Djurskyddslagen (§4) så ska djur hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt. 

Hur tycker ni att man ger en hamster möjlighet till att bete sig naturligt i fångenskap/bur?

Hur tolkar ni lagen? Ska man bygga upp ett lanskap som ser ut som i det vilda och hur skiljer sig det tama hamstrarna mot de vilda hamstrarna?

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Odette
0

Sånt där tycker jag är super intressant! Kortfattat kan man väl säga som så, att alla djur som hålls i fångenskap bör ha möjlighet att utföra beteenden som är naturliga för dem. Instinktivt osv. Gräva är ju en sak, å därför bör man t.ex ge hamstrarna möjlighet att gräva, bygga bo och gärna ge dem möjlighet att krypa i gångar osv. Bara så de har möjligheten att göra det ifall de vill. Sen är väl våra domesticerade djur inte alltid så "nära instinkterna" eller vad man ska säga. Det kan skilja väldigt mycket från individ till individ. Men möjligheten ska ges oavsett.

Att lagen däremot skulle mena att alla hamsterägare bör bygga upp stora landskap utefter hur de lever i det fria har jag väldigt svårt att tro med tanke på att de har väldigt små mått ang. minsta burstorlek.
Så lagen i sig är ju lite motsägelsefull.
Generellt sett tolkar jag djurskyddslagen som att "man kan inte ge dem allt de behöver men man ska alltid sträva efter en så ultimat tillvaro som möjligt".
Bortsett från deras knasiga mått på burar samt div. felaktig information om en del arter (vet att förut stod det t.ex "Brunråtta" istället för tamråtta. Det kan vara ändrat nu, men det är ju helt galet vilket som. Artnamnen bör väl då ändå va korrekt tycker man ju..)

Kom att tänka på en tidigare diskussion kring detta, där man diskuterade huruvida en hamster verkligen behöver ett springhjul till hands dygnet runt eller ej- "i det vilda rör de ju på sig extremt mycket.."

Å där har jag lite skilda åsikter. Visst rör de mycket på sig i det vilda, men man måste ha i åtanke att även om springhjulet i sig kan uppfylla deras behov av motion, så är det lika fullt inte en naturlig rörelseform.
Jag tänker lite som så; att i naturen så rör de ju mycket på sig för att undkomma faror, söka föda, samla bomaterial osv osv.
Inget att detta behöver de domesticerade hamstrarna bry sig om. Grundbehovet för motion och hjärnklurigheter/stimulans finns ju kvar! Absolut.

Men jag har ändå svårt att tro att en tam hamster som springer i hjulet hela dess vakna tid får samma "tillfredställelse".
Har vi ändrat allt i dess miljö- gett dem en Bur osv, så bör vi försöka anpassa den nya miljön så gott vi kan för att det ska efterlikna djurets vanliga hem så gott det går. Men en Bur och ett springhjul kommer ju aldrig att vara "naturligt"- även om det för de domesticerade hamstrarna är det enda de vet om. För dem så är det ju en lite annan sak..
Jag tycker man ska vara lite försiktig med att jämföra de vilda med de tama och dra liknelser.. för då kan man vända och vrida på det tills man knappt vet vad som är fram och bak.

Man måste försöka se att även om de fortfarande har sina behov så är de inte samma vilddjur som det en gång var.
Å det gäller ju inte bara hamstrar utan de flesta djur som hålls i fångenskap.. de som fortfarande kräver en hel del arbete och daglig hantering för att "hålla sig tama", är de djur som inte hållts i fångenskap så länge. Men hamster tex är ju inte direkt något nytt inom husdjurskretsar Tungan ute

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Emel
0

Bra och intressant svar! Och jag håller med dig. Det är ju lite överdrivet att jämföra det vilda och de tama. Även fast att jag tycker att det är viktigt att hålla det vildas beteende som riktmärken och man ska sträva efter det. Alla dessa minsta burmått är ju, som du sa, helt förvirrande då jag inte tycker att man kan få in tillräckligt med saker för att göra det naturligt.

Det med Hjul är också en intressant sak. Visst får det röra på sig men inte i det syfte som springandet är till för, att samla mat, bomatereal osv.

Inte ens brunråtta står det, utan brun råtta. Hehe, måttet gäller bara för bruna råttor Tungan ute

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Odette
0

#2 haha jaa.. då ska jag se till att skaffa mig en vit råtta istället, så gäller inte de reglerna Flört

Ja jag tycker det är jätte bra att ha som riktmärke, jag menar skaffar man sig en orm eller en ödla så ser man ju till att ha en lämplig temperatur och en bra miljö i terrariet. Det gäller ju oavsett djurart. Så även om man aldrig nånsin kommer att kunna uppnå det som naturen har att ge- så får man försöka att sträva så gott man kan- åt det hållet.

Sen är ju tankarna & åsikterna kring detta VILT delade (haha… där va jag rolig, vilt …gah) Men ja, alla tycker och tänker olika, på gott och ont :)
Men jag tycker det är intressant att se hur andra tänker så länge det finns en vettig tankegång bakom uttalandena Tungan ute

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Emel
0

Du har så rätt såFlört

Åsikterna är ju såklart olika hos folk. det märker man inte minst på blocket där de säljer en ''stor kaninbur'', som jag tycker är miniliten, skulle knappt kunna ha en hamster i den :P

Att lägga maten i en skål (fröblandningen) tycker jag är ganska överflödigt. Det är ju helt klart lättare för oss mäniskor men desto tråkigare för hamstern. Iställat kan man ju sprida ut och gömma maten så att de får utlopp för deras behov av att söka mat (lite iallafall).

Men det är viktigt att anpassa deras miljö efter deras behov. Så att det passar alla små hamstrar Glad

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Ja det är också en sån där grej som vi människor hittat på, kletig mat kan man ju lägga på en fat så det inte sölar ner hela buren.. men nu när jag tänker på det så förstår jag inte varför jag har skålar till mina då jag ändå brukar lägga torrfodret både i/och brevid.. Är ju heller ingen garanti med matskål- att man ska kunna se hur mycket som är kvar. Iom att hamstern oftast tar med sig allt till boet ändå så Oskyldig

Jag har haft en hel del råttor genom åren, å de är ju såna som verkligen behöver aktiveras för att må bra. De behöver få kämpa lite ibland för att komma åt maten etc.
Men det är något man med fördel kan använda sig av oavsett djurart- har man hamstrar kan man ju gott och väl gömma maten i en toarulle som de själv får öppna osv.

Det gör större nytta än man kan tro Glad

På bilden har vi en av råttflickorna jag hade, det är sjukt intressant att se hur olika tekniker olika individer har- för att lättast komma åt de goda..
Denna tös kom på den briljanta idén att styra alla köttbullar framför sig så de alla hamnade på mitten av snöret. Då blev snöret tyngre så hon kunde stå på hyllplanen och bara plocka åt sig! Mycket smart Flört

_

Emel
0

#5 Aww! Dom är smartare än man tror :)

Mina hamstrar tog ändå all mat som låg i skålarna och stoppade in det i sina kindpåsar sen sprang de och la de i boet.

Det gäller att vara påhittig Flört

Denna kommentar har tagits bort.