Hjälp mig!
Snälla snälla svara!
vad ska jag göra min hamster hona har en duna Bur med galler upp till hon gnager på gallret hela tiden!
Jag kan inte få henne att sluta har gett henne gnagar pinne och lite andra grejer hon kan gnaga på men hon slutar ändå inte!
snälla snälla hjälp är så rädd att hon ska göra illa sina tänder!
Bild på honan är vid hörnet?
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!

använd spray på gallret som är gjord för att få valpar att sluta tugga på saker eller ättika,
snälla ta bort hamstervaddet , flera hamstar dör av deet varje år, och om du har vitamindroppar,saltsten eller kalksten ta bort det också.
ge även henne kött en gång i veckan potatis,ris 2 gånger i veckan och grönsakaker varje dag samt frön hela tiden
låt henna springa av sig fritt i ett badkar eller en aktiveringshage nåt stort ställe att springa varje dag 1 timme.
Hur gammal är hon? En del hamstrar trivs inte så bra i burar med galler medan andra inte bryr sig nämnvärt om att gnaga galler.
Det viktigaste är att hon får bra med aktivering och stimulering utanför buren, gärna i form av att hon får möjlighet att gräva i en stor bytta med något roligt material, blomjord eller liknande 
Aktivering är alltid bra och tillsammans med bra och närigsrik mat är det nog grunden för deras välmående.
Är hon mycket aktiv och gnager helt maniskt på gallret oavsett hur mycket du aktiverar henne så kan jag varmt rekommendera ett akvarium med nät över som lock. Många hamstrar trivs bäst i akvarium så man kan få testa sig fram lite grann 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
*2
Hon ska fylla 3 månader 31 oktober
Tack för att ni svarade ska försöka med era tips=P
//Nova
*1
varför dör hamstrar av det?Det är ju jätte viktigt att det får i sig salt och kalk.
//Nova
#4 salt och kalk får de i sig lagomt utav från fröblandning, grönsaker och färsk mat.
För mycket salt och kalk förstör hamsterns njurar.
Vaddet och orsaka blodstopp om de trasslar in sig i det. Samt att de kan kvävas då de gärna tar bomaterialet och stoppar det i kinderna när de bäddar.
Använd toa eller hushållspapper istället :)
// Sofia
#4 Många djuraffärer bland annat, går ut med informationen att de ska ha både Hjul, saltsten, hamstervadd osv osv.. Men Hjul är inte alls obligatoriskt, bättre om hamstern får springa av sig i en stor lekhage med massa roligt att gnaga och klättra på. Sen kan man låta dem springa i ett Hjul nån gång mer bara för Motionens skull. Men det ger inte så mycket mer stimulans än motionsmässigt..
Salt och kryddor ska man se upp med! Ta bort saltstenen och ge istället bra och näringsrik kost- utan salt. Osaltad pasta, kyckling, kött (ej saltad eller kryddad), massa goda och varierande grönsaker och kanske en liten ostbit ibland 
Finns men del artiklar här på hif ang Foder och skötsel.
Men vadd är absolut inget man kan rekommendera, är man rädd om sina djur så tar man helt enkelt bort det. Jag skulle nog inte kunna leva med mig själv om nån av mina hamstrar kvävdes av en sådan sak. Men tyvärr så informerar ju inte zooaffärerna om riskerna. De vill bara sälja så mycket de kan 
Toapapper funkar kanon! å finns för övrigt alltid hemma 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
okej tack för att ni svarade ska gå och ta bort saltstenarna och vadden genast!
//Nova
#7 Kanon!! 
_

det är sånt här som jag gillar när hamster ägarna lysnnar, då vet man att de älskar sina hamstar,glöm nu inte all färskföda och den vikta rathagen
nene det glömmer jag inte
//Nova
Vad är det för storlek på buren?
_
ää svår fråga har typ glömt bort men ska försöka ta reda på det=P
//Nova
#1 ris kan klibba ihop kindpåsarna, så inget som jag skulle rekomendera att ge. Vitamindroppar ger jag de gånger jag ser att en hamster är lite tröttare eller på väg att bli sjuk. då funkar det bra. ser inget fel med att ge det ibland, så länge man inte överdoserar eller ger det precis varje dag. kalksten är bra i mycket små mängder, tex. om man ser att de drastiskt har fått i sig mindre av det, men som du säkert menar ska den inte vara inne någon dag utan bara så de gnagt av lite någon minut. se inte detta som en pik mot dig utan som en mer ingående förklaring av ditt medelande.
#0 använder du ättika så späd den jättemycket.
Mvh
Mig
#13 ris är inte farligt så länge det inte är saltat. Snarare något de behöver då och då. Hamstrar ska INTE ha salt eller kryddor, och därför ej saltsten.
Ger man en bra, näringsrik och varierande kost så behöver de inga vitamintillskott. Då får de i sig allt de behöver genom maten, naturligt och bra 
Här finns en artikel om mat ->
_
Sen så rekomenderar djuraffärer saker som djur inte ska ha bara för att dom vill sälja mer.
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
#14 skrev inte att dem skulle ha salt utan att om man märker att de har fått förlite vitaminer eller kalk, så ska man tillföra det då. kanske skrev lite otydligt.
Mvh
Mig
#16 Det jag skrev om salt var mer allmänt- inte riktat till dig. La bara in det när vi kom in på ämnet ris 
_
Är det Evonda ?
ja vem är du??
//Nova
Ska riset var kokt eller ? :)
#20 Ja det är ju en fördel 
// Sofia

Kan man ge hamstrar kokt pasta och varför gör man det?
#22 Absolut, kokt pasta (ej saltad) kan man ge någon gång i veckan, innehåller bra med kolhydrater.
_

okeej det visste jag inte:)