Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3779 ggr
Novis10
0

Djuraffären......................!!

Hej idag så var jag och min kompis på en djuraffär vi köpte ett nytt Hjul till Morris och handlade också lite gnagarblandning!

När vi gick in hos hamstrarna så tittade jag in i en av guldhamstrarnas bur……………..

Och där låg en hamster tittade på den för den hade klibbit öga och sedan såg jag att den inte andades så jag blåste på den för att se att den bara sov!

Men den var dööd jag och min kompis fick tårar i ögonen dom borde sköta sina djur bättre!!!!

Den var typ bara några veckor eller nån månadGråter

Vi gick till personalen och berättade att det låg en död hamster i en av burarna då följde hon med oss.

Då visade jag henne buren då sa hon den sover säkert bara och hon tog upp den då ryckte den till med foten!

Det kanske bara var närvryckningar men ja då gick hon in i ett rum och kom ut lika snapt som hon hade gått in!

Jag undrar faktist vad dom gör med dom döda djuren??

Asså blir bara så arg!!!!!!!!!!!!!!!!!!

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

MoaL
0

För det första så kan guldhamstrar sova extremt hårt. Jag har ibland tagit upp hamsterungar på djuraffär som jag har trott har dött, men känt att de är varma och mjuka. Vissa gånger har jag fått skaka ordentligt för att de alls ska vakna. Om det ryckte i tassen så sov den säkert bara, de har inte nervryckningar om de har självdött av hjärtstillestånd, wet tail eller liknande.
Det är vanligt att guldhamstrar som kommer från grossist dör på djuraffären, det är ingenting som djuraffärerna kan göra något åt, det går inte att bota. Jag har varit mycket på djuraffär, jag har till och med sovit på djuraffär, och vissa gånger har bara en till tre av tio hamsterungar överlevt leveransen och de följande veckorna. Det handlar mycket om stress.
Döda djur slängs eller fryses in, inget underligt med det. Det är heller ingenting att bli arg över, eftersom djur faktiskt dör. Alla djur lever inte tills de är 2-4 år. Egentligen är det naturens mening att endast max två ungar ska överleva i en kull som ska ersätta föräldrarna, de övriga ungarna ska bli Foder till andra djur. Om du tänker på hur grossisterna har sina djur så är det inte så konstigt hamsterungarna efter flytten därifrån till djuraffär och kanske kort därefter måste flytta till en ny ägare, oftast ett barn som inte förstår att hamsterungen behöver lugn och ro i början, dör av wet tail. Det är oftast den enda sjukdomen som dödar hamsterungar på djuraffär.

När du säger att det ryckte i tassen så tycker jag att det låter som om hamstern helt klart levde, men sov hårt.
Var den kall och likstel? Var den inte det så levde den.
Om den var död så hade det knappast någonting med själva djuraffärens skötsel att göra, utan antingen stress eller något annat. Så länge de har mat, vatten, hus och en Bur så kan man inte klaga på skötseln särskilt mycket. Möjligtvis om man vill klaga ifall de har hamstervadd, men det har inte djuraffärerna här i stan.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Shjimm
0

summan av kardemumman, köp aldrig djur som kommer från grossister. enda sättet man kan stoppa den vidriga behandling av djur som pågår där är genom att bara köpa från uppfödare.

MoaL
0

Det är enda sättet.
Visst är det lustigt att alla dessa djurlagar vi har för att djur ska må bra inte verkar gälla grossister? Undra varför.

Mvh,
Moa

Shjimm
0

det kanske kommer från grossister i andra länder, så det blir svårt för sverige att styra över det. jag vet faktiskt inte, det skulle inte förvåna mig om det pågick i sverige också.

Novis10
0

jag vet inte om den var likstel för det var en på djuraffären som tog upp den och sedan försvann hon in i ett rum och kom ut utan hamsternGråter

//Nova

MoaL
0

#4 Nej, Imazo är en svensk djurgrossist som djuraffärerna beställer alla sina djur ifrån - om de nu inte köper eller får från privatpersoner, det är ju många privatpersoner som får kullar/avlar och ger bort eller säljer sina ungar till djuraffärer. Jag har själv kontakt här i stan med en av djuraffärerna som jag säljer guldhamstrar igenom. De ringer när de har några intresserade och om jag har ungar så kommer jag in med dem. Då får jag träffa kunderna och berätta litegrann om hamstrarna också. Oftast hjälper jag dem också att välja Foder och liknande och brukar alltid avråda från saltsten och hamstervadd, och tipsa om toalettpapper och liknande. Mina hamstrar är alltid populära eftersom de är så tama och hanterade jämfört med grossisthamstrar. Jag skulle föredra att alla djuraffärer valde att köpa djur från privata uppfödare, åtminstone i den mån det går.

#5 Såg du inte när hon plockade upp den?

Mvh,
Moa

Shjimm
0

#6 problemet där kommer ju till att de flesta uppfödare vill veta var deras bebisar hamnar, och inte gärna säljer till vem som helst. det blir genast mer jobb och "jobbigare" för affärerna att få in pengar för djur de säljer och därmed tappar affärerna intresset för det. tyvärr. pengar > liv.

Novis10
0

jo det gjorde jag  men inte så  bra

//Nova

MoaL
0

#7 Och därmed har man det högst befintliga problemet med grossistdjur - att nästan inga seriösa privatpersoner som avlar vill sälja genom djuraffär. Det bidrar till att strypa valmöjligheterna för djuraffärerna, och ger dem endast valet att köpa genom en djurgrossist som har nästan alla sina djur i labburar, matar med endast hård pellets, knappt någonsin hanterar dem, avlar hej vilt utan urval, och så vidare. Det kommer nämligen alltid att vara så att djuraffärer säljer djur, och särskilt nybörjare köper nästan aldrig genom en privat uppfödare. Jag skulle förmodligen aldrig ha börjat med de djur jag har om inte djuraffärerna hade sålt djur. Jag tycker inte att just det faktum att djuraffärer säljer djur är dåligt eller fel. Det jag ogillar är okunskapen, felkunskapen och oviljan att lära nytt hos mången personal.

Det finns inte någon seriös registrerad superduktig uppfödare som kan vara helt säker på att de ungar som de säljer hamnar i ett gott hem. Två av mina marsvin, Molly och Polly, kommer från en registrerad marsvinsuppfödare häruppe. Jag fann dem på blocket där de och deras minimala Bur bortskänktes. Då var de ungefär ett och ett halvt år gamla och deras ägare hade tröttnat. Ägarna var väldigt trevliga, men buren var så skitig och nedpissad att det hade frätt bort mycket av marsvinens päls på magen. När jag kom hem med dem upptäckte jag att ägarna bara hade strött på ett fräscht lager spån ovanpå det ofräscha, bara för att det skulle se snyggt ut när jag kom.

Kontentan av det hela är att visst, man kanske inte får samma kontakt med köparen, men möjligheten finns ju faktiskt att skicka med sitt namn och telefonnummer så att de kan ringa om de får bekymmer, har några frågor, och så vidare. Jag har inte gjort det tidigare, men en av dem som köpte en hamster av mig på djuraffären letade till och med upp mig här på iFokus och mailade mig, vilket jag tyckte var väldigt roligt. Jag har själv inget stort kontaktnät eftersom jag inte är särskilt social av mig, jag annonserar inte ut mina hamstrar/djur, och jag vill sällan ha hem någon. Att sälja genom en djuraffär är en perfekt kompromiss för mig, eftersom jag då får pengar tillgodo där vilket är till fördel för mina djur, får sålt mina små ulltussar, och får träffa köparna. Dessutom förhindrar det att djuraffären beställer från Imazo, vilket inte är någon nackdel i mina ögon - för att inte tala om att köparna får sociala, kontaktsökande, handtama guldhamsterungar som är vana hantering, grönfoder och diverse annat. Det i sin tur kan bidra till att de nyblivna ägarna tycker att det är så roligt med smådjur att de söker sig till sidor som denna och lär sig ännu mer. Dessutom är det bevisat att husdjur är bra för själen, vilket ger välmående hos ägaren som gör att deras husdjur får ännu mer kärlek, omtanke och skötsel och mår ännu bättre i sin tur.

Fler seriösa uppfödare borde kontakta djuraffärer och prata ihop sig med dem om att sälja därigenom. På det viset får man förhoppningsvis ned antalet djur som säljs genom djurgrossist. Att skicka med eventuella stamtavlor och exempelvis kort med namn och telefonnummer till uppfödaren med varje djur som säljs genom djuraffären bidrar dels till att köparen tycker att det är extra roligt och förhoppningsvis blir ännu mer intresserad, dels till att sprida "reklam" om sin egen uppfödning vilket naturligtvis är en fördel både för djuren och Dig som uppfödare. Dessutom gör den bättre kontakten man får med djuraffärerna att de inte är lika negativt inställda när man vill komma med eventuell kritik och förslag på förändringar.
Så istället för att som uppfödare sitta och svära över djuraffärer och deras grossistdjur och okunskap, är det bättre att ta kontakt med dem och komma överens med dem om saker som i det större sammanhanget kan skapa stora förändringar för även andra djur än bara själva uppfödardjuret, och förbättra deras levnadsförhållanden runtom i hela Sverige.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa