Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 2065 ggr
Caroline.H
0

När börja ge färskmat?

Min hamster gick natten till den 23/9 bort. Jag saknar henne jättemycket, men jag kände att jag inte kunde klara mig utan hamster, det blev för tomt. Så redan dagen därpå så kom två underbara hanhamstrar hem till mig. Dom är sju veckor gamla och Sibiriska Dvärghamstrar. :) Nu undrar jag när jag kan börja ge dom Färskmat, tex gurka, och andra grönsaker, köttfärs osv, i små mängder såklart. Jag längtar till jag ge dom detta då jag vet hur mycket hamstrarna brukar tycka om det, plus att jag kan få chans att titta på dom lite närmare, eftersom att dom är väldigt rädda och skygga än så länge, och inte vågar komma fram så det kanske hjälper att locka med lite mat. :) (jag har ett riktigt matvrak) Skulle vara kul att titta lite närmare på dom, se skillnader mellan dom, eftersom att jag inte ser nån skillnad på dom ännu ;)

//Caroline

UlrikaD
0

Färskmat ger man ju redan innan bebisarna flyttar hemifrån så det kan du ju göra direkt.

Caroline.H
0

Okej, tack, för med min förra hamster så sa dem i djuraffären, (ja, jag köper i djuraffär) att jag skulle vänta två till tre veckor innan dem skulle få något annat an torrfoder. Men tack då! Glad

//Caroline

UlrikaD
1

#2 Det betyder att djuraffären är för snåla för att ge sina djur färskfoder helt enkelt. Tyvärr.

Caroline.H
0

Ja, jag antar det :P Men det är okej att ge dom lite färskfoder ändå va, trots att dom är så unga? Man måste ju börja någonstans, och sen öka succesivt efter som när deras små magar vänjer sig vid färskfodret. :)

//Caroline

UlrikaD
1

Självklart. De kommer nog att bli väldigt glada och tacksamma.

Caroline.H
0

Okej, tack, vad glad jag blir, jag vill skämma bort dom lite :)

//Caroline

Odette
1

Det enda man bör tänka på är att börja vänja dem lite succesivt, men man brukar ju i "vanliga fall" börja med stödmatning redan då de är små och börjar äta fast föda.. så de är absolut inte för unga! De skulle ha fått grönsaker, Barnmat, sallad, ärtor, ägg etc för länge sen :P

Så börja lite smått att ge dem lite färskfoder å sen är det bara att mata på :P

Hoppas de blir lite mindre skygga om ett par veckor, det är ju skit jobbigt när man är sådär nyfiken å bara vill pilla å pussa på dem å så törs de knappt komma fram hihi.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Caroline.H
0

#7 okej vad bra, nu kan jag vara säker på att det är okej så att dom inte får

t ex diareé av det och att dom inte får några problem med sin lilla mage. Skrattande

Precis, jag känner ett stort sug efter att få peta på dom och så, men dom är livrädda, och jag har inte världens bästa tålamod! Obestämd Men jag fick klappa dom lite på huvudet idag iallafall!

Plus att jag vill fråga dig en till sak! När är det dags (efter att man fått hem dom) att börja göra dom handtama? Jag vet att det är olika från olika individer, men hur långt tid brukar kunna funka bäst, har du nåt tips? Glad

//Caroline

hamstermackan
1

med min guldis tog det ungefär 1 månad innan hon var HELT tam men jag kunde ta upp hon redan första dan =D hon var så nyfiken och snäll så man kunde knappt tro att det är sant. hon är 1 år och 1 månad gammal nu och hon är världens snällaste hamster =D

Odette
1

Man får ha lite tålamod, det första du kan vänja dem vid är att du är i närheten av buren, pratar, bökar lite osv. Så vänjer de sig vid din närvaro fast på "avstånd", de vänjer sig vid din röst och att när handen kommer ner i buren så vankas det antingen mat, eller att du bara gräver lite i bottenströet osv.
Tillslut blir de förhoppningsvis lite nyfikna, å börjar de komma fram till handen och så är det ett bra tecken, då vet man att förr eller senare kommer de att acceptera att man tar ut dem :)
Ett steg i taget ^^

Lycka Till!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_