Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2052 ggr
[MittNamn]
0

gnagar på buren.

Hejsan. Trasan ( som är en guldhamster)gnagar som en tok på sin bor som är gord av ett gammalt skåp. Hon får vara ute ca 2-3 timmar per dag och hon får även springa i hamsterboll ibland. jag har även testat att stryka på "stopp och väx" och rosvatten och tabasko (inte samtidigt) på stället där hun brukar gnaga för att hon ska sluta men inget funkar.

Vad kan jag mer göra?

SweetCheeks
0

Vad har hon att gnaga på i buren? Pinnar, kräckers eller liknande?

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

[MittNamn]
0

ja, hon har pinnar och toarullar.. jag la en pinne precis där hon brukar gnaga men hon valde inte den..

91Marran
0

min dvärg hona, vill att man rör vid henne, eller typ puttar bort henne när hon biter på gallret, så hon vet att man finns där. då slutar hon och går oftast och lägger sig.

Mvh
Mig

[MittNamn]
0

hm.. låter inte helt sannorlikt men testa kan man ju alltid.

91Marran
0

prova annars och sätt in ett Hjul i buren.

Mvh
Mig

[MittNamn]
0

ja har redan ett Hjul i buren.. missade bara o nämna det..

[MittNamn]
0

Ingen som har en bra idé?

91Marran
0

#7 hur ofta byter du inredningen?

Mvh
Mig

[MittNamn]
0

Har inte haft henne så länge kanske en månad eller så.. men än så länge har hon fått lite nya saker iaf (iof har jag nog bytt ut minst hälften av pryttlarna) tycker inte hon borde vara rastlös. hon har ju en stor 3vånings Bur med trappor i, grejer att klättra på o gnaga på och springa i.

MaaariaS
0

Jag har haft hamstrar som hela tiden gnagde på gallet och inte slutade vad man än gjorde.När jag sen köpte en till hamster, så köpte jag en Bur som inte gick att gnaga galler på och sen bytte jag  till gallerbur till den hamster med och han har aldrig bitit på gallret på denna Bur han har nu,han har iof en Bur med smalare mellanrum än vad som brukar finnas på hamsterburar.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[MittNamn]
0

ok, jag borde inte köpa fler hamstarar då jag är allergisk egentligen.

Jag vet att det finns dunaburar man kan köpa men jag vill egentligen inte köpa någon Bur som är mindre än den hon är van vid.. för den är nog även större än marsvins dunan.. Jag tycker även att det är väldans dyrt.. Hon gnagar ju inte ens på gallret utan på en trälist som sitter på ett hyllplan.. men det är fortfarande mycket störigt o jag måste byta ut den titt som tätt

MaaariaS
0

Ah ok såg nu att det inte stod galler utan buren…sorry..

kan du inte sätta lite fyrkantsnär på listen och se om hon slutar bita iaf borde hon inte kunna gnaga så långt ner så du behöver byta.Tänk på att se till  att det inte är några vassa kanter på fyrkantsnätet som hon kan göra sej illa på sen.(om du nu väljer det)

[MittNamn]
0

har inget litet sånt nät.. men jag har faktist funderat över att bara spika dit någon form av metalllist på den listen.. altså en sånn liten tunn list..

MaaariaS
0

Det skulle nog funka jättebra, det har jag gjort när mina chinchillor gnagde på Bur dörren ,efter det så slutade dom att gnaga.Det låter som en bra ide …pröva det.

TildaH
0

Det kanske är störande, men det är himla bra för hennes tänder att hon gnager på en trä "grej" såvida de inte blir rymningsrisk förstås. Själv har jag stora problem att få mina att gnaga trä så jag är oroad att tänderna ska växa sig för långa.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[MittNamn]
0

grejen är ju inte just att hon gnagar utan att hon gör det konstant när hon är vaken o inte är utanför buren. hon verkar så frustrerad eller något sånt. som om hon är sjukt desperat på att komma ut så hon inte vet vart hon ska ta vägen.. ne jag vet inte det känns som att det är ett större problem än att det är störigt iaf.. jag vill att hon ska kunna känna sig lugn i buren också..

TildaH
0

#16 Ok, då håller jag däremot med dig.

Stor skillnad om hon gnager för att hon gillar att gnaga eller den där besattheten.

Hade själv problem med min äldre kille, han började gnaga galler och de är som du beskriver, man får inte hamstern att sluta, den blir som besatt. Men han slutade direkt när han fick ett Hjul att springa i, fast de hjälpte ju tydligen inte på din tjej

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[MittNamn]
0

#17 det är precis så som jag menar.. jag kan inte komma på någe mer att göra.