Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2437 ggr
[GeeGee]
0

Den första tiden med hamstern

Hej!

Har just skaffat en liten supersöt Guldis som heter Mio, tråd kommer snart om honom. Tänkte att många kanske undrar hur man ska göra den första tiden med en liten hamsterbebis hemma och det skadar inte mig att få en uppfräschning i ämnet.

Så skriv gärna lite om detta ex:

1.Bra mat att ge då hamstern är bebis/ung.

2. De första dagarna i det nya hemmet.

3. Att få den tam.

4. Hur man får bort "dåliga beteenden", ex gnagning, bitning.

Med mera… =)

[GeeGee]
0

Ingen som kan skriva något? Ni måste ju veta lite… ;)

Zvintos
0

1.Bra mat att ge då hamstern är bebis/ung.
Först är det ju bra att ge det fodret som bebisen är van vid, det vill säga det som uppfödaren ofta skickar med (jag gör åtminstone det).
Sedan kan man antingen vänja över till det Foder man köpt, eller fortsätta ge samma Foder som uppfödaren.
Något att tänka på är att allt nytt ska introduceras, dvs har hamstern aldrig ätit ex paprika förut, så ge bara en liten liten bit och ös inte på med en hel skål.
Detta gäller i och för sig även om hamstern är vuxen.
Energirikt tilläggsfoder, så att hamstern växer som den ska, men såklart inte så mycket att den blir tjock.

2. De första dagarna i det nya hemmet.
Låt den lille bekanta sig med sin Bur först och främst.
Sedan får man se när h*n är redo att börja utforska resten.
Det beror lite på hur pass snabbt den känner sig bekväm/är tam, vilket leder till fråga 3.

3. Att få den tam.
Förhoppningsvis har uppfödaren hanterat ungarna mycket, vilket gör det hela enklare.
En del ungar är i princip tama från start, så där behöver man inte göra mycket mer än att se till att den fortsätter vara tam.
För ungar som är lite "spattiga" ännu, brukar jag börja med att sitta vid buren och mest prata med den för att först göra den van vid min röst.
Nästa steg är att fortsätta prata med hamstern, medans man har handen i buren (helt stilla) så den kan komma fram och nosa på handen.
Sedan fortsätter man med att hamstern ska tordas gå upp i handen, bli upplockad etc.

4. Hur man får bort "dåliga beteenden", ex gnagning, bitning.
Många gånger kan dåliga beteenden såsom gnagning av galler odyl, bero på att hamstern är uttråkad.
Ett bra sätt är då att se till att hamstern blir aktiverad, får komma ut och utforska osv.

[GeeGee]
0

Tack för svaren.

Några ledfrågor:

1. Energirikt tilläggsfoder vad är det. Är det exempelvis Barnmat och välling?

2. Behöver ungarna någonstans där de kan vara helt isolerade och komma undan helt eller ska man se till att det är ganska öppet för att hamstern ska vänja sig vid en?

3. Om hamstern inte bryr sig om att lukta på händerna och bara springer förbi, hur gör man då?

4. Jag har hört att man kan blåsa på dem för att få dem att sluta med sitt dåliga beteende, stämmer detta?

Detta är saker osm folk har frågat mig, vad skulle erat svar vara?

Zvintos
0

1. Energirikt tilläggsfoder vad är det. Är det exempelvis Barnmat och välling?
Ja, energirikt är ex Barnmat, gröt och annat.

2. Behöver ungarna någonstans där de kan vara helt isolerade och komma undan helt eller ska man se till att det är ganska öppet för att hamstern ska vänja sig vid en?
Mina har alltid någonstans att komma undan, där de oftast sover.
Att ha öppet kan vara både bra och dåligt, det beror lite på hamstern.
Helst bör den ju ha någonstans att få vara själv, anser jag.

3. Om hamstern inte bryr sig om att lukta på händerna och bara springer förbi, hur gör man då?
Då får man helt enkelt ha tålamod.
Man kan också lägga något gott i handen som hamstern har svårt att motstå.

4. Jag har hört att man kan blåsa på dem för att få dem att sluta med sitt dåliga beteende, stämmer detta?
Njae, jag har inte sett att det skulle funka att få de att sluta.
Så det är väl inget jag skulle rekommendera.
Dessutom blir det ju svårt att stå och vakta den hela tiden den är vaken, för att blåsa på den när den är "olydig" (dvs håller på med sitt dåliga beteende).