Städning av buren
Tänkte att folk kunde få berätta hur ofta de städar de smås burar, vad de har för Bottenmaterial, byts allt Bottenmaterial vid städning, om deras hamstrar går på toa eller inte, hur ofta det byts vatten, om det brukar möbleras om i samband med städning. O.s.v. Vore kul att höra hur olika hamsterägare gör.
Mvh Ellenfyrkant
Nu har jag bara varit hamsterägare i två veckor, men jag byter allt Bottenmaterial (spån) en gång i veckan. Gullan går på lådan och kissar, men bajsar gör hon lite var stans… Toan rensar jag varannan dag och byter sanden helt när jag byter spån. Vatten får hon nytt varje dag.
Möblerat om har jag inte gort ännu =)
Jag städar inte min Bur regelbundet, utan när det börjar lukta och vara ofräsht, men ungefär varannan vecka brukar det bli, tycker själv att det låter sällan men det behövs inte oftare. Då byter jag spån, samt skurar upp burdelar och leksaker. Jag brukar använda mig utav Toa lätt, men har nu spån som jag tycker att min lille plutt verkar trivas bättre i , aså i fortsättningen blir det nog spån :] Jag möblerar väl kanske lite annorlunda, dock blir det svårt när en övervåning tar upp typ halva buren ^^ Men jag försöker i alla fall att sätta in nya kartonger och leksaker när jag städar :]
Vatten byts varje dag hemma, tyvärr inte i stugan där vi måste ha med oss dunkar med vatten pga. brunnsvatten… I brunnen alltså ;] Alltid fri tillgång till fröblanding, samt grönsaker ett par dagar i veckan :]
Jag städar varanan, var tredje vecka beroende på vilken hamster det är (dock har det aldrig sätt smutsigt ut i burarna eller börjat lukta, men tycker det är bäst att göra rent ändå för hygiensikt skäl), då bytts allt underlag och buren tvättas grundligt ur och alla saker slängs i diskmaskinen (utan vattenflaskan) då jag inte årkar stå för hand och tvätta rent eller slängs och bytts ut
. Använder mig av toalett och hampaströ, dels för att det håller längre än ex spån och sen är jag allergisk mott spån och har även en hamster som är det. Alla mina hamstrar är rumsrena så dom går flitigt på sin toalätt, deras skålar bytter jag Sand varanan/var tredje dag och skålen tvättas i samband med bytte av Sand.
Deras vatten bytts varje kväll och maten fylls på när det behövs.
Möblera om görs så gott det går, inte för att jag tror alla mina uppskatar det
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Byter i buren varannan vecka, alla kissar på låda så den byst 2-3 gånger i veckan beroend epå hur smutsigt det är, en del har mindre skålar o då byts det oftare.
rensar boet några gånger i veckan då de bajsar där o lägger ibland Färskmat där, den tas dock bort dagligen.
vattnet byts 1-2gånger om dagen.
Oftast får de ha samma leksaker men de läggs inte på samma plats, de som har katonger får nya då de oftast är trasiga o så när jag städar.
Använder Toa-lätt
Tidigare bytte jag alltid en gång i veckan, det var fortfarande rent, men trodde att man var tvungen att göra det så det var därför.. hihi. Nu städar jag varannan vecka, men tar då två dagar i rad då jag städar 5 burar ena dagen och 5 den andra (eftersom jag har 10 hamstrar hinner jag inte det på bara en kväll eftersom jag har skola o allt). Så nu sparar man lite pengar och det känns superbra :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

#6 Måste bara säga att jag har 30 burar som är 1m långa och 50cm breda.(chinchillaburar).
Städar dem varannan vecka, går åt en spånbal till allihopa och en spånbal kostar 60kr. Det är ju inte direkt mycket pengar.
Precis som #5 här hemma, haha.
Här städas det oxå ungefär varannan vecka(ibland lite längre), eller om det behövs tidigare, för de som slarvar med att kissa på lådan ex. ^^. Förövrigt byts sanden i sandlådan ca varannan dag, eller när det behövs. Sköljer ur lådan/skålen i samband med sandbytet.
När jag städar byts allt Bottenmaterial ut, hus, matskålar osv. diskas ur. Försöker möblera om och lägga in något nytt varje gång, oftast nya kartonger då då de är söndergnagda. Ibland tar jag även lite av det gamla (av det "mest rena")spånet och strör ut på det nya, hos vissa.
Mat och vatten får de varje dag! Ofta Färskmat oxå. Det medför att man får kolla i boen då&då, så d inte ligger nån gammal mat där.. *tänker på Exa..*
Jag använder spån och toa-lätt.

#7 Dels har man ju olika ekonomi, så är det olika vad man föredrar och har möjlighet att köpa. Är ganska säker på att jag vet vilka spånbalar du pratar om och hos mig skulle det funka att ha en sådan, i garaget. Men kan tänka mig att det blir både dyrare och klurigare att hitta plats åt allt om man t.ex. bor i en lägenhet i stan.
Well well, no more Off topic. 
Mvh Ellenfyrkant
Kör med Toalätt här hemma och jag städar ej ur dem så ofta då det i alla fall här i stan är dyrt. Men 60 kronor för 30 burar är superbilligt. Jag har 3 burar till en hamster och då går det åt toalätt för ca 100 kronor och jag tycker det är lite dyrt. Men blir det smutsigt så gör jag rent men han kissar alltid i toan och bajsar på speciella ställen ;)