HEJ!!
Hej, jag ska snart skaffa mig en liten hamster <3 Och jag skulle bara vilja veta om ni har några tipps eller så. /Tack för ni tar er tid.

Okej, vilken dort ska du ha? Om du väljer dvärghamster så finns det 4 arter, roborovski, vintervit, kinesisk och campell. Och om du väljer dvärghamster så måste du minst ha 2, men inte på kinesisk.
// Dodat :)
jag tänkte guldhamster
Min kompis säger att man kan ge dem kattmat på burk, funkar det?
#3 Det ska gå bra, dock inte som ersättning för fröblandning har jag för mig :P
så de måste ha fröblandning eller? XD (förlåt men jag är nybörjare med hamstrar) Men kan en guldhamster leva själv? eller måste man ha 2?
Jag skulle rekommendera det som "basmat", och sedan grönsaker, kattmat som du sa, och även okryddat kött vid sidan om då de inte bara är växtätare. Guldhamstrar ska leva själv, annars blir det fight ;) De är solitära djur till skillnad från dvärghamstern.
Det är bara att fråga på, det är inte lätt för någon i början, och här på forumet lär du få svar på dina frågor! 
Tack så jättemkt båda 2! =) så, Fröblandning, grönsaker,kattmat och okryddat rått kött, kan man alltså ge. Men man måste inte ge allt va? (förutom fröblandingen som jag förstog det?) Jag hörde att det var ågons hamster som hade långa tänder/lång klor, vad gör man då? är det vanligt hos hamstrar att ha det? Och (ursäkta för så många frågor) men är det bäst att ha hona eller hane? P.S. Ska bara ha EN isåfall! /Tack så mkt… =)

#8 när dem får långa tänder så kan man ge dem hundkex eller någon pinne att gnaga på ^__^
Och det spelar inte så står roll om man vill ha en hona eller hane. Båda är lika sociala och keliga ändå :)
#9 Man ska ha så mycket spån så det täcker botten iaf, det är vad jag gör.
Och jag vet inte om man ska ha låda som Bur. Men vad är det för slags låda? Fast jag skulle rekommendera en dunabur istället. Dunaburar är BÄST! xD ( Min åsikt )

Jag glömde skriva att det inte alls är svårt att lära hamstar gå på toa :) inte för mig iaf
fröblandningen ska de ha fri tillgång till hela tiden medans grönsaker/pasta/gröt osv kan man ge ett par ggr i veckan. Kött räcker med en gång i veckan.
Tack =) ji jag var ganska säker på det med fröblandningen =)
tack så mkt =) det kan jag pröva
Jag vill bara passa på och tacka ALLA som har skrivit till mig på denna tråd det är ni som gör så min hamster får en bättre framtid TACK :D (betyder värkligen mkt för mig)
#17 Det är ju jättebra att du frågar när du undrar över något, här finns många kunniga som kan ge dig bra svar:) Lycka till med hampisen! :D

#17 när du har skaffat hamstern, så får du gärna visa lite bilder :D
#19 Ja, bilder gillar vi! :D (A) Massvis med bilder(A) ^^
Jaa du, ladda kamerabatterierna!
Min hamster har blivit tokfotograferad, gjorde en ministudio och satte han i ;)
Självklart! =) lääängtar tills den han kommer till mig =)=)=) (jag bestämmde mig för en hane, jag döper honom till Wunder, för det betyder mirakel på tyska mitt egna lilla mirakel =) Tack alla)
istället för fröblandning kan du köpa mat, med allt i en bit, så alla ämnen som din hamster behöver finns ihoptryckta som torrfoder. då väljer den inte ut det godaste och kan råka få brist på något ämne.
Mvh
Mig
tack för idén! Vad heter den maten då? X)
om man köper den maten, behöver dne ingen annan då?
#25 de behöver fortfarande frukt, men inget animaliskt protein som kött då det ingår i själva maten redan.
Det finns flera olika:
*Hamster Complete
*Vita kraft hamster special
*Selective hamster (luktar lite speciellt)
Finns säkert några till, fråga på närmsta djuraffär så hjälper dem dig säkert. :-)
Mvh
Mig
Selective var det jag menade.
Mina får inte frukt längre då jag tror att de får svamp av detta.
Jag tycker ändå att tjejen ska köpa ett bättre Foder, de du nämner är väl alla fröer förutom Selective som då är små torra kex.
Jag vet en butik som ger detta till sina djur, enbart detta, de är magra som tusan….
Ett bra Foder blandar man själv, färdiga blandningar finns det sällan bra av ….
em ursäkta mig nu är jag lite förvirrad vad ska jag sattsa på?
Om jag nu ska ha egen blandning, vad ska man då ha? Kan någon vara snäll att säga exact vad och hur mkt och hur ofta jag ska ha alla olika saker? Jag vill min Wunders bästa =) /tack så mkt.
Jag skulle satsa på att läsa en massa artiklar här på Hamsterifokus och låna hem böcker från biblioteket. Fine, det står oftast lite underlig fakta i dom men det är värt att veta! Sen kommer du lära dig något nytt varend dag när du får hem din lilla hamster. Min hamster käkade allt. Det finns oftast "regler" gällande vad som är bra för dom och inte så följer man bara dom så löser sig allt! Var inte rädd att prova nya saker bara :-)
//Emma
Det bästa är att köpa fröblandning som finns på dom flesta djuraffärer i lösvikt och ha den som bas och sedan blanda i lite extra om man vill det.
Sen såklart grönsaker och lite annat smått och gott några ggr i veckan.
Tack tror jag satsar på fröblanding och lite grönsaker sedan ska jag så klart läsa så mkt jag kan. Låter det bra? =)
Ja, det låter jätte bra! :)
Precis, köp en basblandning, sen kan du ha i sockerfri musli, pretty pets, sen brukar jag äen blanda i torrfoder till katt direkt i maten, dessa är nu bara exp såklart =)
#35 Lånar tråden lite; När jag var liten var Pretty Pets mer eller mindre svartlistat. Har de "blivit bättre" eller har hamsterfodret alltid varit bra?
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
#36 Aldrig hört det, vad var det som var så illa med det ?
#36 Kommer knappt ihåg, det v<r färgglatt konstgjort och marknadsfördes på ett "läskigt sätt". Som sagt, var ett tag sedan, men det var inte hamsterfodret det gällde så vitt jag vet.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Det är väll inte direkt bra att bara ge pretty pets, men att blanda i lite i basmaten gör nog inget.
Jag köper lösvikt i djuraffären (förut köpt i 20kg säck) och blandar i, pretty pets, poppad majs, rispuffar, cornflakes, banan skivor & kattmat.
#28 alla tre har funkat för mig. selective är väl det sämsta av dem, funkade inte på min ena dvärghona. de andra två funkar jättebra. Man kan ju ge några fröer i veckan om de blir lite smala.
Mvh
Mig
Hej igen, kom på en fråga till :p Hur lär man dom att "gå på toa" på ett speciellt ställe?

Du kan vänta med att se var den kissar någonstans först. Sen så kan du lägga toaletten i den hörnan som din hamster kissade på :)
vaddå "lägga toaletten" ? XD

#43 Man kan köpa en toalett som man kan sätta vid någon hörna. Eller om du inte vill ha en toalett så väljer hamstern själv var den vill kissa och då är det ofta vid ett hörn :)
aha okej :D
Hej har precis fått hem min hamster, för en halvtimme sedan, det blrv en Norah istället :P Ialla fall så måste jag fråga: När hon kom hem bröjade hon plöttsligt skrika och kräva i spånet och hon värkade inte alls sugen på att äta eller drick, vad ska jag göra???? =(
#47 Låt hon vara ifred o göra sig hemmastadd.
Grattis till den lilla, vad blev det för något?
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Okej, ni är ju experterna =) Det blev en guldhamster, hona. Döpte henne till Norah Tack!
#49 Experter är att ta i, vissa av oss, t ex jag! har endast haft hamster i ca ett halvår. Men de hindrar inte mig från att ge tips o råd till andra, hihi.
Vilken färg?
Du får göra en bildtråd med söta bilder på henne när hon boat in sig på några dagar
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jaha, hon är vit med svarta fläckar, föresten hur långt tid tar det för dem att vänja sig? ca en vecka eller längre en så? Bilder kommer när det kommer =)
Min Wunder skrek jättehöt när jag öppnade buren nu, jag har ej rört henne men hon skrek som om jag skulle mörda henne!!
Hamstrar skriker när de är rädda och/eller känner sig trängda. Det handlar om att ha mycket tålamod, låt det ta tid. Man måste vinna förtroendet innan de kan börja slappna av i ens närhet.. Prata vid buren, pillra i spånet. Men vänta med att plocka upp.. Det är bättre om hamstern kommer självmant när den är redo för det :)
Tålamod, tålamod. Det går aldrig att säga hur lång tid det tar att få ett djur tamt, det är så himla individuellt.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Okej, tack