Nejnejnjenjenej!!
åååh
Som ni vet så hade ju Gnutta en kull den 8 maj. Hon bor i ett akvarium som alltid står uppe (det är väldigt högt, hon kommer inte ut) Och idag så köpte pappa o jag ett Hjul till henne. Jag ställde ner det i akvariumet för att hon skulle kunna springa i det.
Nu, några timmar efteråt så hör jag att Gnutta piper (hon piper på ett speciellt sätt, så jag visste att dte var hon) Vart rädd attnhon hade gjort illa sig på hjulet. Men när jag kommer in i rummet så ser jag Gnutta i Ecuadors Bur!
FAAN! Alltså.. Det verkar som att dom har parat sig, men jag hoppas på att det inte blir nånting. Jag fattar inte hur hon kan ha klättrat på hjulet, och kunnat komma in till Ecuador??
Åååh, är så orolig nu. Och känner mig så oansvarig som ägare.. Hur ska det här gå??

En sån otur! Det var verkligen inte ditt fel! Tänkt inte så, du vet säkert hur jobbigt det kan bli efteråt.
// Dodat :)
Ååh, vilken otur :/
Men det är ju inte ditt fel.. sånt händer ju :"/
#1 får hoppas att det inte blir några ungar. Hon hade bitit han på magen och rivit han på pungen. Dock bara ytliga sår som jag gjorde rent med liite vatten. Men hoppas att det inte blev nånting ändå… :/
#2 Jaa, en sån jäkla otur.. Hoppas att det inte blir några ungar!
#3 Gnutta är för smart för sitt eget bästa. Jag hade ju bestämt att hon inte skulle ha nån till kull
O särskilt inte med sin egen unge!!
Men, en sak som jag kom att tänka på nu. Han kanske aldrig fick in den *hopapshoppas* För vad gör jag om det kommer ungar? Eccis skulle ju inte bli pappa pga av att han ser ut som han gör. (ena örat dubbelt så stort som det andra :P)
#5 najje, sånt här vill man ju aldrig ska hända :( Men om hon bet honom så brunstade hon nog inte, så vi får väl hoppas att det inte blir något!
Vet inte vad jag gjort om jag fick en oönskad kull när det gäller inavel. En del av mig säger att jag borde ta bort dem direkt, medans en del vill behålla dem. Kan nog dock bli svårt att få sålt dom :(
// Sofia
#6 Men det var att hon luktade som hon gjorde vid parning :/ Men hoppas att det inte blir nånting, precis som du säger :)
Ooh, skulle aldrig klara av att avliva nånting..Även om vi tar dom till en veterinär så var det ju mitt beslut.. hemskt..
Det kanske är bäst att avliva dem direkt isåfall. Bara hamra på dem med en kavel eller så precis efter de fötts.
#8 Det där var väl lite att ta i..?
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#8 Skulle du göra så? 
// Sofia
Det vet jag inte om jag skulle våga, men min mamma skulle kunna göra det. Det går snabbt och de hinner inte känna nåt. Fast det kanske finns andra alternativ också, förstås.
#11 Ja, men det är väl inte så schysst att skriva ut det så? Bättre du PMar som sådant tycker jag…
/Matilda
#12 Vad är det som inte är schysst?
Jag tycker inte jag var speciellt elak mot någon i mitt inlägg.
Det är ingen katastrof att mamman kommit i sin sons Bur och blivit parad. Det är sånt som händer, men man får se till att det inte händer igen.
Du behöver inte alls avliva några bebisar såvida dom inte ser defekta ut p.g.a inaveln. Men låt honan gå tiden ut och se bara till att sköta henne precis som man gör annars med dräktiga hamstrar. Håll koll på bebisarna noga sen att ingen ser defekt ut bara.
Gräm dig inte över detta, kan hända den bästa.
Kram!
#13 Tycker inte helt enkelt att det passar att skriva så i tråden när TS är ganska ledsen och orolig. Ingenting emot dig eller så :)
/Matilda
#14 Grejen är väl mest att det är svårt att se vilka som är defekta och inte. Men självklart så ska man ju spara dem som ser friska ut!
#15 Jag förstår hur orolig hon kan vara men samtidigt förstår jag inte varför mitt inlägg skulle vara värre än alla andras där det står att dem bör avlivas?
#8 Ingen i min familj skulle kunna avliva dom. Ingen har hjärta att göra det mot ett djur i min familj. Så skulle det vara nått med dom så betalar jag för en veterinär som får avliva dom :/
#14 Jag ska ta hand om henne på bästa möjliga sätt och hoppas att hon inte blev parad.. Känner mig fortfarande hemsk, men fattar inte hur hon kom ut! Hon måste ha klättrat upp på hjulet, balanserat på akvariekanten. Hoppat ner på golvet och på nått sätt klättrat in till Ecuador..
#16 Jag sa inte att det var värre. :) Vill du diskutera vidare OT är du välkommen att PMa mig :)
/Matilda
Inavel är inte alltid "så farligt", vet vissa som medvetet gjort inavelsparningar för att få fram vilka defekter som finns i linjerna. Iofs kommer ju defekter fram, men ändå..
Men jag vet dock inte exakt hur nära släkt de gäller då.
Gällande allt snack om avlivning, själv skulle jag nog inte kunna gör något sådant, utan avvakta tills man i sådana fall ser om det är någon defekt bebis, verkar de vara friska skulle de få vara kvar. Självfallet beläggas med avelsspärr o säljas endast till sällskap.
Vi håller tummarna att de inte blev något, utan att hon bara blev sur o bet honom
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#19 Det är mamma+son vi snackar om här :/

Om linjen är frisk bakåt så ger en linjeavel (mamma+son) inga defekter. Men om det finns någon typ av svansdefekt, bröstdefekt osv bakåt så dubblas ju detta anlaget när man linjeavlar.
Man dubblar de bra anlagen, och man dubblar de dåliga.
Men defekta bebisar ska du inte få så det finns ingen anledning att tala om avlivning osv.
Det som är värre isåfall är väl att hon fick kull ganska nyss. Kan vara påfrestande med två så nära varandra. Så mycket mat och extra näring är väl som gäller framöver. För säkerhets skull.
#21 Har för mig att längre bak i Gnuttas stamtavla (får fråga Sigriid här på hif, för hon har koll på det) Så var det inavel av något slag. Fast vet inte om det var mor/son elr längre besläktade. Men det var en bit bak.
Jag är rädd att hon ska dö eller så om hon får en kull nu :/

Får hon kull så har det ändå iallafall gått 3 månader sedan förra kullen. Det bör hon fixa. Hur gammal är hon?
Är hon i bra ålder och bra kondition så bör allting gå jättebra. Även ifall det inte var meningen eller planerat. Man får ta det för vad det är och göra det bästa av situationen helt enkelt.
Fast självklart vore det ju bäst ifall hon inte var dräktig.
Ang avlivning av djur så finns det regler även där att följa. Tyvär tror jag ovan nämnda metod är tillåten när de är nyfödda, sedan kan man ju diskutera hur pass värdigt det är.
Men OM det skulle bli en defekt unge, så tror jag att mamman känner av att den inte är livsduglig och tar hand om det själv innan man ens hinner fatta att den fanns.
#23 Hon är 8 lite över 8 månader :)
#24 Men somsagt så skulle ingen i min familj kunna avliva på det sättet om det skulle vara nå fel på ungen. Men förhoppningsvis såäter väl gnutta om dom om det är nå fel på dem..
Det är verkligen inte roligt att hamna i en sådan här situation, men det som är viktigast är ju först och främst Gnutta. Å jag tycker inte att du ska oroa dig för mycket, som redan nämnts ovan så tycker även jag att du bör ta hand om henne som om hon vore dräktig, dvs extra näringsrik mat osv. För det skadar ju inte även om hon nu kanske inte ens blev parad :)
Sen tror jag att precis som med de flesta kullar så tar mamman själv bort ungar som inte verkar friska/om det blir för många och hon känner att hon inte kan ta hand om alla.
Å skulle hon nu vara dräktig så får man helt enkelt försöka göra det bästa av det och hitta sällskapshem till dem. Jag har inte tillgång till internet så mycket nu när jag är på resande fot… men ville bara lämna ett litet avtryck :)
Inte vara orolig nu, du får inte klandra dig själv :/ Jag håller tummarna att de aldrig hann göra något..
Kramis
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ja absolut. Skämmer bort henne med en massa näring och sånt som kan behövas..:/