Biltransport
Hejsan.
Jag ska på måndag ska jag hämta min hamster, och då kommer vi åka en bit med bil, och jag undrar vad som är lämpligaste sättet att göra för att hamstern inte ska bli för varm under transporten hem nu när det är så varmt ute?
Tacksam fö svar
P.s Vet ej om jag lagt detta inlägg i rätt kategori D.s
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
En sak du kan komma ihåg är att lägga en gurkskiva i transporten, så har hamstern vatten.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Det brukar vara lite svalare på golvet i bilen,så en idé kan ju vara att ställa buren där, dock vet jag inte om det är bra ang. mullret (?)
Har ni AC (Luftkonditionering) i bilen?

#3 Då borde det ju funka :)
// Dodat :)
Ska man åka med djur under sommaren När det är varmt så bör man ha ac, acc eller annat, ni kan ju inte ha nerdraget pga av det drag som bli i bilen heller.
Ac:n på bilen e trasig,och att man inte kan ha nerdragna fönster pga draget vet jag redan, men i och med vi inte har fungerande AC i bilen så försöker jag hitta andra lösningar med svalka och så.
#1 Gurka ska jag absolut ha med och lägga i transporten :)
Amor vincit omnia

Det kanske går att veva ned en ruta bara lite grand så att inte det där draget upplevs. Då blir det lite svalkande iaf, för jag tror iaf att det är bättre än att ha en kokhet bil. Vilket riskerar att hamstern istället får Värmeslag.
Mvh Ellenfyrkant
OM det blir så varmt som det var idag så spelar det ingen större roll hur mycket du vevar ner, det blir varmt för vilket djur som helst i en bil i denna värme
Även för oss…
Vi hade en hamster/gerbilträff i shf för några år sedan, det blev inte många djur på den träffen då alla ansåg att det var för varmt att släpa med djur om man inte hade ac, tur säger jag för vi tyckte det var tillräckligt jobbigt själva, svetten rann på oss och rutona var fullt nervevade…
Som jag har skrivit många ggr innan på denna sida, sunt förnuft, använd det 
#6 Bra att du försöker hitta andra alternativ 
Jag har funderat på om man typ fryser in flaskor med vatten och lägger runt om transport buren om det skulle kunna gå? Men jag e osäker när det gäller sånna grejor 
Amor vincit omnia

#9 Risken är att det blir för svalt för hamstern. Men det kanske kan vara ett alternativ om det verkligen är kokhett. Så får man bädda ordentligt med strö och papper så att hamstern ändå kan isolera sig.
Mvh Ellenfyrkant
Det har jag oxå tänkt, det är dräför jag letar efter fler alternativ, jag kommer ju klart inte att lägg flaskerna i buren, utan runt omkring buren, och i få fall kommer även flaskorna vara inlindade något, för att skydda hamstern samt att det tar längre tid för isen att smälta då.
Amor vincit omnia
läste på en ana tråd att en brukade använda kylklampar invirade i en handduk att ha i burarna.
Mvh
Mig

Jag skulle veva ner alla rutor i bilen och ställa buren på en plats i bilen där det inte drar så mycket, ex nere vid fötterna. Hellre drag i bilen än en överkokt hamster. Eller lägga en handduk över halva buren så att det inte drar så mycket in i buren, sitter hamstern däremot i en petbox så är det ju rätt skyddat från blåsten redan där eller om den är i sin vanliga Bur och sover i boet så är det ju helt lungt.
Jag har en liten bil som är såpass gammal att den inte har AC och det går utmärkt att åka med djur i den, med nedvevade rutor. Sen är det ju att rekomendera att åka på kvällen om man har möjlighet, så är det ju inte lika hett som mitt på dagen och man slipper solgasset.
#13 Ja det är tur att vi alla tänker olika, jag hade inte gjort det, ta tex igår, jag hade aldrig tänkt tanken ens att sätta ett djur i bil då utan ac….
Det var idag du skulle hämta din hamster och här är de lite svalare idag som tur är….
Om man nu inte kan välja dag att åka på så hade jag gjort lika som #13. Ha mycket bäddmaterial ex papper som hamstern kan bädda ner sig i så blir ju det också skydd mot drag.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Har hämtat min lilla kille nu, och allt verkar vara bra med honom, han har nästan precis kommit hem, och är nu ny inflyttad i sin Bur.
Vi åkte på kvällen just för att det inte skulle vara fullt så varm. =)
Amor vincit omnia
Grattis till din nya vän och det var ju bra att ni åkte på kvällen =)
#17 Tack så mycket.
Han e helt underbart vacker, kommer bilder så småning om eftersom jag e lite osäker på vilken färg han e, men jag ska låta hn få ha en chans att bli hemvan först =)
Amor vincit omnia
Här kommer en bild av dålig kvalitet, men den enda jag har just nu =)
Amor vincit omnia

Nämen en sån söt en =D Creme eller Gul satin?:)
Jag e lite osäker på vilken färg han e, men satin e han, har så fin päls, men har inte lyckats med att få en riktigt bra bild på han eftersom jag inte vill störa han för mycket nu i början =)
Men han ehelt underbar =)
Amor vincit omnia
Ännu fler bilder kommer nu, men han e inte riktigt så mörk som på bilderna
Amor vincit omnia
Hur ska jag få ner den här?
Amor vincit omnia
Kommer en sista bild för tillfället, men kommer troligen starta en bildtråd sen =)
Ni får ursäkt kvaliteten på bilderna =)
Amor vincit omnia
Vilken söt rödögd(?) kille
--------------
Nope, inte rödögd, bilderna kanske gör att det ser så ut =)
Han e lite blyg, så fort jag ska fota så gömmer han sig ^^
Amor vincit omnia
#26 Ja verkligen i min dator, jag var helsäker på en liten caramel kille, hihi.
Nå, sak samma, är i alla fall jätte söt!!
--------------
Caramel (= brunörad creme) kan han vara om han inte är r.ö
med tanke på att han har så ljusa öron..
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#28 Men jag måste ju ha fått allt om bakfoten! Kikade på SHF, caramel har alltså inte röda ögon, det har däremot Cinnamon. Kan de vara de jag blandat ihop när jag trodde caramel skulle ha röda, hmm..?
--------------
Jag va oxå inne på Caramel när jag jämförde hans färg med dom på SHF, men jag e så dålig på det med genetiken och färger och så, men det e något jag gärna skulle vilja lära mig =)
Amor vincit omnia
Standarden är uppdaterad och bör komma ut på hemsidan samtidigt som vi lanserar den nya hemsan oxå 
Ni får tänka på att den på hemsidan är ganska gammal, eller illafall några år på nacken, nya bilder osv ska påbörjar redan denna utst den 17 juli