Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1252 ggr
Tina
0

Bur- och hjulfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några av er kanske läst i min andra tråd fick jag nyss hem en liten oönskad och underviktig dvärghamster.

Hennes Bur är ca 45 x 27 cm (jag mätte hastigt med en linjal), vad tycker ni om den storleken?
Buren är inredd med springhjul, vattenflaska, matskål, "pinnhus", toarulle, rör, saltsten och toalettpapper för bobygge. Tycker ni att inredningen är bra? Bör något lägga till eller tas bort? Ska hamstrar ha saltsten?

När vi fick buren hade den en slags övervåning i galler (se bild). Denna tog vi dock bort, det känns inte som om den kan ge hamstern något och jag är rädd att hon ska bryta sin lilla fot eller skada sig på annat sätt. Vad tror ni?
Sedan funderar jag på om den ens är laglig. Jag tänker då på Jordbruksverkets kap 8, SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV KANINER OCH GNAGARE, Konstruktion av förvaringsutrymmen: "7 § Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv. Detta gäller dock inte
då djuren hålls i betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med
marken." Gallergolv känns ju ännu värre än nätgolv.

Hennes Hjul låter dessutom väldigt illa, vi får ställa henne i ett annat rum under natten. Från den stund hon vaknar på kvällen och tills dess jag somnar springer hon nästan i hjulet nonstop, kan det vara skadligt? Hon kan ju mycket väl springa hela natten efter jag somnat. 
Jag planerar att köpa ett nytt Hjul som inte låter lika mycket, då jag hoppas att alla Hjul inte har samma problem. Finns det något speciellt Hjul som ni rekommenderar? Är det bäst med ett Hjul som sitter fast på golvet eller står på marken?

Nu blev det många frågor! Tackar så mycket för att ni hjälper mig med min nykomna lilla älskling. Kyss

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Charlie2006
0

Buren är inte för liten, så den kan hon ha kvar om du vill (den är ju inte jätte stor men laglig), och du gjorde rätt som tog bort övervåningen för tycker inte det häller värkar så bra för hamstern.

Saltstenen ska bort då hamstern kan få njursten (har jag för mig) och behöver inte ha så mycket salt.

Du kan smörja hjulet med ex smör så brukar det inte låtta så mycket ;). Om hon springer så mycket i hjulet skulle jag begränsa och bara ha inne hjulet vissa tider och inte hela tiden.

Ja det var nog det jag kunde svara på :) och hoppas det hjälpte något.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Mexxie
0

Den där buren  räcker gott och väl.

Hjulet brukar jag smörja med matolja.

Tina
0

Gällande hjulet så gnisslar det inte, så en smörjning hjälper nog inte. Det "vibrerar" liksom när hon springer så jag tror att det är välanvänt och helt enkelt utslitet eller bara dåligt. 
Hon sover nästan bara hela dagarna och hon sover fortfarande i skrivande stund. Hur det är mitt på dagarna vet jag inte för då jobbar jag, men jag antar att hon sover då med. Därför funderar jag lite på hur jag kan göra med att begränsa hjultiden i buren, då hon bara använder det på natten.

#2 Buren blev att kännas mindre nu när våningen kom bort. Mindre yta liksom. Tänkte om det fanns små lösa hyllor att skruva fast i gallret, har en sådan till en marsvinsbur (den är dock på tok för stor till en hamsterbur) men de kanske inte ska klättra och klänga på våningar?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

91Marran
0

de flesta Hjul låter mycket, prova att smörja det med matolja. saltstenen är inte nödvändig, buren är inte för liten men större kanske är bättre, beror på hamstern förståss. du kan ju annars klä in våningen med papp på båda över och undersidan, så fastnar inte hamstern.

sandbad skulle den nog gilla.

står hjulet på gollvet så slår det i golvet hela tiden, hänger det i gallret så vibrerar hela gallret istället. detta gäller såklart inte alla Hjul.

hon springer troligtvis i hjulet på brist på aktivering. detta kan leda till stereotypiskt beteende.

Mvh
Mig

Mexxie
0

#4 Måste inte vara så faktiskt.

Hamstrar kräver oerhört mycket motion, och behöver springa av sig. Då pratar vi inte om en timme, utan flera timmar i sträck. Hamstrar är djur som behöver motion faktiskt, och har man inte tid att aktivera den minst 3 timmar per dag tycker jag att man är skyldig att ha Hjul.

91Marran
0

#5 har man inte tid att aktivera en hamster, varför har man den då?

Mvh
Mig

Mexxie
0

#6 Jag vet inte många här som har tid att låta sin hamster springa på golvet MINST 3 timmar varje dag. Snälla, försök att läsa mina inlägg nogrannt.