Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3259 ggr
Charlie2006
1

En klättrande hamster, förhindra?

Då min guldhamster Pumbaa bitit håll i sin Bur, så har han fått  flytta över till en galler Bur för tillfället tills nästa vecka då jag ska iväg och åka och köpa en ny Bur. Men det är ett problem han klättrar konstant och gallerbiter (han har bara bott i den i 2 dagar). Deta resulterar i en bruten tand (samt lösa tänder) och en bruten tå (samt massa blod i buren).

Någon som har något tips? eller är det bara att stå ut till nästa vecka?, tycker ju synd om honom, men kan ju inte ha uppe han 24h/dygn eller sitta vid buren så att han inte klättrar :/. Kunde välja på dena buren, en mini mini duna (ca 25 x 30, men då skulle han väll fått spatt och bli galen om jag satte han i den) och en gallerbur på 70 cm men den är ju oxå 50-60 cm hög.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Roxie
0

Jag hade nog satt honom i mini dunan sålänge. Bättre att han får lite spatt, än att det kanske går så illa att han bryter ett ben också. 2 veckor är nog ingen fara i en miniduna. Hoppas det går bra!

// Sofia

ifokus-92
0

Kan man hindra en hamster egentligen ifrån att sluta gnaga eller klättra?

Zaffran och Nellie håller också på och klättrar och biter på nätet som jag har satt över, men jag har inte lyckats att få dem att sluta. Vet inte om man kan förhindra det.

//Camilla

Charlie2006
0

#1 Okej, fast det bli nog att jag åker till veckan så det bli ju mindre än en vecka. Ska se om han klarar att sitta i den buren ;).

#2 Ingen aning..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Happy09
0

Vad skulle hända om man penslade gallret med nått äckligt, säg typ det man har på naglarna om man är nagelbitare? Det bör ju inte vara (alltför) giftigt iallafall eftersom vi människor kan ha det på naglarna och bita på det…?
Jag har ingen erfarenhet av nagelbitar-nagellack i någon form alls, det är bara en tanke.
När hästar som biter på krubban och annat har jag för mig att man kan pensla den med en äcklig men ofarlig lösning iallafall?

Annisch
0

#4 Jag har själv använt dedär "nagelbitar-medlet" och de är starkt.. Inget jag skulle pensla på gallret, tror inte det kan vara bra för hamstern. Det är ju som.. gift? Iaf jättestarkt.

Däremot har jag en jag känner som smorde in burgallret med citron, och lyckades på det sättet få honom att (nästan) sluta gnaga. Men det är nog inte heller bra.. :/ Duna-bur/akvarium istället ;)

Jag skulle också säga mini-dunan! Vor ju mycket trist med fler skador. Hoppas det blir bra med killen.

Helena1978
0

Att inreda buren intressant och med rejäla grävmöjligheter kan få gallergnagare att sluta.

Ett annat alternativ om man inte vill ta ut sin hamster och låta den springa och undersöka tills den är trött, är att sätta in ett motionshjul.

Citroner och apelsiner avråds ju att ge till hamstrar, därför skulle jag inte smörja in gallret.

Att hamstern gnager på gallret beror ju oftast på tristress, då de är aktiva djur som behöver få röra sig mycket.

Zoohamstrar är ju oftast mycket aktivare, än djur från uppfödare, skulle oxå säga att de kräver en hel del mer från sin ägare i fråga om förståelse för hamsterns beteenden.

Helena1978
0

Jag tycker själv att det är bättre att försöka gå till botten med ett problem som gallergnagning, genom att försöka reda ut av vilken bakomliggande orsak som bidrar till beteendet än att smörja in ett galler med citron (då kvarstår ju ändå problemet).

TildaH
0

Eftersom du ändå ska köpa ny Bur så håller jag med tidigare talare, använd minidunan istället men annars när de gäller gallerbur:

Jag har gallerbur, klättrandet avstyrs genom måånga olika plattåer, finns helt enkelt ingenstans att klättra högt på.

Gallerbitande har jag inget problem med, visade lite tendenser från början men då jag börjat låta honom använda Hjul 2tim/dag så gnagar han inget FÖRUTOM vid åska! Fattade inte vad som var fel första gången, trodde han bara börjat gnaga men har nu upptäckt sambandet med åska, de gånger de går åska eller ligger åska i luften så gnagar han som en galning, stackarn, men jag vet inget sätt att hjälpa honom, kan ju liksom inte förklara att det inte är något farligtRynkar på näsan Utöver de tillfällena så har vi inga bekymmer, men måste som sagt vara nog att aktivera honom dagligen.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Charlie2006
0

Då han inte är så gammal vill jag inte sätta in något Hjul till han. Fast han är alltid utråkad ändå om han får komma ut flera gånger per dag och springa av sig väldigt länge ;). Men som sagt det går ju inte att ha ute han 24h/dygn ;).

Min hemsida

//Frida

Annisch
0

#7 Bra skrivet, håller med.

(själv skulle jag INTE smörja in med citron, vet bara en som gjort det.. :/)

Helena1978
0

Hur gammal är hamstern?

Är han köpt på zoo?

Hur många ggr och hur många ggr per gång får han vara ute?

Får han springa fritt och undersöka allt? eller är han ute i en hamsterboll?

En bra ide´ kan ju vara att göra som #8, dvs ställa in ett Hjul tex 2 timmar och sedan plocka ut det.

Har själv haft outtröttliga hamstrar från zoobutiker som jag har satt in ett Hjul till redan från första veckan de kommit hit då de varit för rastlösa, trots att de varit ute 2 timmar om dagen.

Hamstrar från uppfödare, och de från mina egenuppfödda djur brukar nöja sig med att komma ut 1-1 1/2 timme om dagen.

Min allra första hamster Roffe som jag fick när jag var 14 år, var en zoohamster hade inget motionshjul, han sprang ute 3 timmar om dagen utan problem.

Charlie2006
0

#11 Han är uppföd hos uppfödare och född i början på mars. Beror på hur mycket jag hinner men 2-4 gånger/dag 45-1½ timmar varje gång, samt en gosstund också. Har aldrig mina hamstar i något hjul/boll (förutom en av mina andra hamster som också är en sån som inte vill vara kvar i buren) då jag tycker det är bättre att dom får springa fritt i rummet (dom har hela rummet tillgängligt) och undersöka Flört.

Han är en hamster som inte vill sitta i buren, utan såfort han kommer utanför buren kan han lugn börja tvätta sig eller bara sitta stilla.

Så tror inte igentligen det beror på understimulans för han har saker att göra i buren också, men tycker inte om så mycket att vara instängd förutom när han sover.

Min hemsida

//Frida

Helena1978
0

Vilket kön har den andra hamstern?

Står han nära den andra hamsterns Bur?

Får han enbart mat i matskål?

Springer han något överhuvudtaget utanför buren, eller sitter han bara stilla och putsar sig?

Har någon annan hamster sprungit på samma golv som honom innan?

Helena1978
0

Fota gärna buren.

TildaH
0

Jag tycker i alla fall att Hjul är ett bra komplement, inte en ersättning, har ute min kille ca 1½timme varje dag, men han vill ändå ha sina Hjul timmar. Men de är ju upp till var o en hur man vill göraGlad

Kanske inte alls hjälper på din kille, har ingen aning, vet bara att det gör markant skillnad här hemma.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Charlie2006
0

Har 4 hanar (guldhamstrar), burarna är väldigt nära varandra. Men sen har jag även några burar med möss som bor jämte och 2 katter som får vara i samma rum. Jo jag ger dom enbart i matskål ;). Han sover, springer och upptäker utanför buren. Dom springer på samma golv, men såklart inte samtidigt. Ska se om jag kan få en bra bild ;). Dock som sagt ska han bara bo i den nästa vecka som sagt då jag inte vill ha han i galler buren för länge.

Min hemsida

//Frida

ivanhoe81
0

då jag hade guldhamster så brukade hon få vara ute och springa i flera timmar, ibland satt hon högst uppe på garderoben och väntade på mig (var en liten springa mellan vägg och garderob som hon hittat och klättrat upp för), där var det lite jobbigt att nå henne då det var runt 2 meter upp och hon ville gärna inte bli nerplockad (men hon var sur på mig då jag upptäckte vart hon klättrade upp och täppt för hålet kan jag säga)

Helena1978
0

Har de andra hamstrarna gallerburar?

Finns ju en risk om han är yngst? att han bli stressad av att känna lukten av de andra hamstrarna oxå, hanar från ca 3månader brukar vara hormonstinna, och inte alla gillar att känna lukten av andra hanar.

Charlie2006
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder inte gallerbur, förutom nu då jag inte hade något val. Han är inte yngst har en hane som är 8 dagar yngre än han ;). Men han kan ju bli strässad av dom äldre pojkarna. Dock undrar jag då varför han inte är sån när han är ute om det skulle vara för dom andra.

Bild på buren, inte värdens största precis. Men hoppas på att åka iväg och köpa en ny Bur nu till veckan. Funderar dock på att sätta ditt en till våning så att det blir mera plats. Som du ser så har jag inget hus, men han använder hus utan drar undan det eller bitter sönder hus om jag sätter in i buren.

Min hemsida

//Frida

Helena1978
0

En veterinär jag pratade med förut när jag hade problem med en av mina hamstrar som oxå var en hane, frågade om jag hade fler hamstrar? Javisst svarade jag.

Det förklarar saken sade hon, då hamstrar som känner lukten av brunstande honor eller andra hanar (rivaler) kan bli väldigt stressade. Hon förklarade att hamstrar har en väldigt stark könsdrift och gärna vill få möjlighet att para sig med en brunstande hona eller att slåss med rivaliserande hanar. En hane som inte används till avel, utan bara till sällskap kan bli oerhört stressad av att inte få para sig med en hona.

Eftersom veterinären rådde mig att ha honom i ett rum utan andra hamstrar så blev jag så illa tvungen att sälja honom då mina katter har tillgång till alla rum utom hamsterrummet.

Jag hoppas att din hamsters beteende upphör när han får sin nya Bur och att han slutar med gallergnagandet.

Jag skulle testa att sätta in ett Hjul lite nu och då i buren, förutom att han får komma ut och springa av sig. Men valet är naturligtvis ditt.

Helena1978
0

Efter att ha sett buren håller jag med #1. I mina ögon är buren för hög och skulle behöva ett heltäckande hyllplan, alternativt två hyllplan som överlappar varandra så fallhöjden inte blir för hög.

Charlie2006
0

Hmm kanske ska testa att sätta in honom i ett annat rum och se om han lugnar sig. Hjul vill jag dock inte ge han förens han gått upp mott 5-6 månader ungefär, han har fått testa Hjul nån gång då och då när jag varit tvungen att ha en i en lite mindre hage utanför buren, men då bryr han sig inte om hjulet ;).

Min hemsida

//Frida

Helena1978
0

När han är ute är han inte inne i sitt revir som ju är i buren, en hamsters revir i buren är ju det de vill försvara till sista blodsdroppen. När han är på golvet är han ju egentligen utanför sitt revir.

De hamstrar som biter sina ägare i buren kan vara hur snälla som helst när de får vara ute. Inne i buren är revirbeteendet som starkast.

Helena1978
0

Hamstrar är oftast inte intresserade av motionshjul när de får springa fritt, inne i buren brukar de oftast använda det flitigt.

Helena1978
0

Att låta hamstern leta maten själv i bottenmaterialet är något man kan ha som sysselsättning till den emellanåt.

Om man har möjlighet och tex köper en 130L SAMLA-låda på IKEA, kan man ha åtminstone 10cm med Bottenmaterial, detta brukar vara uppskattat då det ger hamstern möjlighet att gräva.

Att ge hamstern ett tegelrör brukar oxå gillas.

Hamstern bör få möjlighet att gnaga, kommer man inte över fruktkvistar/grenar kan korkbark vara ett alternativ. Finns ju även träbroar av olika storlekar som kan fungera som hus och är gnagarvänligt.