Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 2483 ggr
[Cavalli]
0

Djursamlare..

Har ett dilemma. En bit ifrån där jag bor finns det en riktig djursamlare. Om jag har räknat rätt nu så är det 89 eller 90 djur som den här personen äger. Och det sprutar ungar ur dom. Det är allt från guldhamstrar, dvärghamstrar, råttor, kaniner, marsvin, degusar och jag vet inte allt. Varje gång jag varit till djuraffären så är det kullar från den här personen där, och det ser jag eftersom ett papper hänger brevid buren som upplyser om att dom är privatuppfödda samt av vem. Innan jag visste hur illa det faktiskt stod till så hade jag skaffat 2 djur av denna, och personen ifråga var då här. Försökte fiska lite i om det inte blev trångt med så många, hur h*n hade tid och så vidare. Enda svaret jag fick var att de var roliga att titta på. Känns som att man inte vill doppa sin näsa i blöt varje gång tillfälle ges, men det går verkligen inte att släppa. Finns ju inte en chans att alla dom här djuren får den uppmärksamhet dom behöver. Känns som en "privatgrossist" som säljer djur med lovord om att dom är orädda, framåt och tama, samt uppfödda med temperament och hälsa i fokus. Men i själva verket är det samma sak som vilken zoogrossist som helst. Kan intyga om att ingen av djuren jag har därifrån var tama överhuvudtaget.

Hur gör man i en sån här situation? Har funderat på att ta ett snack med djuraffären och be dom sluta supporta h*ns turboavel, men samtidigt känns det inte som min sak att rota i. Känner mig som en moralkärring som lägger mig i saker jag inte borde, men samtidigt så vrålar något inom mig att det här är såinniskogens fel.

Vad hade ni gjort?

Bulba
0

Svår fråga.

Du kan ju anmäla personen, är allt bra så händer det ju inget.

Ett snack med djuraffären skulle nog inte skada men jag tror att dom ser denne person som en stor "tillgång" då dom kan säga att de är privatuppfödda samtidigt som de får djuren billigt.

Minitassen
0

Jae, första frågan man tänker på är om dennas djur mår bra

Tinwe
0

Jag har för mig att man kan anmäla anonymt och be några komma och kolla till den här personen och om hur djuren har det.. mer kan man nog inte göra …

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Mimmz
0

Anmäl denne anonymt! Det är väll lag på att man inte får ha så många djur? Det räknas ju som djurplågeri…

Usch vad hemskt!!

Mexxie
0

Jag skulle säga att du inte borde göra någonting alls innan du säkert vet hur det ligger till. Bara för att man har 90 djur betyder det inte att man missköter alla.

[Cavalli]
0

#5 Skulle jag skriva den här tråden och överhuvudtaget oroa mig om jag inte var väldigt säker på att det inte står rätt till? Som sagt, har träffat personen ifråga, och det stärkte bara mina misstankar ännu mer. Även om det inte har med saken att göra så är inte den mentala hälsan helt 100, om jag gör mig förstådd.

Bulba
0

När du, om du gör det, anmäler så var noga med att förklara vad du har sett osv. Det är dom som avgör om de ska göra ett hembesök eller inte.

Ibland så meddelar dom innan dom kommer och då händer det att folk gömmer undan djur osv.

Men jag tycker absolut att du ska anmäla!

Mexxie
0

#6 Människor går på sin magkänsla, och den kan vara väldigt förvirrande ibland.

Ring på själv och titta.

Denna kommentar har tagits bort.
Mimmz
0

#8 Ringer hon på vet personen ju vem som anmäler om detta är fallet…
Det bästa är väll ändå om "Cavalli" anmäler så får poliserna kolla upp det själva, och hon slipper ta risken om att personen kommer veta att det var just "Cavalli"? Eller hur?

Olyxashamstrar
0

#8 Ja du. Ringa på och kolla är lättare sagt än gjort skulle jag vilja säga. Man kan inte komma hur som helst och begära en koll på andras "mark". Det krävs tillstånd för sånt.

Tinwe
0

#10 Precis därför jag föreslog ett anonymt samtal eller brev till någon som kan kolla det där.. :o

/Matilda

Mimmz
0

#12 Absolut, jag håller med!

[Cavalli]
0

Ska nog börja med att prata med någon på djuraffären och höra vad dom säger och tycker, och iallafall framföra min önskan. Så länge det finns en marknad för det så finns det ju ingen anledning för h*n att sluta spreja djurungar omkring sig. Ett steg framåt är det ju iallafall :-)

[Cavalli]
0

Såg att någon moderator tagit bort min post till Mexxie. M- om du känner dig på krigsstigen såsom det onekligen verkade så får du gärna skriva ett pm istället, censur är ett gissel :]

Mimmz
0

#14 Fast eftersom dom antagligen får djuren för billigt pris tror jag inte dom säger vad dom vet ändå, om dom vet.

Jag föreslår fortfarande att du bör anmäla det. =)

Mexxie
0

#15 Jag hann inte läsa det.
Synd att någon tog bort det.

Alltså jag är inte på dåligt humör och skulle gärna diskutera vidare.

[Cavalli]
0

#16 Så sant.. För dom är det ju som en grossist med bättre rykte. Gick ju på dom väl valda orden själv förra året.

Roxie
0

Bara för att man har många djur betyder det inte att man inte har god hand om dem. 
Har nån hälsat på den här personen ifråga, och sett hur många djur denne har? Hur de bor, vad för mat de får  osv osv.. Kanske inte är läge att snacka om anmälning och djurplågeri när man inte har en aning om hur det egentligen ligger till.
Vi har ingen aning om den här personen kanske har tillstånd för alla de här djuren, kanske driver ett företag. Vem vet?
Kanske ska ta reda på lite fakta innan man drar några slutsatser.

Det är vad jag tycker.

// Sofia

Bulba
0

#19 TS har ju misstankar och enligt henne är det inte så bra med varken människan eller djuren. Vi som bara läst vad TS skrivit kan såklart inte anmäla osv. Det är upp till TS men om hon misstänker djurplågeri tycker jag att hon ska anmäla.

Roxie
0

#20 Absolut. Men för att anmäla bör man ju ha något slags bevis. Funkar ju inte med att bara ha misstankar om något. När man anmäler kommer de vilja ha en beskrivning på exakt vad som gjorts fel osv osv.

// Sofia

[Cavalli]
0

#19 Vet hur många djuren är på två sätt. Ett är att jag har pratat med personen i telefonen i två timmar och fått en del kött på benen, och denna person bor i en trea. H*n verkar en smula blind och inser inte själv hur många det faktiskt är.

Jag vill mest mena på att om man har 90 djur, och jobbar dagtid, så har jag svårt att få ihop hur man hinner med att aktivera mer än ett fåtal av dom. Ibland måste man ju sova också.

Roxie
0

#22 Det är helt klart sant! Det är ju verkligen trist om djuren inte får den uppmärksamhet de behöver. Menade inget illa i det jag skrev. Bara det att man bör veta vad som pågår för att göra en anmälan :)

// Sofia

Zvintos
0

#21: Nog kan det räcka med enbart misstankar eller felaktiga "bevis" ibland.
Vet en tjej som blev anonymt anmäld, av en annan tjej som påstod att hon inte tog hand om sina djur, burarna var trånga, djuren var misskötta etc etc.
Denna tjej tar väl hand om sina djur, så när inspektören kom dit såg denne att anmälningen inte stämde för fem öre.

Men nog kan det räcka med misstankar när man ringer.
Inspektören avgör ju om det är skäl nog eller ej för att åka ut. =)
Är det inte skäl nog i det fallet, så vet man det och kan försöka samla på sig mer bevis om det verkligen behövs.

Minitassen
0

Förresten , Vart anmäler man?

duumle
0

jag skulle anmäla på direkten så nån fick komma dit och ta en titt på djuren.

Tinwe
0

Tror man kan anmäla till länsstyrelsen..?

/Matilda

Zvintos
0

#25: Man anmäler till länsstyrelsen.

[Cavalli]
0

Tack för svaren hörni :-)

#24 Jo, om man ringer dit och berättar om vad man vet så har man ju gjort vad man kan. Nu har jag ju inte spelat in samtalet, men man får hoppas att dom gör vad som är mest rätt och riktigt.

Mimmz
0

#21 fast det är ju inte upp till henne att skaffa bevisen, det får ju de som utreder göra. Har man misstankar om att djur far illa är det ju klart att man ska anmäla, speciellt när hon har såpas mycket information som hon faktiskt har.

Roxie
0

Ja det är väl självklart att man ska anmäla om man har mycket informaton. Men det framgick inte i första i lägget hur mycket som man visste om personen.

// Sofia

[Cavalli]
0

#31 Känns inte schysst att hänga ut personen så att man kan direkt ana vem det är, inte innan någon med mer makt inom rättsväsendet sagt sitt iallafall. Har därför sparat lite på krutet.

Geishas
0

Okej nu kommer jag och rör om lite här :)

Jag har enligt men senaste inventering som gjordes igår i mitt hem.
11 hundar (en är min sons resten är mina och sambons)
3 valpar som visserligen är till salu… (är mina tills de är sålda)
7 fåglar= 4 nymfparakiter och 3 undulater (hela familjens)
7 guldhamstrar (ägs av sonen)
6 Kinesisk hamster (alla är mina)
81 campbells (varav sonen äger 3)
86 vintervita (alla är mina)
2 gerbiler (ägs av sonen)

I mina beräkningar är alla vuxna och ungar inräknade.
Jag har flertalet kullar för tillfället så antalet är ju inte alltid just så här högt. Detta ger en totalsiffra på 203 djur i vårt hem just för tillfället…

Hur går detta ihop kan man ju undra.
Vi är tre stycken i vårt hem.
I hemmet finns det två aktiva kennlar min och sambons.
Vi bor i ett stort hus.
Jag är hemma mestadels (jobbar enstaka dagar och då kan sambon vara hemma)

Alla hamstrarna utom sonens bor i ett hamsterrum.
Då hamstrar inte av naturen har ett behov av att bli klappade av människor så har jag istället försökt ge hamstrarna en trevlig burmiljö där de trivs. Jag går igenom hamstrarna varannan dag. Halva rummet ena dagen och andra halvan andra dagen.
En total överblick görs flera gånger om dagen vilket är lätt överskådligt då jag har akvarium till alla. De får mat och vatten på kvällen. På morgonen kollar jag till så det inte behövs fyllas på ngn stans.

Eftersom jag har ett nära samarbete med länsstyrelsen då våra hundar är tillståndspliktiga då vi har fler än 9 hundar i vårt hushåll så vet jag vad som gäller även ang hamstrarna.
Du får ha hur många hamstrar som helst utan tillstånd idag.
(Jag har dock tillstånd då alla djuren i hushållet skrivs in i tillståndet från länsstyrelsen)
Det som krävs är ett tillstånd från fastighetsägaren, i vårt fall är det sambon som är fastighetsägare och ja vill han inte ha mina hamstrar i sitt hus så blir han en sambo kort ;)

Hur som helst när länsstyrelsen kommer på sina regelbundna besök så kollar de självfallet även alla andra djur här hemma. Vi har tex ingen Bur som understiger lagliga mått, de är tilltagna en bit till så att säga. Vi har hus, matskål och vattenflaska i alla burar (vilket är vad de vill se) sen att de har andra material som tex stenar, trägrenar osv i burarna är ju bara plus. Ljuset är godkänt även om jag skulle vilja ha det ngt bättre, vilket kommer att ändras här under sommaren.

Jag tycker inte att man kan gå på antalet djur hos en person utan tanken bakom detta, utbildning, sysselsättning osv.

Jag kan ärligen säga att jag inte tar ut mina hamstrar och aktiverar dem dagligen, de blir däremot mkt hanterade, de är i bra skick och de mår bra.

Jag kan tillägga att fåglarna kommer ut och flyger i vårt vardagsrum som är 66 kvm och 4 meter i tak så dem går det ingen nöd på.
Hundarna rastas regelbundet utanför tomten, mest i skog och mark men även på landsvägar (grusvägar). Vi har en stor inhägnad till hundarna denna är på 800kvm där de kan springa runt bäst de vill hela dagarna, när hundarna är ute är altandörren öppen så hundarna kan gå in om de vill det.

I vår familj är våra djur vår fritid, dvs vi tillbringar 95% av vår fritid med våra djur. Vi åker inte på semestrar tillsammans utan all tid och energi läggs på djuren.
Vi åker mkt på utställningar både hamster och hund och det är väl den tid vi är ifrån mest här hemma.

Den som är nyfiken på hur vi har det är alltid varmt välkommen hit hem oavsett om man är nyfiken djurentusiast, kennelkonsulent, djurinspektör eller bara "vanlig" människa.

Vad ville jag säga med detta inlägg jo att det som anses normalt för en människa kan anses som ngt helt annat av en annan människa.
Är man orolig kan man ALLTID göra en anmälan till länsstyrelsen, de är sedan skyldiga att undersöka saken närmare. (Om djuren är störande i form av lukt eller oljud är det kommunens miljökontor som man anmäler till)

Men som sagt man får äga många gnagare utan att det anses som djurplågeri. Det viktiga är att man har dem tillstånd som krävs av en.
En fastighetsägare som hyr ut lägenheter brukar inte vilja att man har hur många djur som helst men om denne inte har reglerat sin önskan i ett hyresavtal så kan denne inte heller peka på ngt.
Man bör dock alltid vidtala sin fastighetsägare innan man skaffat sig allt för många djur och allra helst innan man bedriver avel på dessa.

Det var allt från mig.
Lotta

[Cavalli]
0

#33 Det var inget påhopp på folk med många djur ifall det tolkades så, utan mot en specifik person som jag tycker avlar på för fullt i ett tveksamt syfte (nu pratar jag om 40talet råttor också, så lite OT).

Wow. Hade varit skoj att gå in hos dig, i underhållningssyfte :-) Lite som ett zoo!

Geishas
0

Jag tog det inte som ett påhopp utan tänkte mer ur ett annat perspektiv. Det finns ju seriösa "djursamlare" och oseriösa precis som det finns seriösa och oseriösa personer som "bara" har ett endaste djur.

Ser att du bor rätt långt bort men har du vägarna förbi så är du välkommen :)

Lotta

Ebba-A
0

#35 Tror du lyckades få flera att tänka om när det gäller personer med många djur :)

Värd på Choklad iFokus

Mimmz
0

#33 Wow, det var ju inte lite djur du hade, men min fråga är hur du hinner med att ta väl hand om alla? Kolla så tänderna inte blir för långa osv. Och är du helt säker på att alla mår bra?

Jag har ingen tvekan om att du älskar alla dina djur, med tanke på att du kan flytta ifrån din sambo om han inte vill ha djuren…
Men det är ju så många?!

Du fick mig (Och säkert många fler) att tänka om lite.

Dock tycker jag att personen vi snackade om innan borde anmälas så att han kan få en granskning, och blir det godkänd är det ju jättebra, annars är det också jättebra, bara djuren har det bra.
Det är ju liv.

Håller med Cavalli om att det vore lite coolt att se hur du har det, verkar ju ganska kul med ett hus fullt av djur ^^

Inget illa menat någonstans nu, du gör säkert ett riktigt bra jobb. Glad

UlrikaD
0

#33 Härligt skrivet!!

Som jag har skrivit i en annan tråd, folk kan lika lätt missköta två guldhamstrar som ett gäng på 50 eller fler. Dat har oftast med personen att göra och inte med antalet djur personen har.

Det krävs ett genuint intresse (och en stor plånbok) att försörja ett såpass stort antal djur.

Visst finns det fall där det går över styr och det ska såklart anmälas, men man ska vara försiktig med att dra alla över en kam.

Säger jag och min jätteflock!Skrattande

Mimmz
0

#38 Det var inte alla med många djur jag menade i alla fall.

Syftade enbart på personen i fråga, intede andra som har så många djur, så länge djuren mår bra är ju allt jättebra.

Geishas
0

#37 varannan dag gör jag en fullständig koll av varje individ eftersom jag tar hälten av djuren ena dagen och hälften av dem andra dagen så kollas de igenom helt varannan dag.
Självklart kollas tänder då.
Jag kan erkänna att jag är lite dålig på att klippa allas klor hela tiden men blir de onödigt långa så klipps de utan tvekan.

Jag tror att man kan se hur pass välskött ett djur är när det vistas på utställning. Med alla de vinster jag har så vore det konstigt om djuren mådde dåligt här hemma, visst sjuka djur får man och det är då det är så väldigt viktigt med en bra veterinärkontakt. Senast idag var jag till vetten akut dock med en hund som plötsligt fick både diarre och kräktes, hon behövdes alltså vätskas upp då hon inte fick i sig tillräckligt med vätska. Samtidigt tog vi ett gäng blodprov varav två skickades till SLU för att utesluta vissa saker.
Provet visade sig vara ganska normalt men två punkter var lite halvbra så där ville vi kolla upp lite närmare.
Lika viktigt är det oavsett vilket djur som behöver veterinärvård.

Ja en stor plånbok krävs då djuren kostar mkt varje månad.
Skrämmande om man räknar efter så det gör vi inte, huvudsaken är ju att burar är fräscha och de får mat osv. Hundarna försäkras ju med och det kostar en bra slant även fast man har en massa rabatter som uppfödare. Man blir inte rik av att föda upp djur det är ett som är sant, men roligt har man!

Lotta

UlrikaD
0

#40 Måste säga att jag är lite avundsjuk på hunduppfödare som får rabatt på försäkring. Som illeruppfödare får man tyvärr inte det.

Och att försäkra hela skaran illrar plus valpkull är inte billigt.

Och räkna efter vad man betalar varje månad är ingen bra idé. Då inser man att man faktiskt egentligen inte har råd att leva. När hamstrarna får broccoli och man själv käkar nudlar.Flört