Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2341 ggr
Nessie87
0

En eller flera vintervita?

Hej, jag är väldigt förvirrad och behöver råd. Idag var jag i djuraffären och tittade på privatuppfödda vintervita och sa att jag ville ha två, eftersom jag läst det här på forumet och att det även står så i L80. De var inte helt emot det men tyckte då att jag skulle ta kullsyskon. De trodde inte på att ta en äldre och en yngre hamster (så som det står på Minitassens hemsida =)). "Problemet" är att jag givetvis förälskade mig i en hona som redan satt ensam och inte har några kullsyskon kvar i butiken. Hon var helt underbar, jättemycket framåt, nyfiken, bet sig fast i mitt finger och hängde, men inte hårt. När jag sedan stopppade in handen i buren hopppade hon upp i handen och hon var inte helt omöjlig att hålla så hon smälte ju mitt hjärta fullständigt. Dock vill jag ju inte att hon skall vara själv om hon vill ha en burkompis. Planen är att bygga om en hylla så att de då får två våningar med måtten 76*40 cm och ev ett akvarium längst ned (60*30 cm). Till en början blir det dock en Duna-bur eller liknande. Vi har ju ett akvarium som sagt, även vattenflaska och Hjul som vi köpte till igelkotten men som hon inte använder så flitigt. Min poäng är att det finns möjlighet att sära på två bråkstakar om vi köper två.

Hur skulle ni göra? Bör jag istället välja två kullsyskon? Min tanke är att om inte jag köper "min" hona och försöker sätta ihop henne med en burkompis kommer hon i alla fall att få gå själv, då djuraffären onekligen avråder att hålla två hamstrar tillsammans. Jag har läst så mycket olika svar att jag inte vet vad jag skall tro längre. Kan någon här ge mig råd? Hon är tingad till imorgon, jag kunde ju inte låta bli. Men vill hon ha en burkompis så vill jag också ge henne det förstås. Som sagt, hjälp uppskattas. =)

Minitassen
0

Ja, skaffa du dig en burkompis till henne. jag läste snabbt igenom texten, men menar du att du ska köpa en kompis till henne som inte är kullsyskon? Glad

[iurochskur]
0

Skaffa henne en kompis, men välj en kompis som är 4 veckor.

Minitassen
0

Förresten, jag har en kull här hemma nu! De är lev. klara om 4veckor, och Göteborg är ju inte alls långt här ifrån Borås, så om du är intresserad så är det bara att säga till :)

Nessie87
0

Tack för svar! =)

Ooh, sicken beslutsångest det blev nu… Vill ju verkligen ha den honan, hon är ca två månader ganska precis.

Om jag nu köper en bebiskompis till henne, då spelar det la ingen roll varifårn den kommer? Alltså jag behöver inte köpa den på samma affär? Eller är det kanske att föredra, då de ju är vana vid samma mat osv?

De hade ju bebisar som låg i en liten hög, så söta… =)

Om jag väntar på en bebbe fårn Minitassens är jag rädd att den här honan blir köpt av någon annan. Egentligen skall jag ju hämta henne imorgon. Jag är bara lite rädd för att affären kommer att vägra sälja en bebis till mig också, då de tyckte jag skulle ta kullsyskon…

MammaL
0

Vilken butik var detta? Skicka Pm till mig.

Mvh// Linda-Vintersagas

Nessie87
0

#1 Ah, jag menar att hon inte har några syskon kvar i butiken. Eventuellt har hon en syster i en annan Bur men de har ju uppenbarligen bråkat redan efterosm de är särade.

Minitassen
0

#4 Du kan ju absolut köpa den honan i djuraffären du vill ha Glad Som sagt så kommer mina bli lev. klara om 4 veckor och då går det säkert att sättas ihop med din hona :)

Odette
0

#4 vägra sälja en bäbis kan de väl inte göra tycker man ju, dom blir väl glada bara de får ett djur sålt liksom? Men det är ju bara att prata med dem och förklara att så länge bäbisen inte hunnit bli könsmogen så ska det inte vara några problem. Å så får du upplysa dem om att dom inte skall sitta ensamma, så funkar det inte mellan dem har du iaf försökt ! Tycker det är fint av dig att tänka på honan, jag hoppas verkligen hon kan gå ihop med en liten kompis! :)

Spelar ingen roll på så sätt, vart du tar den ifrån.. Men kan ju va kul med en hamster som blivit mycket hanterad innan du får hem dem. Men du får gå lite på magkänslan, å ha tålamod sen när du ska försöka finna deras tillit hehe ;)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Nessie87
0

#8 Nä, kanske inte, men det känns så "drygt" att verkligen gå precis emot deras råd… =P

Nessie87
0

#5 Har PM:at. =)

Minitassen
0

Ja, tänkte också på det att det kanske skulle vara kul för dig med en hamster som var hanterad från början ( som de är från mig,hehe ;))Glad

[iurochskur]
0

Tycker definitivt du kan köpa den ensamma honan och ha henne ensam tills minitassens bebisar är levklara. Du sköter säkert om henne bättre än en butik som har massor av andra att ta hand om med.

Nessie87
0

#11 Hehe, joo, men jag måste faktiskt ge cred till butiken för att hamstrarna är privatuppfödda och hanteras även i butiken. "Min" lillla boll var ju hur go' som helst, klättrade lite men försökte inte kasta sig ned från mina händer när jag höll i henne. När jag stod och tittade på en annan hona i buren brevid så började "min" hona gnaga på min tröjärm för att få uppmärksamhet. =P Så där var det kärlek…

UlrikaD
0

#9 Att du går emot djuraffärens råd är ju knappast lika illa som att de går emot vad som står i lagen.

Köp honan du vill ha och sätt ihop henne med en så ung bebis som möjligt så snart du kan bara.

Det gör ju ingenting om du låter henne sitta själv hos dig så länge, får ge henne extra mycket uppmärksamhet under tiden.

Jäkla djuraffärer, bor också i Göteborg, trodde man fått sagt till de flesta vid det här laget, men tydligen inte:(

Minitassen
0

#14 Eftersom mina är lev. klara om 4 veckor och är såppas unga så tycker jag att hon kunde köpa en av mig Flört Men Nessie87, det är bara att gå in på hemsidan om du undrar över nåt Glad

Minitassen
0

Hur gör du?? ;)

Nessie87
0

#16 Jag har svarat på ditt PM. =)

Minitassen
0

#17 Såg det nu (A) Jag svarade tillbaxx ;)

Music96
0

Jaha, hur blev det nu då? :P Sugen på att få veta hur du gör. (A)

Själv har jag ju ingen direkt erfarenhet av dvärghamstrar, men jag tycker det verkar bättre att köpa den på en gång så hon får vänja sig vid sitt nya hem innan en helt främmande kommer? men jag kan ju ha fel. :)

Nessie87
0

#19 Om det nu blir så att jag verkligen kan köpa hamster så blir det "min" goshona från butiken och en snygging hos Minitassens men vågar inte tinga förrän imorrn då jag vet säkert hur det blir. Framtiden ser lite osäker ut men imorrn vet jag om det kan bli hamster eller inte. =)

Nessie87
0

#19 och alla andra: Det blir hamster för oss! =D Jag har studsat upp och ned på golvet som ett popcorn. =P

Skall gå till butiken imorgon och lägga handpenning för sötnosen så att ingen knycker henne och sedan blir det burjakt på Hisingen!

Dags att börja planera ordentligt för "superburen" som än så länge är en låg hylla med ett hyllplan… Vi har flera akvarium hemma så har ju en hel del blästersand redan åt sötnosen. Kotten äter kattmat och mjölmask så de känns väldigt smidigt att ha kotte och hamster "samtidigt"

Har PM:at Minitassens om en definitiv tingning på en bebbe. =)

Jag är bara lite fånigt glad och ville skriva att det verkligen är bestämt nu!

UlrikaD
0

Roligt, ser fram emot bilder när hon kommer hem.

Har du också Kotte? Roligt med fler kotte-ägare i Göteborg.

Nessie87
0

Joo, är ju rätt van att försöka fota Tequila och nu blir inte _alla_ bilder ett vitt streck… Så skall nog lyckas få bild på lilla gråa (saphire?) tösen också.

Jaa, vi har som sagt en liten albinotjej som heter Tequila Rose (inga kommentarer). Hon kommer från Zickan på igelkott i fokus.

Nessie87
0

Lilla hamstertösen är betald nu men vi håller på att storstäda/möblera i lägenheten så vill inte ta hem henne precis när vi stökar runt som värst. I affären sa de att de kunde ha kvar henne i upp till en vecka så det blir perfekt.

Sedan får vi hoppas på en fin liten bebiskompis till henne så snart Minitassens dans-kull är leveransklara. =)

Jag har börjat fundera lite löst på namn till sötnosen, hon är som sagt "grå", tror det är saphire men är inte alls säker, får läsa på lite om färger. Hon är iaf väldigt nyfiken och framåt och skall smaka lite på _alla_ fingrar ifall något av dem skulle vara ätbart. =D

Odette
0

#24 så sött, ni får mata henne ordentligt sen när ni fått hem henne. Så hon inte väljer att svälja hela handen hihi, inte för att jag tror att det är möjligt direkt… med tanke på storleken Flört Kul iaf att ni bestämt er, du verkar så fäst vid henne så Glad
Namn kommer du på när du får hem henne, det brukar alltid vara lättare att döpa sina nya familjemedlemmar när man väl har dem framför sig. Lycka till med lilla tösen!
släng upp lite bilder på henne sen när ni fått hem henne och hon har fått göra sig lite hemmastadd.. håller tummarna att allt går bra :)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Minitassen
0

Vad kul! Glad

Nessie87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på tösen, det syns inte så tydligt men hon har som vita ögonbryn. =) Skall försöka fotografera med riktig kamera lite senare när hon vaknar.

Nessie87
0

Här kommer två bilder till. Hon verkar mycket nöjd med sitt sandbad. =)

Nessie87
0

Den andra bilden:

[iurochskur]
0

Ser ut som en sapphire färgad tös.

Nessie87
0

#30 Det var det jag gissade. =)

Minitassen
0

Det är en sapphire :)

Music96
0

Ah, men va kul! :D Supersöt var hon i alla fall! :D

Kommit på "rätt" namn ännu? ;)

Nessie87
0

#33 Nej! Förvånad Jag har ju inte gjort det… Det har liksom inte klickat med något namn ännu. Så nu går hon som "hamstern", "hon", "det lilla djuret" osv. =P

Music96
0

#34 Hehe, men det kommer säkert snart. :P Annars får hon väl heta "det lilla djuret". ;P Hon kanske trivs med det? Tungan ute

agnes_S
0

#34 Naaw, vilken söt bild! Kyss Och det där med namn är verkligen jättesvårt, det ska ju kännas rätt…

Nessie87
0

Min sambo vill att hon skall heta Marie Curie men jag är lite inne på Babuschka. Det är det enda jag kan säga på ryska… =P

Ellenfyrkant
0

#4 Det är väldigt svårt att lagligt neka en köpare ett djur ifrån djuraffär, tyvärr. Att de inte gillar att du har en kompis åt henne hemma är ett ogilitligt skäl.

Mvh Ellenfyrkant

Nessie87
0

#38 Stämmer verkligen det? Så vitt jag vet har du som företagare rätt att neka vem som helst att handla av dig, precis som uppfödare. Att det är dåligt för affärerna att neka kunder att handla är en annan sak.

Verkar faktiskt sunt att djuraffärer i synnerhet kan neka kunder.

Ellenfyrkant
0

#39 Visst verkar det sunt. Men tyvärr är det inte på det viset. Uppfödare har en helöt annan regel att följa än vad som gäller hos zooaffärer. Vi pratar privatperson vs. företag. Djur betraktas som ting, därav är det väldigt svårt och mycket goda skäl krävs för att FÅ rätt när man nekar en köpare ett djur i butik. T.ex. att gå på känsla (att det känns väldigt fel) eller att döma är väldigt ogiltliga skäl. Zooaffären riskerar att bli anmäld. Det som skyddar dessa djur är Sveriges djurskyddslag. Att dessa varelser får säljas och säljs till vem som helst är en stor och bra anledning till att jag är emot att sälja och köpa dfjur ifrån djuraffär.

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
0

Vad jag förstått det som får en zoo-affär lika lite neka någon att köpa t.ex en hamster som elgiganten får neka någon att köpa en tv.

Så länge folk kan betala så får de köpa helt enkelt.

Finns en tragisk berättelse om en zoo-affär i Göteborg där det kommer in två småkillar och ska köpa en kanin. De har ingen transportbur eller någonting och pengarna räcker inte till någon. Zooaffären ger dem kaninen som de bär iväg med under armen på spårvagnen. När de kom hem så fick de tydligen inte ha kaninen för sina föräldrar. Och de hade ju ingen Bur heller så inom några timmar så lämnade de tillbaka kaninen till affärer. Samma resa med spårvagn, med kaninen under armen…

Nessie87
0

#40 Vart anmäler man då? I vilket lagrum står det att djuraffärer måste sälja djur om man har en köpare?

Jag har företag och så vitt jag vet får jag vägra att sälja mina produkter men om kunden i fråga åberopar diskrimineringslagen kan det bli problem förstås.

Ellenfyrkant
0

#41 Ja, ungefär så är det. Dock gjorde ditt exempel på zooaffär väldigt fel då dessa pojkar inte var myndiga (antar jag).

#42 Diskriminering skulle ju de flesta nekande fall handla om i så fall, då man troligtvis nekar en köpare för att man är mån om djurets framtid och köparen inte känns bra. Djuraffärer måste sälja djur till köpare då djur enligt lag betraktas som ting, lätt att lära svårt att greppa.

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
0

#43 Sant, men det poängterar ytterligare att gör de så åt minderåriga så lär de inte neka vuxna direkt.

Ellenfyrkant
0

#44 Givetvis inte, men de har juh inte heller rätten i det så.. Obestämd

Mvh Ellenfyrkant

Nessie87
0

#41 Vart framgår det att du som konsument har rätt att få köpa varor? Jag är inte alls övertygad om att detta stämmer. Vad händer om Elgiganten vägrar att sälja en TV till en svensk, heterosexuell man? Vart anmäler man dem?

#42 Diskrimineringslagen omfattar bara vissa "kategorier". Om en djuraffär nekar en köpare för att denne är homosexuell kan man åberopa diskrimineringslagen och anmäla till DO.

UlrikaD
0

#46 Och varför skulle en affär vars huvudsyfte är att tjäna pengar neka någon?

Nessie87
0

#47 Som jag skrev tidigare, det är generellt sätt inte bra för affärerna att neka köpare. =)

"Vad jag förstått det som får en zoo-affär lika lite neka någon att köpa t.ex en hamster som elgiganten får neka någon att köpa en tv.

Så länge folk kan betala så får de köpa helt enkelt."

Jag ifrågasätter helt enkelt påståendet att en ""affär" inte har _rätt_ att neka köpare.

Mycket OT nu men det handlar ju trots allt lite om djuraffärer iaf så jag fortsätter gärna diskussionen här.

UlrikaD
0

Det har nämligen varit uppe för diskussion förut, och jag är ganska övertygad om att slutsatsen blev att affärerna har policyn att inte neka någon.

Nessie87
0

#49 Jojo, att ha en policy är ju inte samma sak som att det är olagligt, det var som sagt det jag ifrågasatte. Det är ju i sådana fall också upp till varje affär men osm du skriver så försöker väl de flesta butiker sälja när de har chansen.

Vart anmäler man en djuraffär om de mot all förmodan skulle neka köp av djur? Det nämndes anmälan tidigare i tråden men jag har inte sett något svar på till vilken instans denna anmälan skulle göras eller så har jag missat det.