Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3507 ggr
flashie
0

Vi har blivit hamsterägare!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, här har ni en familj som nyligen blivit ägare av en liten hamster… Det är en hane på under 12 veckor…

Igår va första dagen och han va ganska lugn, låg mest o sov men på kvällen va han ute o åt o inspektera buren…

Idag på dagen så nosa han på min hand när jag hade locket av på buren o jag hade upp han i handen, de gick hur bra som helst…

Men på eftermiddagen när vi skulle pyssla med honom igen så bara skriker han på nån konstigt sätt bara man närmar sig med handen o gapar o ställer sig på bakbenen… Vad kan det bero på?? Jag vill så gärna ha honom handtam då vi även har en son som tycker detta är så roligt…

Roxie
0

Vilken söt liten pälsboll ni skaffat, Grattis! Skrattande

Dock är det lag på att dvärghamstrar ska leva i flock.

// Sofia

BMEXX
0

ge han lite tid så blir han nog handtam… :)

// Pabblo

Minitassen
0

Vad söt :)

Och säger samma sak som Roxie säger

flashie
0

#1 Är det lag på det…i affären sa dom att dom inte alls ska vara mer än en!!!

Roxie
0

Djuraffärer brukar väldigt sällan ha rätt, tyvärr :/

// Sofia

UlrikaD
0

Supersöt!

Ifall han hade någon bror som han bodde med i affären så kan det vara en idé att köpa en till så snart som möjligt. Alltid lättare att sätta ihop unga djur.

flashie
0

Men jag sökte runt lite på nätet o då står det att man inte skulle ha mer än en för då biter dom ihjäl varandra… :( har jag lagom stor Bur för att ha fler??

Sunrise
0

#7 Guldhamstrar ska leva själva - ni har en dvärghamster.

Vilka mått har buren?

UlrikaD
0

#7 Det är guldhamstrar som ska och måste leva ensamma, de är solitära.

Dvärghamstrar ska leva två och två eller i grupp.

Den buren räcker bra till två stycken. Tänk bara på att dubbelkolla att den du köper är av samma kön som den du har.

PsychoTroll
0

#7 Du har nog läst om guldhamstern, de är ensamlevande djur och biter ofta ihjäl varann om de bor fler tillsammans. Så guldhamstern ska man bara ha en av, men dvärgar är flockdjur.

[iurochskur]
0

Det är guldhamster som är ensamlevande och vintervit som du har som ska leva i par eller mindre flock.

Trist att djuraffärerna inte kan sin sak. Tycker ni kan fundera på att köpa en liten kompis till eran hamster i alla fall.

Söt var han.

flashie
0

han hade två bröder till men dom sa absolut nej ju… åh va ställd jag blir nu… Hon sa att när dom är äldre än 12 veckor kommer dom bita ihjäl varandra…

PsychoTroll
0

Haha nu skrev många här samma sak :P

[iurochskur]
0

Det ser förresten ut som en agouti pearl du har, om du ville veta färg.

UlrikaD
0

#12 Tycker du ska be djuraffären att läsa på lite om de ska fortsätta att sälja dvärghamstrar. Så jäkla trist när de ger fel information.

flashie
0

men hur kan det komma sig att han skriker så pass…man behövde bara närma sig med handen… Hur ska man gå tillväga för att vänja av han med det…

Kan man köpa en annan hanne lr måste det vara en bror??

[iurochskur]
0

Du kan köpa en hane som är 4 veckor.

Skriker gör dom flesta dvärgar, men dom bits sällan. Bara att du tar upp honom en stund varje dag tills du märker att han slutar att skrika. Erbjud mycket godsaker varje gång du tar upp honom så förknippar han dina händer med det.

flashie
0

Jo om han bara skrek skulle jag inte säga så mycke, men han vänder sig mot handen hela tiden med hela munnen öppen som om han vore i panik, tycker så synd om honom…hade äpple i handen…de ända som hjälpte va att han gick in i en toarulle o sen ut från den i min hand…då gick de bra men inte att ta han från buren direkt…

[iurochskur]
0

Då kan du fortsätta plocka upp honom med toarullen. Kanske känns tryggare för honom. Jag vet att en uppfödare i Norrtälje har kullar just nu…om du vill köpa från en seriös person istället från djuraffär.

MammaL
0

Harkel…

flashie
0

De skulle ju vara perfekt…

[iurochskur]
0

#21 Kan pma dig hennes hemsida m.m

#20 Dina hanar är 5 veckor, inte säkert det skulle fungera.

MammaL
0

Det är väl klart det skulle det. Jag tvivlar inte på att det skulle gå bra.

flashie
0

hmm, blir fundersam, uppfödaren från Norrtälje här där jag bor skrev på sin sida så här:

"Vissa vintervita hamstrar har svårt att leva tillsammans med sin burkompis efter tolv veckors ålder. Det är därför många djuraffärer endast säljer vintervita en och en samt säger att de ska leva själva"

är säkert det som dom på zoot säger…

UlrikaD
0

Jag vill gärna poängtera att lagen faktiskt säger att dvärgar ska levai par eller grupp. Har väl inte haft supermånga dvärgar men ändå några stycken och jag har aldrig haft problem.

Det är lite att gardera sig. Som om man skulle sälja en katt till någon som har hund.

"Vissa hundar och katter kan ibland inte samsas och leva tillsammans"

Men alla andra som kan då? Ska de bli lidande för att vissa inte kan. Känns lite fegt på nåt sätt.

Geishas
0

Jag har väl Sveriges idag störst registrerade vintervita uppfödning och här hemma är det MKT SÄLLAN som det blir bråk.

Lotta

[Hamster95]
0

Jag har mina en och en. Anledningen är att min hona är väldigt aggressiv, hannen är jag osäker på men han kan också bli aggressiv.

Minitassen
0

Kan du inte köpa en till?

Mexxie
0

Jag har en liten ensam vv kille här, fyllde fyra v igår som behöver ett hem :)

PM:a

Minitassen
0

Vart bor du då?

flashie
0

Jag bor i norrtälje och jag har gärna en liten söting till, bara härligt…blev mest konfunderad då dom på zoot sa som dom gjorde, men jag litar på er alla här inne!!! Skrattande

Det ända problemet jag har är pengar, vi har väldigt dålig ekonomi just nu…hamstern och buren fick sonen av mina föräldrar i tidig födelsedagspresent…De flesta jag har pratat med nu tar 250 - 300 kronor. Sonen skall köpa den andra hamstern själv för egna pengar och har 150 kronor. Samtidigt så vill vi gärna ha en som är ordentligt tam så att han kan ta upp den själv, nu är han mest rädd när lillisen vi har bara skriker o visar tänderna när man närmar sig med handen…

Hoppas på svar…

Minitassen
0

#31 Kanske djuraffär är lösningen? De tar ju inte så mycket för en hamster…

flashie
0

jo, men oftast är temperamentet bättre om man köper av privat uppfödare…

Schniigel
0

Djuraffären närmst mig tar mer betalt för sina än vad jag tar för mina så så är inte alltid fallet :)

Lycka till iaf!

flashie
0

Åh om man bara kunde få en lösning snabbt på detta…har blivit erbjuden två små söta bröder som tydligen ska vara jättegosiga (bra för min son) men lilla sötisen jag har nu då?? Det går bara runt i huvudet… Det är ingen med vana ochtålamod som önskar köpa en liten sötnos som nog bara behöver lite tid på sig att inte vara så rädd…

För att allt ska fungera så måste jag ta en summa på 150 kronor för honom…han är sååå söt!!!

BMEXX
0

#35 ska du sälja han och köpa två andra? (tillfälligt trögtänkt)

// Pabblo

UlrikaD
0

#35 Det är väl taskigt att sälja den du skaffat precis för att skaffa två nya?

Det tycker jag inte är ok, men det är ju såklart ert beslut.

flashie
0

Alltså egentligen vill jag inte göra så, men då dessa två bröder jag har fått erbjudande att köpa trivs oerhört bra tillsammans och jag inte vet alls hur det blir att ta in endast en ny så kändes det så, men jag tycker att lillisen vi har nu är underbart söt!!! Det va mest en undran om det skulle gå att lösa på det sättet… Men kanske det även går toppen att ta en till och sammanföra dem vem vet…

Royalz
0

Kan ni inte lämna tillbaka denna hanen till djuraffären då?

Schniigel
0

Finns inte risken då att djuraffären säljer honom till någonannan då som tror affären som säger att dom ska vara själva?

flashie
0

dom tar inte tillbaka honom o på nåt sätt så känner jag att OM det blir så att han ska lämna oss efter så kort tid pga omständigheterna så vill jag veta att det är till ett stabilt och bra hem. Men förhoppningsvis så går det att lösa på något annat sätt…

Förresten, måste fråga, hans Hjul gnisslar nåt SÅ fruktansvärt… är det någon som vet om man kan smörja plasthjul på nåt sätt?? Sonen vaknade i natt och vi hörde det jättehögt in till vårat sovrum!!! Ni ser bild på hjulet här nere…

PsychoTroll
0

Vaför inte gå till djuraffären med utskrivna papper från någon sida där de står att de ska bo två o två, men funkar de ej kan de bo själva. Men man måste ju testa. Precis lika med råttor, hade 12 hanar som mest alla funkade dock ihop men hade några andra hanar som inte funkade i flocken, o då fick de bo själva, men ja letade alltid upp en hane som de funkade med. Har man t.ex en dominant hane så kan man testa med en hane som har lägre rang. Detta kanske är lättare att se på råttor en på hamstrar, de vet jag inte men man kan ju testa, när de ändå är så unga.

UlrikaD
0

Hjul kan du smörja med matolja eller annan ogiftig olja. Margarin kan fungera i nödfall.

flashie
0

Kan meddela att jag nyss va in o gosade lite med honom o han kröp in i toaröret och sen  tog jag honom i handen…han satt still jättelänge och jag kunde klappa honom. Innan det så kunde jag även klappa honom försiktigt i buren o han skrek ingenting…han gick undan o så men det är ett STORT framsteg…nu vill jag bara ha tag på en kompis åt honom som är kelig o handtam också…som min son kan ta upp lite lättare.

flashie
0

Tack UlrikaD för svaret…jag tänkte på matolja men visste inte om de va bra lr inte för de små liven, men då ska jag köra det på en gång så att han inte får ont i öronen när han springer…

Royalz
0

Ta bort hjulet när ni ska gå och lägga er och sätt tillbaka det när ni går upp.

Det är inte nödvändigt med Hjul :)

flashie
0

#46 nje, han sover hela dagarna o de e på nätterna han e uppe o vill springa lite ju…nu har vi smörjt hjulet o de låter ingenting…PERFEKT!!!

De ända som saknas e att jag fortast möjligast nu vill ha en gosig handtam kompis till honom…

BMEXX
0

Hör runt med lite uppfödare runt omkring och se om de har någon liten pojk åt dig. De är oftast ganska handtama redan, bara lite osäker på vem du är.

// Pabblo

MammaL
0

Hon har redan hittat en förmodligen=)

flashie
0

Hejsan, vill bara meddela er alla att nu är det två små söta grabbar i buren här hemma Skrattande

Vi åkte hem till uppfödaren här i Norrtälje med våra lilla bebis och så fick han vara i en Bur tillsammans med en annan hane som var född 28 mars, alltså lite äldre än Lillis men dom verka gå väldigt bra ihop. Hon trodde det skulle funka jättebra då den äldre är väldigt lugn i sitt temperament medans våran har varit lite rädd och nervös.

Vi håller tummarna nu på att allt funkar!!! Känns jättebra iaf… kommer med bilder sen…

UlrikaD
0

#50 Jättegrattis till kompisen!

flashie
0

Tack så mycket, de känns jättebra att han inte är ensammen nu!!!

[iurochskur]
0

men vad skoj!

agnes_S
0

Men vad söt han var då Skrattande Skönt att allt löste sig med en liten vän.

Annisch
0

vad roligt att det löste sig :)

flashie
0

Här kommer en bild på Lillisen och den nya lilla tjockisen som ännu inte fått nå namn, väntar på att sonen ska komma hem o döpa honom men hittils har han velat mellan tre namn som är "pappis" "storis" och "philip" så vi får se om de blir nåt av dom…

Dom e jättesöta tillsammans o sover tätt intill varandra…här är när dom precis vaknat…

MammaL
0

Åh så fina dom är. Och den stora killen var ju underbar=)

flashie
0

Ja, han är jättesöt!!! Dock verkar han vara en liten bitare… Han biter på saker i buren och när man håller honom så naffsar han till i fingret ibland, men inte jättehårt…

MammaL
0

Dom brukar vara lite nyfikna på att smaka lite på handen. Han ser snäll ut.

Minitassen
0

Vad kul att ni skaffade en till :) Hihi den stora är en tjockis !! :)

flashie
0

ja han e en liten tjockis, ligger alldeles platt i handen Tungan ute

Han är lite äldre me, han var född den 28 mars, har ju ingen aning om när den lille e född då han köptes på zoo, men under 12 veckor iaf sa dom…

Mexxie
0

oj oj oj vilken söt men tjock en hihi :)

Du får ta och motionera den rejält nu xD Låta den följa med på joggingpromenaderna haha ;)

flashie
0

hihi, ja man får väl göra det!!! Fast han ser mycke större ut på den där bilden än vad han är…hihi

flashie
0

Här kommer en bild på min son och Lillis (den vita) och Storis (kan bli nåt annat namn han är inte säker hihi)

[Sniff]
0

#64 Haha, så söta^^

[iurochskur]
0

Men vilken söt bild!

Sigriiid
0

Vilka sötingar :)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

UlrikaD
0

Underbar bild!!Skrattande

teddybaby
0

Åh så härligt! Vilken tur att det löste sig! De är helt underbart söta. Glad Umgås ni mycket med dem så ska ni se att de blir ganska tama. ^^

flashie
0

Ja vi umgås med dom jättemycket!!! Den vita har blivit helt orädd sen kompisen kom, låter inte alls längre när man rör honom…

Shjimm
0

när man läser hela den här tråden låter det nästan för bra för att vara sant! stort grattis till hur det löste sig Skrattande

Minitassen
0

Man blir verkligen så glad att ni köpte en till hamster, de finns de som inte gör det .. grattis och bra gjort! =)

flashie
0

självklart gjorde vi det…vi ville ha två från början men sen när djuraffären sa att man inte fick ha de så lyssnade vi ju tyvärr på dom!!!

Var där igår och köpte lite ny inredning till buren och  berättade då även för dom att det var lag på att ha minst två men hon sa bara att så var det inte alls, dom säljer även hamstervadd där i butiken såg jag…

Sunrise
0

Vad bra att du sa till… Även om dom inte lyssnade. :3

Geishas
0

Om du PM:ar mig butikens namn så ska jag skicka ett urdrag ur lagen till dem så de får veta att de ger fel information.
Jag kommer då även att be dem sluta sälja vadden.

Lellson
0

Så söta<3<3

♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥

Union J and Jedward