Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2088 ggr
EternalWinter
0

Avbruten tand, hjälp!

Min hamster Lester har bott i en låg hamsterbur med galler ända sedan jag fick honom.

Hörde en duns in ifrån badrummet när jag låg i sängen och gick för att kolla och det var en av mina tamråttor som hade rymt och hon sprang runt och flyttade på saker.

Lesters Bur står också i badrummet och han bet på gallret som en galning förmodeligen har han blivit skrämd eller arg på råttan som sprang runt på golvet för han har ALDRIG bitit på gallret förr..hursom så tog jag upp honom och märkte att hans mun såg konstig ut så jag kollade och såg direkt att ena tanden i överkäken var av bruten inte säker om den brevid hade blivit lite bruten också….

Nu vet jag inte om detta är farligt men det fanns inget blod och han verkar inte ha ont men jag tänkte bara höra vad jag ska göra..har satt honom i en större plastlåda sålänge men där kan han ju inte stanna..

Men borde jag åka till veterinären eller ska jag bara låta de va?

La in Barnmat till honom och tog bort det svårtuggade..

kanske överreagerar lite men tar hellre det säkra före det osäkra..så ja..vad ska jag göra?Obestämd

Tacksam för svar!!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

Carjos
0

Om han inte är skadad för övrigt så behöver du inte göra något. Tanden kommer växa ut igen.

Men låt honom ha sin vanliga mat kvar också så att han fortfarande har det att välja på, får han bara mjukmat så kan de andra tänderna växa sig för långa eftersom de inte nöts.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Curlys
0

Tänderna i överkäkaden är ju betydligt kortare än de i underkäken.

Och som förgående skrev så växer de ut snabbt igen.

Hade en gång en hamster som blev av med alla sina tänder, han fick då mosad mat, välling ect, efter en vecka hade det växt ut igen, så det går fort :)

Carjos
0

Ja man får inte glömma att de även har kindtänder som kan växa sig för långa om de bara får mjuk mat, så viktigt att inte bara ge det :)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

EternalWinter
0

Tack så mycket! han har fått tillbaka sin gamla mat nu tog bara bort den för natten. =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold