Behöver råd och tips! Första hamstern.
Hejsan,
Har idag köpt en liten härlig kille, en guldhamster med lång päls? tror de sa angora?
Jag har döpt honom till Charlie =) han är 5 veckor.
Har några frågor till er mer erfarna;
1. Skall jag låta honom vara helt i typ två dygn nu eller redan nu börja vänja honom vid min hand etc?
2. Kan han käka äpple fast han är så ung?
3. Vilken färg har han? lite svårt att se på bilden då han sitter i buren, har inte vågat ta upp honom ifall att han skulle bli panikslagen med allt nytt…
Tack =)
bild nr 2
Låt honom vara i ungefär 4 dygn . Mitt råd :)
Han är normalfärgad och långhårig, angora finns det inget som heter.
Du kan låta honom vara tills imorgon kväll och då kan du ge honom nåt gott ur handen. Du märker om han behöver extra tid för att vänja sig vid handen. Finns artiklar här på hamster.ifokus om hur du bäst tämjer din guldhamster.
Det du kan ge istället för äpple är majs, ärtor, groddar m.m.
Precis som #3 skrev så märker man hur mkt tid sin hamster behöver innan man börjar vänja den vid händer osv. Min lilla Diva var ju så nyfiken och ville bara upp till mig redan första dagen, men ja lät henne vara en dag, sen fick hon börja att klättra runt lite på handen när jag hade den i buren, o sen började ja lyfta henne osv. Prata mkt med hamstern med innan du t.ex. tar upp den så den vet att du är där. Sen tror jag hamstrar känner igen sin ägares röst.
Jätte söt hamster
3 grejer som du kan ändra är: hjulet- är som redan nämnt för litet ska vara minst 20cm.
Mineral stenen- helt i onödan, en hamster äter så varierad kost i o med färskfodret så det behövs inte.
Maten- Hamstrar brukar ofta föredra Foder med en massa olika fröer o annat i, heter ofta gnagarblandning i butik. Tycker det ser ut som om ditt Foder endast är 2 olika grejer, varav det ena är misstänkt likt höpellets.
Fast det är ingen katastrof ngn av grejerna utan mera sådan som är bra att veta när det är första sötnosen.
Kan även passa på o nämna att hamster vadd är "förbjudet", tyvärr ngt som många djuraffärer lurar på nya köpare.
Jag släppte ut min kille andra kvällen, men du får väl umgås med honom i buren o se lite hur han verkar bete sig, är han osäker så pressa honom inte.
Lycka till med sötisen
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Okej tack så mkt för alla svar =) jag fick hjulet i butiken? han spang mkt i det i gårkväll…
vad anser ni om de såkallade hängmattorna?
Jag lät min vara tills hon självmant kom ut ur huset när maten kom. Sen ett tag tills hon började äta ur handen på mig. =) Tat lite tid men det är det värt.
Gnid händerna med lite spån innan du börjar jiddra med honom. Då blir doften mer bekant. Litet tips.
Lycka till!
Hej,
Ja då dyker en fråga till upp, du ser själv hur stor matskålen är och djuraffären fyllde hela med mat. Skall allt det bytas varje dag? Känns oekonomiskt?
#12 Det är inget måste, men man rekomenderar gärna de då en hamsterbebis på 5 veckor inte har vuxit klart. Jag har låtit Diva testa hjulet någon minut. Då i hennes rasthage. Jag gillar inte att ha hjulet i buren. Dels tar det så mkt plats och sen kan man få en hamster som enbart springer i hjulet hela kvällar/nätter.
#8 Jasså, så bra
Men föredrar inte hamstrar blandningar? Killen här hemma plockar då ut vissa speciella delar som han sparar i huset.
--------------
#13 Mina har oxå bara Hjul i deras hage, vilket jag tycker är en jättebra lösning.
Matskålen tömmer man inte varje dag, den med fröblandningen alltså, självklart fyller jag på om jag ser att maten är slut, kolla så inte allt ligger i boet bara, enda gången jag tömmer matskålen är varje vecka när det är dags för städning.
Hängmatta skulle jag inte ha till mina hamstrar med tanke på risken med fall och att de faktist kan trassla in sig och fastna.
Fodret du har i skålen skulle jag blanda ut med annat.
Vad tycker du jag ska blanda ut maten med då? han fick lite gurka innan men de ska han inte ha för mkt av tydligen då de lätt blir diarré?
--------------
det ska väl inte vara för mkt nötter och solrosfrön då dom är väldigt feta? Ge lagom =)
Har själv en blandning som inte innehåller nötter eller solrosfrön utan hon får bara det ibland.
#6 är det inte därför att det tar några månader innan hamstern vuxit klart? Man väntar 5 månader för att vara säker på att ryggen inte är så ömtålig?
Vet inte om det bara är hörsägen, men jag tycker det verkar rimligt att vänta tills hamstern vuxit klart, men jag har ingen aning om det är när hamstern är 5 månader eller inte.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#18 Du har rätt, endast lagom m fett, men jag har ingen aning vad tusan man ska kalla en gnagarblandnings innehåll, haha. Små olika krussiduller, kanske?
TS, ursäkta att jag lägger in bild i din tråd, ville bara visa vad Caine fick till middag igår, ett litet smakprov på hamstermat helt enkelt.
--------------
tack för bilden, ser gott ut =)
Idag har han fått en fröstång eller knackkers elr vd det nu heter, haha den gillade han =)
#21 ja det brukar de gilla! Ger henne en sån varannan vecka när jag bytt i buren. Sen gillar hon sånt hamstergodis, mjölkknappar eller var det är. Men min stor luffs till hund brukar leta upp paketet och äta upp alla =)
Du kan ge hundgodis med. Brukar ge leversnitt, nån gång ibland.Både hårt och nyttigt.
Knäckebröd oxå. Jag kan inte ge för stora bitar av det då hon proppar in den i munnen och jag är rädd att hon ska skära sig =/
Min brukar uppskatta lite kött med, okryddat. Matrester i största allmännhet. Pasta, ris, kött och grönsaker =)
Okej, men när du ger kött då är det tillagat va? eller är det rå köttfärs ?
Jag köpte en Duna-bur. Jag förundras dock över en sak och det är det lilla hålet som jag antar är för att sticka in fingret igenom. Charlie är där ganska ofta och försöker sticka ut armar och nosen.. Jag blev rädd att han skulle kunna ta sig igenom så har satt en tejpbit för tills jag kommit på något bättre… ???
Har suttit med handen nere i buren en timme nu ikväll och bara hållt den stilla och han kom fram och nosade några gånger. Sen höll jag i fröstången också och då åt han från den. Tror jag skall köra så nu några kvällar!
Aha då förstår jag, men jag har en sån vattenflaska som sitter på insidan med sugpropp… något förslag vad jag kan göra då med hålet? antar att han inte borde kunna få loss tejpen för den sitter ju på utsidan…
sätt flaskan över hålet..?
Jo, till lagat kött. Vet inte om man kan ge rått? Har inte provat.
Mm ska försöka göra det men vill inte flytta för mkt nu när han är så ny… har inte sett att han rört vattenflaskan heller :S Men å andra sidan dricker de väl inte så ofta?
Iallafalll när jag läste några böcker om hamstrar så stog det att den skulle vara ensam i ungefär 2-3-4 dygn