Bildtråd sekhmet
Tjejen blev ju ensam efter att Eko gick bort, hon var först nedstämd men nu är hon nästan sitt gammla jag igen.
Här kommer ellerfall några bilder på min sötnos.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
-
//Frida
Hon har fortfarande kvar bebismagen efter sitt missfall men det kommer hon nog alltid få ha kvar.
//Frida
och sista bilden på söt stumpan
.
//Frida
Åh lilla sötnosan!
Söt!
Men snuttepluttan då, så söt man får vara…=)
#5 #6 #7 hehe 
Kan ju säga nu när jag gossade lite med stumpans mage så rörde det sig där inne :S inte bra.. Kände en livlig liten korv som rörde sig i magen. För det första är jag osäker på att hon kommer klara att förlösa. För det andra är det med en mus (brukar ha ute robbarna med musen då dom inte bryr sig om varandra, när jag tittade så parade sig musen med Sekhmet och ja särade dom direkt, han har förövrigt aldrig gjort det förut), så hoppas att jag har fel, men tror inte det
. Sen trode jag det va omöjligt att en mus och hamster kunde få ungar.
//Frida
#8 Det är inte med en mus.
Möss och hamstrar kan inte få ungar. Det måste vara med någon annan.
#9 Har inga andra roborovski hanar eller dvärghamster hanar huvudtaget här hemma och guldhamstarna har hon inte träffat, så det kan bara vara musen.
//Frida
#10 Då är hon inte dräktig. Det är helt omöjligt att de skulle få barn.
#11 det rör sig i hennes mage en avlång klump som det alltid känns när robbar är gravida oxå har hennes mage börjat bli rundare vilket den bara blir när bebisar är påväg, samt äter hon mycket nu. Men hoppas du har rätt men är till 99 % säker att det ligger en unge i hennes mage tyvär.
//Frida
#12 Då inte ens guld + dvärg går så vet jag att det inte är en mus + hamsterblandning.
Lika troligt som att en apa och en människa skulle få barn.
#13 Jag skriver/säger bara det jag känner på tjejen och det är att det finns en unge i hennes mage. Det senaste hon träffade en hane (av samma ras) var i februari. Jo jag vet att det är omöjligt och jag hoppas värkligen att det stämer men just nu känner jag en unge i hennes mage.
//Frida
#14 Det går inte.
Men jag tror faktiskt att du fattar det själv. Hamster och mus är inte samma art. De kan inte få ungar.
Tror nog inte det är musen.. men vem vet!
Vad det än är - tumör, mask (eller kanske ingenting.) så är det ju spännande att få höra vad som händer.
Men någon unge blir det inte, fast det skulle ha varit coolt med en hamstermus!
Jag updaterar mer om deta när och om hon får bebisar eller ej, om hon börjar boa och bli ännu rundare än hon är så är det ju nästan 100 på att hon är med bebisar. Ska väga henne ikväll för att se om hon gått upp något.. Tänk om det skulle titta ut en hamster med svans om sådär 1½-2 veckor, vad förvånad jag skulle bli då.
//Frida
#18 Isånnafall tycker jag du ska anmäla det till guiness rekordbok.
"Första äkta befruktning - ej av samma art…"
men jag skulle gärna köpa den där mushamstern :D
Så söt!
hon har gått upp från 24 - 28 g ..
//Frida

Hoppsan :O
Men kanske var Eko en kille, fast du inte vet om det!
Eller så har en mus och en hamster parats för första gången någonsin och du kommer få en mushamster som jag gärna köper i sånna fall ;)
Hon kan också vara skendräktig ju! Efter parningen med musen blev hon kanske skendräktig, vem vet? :P
Jag tycker väl inte att det ändå är så konstigt.
Alltså visst konstigt men samtidigt, en zebra kan få föl med en häst. Ett lejon kan få unge med en tiger. En hund med varg. En gris m viltsvin. En get m får. Det är samma typer av djur men inte samma art… Självfallet är avståndet mellan hamster o mus lite längre, men hur långt? Bägge är små gnagare…
Personligen tycker jag mest att de låter spännande (men självfallet inte skoj om hon egentligen kanske inte orkar en förlossning).
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#23 Då Eko också varit gravid så kunde hon inte vara en kille, och känner att det rör sig i magen på Sekhmet.
#24 Om det blir några ungar och dom klara sig så ska det bli väldigt intressant att följa denna kullen och kommer förmodligen behålla några stycken. Sen kommer dom nog bli himmlans söta, en blandning mellan en robb och en långhårig söting till mus som har virvlar.
Men då hon fick missfall (inte fick ut ungarna föra ggn) oxå har hon inte kommit i kondition då det var i mars så skulle jag inte tro att hon klarar en kull. Men ger henne färskmat 2 ggn per dag nu samt ersättning för spädbarn dock ger jag inte så mycket men tror hon kan årka med lite mera då, så hon ellerfall om det skulle vara ungar att hon årkar. Men kan ju säga att jag ändå hoppas lite på mushamstrar för att se hur dom skulle bli och att det aldrig hänt förut..
//Frida
Är helt säker på att Sekhmet är gravid, hoppas bara hon får ut dom riktigt dena gången och att dom inte dör i magen. Om allt går rätt till så ska det bli himmla intressant att följa kullen och se hur dom kommer se ut, vilken/vilka färg/er och om dom blir långhåriga, korthåriga och/eller med virvlar
.
En bild på fina Kanel och den ända som kan vara pappa till bebisarna
//Frida
Men det kan inte vara möjligt, dom har inte samma genuppsättning eller vad man säger. En apas simmare ex. kan inte göra en människa gravid då deras gener inte är 100% lika. Detsamma gäller en mus och en dvärghamster.
#27 Den finns ingen annan hane som Sekhmet har träffat här hemma, så det kan bara vara Kanel.
//Frida
#28 Men lika väl så finns det ingen chans att det kan bli ungar efter en mus och en dvärghamster. Skulle bli förvånad om det kom bebisar efter två helt skilda arter.
#29 Jag tror inte heller att det kommer något.
Det är fortfarande bebisar i hennes mage.. Hur kom dom ditt? dom måste ju varit befruktade och den ändå som parats med henne är musen, dom kan ju inte blivit befruktade utan en hane så änkelt är det.
//Frida
#31 Inte utan en hane, men definitivt inte med en mus 
#32 Som sagt jag har inga andra hanar här hemma utan guldhamstrarna och dom får hon inte träffa.
//Frida
Inte ens råtta och mus kan få ungar, så jag tror faktist att chansen är mindre mellan en hamster och mus.
Här är länken (på engelska):

Måste faktiskt hoppa in här nu. Någon förklaring till att hon är gravid finns säkert, spermier som är lagrade i magen sedan tidigare eller vad som helst…
Dock INTE att hon är dräktig med Kanel.
Det är lika omöjligt som om att en iller härhemma skulle para sig med en av hamstrarna. Eller att en av chinchillona skulle bli dräktig med en hamster. Det finns ingen möjlighet. Det är två genuppsättningar som inte går ihop.
Rent fysiskt så är de ju i ganska lika storlek så det skulle rent praktiskt ha kunnat hända…kanske. MEN från det till att en mus skulle kunna befrukta en hamster är en helt annan sak.
Man kan korsa olika raser inom samma genuppsättningar men inte från två olika.
Det är ju fullt möjligt att hon är dräktig, men jag hade ju sökt mig till andra svar hur hon blev det. Jag är ju inte hemma på robbe-dräktigheter om de kan "spara" spermier som t.ex gerbiler kan men det är ju åt det hållet lösningen finns.
Hoppas allting går bra med henne iallafall.
#35 Har aldrig tänkt på det, men vet inte om det skulle funka att spara så länge (hon parades med hanen den 28 februari), men svar får vi ellerfall när ungarna är föda om det är kanel eller om spermierna har sparats så länge. Ungar är det dock. Jo det som är viktigast nu är att tjejen klarar sig.
Sen om dom skulle ha sparats varför väntade dom med att befrukta äggen tills Kanel parade sig med henne, men som sagt svar får jag när jag ser hur ungarna ser ut. Spänande nu och om det är robbe bebisar så får jag min efterlängtade kull men huskys, eller om det är bebisar med svans.
//Frida
#36 Men hon kan inte ha lagrat "simmare" 2 månader.
#37 Tycker ju också det låtter länge men det är antagligen det alternativet eller att det kommer bli mushamsterbebisar, något annat alternativ finns nog inte.
//Frida
Hoppas nog på mina robbe bebisar jag, då dom blir "normala" ellerfall.
//Frida

Jag har som sagt ingen aning om hur länge ägg kan sparas hos olika djurslag.
Men hos t.ex en del andra djurslag så kan de bli parade, och spermierna bli liggande, blir de sedan parade igen så kan antingen de nya spermierna ta sig förbi de gamla eller så kan de putta på de gamla så att det blir de som befruktar ägget.
Men återigen, möss och hamstrar fungerar ju inte. När tror du att hon ska ha?
#38 Eller att hon inte är dräktig alls. Jag tycker du bör gå till vet med denna.
#40 Dom väntas mellan den 9-14 maj (har jag räknat till) då robbar kan få allt mellan den 18-22 dagen. Men om dom blivit befruktade av "gammla" ägg så kan dom ju komma tidigare. Så om 1½ vecka ungefär, men det kommer vara väldigt stora bebisar som det känns nu då hon väger en del redan.
//Frida
Sitter mest och skakar på huvudet..
Du har inte passar någon robbe eller nå?, fast de måste du ju redan ha tänkt på. Men hmm..
// Pabblo
#41 Hon är dräktig, finns ingen annan möjlighet. Då hon blir väldigt väldigt strässad av att andra tar i henne som hon inte känner så vill jag inte riskera något om inte Sekhmet är i fara för det kan göra att bebisarna dör i värsta fall och då sätter det Sekhmet i ännu mera fara, det är risksamt som det är iomed att hon har problem med att få ut ungarna (från föra ggn).
//Frida
#43 Passade två hanar för ett tag sedan, men det va länge sedan så hon skulle redan fått ungarna (tror dock inte dom smittit in tjejernas Bur och ut igen). Så dom kan det inte vara. Som sagt det märker vi när ungarna kommer ut vem som var den "skyldige"
.
//Frida

Varför tror ingen på min enkla teori: Hon är skendräktig!
Jag vet en tjej som skulle få en kull; hennes hona hade bebiskulor, man kände ungarna om man kände på magen, hon boade mycket, gick upp mycket i vikt…Sen när dagen kom visade det sig att hamstern hade varit skendräktig :O
Så när Kanel parade sig med Sekhmet ble Sekhmet skendräktig, hur enkelt som helst ;P

#46 Jag kan tro på den teorin. Absolut.

#47 Bra, det betyder att jag inte är helt ute och cyklar ^^
Jag tror inte att hon är skendräktig för om hon skulle vara skendräktig skulle ungarna inte röra på sig, i hennes mage rör det på sig och man känner deras små hjärtan.
//Frida
Äh, jag fortsätter o vara tvärtom o tror på TS teori.
Mest för att det faktiskt finns olika arter som bevisligen fått ungar (jag vet! Mkt närmare genuppsättning, men jag tänker ändå envisas)
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Ungar är det men vad som kommer ut ja du :P..
//Frida
Spermier hos en människa kan ligga i upptill 5 dygn. Jag tror att det är samma för hamstrar. Däremot är jag 110% på att en hamster och en mus aldrig kommer kunna få bebisar. Så är det och kommer inte att ske nu heller. Vill inte låta brysk utan detta är vetenskaplig fakta.För massor hundra år sedan: Möss och hamstrar var en gång djur som inte var tamdjur och säkert träffat på varandra i det fria och skedde det inte då att dom parade sig och fick bebisar så händer det inte nu.
Kram!
Nya bilder på tjejen
.
//Frida
mums det är gott med flingor..
//Frida
Barnmat går allt ner
.
//Frida
en magbild, kolla in hennes mage
, liksom över 1 vecka kvar, så blir nog många bebisar eller några som är stora.
//Frida
en till bild på bebis magen
.
//Frida
fick med henne i farten
.
//Frida
-
//Frida
Så säger Sekhmet godnatt
..
//Frida
#61 Sekhmet är inte stor, men bebismagen är stor (då den bara brukar synas dagen innan bebisarna kommer), hon är förövrig ganska smal i sin kropp
. Söta hampisar
.
//Frida
#62 Din är med söt!

Du skrev att Eko också var dräktig och alltså inte kunde vara en kille. Fick Eko några bebisar någon gång?
#64 Det va den parningen som var nu i ferbruari, men hon fick ej ut ungarna så antagligen var det det som hon dog av.
//Frida

#65 Då kan man ju ta funderingen lite längre att det kanske inte var bebisar, utan det var tumörer eller liknande som gjorde att hon dog.
Och att då Eko inte var en hona utan en hane istället.
Isåfall har du lösningen där
#66 Lite skeptisk mot det dock, men det kan ju stämma. Dock gick hon med sin mamma till hon var 5 månader och gick med Sekhmet och Julia sedan vintras så någon av dom borde ju blivit gravida innan isåfall.
//Frida
Fast brukar inte robbar vara lite svårflirtade?
// Pabblo
#68 Har hört att dom är det men mina har aldrig varit det, har blivit ungar med än gång på alla honor/na jag haft här hemma.
//Frida
Kulltemat är valt och det får bli asagudarna/nordiska gudar
. Då Sekhmet är efter dom egyptiska gudarna så ja då fortsätter jag med gudar och gudinor som namn till hennes bebisar
.
Pojknamn - Balder, Tyr, Mimer, Vidar, Ymer, Frö och Hermod.
Tjejnamn - Freja, Sunna och Nanna.
//Frida

Fina namn! Ska bli spännande och se vad det blir för något 
// Dodat :)
#70 Ohh, snygga nämn ser vi här! :D Hur många bebisar får en robbe på ett ungefär? =)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#71 Tack
. Inte långt kvar nu, väntar med späning vad det blir för något, men orolig över sekhmet om hon kommer klara det.
//Frida
#72 Tack
. I genomsnitt 5 st, så dom får ju ganska få ungar. Jag hoppas bara på tjejer i denna kullen
.
//Frida
#74 Ojj, vad spännande! Håller tummarna då :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Så lockande att köpa om du säljer, men Göteborg är lite långt… Vet du inte säkert vem som är pappa än?
#76 Om det inte är Kanel som är pappa så är det en hane som heter Thador, som jag parade henne med i februari. Han är väldigt fin och det kan bli husky bebisar isåfall för sekhemt har en husky pappa och thador har en husky pappa ;)..
//Frida
#76 Sen finns det alltid transport om man bor för långt bort
.
//Frida
Måste ju vissa dena snygga pojk
, för om inte Kanel är pappa så är det denhär hanen. Kan ju säga att för mig har han allt en robbe hane ska ha
.
//Frida
Går under namnet Buster nu och bor med Sekhmets bror hos min kompis Camilla (ifokus-92).
//Frida

Fin antagligen pappa! Vill nog ha två om du säljer och har två hanar i kullen. Tänk om det bli robbe med lång svans… 
#81 Tack
, troligen ska alla hanar säljas i kullen
. Jag hoppas själv på att det blir normala hamstrar.. Jo tänk om.
//Frida

Hur går det?
#83 Sekhmet har boat klart och hon vägrar gå ifrån boet utom när hon ska äta och dricka då
. Men ungarna är beräknade att komma från idag tillpå torsdag och därimellan.
//Frida
Shit vad spännande!! Hoppas att allt går bra!
Gud vad spännande! :)

Så spännande! Finns det någon chans att det blir någon husky?
#87 Om det är Thar som är pappan (om det blir robb bebisar) så finns det väldigt stor chans. Då båda har en husky förälder och sekhmets mormor är husky. Samt för att det ska bli husky måste det finnas på båda sidorna
. Så även på sekhmets pappas sida måste det finnas bakåt och även på Thadors släkt måste ha några huskys.
Det var mäst för att jag parade dom (i februari) så att det skulle bli husky och även att bebisarna skulle vara änklare att få tama.
//Frida
Om inte annat så kommer dom bli väldigt vita i ansiktet
och även en stjärna kanske (då Thar har en stjärna i ansiktet).
//Frida

Okej, men vad menas med stjärna i ansiktet? Är det liksom en stjärna i ansiktet, eller bara säger man så?
#90 En prick mellan ögonen är det (typ som en stjärna)
, har bara sätt det hos Thar och Sekhmets bror. Vet inte varför dock.
//Frida

#92 Nopp det är ingen stjärna på den bilden det är bara underpälsen
. Stjärnan är vit.
//Frida

Tänkte väl det, för Filofax (på bilden) brukar inte se ut så…
Den här tråden har jag helt missat! Sekhmet är galet söt alltså! Det ska bli spännande o se vad det är för bebisar som ploppar ut =) Husky vore ju väldigt trevligt! =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#79-80 Mysko hål i örat, hur har han fått det? *nyfiken i en strut*
// Emmily
#96 Jag har märkt han
, nä men hans pappa bett han i örat.
//Frida
#97 haha hade han varit olydig;P
// Pabblo
#97 Haha, snyggt bett! Jättemysko märke iaf :P
// Emmily
#98 Hehe han ville ju hålla reda på vem som var vem
..
//Frida
Haha, ja det måste nog ha varit så! De e ju inte lätta o se skillnad på de små robbarna :P Hhaa!
// Emmily
Eller så ville han att pojken skulle ha örhängen
, så tog han saken i egena händer
.
//Frida

Hehe

#102 så klart att det var så 
.
//Camilla
Inga bebisar än, men sen igår så har hon boat jätte mycket
. Så nog är det pågång. Dom skulle ju kommit i onsdags, fast robbe bebisar kan dröja upp mott en månad så är inte så orolig än att dom inte kommer ut.
En trött tjej på bilden som förövrigt inte vill ha med mig att göra och tycker jag ska hålla händerna så långt ifrån boet som möjligt
.
//Frida

Hon är ju alldeles bedårande!
#106 Tack
.
//Frida
Åh, så söt!
INga bebbar hos sötisen ännU?:)
// Emmily

Undrar jag med :)
#105 huh, kan bäbisarna dröja upp emot en månad innan de kommer?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Inte ännu?
Nopp inga bebisar än. Åker nog in till vetten imon om hon inte får idag.
#111 Jo dom kan dröja upp mott en månad.
//Frida
#113 Jaså, du som sa att det absolut inte gick att åka till vet för då blev hon stressad…?
#114 jamen går det över tiden så måste hon ju skaffa hjälp. Det var väl mer att hon ville inte stressa honan i onödan innan.
// Pabblo
#114 Hon blir stressad, men vill skaffa hjälp till henne. Om det ligger döda bebisar i hennes mage så kommer dom ruttna och då kommer Sekhmet bli väldigt lidande.
#115 Stämmer att jag inte vill stressa upp henne i ondödan, men som sagt om hon går över tiden för mycket då vill jag se vad som är fel och om det inte går något att göra så får hon avlivas innan hon får ont obs.. eller om det är något annat som går att göra något åt.
//Frida
Jag fatar ingen ting då jag var säker på att hon var dräktig, det rörde sig i hennes mage, man kände hjärtat slå på bebisarna, hon hade öppnat sig. Men nu mistänker jag att hon lurat mig hela tiden
. Nu är Sekhmet mycket piggare, hon har tomt blivit smallare. Ska dock åka in till vetten i veckan för att kolla så att allt är ok med henne. Om allt är bra med henne så blir det att leta en liten tjej kompis till henne, troligen åker jag till djuraffär för jag hittar ingen uppfödare/säljare i närheten eller för den delen långt bort som har robb bebisar tillsalu dom närmaste veckorna (tipsa mig gärna om du vet någon som har bebisar nu).
Nu får vi hålla tumarna och tassarna på att hon inte har något annat fel som vetten upptäcker men det tror jag inte
.
//Frida
Haha :P Vilken liten typ! De kan lura en de där små! :)
Ang. robbar så har jag två kullar på g. Båda paren parade sig för en vecka + en dag sedan så det dröjer ju ett tag så klart… Det e det jag kan erbjuda iaf :P
Jag vet en uppfödare som har ungar just nu men inte om det finns någon otingad, hon finns i stockholm. En kull är nog 2 veckor nu (endast agouti) o så någon kull som var ca 5 veckor lr ngt. PMa mig om du e intresserad så får du hennes nr :)
// Emmily

Synd att det inte blev ungar, hamstrar är lite luriga ibland :P
Som jag sa…