Hållning av hamster, nbir mt m.m
(Nu är det inte personen i ig om kriver utan jag har fått fixa ett konto åt henne ch vill gän ställa några frägor.)
De "valiga små hamsterburarna av minsta sort är det verkligen bra för lill hamtern full av energi=?
Tänlte imorgon köp denna buren buren säljaren hade ite måten i huvudet men ni kankse känner igen modellen, är uppfyler den alla kav? ska springhjulet bort eller? vad gillar de för inredning, som råtor elller? hängmattor, tunnlar stegar, problemlösning för ysselsärrning ch sist men inyte misn Maten.
, jag förökt leta upp info om Foder m.m och jag fpr fram, allätare. Och att de skall/kan ges pannkakor mm.
Jag kan djäv inget om hamstrar men har råtor och blev lite kritisk. Men buren på bilde är det en bra Bur, laglig Bur för hennes hamter?
Jag hängde in ett pringlesrör högst upp i buren han harf nu ´han yckte den var skit kul! :D han hade en bolåda och t toarör men de behöver väl mer stmulans än de hhan kan f i buren?
Vill verkligen få alla tips som finns. ska kolla lite här med mitt eget konto, jag heter kiyona. men skulle skriva anående buren inredning mm.
Fann s ju massor med sidor om recept å mat till dessa små vildtusssar.
Tack på förhand // Delerious kompis som skapade kontot åt henne tyckte hon kanske kunde å lite tips, min rått härna kanske inte är lika populärt hos hamstrar.
rör gillar det vet jag iallfall :D
Tack för hjälpen som sagt! hoppaspå tuse svar så jag kan hjälpa till att inreda bure ¨n åt henne.
Det är då jag som är vännen som vill hjälp till lite. Kan råttor som sagt men jag har inte haft hamster sedan jag var kanske 5-6 år. Men inrednign är det typ det samma, ska ma undvika motionshjul?
JAg har ju hur mycket som helst då man får byta ut msterial mer eller mindre en gång i veckan innan de blir sänderätna xD
Men blir jätte tacksam för svar! Hon älskar sin hamster men ah. Tror han skulle må ba av lite riktig mat och lite sktiviteter (hänga upp saker i gallret, slå in saker så han får öppna det och sådana aktiveringsbollar för katter dpå de måste rulla p bollen för att få mat/godis oftast hela torkade ärter får plats bra där :D
ska kolla runt lite på sidan om jag hinner så jag kan skriva en liten recept bok till henne och akjmtiveringstips mm.
Tacksam för svar! ska köpa buren idag då är det tänkt. är det något de inte tål, syftar inredningsmässigt vissa yger och annat material för mys och motion.
Nu blir detta för långt..
men svara gärna mer än för liteså hon känner sig trygg med att präva detta med si hamster som hon älskar. tror jag hoppas jag! buren är hon villig att köpa men vill bara vtea om någon kännr igen modellen och om den har godkända mått för hamster?
Mvh//Andrea
En hamster gillar att klättra men kan inte klättra särskilt bra, har inte heller höjd uppfattning, vilket gör att den kan släppa taget när den är högst upp, då blir det en farlig höjd att falla från.
Buren fyller mått kraven men ni kommer få flera svar att en hamster ska ha en låg lång Bur, inte höjd, gärna ej över 30cm. Ska den där buren användas måste man sätta in hyllplan så att hamster inte kan falla ner.
Jag har själv hög Bur, för hög enligt de flesta, men den fungerar till min kille då jag byggt många hyllor för att minimera risken för fall olycka.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Den buren du länkande till är ingen vidare bra hamsterbur. En hamsterbur ska ha större bottenyta än höjd. Råttor som du vet ska ju ha högt att klättra på osv. Så är det inte för en hamster.
Det är väldigt stor skillnad på en hamster och råttor. Råttor ska ju leva i flock det ska inte hamstrar om det är en guldhamster du är ute efter. Dvärghamstrar ska därimot bo ihop.
Så alltså en låg och med stor bottenyta ska en hamster ha. Annars är det risk att hamster klättrar upp och släpper taget och trillar ner och skadar sig. Dom har ingen höjdkänsla.
Mat är det vanlig blandning man kan köpa på djuraffären som är bra. Vill man kan man komplettera med lite extra om man vill.
Det går inte att jämföra råttor och hamster på något sätt så du vet det :)
Nar jag var 8 år och inte hade så mycket kunskap om hamstrar hade jag en liknande Bur till min allra första hamster, tyvärr ramlade han och bröt sig.
Måtten är nog godkända men jag tycker inte att det är en risk värd att ta.
Så jag avråder dig starkt! att köpa en hög Bur köp en med större bottenyta som #3 redan sagt. =)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Sedan kan hamstrar bli gallerbitare också, så en stora dunabur eller samla-låda(130liter från IKEA) kan vara bra.
Hjul går, men då ska de vara en en viss storlek, och hamstrar ska helst vara några månader innan de får springa i hjulen.
Guldhamstrar ska få ensamma, ryska vintervita 2-3 stor jag, robovsky(kan inte stava) i lite större flock eller två och två, cambells är också flockdjur och kinesiska ska vara ensamma(de 3 sista jag nämnde är dvärghamstar, och vintervita heter ofta sibiriska i affären).
Hamstrar vill också gärna ha sandbad, vilken de också kan använda som toalätt(vissa har separata lådor med annorlunda Sand som toalätt, men jag har för en och samma och bytar Sand lite oftare). Bra burmaterial är toa-lätt eller annat papperspellets-grejs och spån(inte säkert hur bra det är, men måna använder det i alla fall) och möjligtvis något annant papperströ. Jag använder remiss(hittade på granngården), vilket liknar toa-lätt, men är billigare och luktar lite mer.
Tunnlar gillar nog hamstrar också, min guldhamster verkar tycka om att springa genom hennes.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Okej. tack för alla tips. Ha är en dvärghamster och jag har kollat lite på burr här och ska prata med henne.
Han behöver ju sysselsättas. Den buren hon har nu är inte laglig, det kan den omöjligt vara men vissa affärer skiter i sånt och vill ara få in så mycket pengar siom möjligt.
Råkade själv ut för det mn jag hade ju råttor och de var ju ute och sprang hela dagarna de baar sov i buren och var där när jag var borta och då alltid inte alltid men oftast fanns det alid något att hitta på, men de sover j mest ändpå xD
Men är hamstrar ute mycket? hur mycket om dagen behöver det aktiveras? Och sktriv görna vad ni brukar ge till era hamstrar och sånt.
Jag har känt mig nästan taskig mot henne nu för att jag sagt till henne att ja det om burenb och maten och inredningen, inte elakt, jag letade ju upp dena buren, men nu helt plötsligt vill hon inte ha den /får inte.
Men jag nämnde att jag rpkade uta för samma nit, det är ofta så med småbarns djur de tas inte på fullt allvar.
Men vi har köpt massa saker och jag är eller är och är men utbildar mig till möbelsnickare och vi kom överens o m nu att vi skulle gäöra ett bus slott….elleren liten lekplats.
Men vad brukar hamstrana gilla att göra?
Jag har 3 råttor som ÄLSKARatt leka med en sådan kattleksam med en fjäder fastspännd på en pinne och jaga den DÖDA!! GRRR
alltså psykisk simulans och att hoppa från hylla til hylla gillar de hängmattor och upphängda hus i mjukt fleece?
Jag ska kolla vidare på alla era burar så ska jag visa henne. och jag har miljarder saker och material så vi kanske ska pyssla lite med det idag (eller jag vill etremt älskar att inreda burar, de blir ju alltid lika uppskattat. )
Han flög ju runt som en stutsbolle när hans mammsi kom in i rummet fram och tillbaka.
Vi får se hur vi löser det mer vore jäte snällt med lite mat tips fån er och inyte bata vad jag läst om det. ah ungfär sama som råttor dock inte havre på era små tjockisar ;)
Hamstrar ska inte vistas på höga höjder t.ex bord och soffor utan tillsyns då det går snabbt när dom springer över kanten och trillar ner.
Det bästa är att ha ett rum man kan göra säkert och täcka för att små hål noga och sen släppa hamstern där och ställa fram lite kul saker som rör, någon sandskål att gräva i med extra mycket Sand i osv.
Tänk på att aldrig låta råttorna träffa hamstern då råttor dödar hamstrar. Har hört om flera sånna olyckor. Så sätt lås på råttburen.
Det går att göra labyrinter av videoband. Min guldis klättrar lät över dem ifall hon vill, men lite spännande kan det vara.
Har hört att de kan tycka om att gräva i lådor med spån, så jag ska skaffa en låda så hon får gräva lite gångar. Nu har jag en hink i hennes lekhage med mycket chinchillasand hon kan gräva och rulla runt i (jag har en äggkartong i så att hon kan klättra ur när hon vill) och en videbandhög bredvid så hon har något att klättra ner på.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
nej nej det skulle jag aldrig göra dels är det inte min hamster och såpass erfaren är jag att jag inte släpper ihop dem.
Men då gillar det ju samma grejer so råttor helt enkelt, bara i mindre storlek mina vill kn appt gå in i ett pringels rör om de inte gjort det ända sedan det var små och hållt sig elite idrottare. :D "tjockisar med åren vet du"
Får se vad jag kan hitta på som får plats i buren. Jag har ju inte umgåtts med den här vännen på evigheter så vet ju inte mer än att buren är fruktansvärt liten och han är helt hyper.
En hängmatta tänkte jag att ligga och mysa i, rep att få bra balans/styrketräning, och en bus låda av kartong där man kan lägga lite godsaker inslagna i något eller liggandes i en låda där ha får använda nosen och tränga sig fram och kämpa för att hitta godbiten och sen mysa i buslådan är alltid popiulärt för när man kommer hem ligger alla in trängda och gäspar stoooort *smälter*
sen har jag en del hyllor att bidra med men de är nog liiiiite hehe förstora för hans Bur. men kan ju göra en trappa upp till ett liet myusbo eller något.
vill bara att det ska finnas åtminstone något mer i buren för honom att böka med, sen får väl dessa plats i en vanlig toarulle xD hahahaha. då kan man göra MYCKET ska bli kul att se om hon går med på det.
Ni har varit jätte hjälpsamma hoppas hon läser alla id´´er och villl kolla på alla bilder ni lagt upp på era burar och inredning. Ska bli intressant och se vad hon säger och hon vill säkert at john också ska ha allt :D
Om ni vill får ni gärna skriva vad ni brukar ge era/eran hamster omm dagen och hur ofta i eckan m.m.
På Rif har vi ju trpåden "Vad gav du dina råttor för mat idag?"
Har inte hunnit så långt att kolla, sen får ju min kompis själv också kolla jag vill bara hjälpa lite å traven.
hon ska komma hem till ig snart då ska jag visa henne hur hjälpsamma ni har carit. :)