Råttor? NEJ!
Måste bara berätta att jag blir så tjurig på att många kallar våra hamstrar för RÅTTOR !
De är inga råttor!
jag är inte allt för beskymrad om det :P här hemma kallar vi min tjej ofta för musen eller råttan.
För mig är det helt okej om mina hamstrar blir kallade för råttor eller så. Oftast så är det inget illa menat.
Men det finns några i min omgivning som inte förstår sig på det här med gnagare som husdjur. I sådana fall blir jag irriterad.
// Sofia

Ja men jag menar när dem kallar elakt för råttor, eller när dem menar det elakt. Inte annars .
Min pojkväns pappa säger marsvin till våra hamstrar, det är ju lite konstigt tycker jag :P De har bara haft marsvin så kan vara därför .. :P
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
haha jag kallar mina egna för råttor
kanske för att jag haft råttor i 14 år o hamstrar betydligt kortare *S*
Asch, jag har haft vänner som kallat dem för både råttor och marsvin, men det har inte varit för att de ville vara elaka.
Snarare har det berott på att vännerna faktiskt inte vet skillnaden mellan ett marsvin, hamster etc. Och okunskap kan man ju inte bli arg på alltid :)

haha min farmor och farfar kallade alltid mina hamstrar för råttor^^ nu när jag ska få råttor kommer de nog bli kallade för hamstrar :p
Jag kallar mina råttor ibland. Ingen större fara.
Min mamma kallar dem råttor på skoj, sen har vi ett marsvin med en kolossal pung, så han heter PungRåttan X3
Pappa har precis lärt sig att han inte är ett marsvin (fast vi haft sådana tidigare, men han kommer bara ihåg en ras åt gången)
Mamma kallar honom alltid för råttan. Så det är ganska ofta det även jag kallar han för råttan bara för att alla då direkt vet vilket djur de gäller.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Mina råttor brukade bli kallade för möss och marsvin av mamma och pappa hela tiden, förmodligen p.g.a. lathet eller glömska. Jag hade haft möss tidigare och jag tror att mamma hade haft flera marsvin när hon var yngre, så det kan vara därför.
Vi får se vad de kallar hamstern när hon kommer hem snart.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#11 Haha det där känner jag igen! :) Min mamma kallade min första hamster för musterroristen! xD
/Matilda

Min pappa kallar ALLA mina hamstrar för råttor ;)
Min familj säger också råttan till min lilla tjej. Men har lärt mig att inte bry mig om det. Fast det gör en ledsen och frustrerad.

De är många som säger att råttor och guldhamstar är jätte lika dom ser precis likadana ut säger många.
men guldhamstrar är ju jätte olika råttor.
jag hatar de!
man borde ju se skillnad!
jag tittade i en djurbok förut och istället för råtta på råttorsidan så hade dom lagt ut en guldhamster på bild!
fast jag tror att många har "råttor" som samlingsord på exempelvis hamster, råttor, degu, chincilla och möss osv.
Jag har både och så det blir automatiskt att man säger råttor till båda, men egentligen menar man ju typ gnagare.
hörde en säga i skolan en gång att gerbil är hamster med svans.
skadedjur säger jag här hemma.
ser inget fel med att kalla hamster för råtta, då underordningen är råttartade.
Mvh
Mig
min hamster är ett marsvin :D
eller om någon ska förklara mer om det ett vitt angora marsvin;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Men det är väl inget fel i att kalla en hamster för råtta, de är faktiskt väldigt trevliga djur de också att ha som sällskap.. =)
*säger råttnörden på ett hamsterforum*
Blir dock hamsterägare den fjärde april! 
Nej jag anser inte heller att det är något fel. Råttor är trevliga djur, 
Men hamstrar och hamsterägarna är mycket trevligare!"
Spelar ingen roll om råttor är trevliga…det är ett annat djur! Har man en hund vill man inte att de ska kalla den för varg bara för att de tillhör samma släkte.
Jag har en hamster för att jag vill ha en hamster…då ska de andra respektera detta och kalla Totte för hamster. Sen att de kanske inte vet vad det är för djur, det gör inget.
Mina föräldrar kallar alla mina djur för råttor (har möss, hamster och gerbil)
förutom katterna då. Dom vet vad dom heter men det är bara för att retas med mig
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag är sån van vid att mina släktingar kallar mig Catrine (min systers namn) fast jag heter Caroline, så jag ha lärt mig att inte bry mig om att blanda ihop namn.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Marsvinen blir hamstrar, hamstrarna möss och gerbilerna råttor… 
Bryr mej inte om det är sagt på ett snällt sätt eller om min pappa glömmer bort vad de heter ^^
Men tex min farmor säger direkt att de är äckliga och ger dem inte ens chans att visa hur de egentligen är -.- sånt är irriterande…
Eller när jag sa att jag ville ha ett skinnymarsvin nån gång (marsvin nästan helt utan päls) så sa någon "Såna som ser ut som råttor?" Och råttor har liksom spetsig nos, päls, och svans…, vilket inte marsvin har.

hihi jag hade rätt^^ mina farföräldrar kallar mina nya råttor för hamstrar xD fniss de är ju för härliga:p
Jag brukar kalla mina hamstrar och gerbiler råttor ibland, mest för att jag tycker det är lite skoj.
Hej på er, rådisar! Tycker mest det är irriterande när folk muttrar: Ush, vilka äckliga råttor… Riktigt äckliga skadedjur… Men det gäller ju även om det faktiskt handlar om just råttor och inte enbart om det är hamstrar. Pappa brukar envisas med att kalla gerbilerna något mellanting mellan auberginer (äggplanta) och aboriginer (australiens urinvånare), fast han är fullt medveten om vad de egentligen heter.
Men bryr mig inte så mycket om det, lite småroligt ändå.
Hamstrarna däremot kallar alla i familjen just hamstrar. 

Min hamster blir kallad för råttan och hör och häpna…. Kaninen ! xD
Mvh Ellenfyrkant

Det har du rätt i, men det är en annan sak med marsvin då de är närmare släkt med hästar och apor än med råttor ;). Och det borde ju vara mer naturligt att kalla en liten hamster för mus och inte råtta? :)
#28 Kaninen, hihi, har den stora öron då kanske? :D
/Matilda

#30 Haha, ja. Nästan så hon snubblar på dem ibland faktiskt. 
Mvh Ellenfyrkant
Jag kanske ska döpa om Electronica till Råttan när jag får henne. Blir ett insider-joke för oss här på forumet.
Hehe, men jag skulle nog tröttna på det med.
Jessica Jones (2015-)
Min pappa brukar kalla min hamster för råtta men det gör inget, jag kallar ju henne för tjockis…
Jag jobbar i djuraffär tro mig hela tiden kommer de in barn/vuxan som säger att dom bestämt sig för att skaffa hamster och så pekar dom på marsvinet. Sånt gör mig lite nervös x3
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
folk brukar kalla mina marsvin för hamstrar, hehe men det är ju med pga okunskap :)
Har inte läst alla trådarna meen…
#9 har ni bara ett marsvin? :O