Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2581 ggr
DansMania
0

Många hamstrar

Jag har sett att det finns en hel del som har många hamstrar. Med många menar jag 15+. Hur har ni tid med alla varje dag? Och om man har över 30 hamstrar och kanske 1 hund och en kanin osv, då kan man väl omöjligt kela och ''rasta'' alla varje dag? Eller?

SandyCipper
0

Jag hade 16 hamstrar innan. Det var rätt mö jobb, ja. Men de flesta var ju bebisar :)

Nu har jag 9 hamstrar ^^

UlrikaD
1

Jag har 30 hamstrar och jag lovar dig att alla kommer ut varje dag och blir kelade med. Men det krävs såklart vilja och engagemang!

Det beror ju på vad man har för annat runtomkring. Nu är jag heltidssjukskriven och är hemma hela dagarna. Då fungerar det ju. Hade jag haft jobb, skola eller någonting annat så hade jag ju naturligtvis inte hunnit med.

Nu går det alldeles utmärkt.

DansMania
0

#2 Ja, det kan ju funka om man är hemma hela tiden :) Har du rastgårdar då? Eller är dom fria i olika rum?

UlrikaD
1

#3 Jag har ett djurrum där har jag två rasthagar. Så två hamstrar kan vara i varsin hage samtidigt. Sen har jag oftast en hamster ute på golvet också. Så tre kan då vara ute samtidigt. Sen tar jag ju ofta med mig någon ut i köket om jag pysslar där så då kan den springa omkring på golvet medans jag lagar mat eller diskar t.ex.

Jag ser till att alla kommer ut minst 1 timma varje dag. Några har extra mycket spring i benen och de för komma ut 1 timmar först på e.m och sen släpper jag ut dem 1 timma till senare på natten.

Bellen
0

#4 Jag har haft 26 men jag fick lite hjälp ibland mycket jobbigt ibland såklart men det gjick bra jag hade ibland tid men dom men nu har jag det änklare för nu har jag 2 guldisar ! <33

[Linnea96]
0

Jag har bara 2 st men bara dom kräver arbete omsorg och kärlek :)

cceel
0

Jag hade 14 hamstrar ett tag då jag inte särade på hanen och honan i tid så dom fick 2 kullar på raken :P Jag hade samtidigt en katt också… Men det var inte så jobbigt igentligen då jag inte vågade röra hamstrarna förmycket i början när dom var pyttebebisar :)

Nu har jag inga hamstrar kvar längre tyvär…

91Marran
0

vissa klarar av över 20 hamstrar, men sådan är inte jag. jag måste känna att varje hamster kan få den tid de behöver. för händer det något så man måste åka iväg och så står man där med en massa hamstrar, är ju inte så lyckat. Jag umgås två timmar minst med mina hamstrar per dag, då ingår individuell tid också, så de kommer bort från varandra lite. ibland känns det motigt när skolan tar nästan all tid, men det är bara att jobba på. eftersom jag nu bara har två hamstrar, känner jag hur jobbigt det skulle vara med 15stycken tillexempel. upp till 7stycken funkar nog bra, men inte fler, för tillfället. En hamster ska för mig inte behöva leka ensam i en lekhage och sedan tillbaka till en tråkig Bur. utan jag umgås med mina hamstrar när dem leker utanför buren. utom när jag städar då blir dem ensamma några få minuter åt gången. de flesta sätter bara hamstern i lekhagen. läste om en som brukade sitta med sin laptop i lekhagen när hamstrarna var ute bara för att vara närvarande, hur seriös djurägare är man då?

för vissa funkar det med flera hamstrar, de kan ge dem en 5 minuter var tillsammans med sig själva och sedan ha dem i lekhagen. men för mig funkar det inte psykiskt.

Mvh
Mig

UlrikaD
1

#8 "för vissa funkar det med flera hamstrar, de kan ge dem en 5 minuter var tillsammans med sig själva och sedan ha dem i lekhagen. men för mig funkar det inte psykiskt."

Du drog lite alla med fler hamstrar över en kam där. Bara för att man har många hamstrar så behöver det där inte vara sättet man umgås med dem.

Det finns folk som äger en hamster som gör exakt det du beskriver. Men det finns folk (jag själv bl.a) som har många hamstrar men tillbringar väldigt mycket tid med en och en iallafall.

Jag är nog den du syftar på som sitter med datorn i knät i lekhagen. Jag gör det just nu. Jag tycker verkligen inte det gör mig till en oseriös djurägare. Jag har hamstrar som klättrar på mig, jag kliar dem bakom örat, gosar lite, sen springer de iväg en stund för att sen komma tillbaka för lite mer gos.

Vad skiljer att sitta i en lekhage med en hamster med att sitta i soffan och titta på tv samtidigt som de flesta gör??

Nusse123
0

när vi ändå är inne på lekhagar kan jag ju fråga vad ni har för lekhagar… är det nått ni har byggt upp själva eller kan man köpa "inhägnader" i djuraffärer?

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Royalz
0

Jag har 7 guldhamstrar och dom får vara ute 1 timme varannan dag ungefär.

Har gjort iordning en liiten garderob som hage 150x110cm. Så nu har dom lite större att röra sig på. I hagen har dom några tunnlar, burk med Sand, Hjul och några kartonger att krypa in i.

Dom som inte får komma ut har jag uppe i knät en stund och borstar och pussar lite på dom.

amandapi
1

Jag tycker det låter kanon med att sitta i lekhagen med laptopen. Skulle jag definitivt gjort om jag hade en bra hage Glad

Nu har jag inte 15+ hamstrar, utan BARA 6 hamstrar och 2 gerbiler, men precis som nån annan sitter i hagen med laptopen så sitter jag med dom i soffan och kollar på tv Glad

Och jo jag tror absolut djuren kräver kärlek och omvårdnad men inte tror jag att man är oseriös djurägare för att man gör annat medans man har hamstern ute.

Men men, jag tror allt handlar om vad man prioriterar och hur mycket annat man har att göra på fritiden. Jag vet inte om jag skulle ha tid för 30 hamstrar nu, men då jobbar jag heltid och är ofta själv med mina barn. Men ett par till hamstrar skulle definitivt fungera ;)

annaLi
0

en lliten fråga, ni som har flera guldhamstrar har ni dom ute tillsammans i tillexempel en hage eller soffan, om de är samma kön? Eller går inte det heller utan att dom börjar slåss? tänkte eftersom dom är ensamlevande

UlrikaD
0

Aldrig guldhamstrar tillsammans! Den enda gång man har dem ihop är vid parning och då endast vid högbrunst. Aldrig någonsin annars.

TildaH
1

Jag är tveksam om jag ens skulle kunna ha två hamstrar. Men jag funderar så det knakar om det skulle gå att lösa (bebis abstinens av alla fina ungar här på hif).

Men det är inte pg. av hamstern utan resten av livet, Caine vägrar vakna förens 19,00, ingen diskution. Jag har egen häst, så jag är i stallet mellan 17-20, så direkt jag kommer hem blir han utsläppt omkring 1tim, när han verkar nöjd går han in i buren o få kvällsmaten. Sedan går jag en sväng till tv:n (där jag alltid somnar) går sedan o lägger mig omkring 22,30, som värsta pensionären, hihi.

Så på de timmar som både jag o Caine är vaken har jag svårt att se hur jag skulle kunna pussla ihop så att tiden räcker till 2 st… Tyvärr, jag vill så gärna ha flerKyss

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Englatassens
0

#15… jag tycker gott du kan skaffa en till… hamstrar behöver ej komma ut å ha stimulans VARJE dag… Glad

TildaH
1

#16 Där får jag nog säga emot dig. Jag har ut min kille varje dag, skulle aldrig falla mig in att inte släppa ut honom för sin timmes lekstund. Ett djur som i det vilda springer flera km (iaf enligt en uppfödares hemsida) kan inte må bra av att sitta instängd i sin Bur hela sin vakna tid.

Visst, är man nu jätte sjuk eller bortrest då förstår jag att man inte kan släppa ut. Men om jag har 2 st, då betyder det att varje hamster bara får vara ute varannan dag. Alldeles för lite enligt mig. (Min privat åsikt förstås)

--------------

UlrikaD
0

Jag tror det är en vanesak för hamstrarna det här med att komma ut. Jag tycker att alla burdjur SKA vara ute varje dag. Mina är helt klart vana vid det.

Om jag varit borta någonstans och kommer hem senare än vanligt då har jag ett gäng som står och skakar i vattenflaskorna hemma. Släpper jag inte ut dem då så blir det nog myteri här hemma.Flört

Be-Bopz
1

Ja herregud om inte mina fick komma ut varje dag, kalabalik i burarna här hemma, jag har just nu 10 st och jag är ju hemma oxå för det mesta, jobbar hela dagar ibland och jobbar även hemma vid datorn.

Jag har 5 hagar så det blir 2 omgångar, med kanske 4 tim var i hage,jag har så många rutiner med mina hamstrar och jag följer dem helt och hållet.

Även när vi har vart på utst så ska de ut, men tyvärr blir det då bara en timme var för då orkar jag inte mycket, jag brukar vara helt död efteråt.

cceel
0

#14 - Oj, visste inte att man inte kunde ha flera guldhamstrar tillsammans… Börjar dom bråka då eller?

Men ni som har flera guldhamstrar, har ni alla tillsammans i hagen???

BMEXX
0

"20 nej de får absolut inte vara tillsammans

// Pabblo

cceel
0

#21 jaha visste inte det :S  Jag har bara haft dvärghamstrar och dom funkar bra tillsammans så jag visste inte att det var så med guldhamstrar men alltid bra att veta :)

BMEXX
0

Hehe gäller bara guldhamstrar, dvärgar däremot ska ha en kompis:)

// Pabblo

91Marran
0

#9 skrev lite fel där för alla är ju som du säger inte sådanna, men de finns dem.

jag syftar inte på dig, då du liksom vågar ta steget att klappa på dem och kela med dem. vågar ge dem lite kontakt då och då, men vissa sitter där bara för att sitta där.

ja att sitta framför tv:n är ju ofta också något som många gör och för all uppmärksamhet dit. men det bästa är ju att väldigt många här inne, nästan alla ändå brukar ge hamstern lite kontakt ibland.

Mvh
Mig

91Marran
0

för mig är det också viktigt att de får komma ut varje dag. djur ska ha fasta rutiner varje dag och de blir bara stressade om de inte följs.

Mvh
Mig

[YrIPannan]
0

Ni som har typ jättemånga hamstrar, har ni då typ en Bur till varje om det är guldiar iallafall, så om ni har 30 hamstrar så har ni 30 burar…? Oj, det blir väl svårt? X)

Minitassen
0

Guldhamstrar ska Inte leva fler än en. Så om man har 3 hamstrar har man 3 burar och ja, alla hamstrarna ska ha en Bur till varje:)

cceel
0

#27 - Oj det tar ganska mycket plats ellerhur :P

Englatassens
0

#17… d jag menar e att alla vi som jobbar heltid, har barn å familj å en massa annat i våra liv…. Tungan ute

TildaH
0

#29 Vi har 8 hundar + 3 hästar, så nog har även jag att göra även utan jobb Flört

Självfallet förstår jag hur du menar men jag håller ändå inte med, har man inte tid att släppa ut hamstern varje dag så tycker jag inte att man ska köpa ngn, ändras situationen efter man köpt, då får man förstås försöka lösa det till de bästa.

Det är ett djur som enligt mig kräver daglig aktivering, precis som våra hundar o hästar. Man får helt enkelt fixa tiden o inte skaffa fler än man klarar av.

Men som sagt det är min åsikt, alla har ju rätt att tycka olikaGlad

--------------

annaLi
0

#30 Jag förstår inte varför du funderar på att vilja ha en till guldhamstern om du redan nu vet om att du inte har tid. Bara en tanke som slog mig.

[iurochskur]
0

#31 Men hon skriver ju att hon inte ska skaffa en till.

TildaH
0

Precis, just för att jag inte har tid för en till hamster så kommer jag inte att köpa ngn. MEN det hindrar inte det otroliga bebis sug man får av att se på alla underbara ungar. Självfallet vänder jag huvudet både ut o in för att se en lösning, men eftersom de ska bo själv o inte kan umgås med rasfränder så är det helt omöjligt i dagsläget, tyvärr.

Men man kan ju drömma, hihi.

--------------

annaLi
0

#33 Okej då förstår jag, ja sugen blir man o ev ska jag para min.