KLOTTERPLANKET 15
Så, här kommer nummer 15 av babbeltråden, prata om allt inom sajtens regler :)
Värd på Choklad iFokus

Vad bra
Den andra blev rätt full

Just nu sover alla mina hamstrar. Riktigt sju-sovare. Brukar annars vara nån som vill vara uppe på dagarna. Fast nu är det ju helg, och då vill de väl ta sovmorgon.
Var iväg innan idag och handlade Barnmat som de ska få ikväll. Det blev majs och potatis - smaken.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
Min dotter är nu lite piggare, men har för någon timme sen kräktes upp allt hon drack på morgonen. Fy, äckligt med kräksjuka.
Nu är jag jätte olycklig! När Don Rosa var 7 veckor gammla så la uppfödaren märke till att Don Rosas pappa hade krokig svans. Svansen hade inte varit krokig när de köpte honom I oktober. Så nu har jag inget annat val än att låta bli att köpa Don Rosa för jag vill inte börja avla på svansknyck.!
Nu behöver jag hitta en ny ba kh (som har starka kh gener dvs icke blandad med LH) innan Eva kommer över till Helsingfors! HJÄLP! Håller på att bli panik här!

Sitter här och är skitirriterad, både på mig själv och min lillebror; jag har ju då två dvärghamstrar, Zamir och Millie.
Det många inte vet är att zamir egentligen är min brors hamster; jag sålde Zamir till honom. Men nu ångrar jag det; det är nämligen jag som påminner om mat och Sand varje kväll, det är jag som tar upp honom, det är jag som tar hand om honom nästan
Så nu har jag tvättat Millies Bur och har sagt till Albin (som min lillebror heter) att göra i odrning Zamirs Bur hela dan. Tillslut orkade jag inte vänta mer så jag började. Sedan sa jag till Ablin: "nu har jag börjat Albin", svaret jag fick var: "så bra då". Jag sa åt honom att han skulle fortsätta men då sa han NEJ!!!!
fick tillslut släpa honom upp för trappen, då torkade han av en grej och sprang sedan ut

Så nu har jag sagt till honom att om han inte tar bättre hand om Zamir tar jag tillbaks honom
#5 Hur gammal är din bror? ;o
Själv så har jag nyss satt mig här vid datorn, HiF direkt! ;)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

#6 Han är 8… det är ju inte så gammalt men han vet att vi kan hjälpa till med allt som behövs
Och det är ju det som stör mig; Han skyller oftast på att han inte vet hur man gör men han vet att vi kan hjälpa honom
#7 Men då klarar han ju endå av det.. ;/ Tjata brukar inte hjälpa, men kanske det går om du tar tillbaka hamstern? :) Han kanske inser då ;o
/Matilda

#8 Ja, jag funderar på det :/ Synd bara att man måste gå så långt för att han ska förstå
Nu har iaf jag städat Zamirs Bur, så nu har han det rent iaf
#9 Bra! :)
/Matilda
Nu har jag precis varit ute på en långprommenad med hunden. Jätte varmt och skönt ute :) Hela +8 ute
#7 dra in annat om han inte tar hand om hamstern. typ fritiden och sådant, så lär han sig till slut. för slipper han ta hand om hamstern nu, hur blir det då när han bor ensam? Lycka till med att få honom att hjälpa till.
Mvh
Mig
Någon som kan argumentera varför jag inte ska ha en guldhamster just nu?
Är så sugen. att övertala sig själv till nej, är lite svårt.
Mvh
Mig

aj,aj,aj! dum och klumpig som jag är har jag lyckats skära mig i fingret
haha, skulle bara skära en lime, men limen hade stått framme länge och var jättehård. så de for undan och jag lyckades skära mig i fingret
Hamsterungar på gång kändes det som på Trulle.
Mvh
Mig

#15 vad kul :D
Måste inse att min pojkvän faktiskt är en karl! Blev irriterad på han för att han inte var lika intresserad av att inreda hemma men så insåg jag att den genen finns ju inte hos dem.
#4 vad tråkigt :(
// Pabblo
#16 tack! de kommer troligtvis dö, denna gången med. men man får väl hoppas att de överlever.
Mvh
Mig

#18 varför då?
Tänk inte så!
#18 hon var kanske för ung förra gången och åt iallafall upp dem.
Mvh
Mig
Skriver in mig ^^'

#20 Hon kanske var nervös, det var hennes första kull (eller?) och hon visste inte vad hon skulle göra.
Nu vet hon säkert bättre

JAG GJORDE ETT MÅL PÅ MATCHEN ! :D<3
Men vi åkte ut ;(

#23 Grattis :) och vad tråkigt:/
#22 hoppas hon vet det denna gången. ska hålla katten borta från buren också.
Mvh
Mig
Ny tråd:D ^^ (A) Bra:D
Idag har jag varit på spa! Fick ett presentkort av min sambo i julklapp, men har inte använt det förrän nu.
Ryggmassage, djuprengöring, peeling och massa mer. Superskönt! :D
// Sofia
#27 fusk! jag vill med bli bortskämd!
/Matilda

#27 jaa, jag vill också gå på spa… får väll fixa nått hemma istället
Ingen som orkar prata med mig om något? :/
#30 Jag kan! :)
/Matilda
#31 Vad ska vi prata om? ^^'

#30 Jag kan också… har inget för mig, sitter här vid datorn och bevakar vad som händer varje sekund. Men här inne är det faktiskt ganska dött förutom vi tre då
Var förbi salongen som jag ska beställa tid hos på måndag.
Hittade en sida med recensioner där den salongen var med.
Av 22 betyg så har den fått 5 av 5 möjliga utav alla!
Grymt billiga också, vilket inte gör saken sämre.
Så få se hur nöjd jag blir sen. ^^

Är stolt för att jag gjorde mål hehe ;) <3fotboll<3 ;))<333
FOTBOLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL ÄGER!<3

#34 hoppla, där ser man
Min kille sover så :(
#37 Men ojj! :O varför sover han? ;o
/Matilda
#38 Han är la trött? XD
#36: Ja, inga dåliga betyg direkt!
Vilket gör det väldigt intressant att se ifall dem är lika duktiga som det sägs. =)

#39 redan nu
vad har han gjort som gjorde honom så trött?
#39 Jaha, såhär tidigt? ;o oj :D Själv tittar jag på körslaget! min stad växjö är ju med juh! ;) en tjej jag kände som gick i min klass kom med så måste ju titta ;)
/Matilda

#42 jäklar, har tänkt hela dan på körslaget och nu glömde jag bort det bara för det
Så det är därför alla sitter nere i soffan
Får väll gå och kolla jag med, innan dom äter upp alla chipsen. Kommer tillbaka i pausen
#43 Jah! :O Nu är det keno! ._. eller nått XD
/Matilda

#44 lotto
usch, så tråkigt att titta på
#45 Ja så hette det! :P Haha joo, segt! 
/Matilda

#46 jaa
kom precis på en tanke: sg är vilttecknet, då måste det gå att para en sådan med en gul… vad får man då? sg skp?
Men usch vad hemsk låt! :(
Växjö kommer åka uuut!!!
/Matilda
#47 Hmm, jag har ingen aning! :O Någon som vet??? Jag vill med veta! :D
/Matilda

#47 Det hade varit coolt om det blev det! Har en gul hane och en sg hona ;P
Nä, men nu ska jag göra någon nytta och städa! Haha hag älskar att städa (speciellt till hamstrarna) det blir så fint efteråt 

#50 ja, riktigt coolt
jag skulle defenitivt avlat fram det då!

Vart och köpt chips med pappsen :)
Men nu måste jag flytta mig från datorn, innan han äter upp allt chips! xD

Fy vad jag blir sur på min kassa dator. 
Nu när jag kom in på mitt rum såg jag bara bakgrunden (inga ikoner eller något) och hörde musiken, inget mer. Jag rörde på musen men datorn reagerade inte. fick tillslut stänga av på fel knapp (trots att jag hade program öppnade) och sätta igång igen
Det ser mycket mörkt ut på ba kh hane fronten! Känns helt lönlöst att söka en ba kh svart,svartgul,choklad från Sverige och även Finland…

Någon som vet någon sida som man kan hitta tecknade djurtassar på? Letar teckningar av hamster-tassar, chinchilla-tassar och iller-tassar i första hand. Någon?

Det är så dött överallt! Hallå! någon där? Om ingen svara nu blir jag ju tvungen att gå och lägga mig, redan nu!

Klockan på iFokus går 3 min före min klocka här hemma
Det är sånt man lägger märket till när man har tråkigt!

#56 Du är inte ensam! Är hemma och passar hundarna -_- Det finns inget att göra… Hundarna sover och hamstrarna är trötta på att jag petar på dom hela tiden :P

#58 Det börjar gå lite överstyr här, har nämligen börjat gå igenom annonserna på djurannonser för tredje gången den här månaden!
Det är inget man gör frivilligt ska ni veta, sitta att ta bort massa gamla annonser
Men någon måste ju göra det, och det blir jag som börjar utveckla ett beteende märker jag

#59 Låter sjukt spännande :P
Jag skulle behöva göra spanska men det är såå tråkigt och svårt, har omprov på tisdag
Ska nog gå och lägga mig snart. Problemet är att jag inte är trött och att jag måste gå ut med hundarna precis innan jag ska sova:(

Hm… nu har jag gått igenom alla annonser. Gick fortare än vanligt (antagligen för att jag rensar hela tiden)
Så vad ska jag göra nu då? nej, inte gå och lägga mig 
#55 Typsnittet Animal Tracks kanske har ngn som går att använda?
(Tog bort alla som såg ut som klövar, men ser ngn simfot nu, hihi)
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag vill ha en hamster unge, sitter o klickar runt på alla biltrådar m söta ungar. Kan inte välja vilken som är underbarast…!
Vem känner sig sugen att skjutsa upp en liten till mig
--------------

En jätte rolig sak hände igår när jag låg och sov. Vaknade kl 5 av att någon gick runt på mig och det var min hamster pojke. Har en gallerbur till honom och inga hål i den så jag jar ingen aning hur han kom ut eller hur han kom upp i sängen.
Tror ni han rymde till mig för han sakna mig? hihi

#64 ja, han saknade dig säkert

Hej Maja/ Nusse123 såg att du var ett riktigt twilight fan :) de är jag med har du sett den nya trailern för eclipse :) den ser jätta bra ut.

#66 haha, ja jag älskar twilight! Har lästa ALLA böckerna 4 ggr och sett filmen 6 ggr, men det räcker inte
Åh, ja, jag har sett eclipse trailern! Så bra, det bådar gott för filmen
Längtar så tills filmen kommer ut!

#66 har du förresten läst Midnightsun? Du vet första boken ur Edwards perspektiv… 
Jag håller på men det går segt, jag är inte så bra på engelska
Men HAr kommit till sida 90.
Om du inte har läst den, finns den här
#69 eeevil skulle ju göra läxorna klar idag!
// Pabblo

#70 haha XD
Få spara länken och sedan ignorera den till jag är klar;P
// Pabblo

#72 ja, gör det
Nu ska vi lägga oss på barnslig sandlåde nivå ;D
Om ni läser följande ord högt, vad säger ni då? ;D
Eye see buy see chair ten.

#74 haha XD
I see bajs i stjärten, fick jag det till
Ska det bli något annat?
Näe, det ska inte vara nåt annat ;D
#74 Buy sea chair ten ska det vara.
Det finns nog säkert fler varianter av denna. Det var flera år sedan jag hörde denna.
#78 Japp.
Jag kan tyvärr bara vuxna skämt…så dom sätter jag inte ut här.
Kram!

Hej asså jag har ett litet problem: min hamster typ nyser. Först trodde jag att han var arg men sen kom jag på honom med att göra det alldeles själv i buren. Vet någon vad det kan bero på? Är det farligt?
Tacksm för svar
#80 Han kanske inte tål bottenströet. Har du spån? Eller så är han förkyld, har han stått när det dragit?

#81 Ja jag har spån, är det "katt-toalett" som gäller annars? finns det något man kan göra för att han ska bli frisk?

#62 De var fina. Fråga än bara vilket djur som hör till vilken tass?
Marrio Cimarro han e så jäkla läcker! Han som Spelar Salvador i tv serien Second chanse!
En mycket läcker spanjor…
#83 Ja, den som visste det. Haha, men om man använder en med rätt antal tår är det då ngn som märker om det egentligen är till ett annat djur?
Vet förresten inte om du har det typsnittet i datorn, annars är det bara att slå på google, Animal Tracks Font. Finns en massa sidor att ladda hem den från
Är ju en fördel när det är ett typsnitt, man har lätt att välja färg o ändra strl!
--------------

Jag har inte läst den :O visste inte att den fanns har hört talas om den men trodde inte den kommit ut än måste läsa den!
Tack för tipset
#83 Du får väl ta och måla tassarna på dina egna djur och låta dem gå på ett pappersark ;) lite krångligt kanske om du ska ha det på datorn dock.
// Pabblo

#87 Fösöker den lättaste vägen först såklart.
#87 Ser framför mig en iller m målade fötter som leker rally genom hela huset, hihi
--------------
Haha jamen då har hon tassar iaf ;)
Skulle vilja tatuera in hamster tassar men de lär flytta ihop efter ett tag och bara bli "klumpar" på huden.
// Pabblo

#89 Nej, tack. De ställer till tillräckligt med bus så det räcker och blir över.

74. AHAHAHAHAHAHAHAH XD
Behöver vara social nu :(
Jag är inne nu, bara så ni vet^^ (A)
#93 Vad är det?! :O
#94 Så jobbigt det där med kärlek..
#95 Jo, jag vet:/
#96 Jag borde vara lycklig som det är nu, men det går inte :(
#97 Varför det? :(

Ja, varför det? :(
#98 Det är en lång histora :(
#100 Vill du berätta? :/
#101 Jag vet inte, via msn kanske.

MissDiss, du får gärna berätta för mig. Jag kan ge dig tips om du vill, du är välkommen att pm:a mig!
#101 Hade du bilder på Chamtong förresten?
Missdiss - du vet att du alltid kan prata med mig om det är något.. :)<3
/Matilda
#105 Tack <3
#102 Vill du berätta, så är jag inloggad:)
Jo, massa bilder…^^ Ska se om jag hittar någon bra:)

Gaahh!!! Jag är så jäv*a arg på min lillebror just nu!
Jag hade just varit ute med min valp på en sista kissrunda och så stängde jag in henne i mitt rum medans jag borstade tänderna mm.. Då har min bror öppnat dörren och börjat leka med henne (han hade lekt i ca 5 min)
Så nu måste jag sitta uppe i minst 45 minuter till så jag kan gå ut med henne så hon kan kissa -_- annars kommer hon garanterat väcka mig inatt eller kissa på min matta! Jag som skulle lägga mig i tid idag……
Aaahh! Jag har sagt till honom att han INTE får stimma upp henne innan vi ska sova! Seriöst, han är 13 år!!
*Dagens i-lndsproblem* :(
finns med om du behöver prata. hoppas at det löser sig. var kognetiv så ska du se att de går bra.
Mvh
Mig
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#110 Vad är det för djur?
#111 Jag vill gissa!
Kanin! Lite långa öron o jag har hört dessa färger nämnas i kanin sammanhang. Fast det är en ren gissning
--------------

Det är en kanin .
Jag hittade en på trädgården en gång, vars syskon blev uppätna av kråkorna.
För en gångs skull har jag gjort lite nytta dagtid (är annars mest aktiv på kvällen)
Har tömkört bägge havremopparna (fast dessa två tankas m Krafft Grund, hihi) Skönt att vara ute i solen ett tag.
Påminde tjejen att hon är inkörd m lågskacklar så på lördag blir det timmer kälken bakom, kanske man skulle passa på o fota nästa års julkort redan nu? För så här fint väder m strålande sol är det sällan i december.
--------------
Harry
Studerar vad stackars Fanny ska måsta släpa på
--------------
Katergorin ***
Alltså vad ska vara där? Visst grejer låses medan andra får vara kvar, jag har inte riktigt listat ut vad som passar där???
Men de har ngt med "oss" att göra, eller? För t ex min ålderstråd var ju godkänd.
Konstigt namn i alla fall, *** 
--------------
Vilka fina hästar =) Är det dina?
Jag sitter och tråkar… borde plugga men jag har ingen som helst lust. Har varit hemma hela dagen idag då jag har jobbigt ont i magen. Inget sällskap har jag heller då pojkvännen är iväg på KTH där de har öppet hus (vi var där igår också) och de små hamstrarna sover såklart…
Har hittat ett klart beroendeframkallande spel på nätet som inte går att sluta spela. Musiken är helt otroligt bra! Nej, nu ska jag slösa ytterligare 30 min av mitt liv på detta meningslösa spel 
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Här kommer det jag skrev i ***.
Lite OT, men jag vann!
Ja, ligger i kräksjuka här hemma men fick en fin present: Vann två biobiljetter till Remember Me med skådespelaren Robert Pattison. Ni vet snyggingen i Twillight…hihi…
Jag som aldrig vunnit nåt förr.
Härligt! Grattis! :)
// Emmily
När jag köpte mat till killarna idag, var jag ju tvungen att titta på hamstrarna som finns på affären(A) Och då satt det flera guldisar i en Bur och jag reagerade på att de såg så stora ut… Så jag frågade hur gamla de är, fick svaret att de är runt tolv veckor. Jag frågade om de inte började bråka och då förklarade de för mig att de var en kille som förkökt avlat fram guldar som kan vara i samma Bur i 15 år. Det är djuraffären som föder upp och föräldrarna bor tillsammans.
Ska dit någon dag och köpa fiskar, ska fråga hur många kullar honan har fått och sånt… Jag vet ju inte hur mycket de kan om avel…
#119 Fy tusan! Hade kräksjukan förra veckan. Kräktes inte för jag kämpade emot det till sissta svett droppen men det var tusan så nära! Mådde illa som böveln! Jag tror jag inte kräktes pga av att jag kanske hade just och just tillrekligt med snutar i magen för att hålla kräkandet till baka. Tog mig 3 dagar att bli helt återstäld. Men lös mage hade man ju! Hoppas du börjar må bättre snart..

Jag har också haft kräksjuka, för 2-3 veckor sen. Spydde 17 gånger ;)
#118 Harry min. Fanny i stort sett min, men inte på pappret.
Jag älskar oxå beroende spel, var har du hittat de?
--------------
Vad kul med hästisar =) Jag hade en medryttarhäst för några år sedan, har ridit sedan ajg var 6-7 år men sedan jag "blev av med min häst" så har jag tappat gnistan lite så nu var det ett par år sedan men jag saknar det hur mkt som helst. Undviker allt som har med hästar att göra… lite sorgligt då jag älskar det :(
Hästspelet med bästa musiken hittar du här!
Jag har länken öppen och låter musiken gå… den ahr nog varit igång i 1.5 timme idag. Älskar den =) Pojkvännen har hört låten två gånger i rad nu och e redan trött på den :P Tråkmånsen!
// Emmily
#125 Tråkigt:/ JAg red ett tag, men gillade det inte så mycket… Eller, det är kul att rida, men jag blev nog rädd, ärligt talat…
Haha, nu är jag såklart beroende av det spelet(A)

Jag red också innan men slutade pga av samma orsak som Sniff.
Nu har mina gullögon fått lite laxgryta (barnmat BONA) att smaska på och de tycker det är så gott!
Har nyss beställt hem ett armband från Cocoo.se :)

Skitsnyggt och texten har en väldigt stor betydelse för mig (det är namnet på en låt och det betyder "Hjälp mig flyga"), men ganska dyrt :/ 245 kr, men det är nog värt det :)
Värd på Choklad iFokus

Hej min hamster hane slickar på mina fingrar när jag slter honom nosa, varfor det? Smakar dem gott eller? Är det någon som vet där ute i världen? 
#111 kanin:P

Havanna ungen och den ena svarta:) 4 dagar gammla nu:P
// Hanna

Puh, trodde det skulle bli en inte-sova-på-hela-natten-natt när ett billarm startade där ute (jag har nämligen rummet mot parkeringen). Men pappa gick ut och kollade vilken bil det var och sa sedan åt ägaren att stänga av larmet
Jippie, jag kommer få sova i natt
Kom hem nyligen… lillkillen Techno levde inte… Känns fortfarande jobbigt, och mina ögon svider eftersom jag grät när jag var sminkad.. ._.
/Matilda
Känner mig en aningen nedstämd. Hur skall man orka venta tills 16 Augusti! Då har min vän planerat att han skall komma till Åbo och göra sin slut examen. Hoppas värkligen att allt går som planerat denna gång. Saknar värkligen honom..Vill se honom, krama om honom och ha roligt tillsammans med honom….Usch vad jag saknar honom…
#133 Beklagar värkligen sorgen!
#134 Den som väntar på nått gott väntar (alltid!) förlänge… så känns det som kanske? ;/
Tack.. Det är ganska jobbigt.. jag kände på nått sett att vi klickade.. ;/
/Matilda
Ska strax åka in till veterinären och kastrera min hund :) Hoppas han överlever.
#122 Haha….jag är exakt likadan, kämpar för att slippa kräkas. Nu har sambon,jag och barnen sovit i 12 timmar så slut vi var igår. Idag försöker vi äta lite och hoppas att åtminstonde tjejerna är friskare.
Kram!

Haha, tror verkligen att jag börjar bli beroende: Går upp extra tidigt på morgonen för att hinne med ifokus
Men nu måste jag gå till bussen
Hejdå!
#136 Överlever troligvis, men hans självkänsla/manlighet
(fast ni kanske sätter in sådanadär låtsas i silikon, riktigt poppis i usa, hihi)
Skulle gärna klippa kulorna på vissa här hemma, men det är ganska dyrt, tyvärr…
--------------
#125-127 Ni har missat de bästa/roligaste/häftigaste/spännande m hästar, hihi.
Visst jag har ridit 5år på ridskola, men det är himla tråkigt.
Visst min häst är inriden westernhäst o vi rider när vi känner för det.
MEN det är inte därför jag sysslar m hästar, nä verkligen inte

--------------
Utan anledningen är ngt mkt mkt bättre.
Travare
--------------
Både Varmblodiga & Kallblodiga Travare
--------------
Vad sugen jag blir på att rida med såhär mycket hästbilder(a)
Saknar värkligen hästarna, har ridit på ridskola i 6 år men har nu tagit uppehåll i snart ett åt.
Måste gå och fråga några av mina grannar om jag får rida(a) om jag vågar fråga villseja^^
// Hanna
#135 Jo det känns jobbigt! Käns presis som man har väntat i all evighter! Men man skall väl klara av att vänta några veckor till…

Hmm… nu ska jag plugga till ett sooooort religionsprov (hela bibeln är det på
) Gud vad tråkigt! Men, men, vill man ha bra betyg så vill man (fast jag får ju inte betyg förren nästa år
)
#145 vart läser du så mycket religion?
Mvh
Mig

#147 Men åh så söt liten böööbis!!!
Häftig färg måste jag säga! ;D *kan ingenting om chillor* xD
/Matilda

#147:Å så söt bebis :)
Får chinchillor bara en bebbis? :=)

Tack! Färgen heter vit ebony.
Chillor får vanligtvis 1-3 bebisar. Kan få ända upp till fem i ovanliga fall (har själv haft en fem-kull). Men då brukar tyvärr inte alla klara sig även ifall man stödmatar.

#146 Jag går bara i 7:an (på vaksalaskolan, Uppsala) så jag antar att man ska läsa så mycket religion
#150 Låter mycket fint! :) Grattis glömde jag nog säga!
Blev så tagen av bebisen så glömde 
/Matilda
#151 läste precis religion A på gymnasiet och vi skulle inte kunna hela biblen, inte ens i 7-9. stackars er, men jag tycker religion är roligt. fast tycker man nite det är det ju synd om en.
Mvh
Mig

#153 Nehej, tusan
Men då kommer jag ju kunna mycket mer religion än alla andra när jag kommer upp till gymnasiet
Religion kan vara roligt i en viss mån… inte såhär mycket

Ska chinchillior leva 2-2 ?:)

#155 ja, vad jag vet…
#155 ja.
Mvh
Mig

#155 Japp!
#155 Fast vissa slåss, men jag minns inte hur vanligt de är (som mina två hanar tyvärr gjorde)
--------------
#153 Jag håller med dig! Så har det mycket att göra hur bra religion lärare man har. Min religion lärare var helt korkad i huvudet! Speciellt en gång när han visade en bild på Jesus som fanns i boken som en konstnär hade lagat. Då stod min lärare där och hånflinade typ och sa. " Såhär tror de att Jesus såg ut". Då vart jag irriterad och sa. Nå int skall du tro att han fasingen var blond eller brunhårad med brunt skägg. Självfallet hade han bruna ögon svart till svartbrunt långt lockigt hår vilket var vanligt på den tiden. Han var ju för tusan palestinier. ..Min religion lärare blev förbannad och sa att jag kunde gå ut ur klassrummet! Snacka om en sjuk lärare. Jag e 32 år nu. Men kommer ihåg det som om det igår. Jag gick i 8an då.

#160 oj, sjuk lärare
Min SO-lärare är hur skön som helst, skämtar hela tiden… Haha, första mötet med honom var hur kul som helst, han sa typ:
-Hej allesammans! Jag heter Erik. Jag är slmålänning så jag kan inte säga r, så förstår ni inte vad jag säger så sätt in ett r där ni tror det passar!
Haha, jag garvar fortfarande åt det.
Han har också klargjort för oss att han skriver hur slarvigt som helst (vilket är sant, man ser inte vad han skriver
) och att hans r och v:n ser likadana ut! XD
Han är superskön

imorgon åker jag till åre på komfimationsläger! :) och idag har jag startat upp ett 240 L akvarium så jag är helt slut nu efter allt lyftande av grus och vatten! xD
//Anja

#159 Alla djur kan ju börja slåss. Då får man försöka en annan kombination istället. Samma med dvärghamstrar, marsvin, råttor osv.
#161 Men va roligt att höra. Det är alltid trevligt med lärare som har sinne för humor och är snälla. Min matte lärare var en mycket härlig typ! Han var så snäll gav beröm alltid omman gjorde något bra. Sa alltid det där klarar du nog. Det vet jag och när jag gjorde det berömde han alltid. Tack vare honom fick jag bättre i matte i betyget. Kurt hette han men vi kallade honom till Truk.
Har haft Baby D och Lordi på bröstet och kelat lite med dem idag. Var och en för sig förståss.
#161 Det är sant! Vi smålänningar har svårt för R ibland.. :P Själv så pratar jag genom näsan vilket gör att både S och R är jobbigt ibland när man pratar fort! xD Antingen har jag rullande R eller sånna hårda R som låter så.. hemskt.. xD
Idag ska jag och min grupp i skolan förbereda oss inför Dag X som är imorgon. Det är en dag då allas UF (ungdoms företag) har som en "vernisage" eller hur man ska kalla det, och man får stå i en monter hela dagen och försöka sälja lite T-shirts osv.
Ska inte blir kul, vara i skolan i 12 timmar, usch nej tack! xD Och endå är det imorgon det hela är…
Vi har ett företag som heter Vovvie, men det går inte så bra, tycker jag iallafall, vi kommer inte tjäna någonting, då vi stödjer BRIS och alla pengarna går till dem.. annars fick vi inte sponsra om inte hela vinsten går till dem.. suck! >.<
Ska snart väcka min kille (han ligger och drömmer fortfarande i sängen ._.) så vi kan äta frukost! ;)
/Matilda
#163 Jag ska inte säga för mkt nu, börjar vara ganska många år sedan jag hade mina. Men jag hade två hanar okastrerade som slogs. Fick då rådet av chilla forumet att genast sära på dem för att det gick inte att ha 2 hanar tillsammans (eller att de fungerade ytterst sällan).
Och att de var lika svårt med 2 honor, enda egentliga lösningen var hona + kastrerad hane.
MEN som sagt, snabbt räknat tror jag att det är omkring 5år sedan jag hade mina, så det är mkt möjligt att mitt huvud har blandat ihop allt.
Var lite därför jag nämnde det, för att se om huvudet alls håller isär fakta längre (är ju gammal, nästan iaf)
Fast däremot har jag aldrig varit med om att marsvin el råttor slåss, himla fredliga djur de jag haft under åren.
Men allt detta var faktiskt lite anledningen till att jag valde guldisar. Var inte alls skoj m chillorna som slogs dagligen (tills buren delas förstås) utan denna gången ville jag ha djur som garanterat inte slåss. Och tja, Caine har ju svårt att slåss m sig själv, hihi.
--------------
Sitter o räknar alla bildtrådar med ungar som jag sagt att jag vill ha. Har konstaterat att skulle jag bo i andra änden av landet skulle jag inom några veckor varit ägare till minst 6 söta ungar utöver Caine.
Så det är en himlades tur att jag bor här jag bor, då hinner förståndet stoppa mig innan jag utför alla inköp, hihi.
--------------

#167 Man sätter ihop antingen två bebisar, eller en vuxen och en bebis. Då kan de leva tillsammans hela livet. Man sätter aldrig någonsin ihop två vuxna. Om det inte är en hona och hane för avel då förstås.
Att folk säger att man inte kan ha två ihop av samma kön är många gånger av samma anledningar till att folk säger att två dvärgar inte kan bo ihop. För att gardera sig helt enkelt.
Men det är lika mycket lag på att chillor ska bo två och två som dvärgar, marsvin, råttor osv.
Har haft chillor i 6 år och ALDRIG behövt dela på något par pga slagsmål. De hanar som bott ihop längst här har suttit tillsammans i fyra år och de är faktiskt tre stycken som inte vill dela på sig.

Idag ska finalisterna av MH utses!! 
Hej, någon som vet vilken hamster som vann mh februari?
Snälla vänner, sluta stressa över MH hela tiden! 
Det kommer väl när det kommer. Sajtvärdarna har väl också ett liv utöver hamster.ifokus att sköta.
// Sofia
Nu e jag klar med MH! Är ny Medarbetare och ansvarig för MH sedan en vecka eller två =)
Usch så nervös jag var MEN så bra det gick =) Var lite svårt innan jag fick kläm på hur man gjorde med omröstningar och många bilder i samma inlägg. Men efter 2.5 timmes trixande så e jag nu klar! Puh! Kul var det men hjälp så svårt!! Många fina hamstrar och så fanns det bara plats för 10…
Nej, nu ska jag se på ett avsnitt av 6 feet under (har blivit beroende!) med pojkvännen och äta lite glass och bara njuuuta innan det e dax att hoppa i säng!
// Emmily
#169 Kan ju hända då att mina var hopsatta för sent, köpte dem privat men hon hade köpte dem från djuraffären som påstått att de var inlämnade av en privatperson, samma djuraffär sa sedan åt mig att de aldrig sålt vuxna omplacerade chillor så jag har ingen aning om vem som talade sanning.
Nåja, det är som sagt många år sedan.
--------------
Jag vill tillkännage härmed att jag älskar allt vad hamster iFokus står för och deras Sajtvärd och Medarbetare. Ni är toppen och jag tror många med mig känner samma sak=) Tack Imasy för en fin sajt med trevliga inlägg och god ton. Du och likaså medarbetarna är guld värda.
STOR kram från mig!
Linda
#175 Du har precis tagit orden ur munnen på mig 
Håller med er till fullo, vill verkligen påpeka det efter min lilla näsvishet ang. ***, alla som pysslar på denna sida har hel bra koll, verkligen skoj! Inget onödigt tjafs utan allt flyter bra.
Bra jobbat allihop!
--------------
hon kände sig otrygg utan hus och åt upp ungarna. hon var stressig hela natten i måndags. Stackars henne :-( hon ska få ha hyllplanet inne nu hela tiden så att hon kan föda tryggt under den nästa gång.
Mvh
Mig
#178 Måste fråga om jag blandar ihop dig med någon annan eller är det din hamster som redan ätit upp en kull? Jag kanske som sagt blandar ihop dig (ber om ursäkt i sådana fall) men annars skulle jag nog säga att du inte ska försöka igen, har honan ätit upp 2 kullar så är det nog inte tänkt att hon ska ha ungar.
Eller har jag missförstått allt??
--------------
#179 jo det är jag. detta är andra kullen som hon ätit upp. eller vet bara att en har föds, för hon var tjockare i söndags-måndags och på måndagsnatten boade hon som en galning runt i buren och var smalare på tisdagen. Inga ungar verkar det finnas i buren, så den kullen har hon nog också gjort sig av med.
får hon bara hyllplanet att bo under och känna sig trygg, så kommer hon att behålla dem. hanen försökte para henne igen igår. Hon trivs inte utan hus.
Mvh
Mig
Det är ganska jobbigt för dem att vara dräktig, är det verkligen säkert att hon orkar med en till dräktighet direkt? Är väl inte spec. länge sedan hon hade första kullen?
Du gör ju självfallet som du vill men tänk på vad som är bäst för henne oavsett hur gärna du vill ha ungar. Lycka till!
--------------
Tycker det är lite väl mycket att ta 3 kullar på raken! Hon har gått igenom 2 dräktigheter och 2 förlossningar på väldigt kort tid.
Och eftersom 2 kullar blivit uppätna är hon inte någon lämplig hona att ta kull på. Så anser jag iaf!

#180 Beklagar verkligen kullen. Men håller tyvärr med tidigare som skrivit. Hon verkar för det första inte lämplig att bli mamma och det försöker hon tala om för dig på det enda sättet hon kan. Genom att ta bort ungarna själv.
Sen är det inte rekommenderat att ta tre kullar på raken på en hona utan paus. Risken att hon inte klarar av kullen ökar ju för varje gång. Och oddsen kan ju knappast bli sämre än vad de redan är.

**Om ni vill ha en header till er blogg/hemsida så mejla mig med bilderna ni vill ha på den och storleken till headern och så fixar jag den till er! :D
emmie_jl@live.se**

#175, #176 #177 Naaawww, så snälla ni är <333
Själv tycker jag bara det är kul att hjälpa till, speciellt när man får en sånhär feedback
=)
Mår inget vidare idag! Är för deprimerad och olycklig. Har inte ätit fast föda sedan jag vaknade upp. Ingen aptit alls. Har bara druckigt vatten och te!

ska egentligen plugga, men jag har precis smörjt in händerna med handkräm så pennan bara glider ur händerna på mig
Får väl vänta tills det har torkat
Idag öppnade Calypso och Electronica ögonen i min kull :D Blir så glad nu när dem börjar strosa runt :D
/Matilda

Såg en annons på blocket: "mamman e 7 månader gammal och har haft tre kullar"…
Åh, nej stackars mamman, hon kan ju inte ha haft någe uppehåll mellan kullarna
#190 har med läst det.. ;( hemskt!
/Matilda

Det är ju inte riktigt klokt..

Tur att den hemska människan ska sälja henne, förhoppningsvis till någon mer vettig person
Jag vill inte ha ungar för att få ungar utan för att det ska komma ungar som kan bo med föräldrarna när jag ska sära på dem. hon har ju brunstat ända sedan första kullen, så om hon var dräktig eller inte andra gången vet jag inte, med säkerhet. bara något som det kan ha varit. Man ska ju inte röra för mycket vid en hamster som kan vara dräktig, för då kan det gå fel med kullen. Hon betedde sig inte lika dant nu som förra gången, så jag tror bara att jag såg i syne att hon var rundare.
Annars måste jag köpa hamstrar och det finns ingen här där jag bor som lånar ut en hamster först och ser om de trivs ihop och om de inte gör det så tar de tillbaka hamstern. För djuraffärerna här nere gör ju så att de säljer hamstern och sedan så är den såld. finns en allergigaranti i granstaden,på en vecka, som jag skulle kunna försöka utnyttja, men hon känner mig och vet att jag inte är allergisk, fast hon har ändå inte vintervit. får väl snacka med djuraffären som ska lägga ner här, de har ju typ en dvärghamster kvar tror jag, som jag kan prova, fast de hamstrarna är inget bra. eller så snackar jag med djuraffären jag köpte dessa ifrån och ber om en hona och en hane till. Och sedan kanske står med fyra hamstrar och en kull.
Honan är så känslig att det måste finnas ett hus, eller våningen i buren för annars så trivs hon inte alls. Papper som många tippsat med funkar inte. Hon bir så otrygg att hon inte kan få lugn och ro och somna någonstans.
så fort jag märker något på honan nu, så tar jag ut hanen, för är hon ändå inte dräktig, så får de ändå bo ensamma, kan ju inte ta fler försök på henne sedan.
men som sagt hon ser större ut ibland och hon betedde sig normalt, så jag tror det bara var ett falskt alarm.
Mvh
Mig
ÅH vad jag har dåligt samvete nu! glömde bort att mrbean var ute. Men han var överlycklig fick vara ute och springa en timme extra i dag :P Hoppas han inte var allt för törstig bara.
// Pabblo
#196 HJÄLP
--------------
Min kille har beslutat att sälja Hitomi.. Det är hans hamster så jag kan egentligen inte göra nått.. Men jag accepterar det och har hjälpt honom att få tag på köpare osv.. Kommer sakna henne så mycket…. :( Får trösta mig hos min pälsklingar.. :(
/Matilda
Men visst är det väl i Florida de har mycket problem med krokodiler/aligatorer?
#200 haha men vilken sötnos! :D Är det för kastreringen? :O
/Matilda
Jag har sett min första fjäril för i år idag! :D Känns härligt alltså! :D
/Matilda
#202 Fjäril? :O Här regnar det och himlen är alldeles vit/ljusgrå:/ ^^
Oh, hjälp vad snabbt den här tråden blev lång så snabbt!
#204 Jo, snabbt går det! ;)
#201 Ja, så han inte ska slicka sig så såret blir infekterat.
#206 Aww, förstår det! :)
/Matilda
Jag fick fina nyheter idag! En uppfödare som köpte Vixen och Vlad Tepez skrev idag ett mail där hon berättade att Superstars Vixen blev Bäst Långhår i klassen Långhår Junior Honor. Vixen blev också utnämnd till kvalitethamster nr 1. i sin klass.
Hos avelshanarna blev Zheverez Vlad Tepez nominerad till kvalitetavelshane nr 1. i sin standard klass. De ni! Snacka om att man får känna sig stolt!

Tittar på let's dance, men borde packa egentligen… tills imorgon, ska tävla
#199. Problem vet jag inte :P Men bland kan dom ju ta sig till städerna. Men dom flesta finns i Floridas sumpmarker och vad man kallar "everglades". :)
Jag åkte också ut med en sk "airboat" där man fick se mer av naturen och alligatorer, diverse sjöfåglar, sköldpaddor och lite hovdjur och oxar som jag inte riktigt vet vad de var :P Det kom även några svin (tror det var förvildade, inte "rena" vildsvin) med massa kultingar som gick jättenära alligatorerna :P Guiden vart faktiskt förvånad över att ingen blev uppäten :O
jag såg nåt program på Animal planet förut, typ som djurpolisen, fast detta handlade om en man som hade som jobb att fånga in alligatorer som tagit sig in i stan, bostadsområden etc.
Man fick också se ett helt vanligt bostadsområde med en lite sjö eller liknande som angränsade till tomterna. Där satt det stora varningsskyltar att man fick under inga som helst omständigheter hoppa i vattnet eller vara nära det, då det fanns mindre trevliga gäster där.
Hua vad otäckt att ha dem SÅ nära inpå 

Har suttit och kollat runt lite på utländska hamsteruppfödares hemsidor. Och jäklar vad snygga hampisar det finns!!
Har hittat hur mycket underbart, söta nallebjörnshampisar som helst.
Favoriten just nu är en champagne skp/ds LH och en silvershoklad skp satin. Jag är helt kär.
Hade lätt kunnat hämta hem ett gäng om jag hade haft mer tid och plats. Så himla fina!
#212 Du har ingen lust att mejla hemsidorna? Är lite nyfiken :)
Nu sitter jag och kära mamma på flygplatsen och väntar på vårat plan. Är dödstrött! Men det är det värt!
Ses om en vecka! :)
// Sofia
Ha så trevligt :)
Vart ska ni?

# 208 åååå men vad kul.
grattis måste jag ju få säga.
det är alltid kul att få höra att det går bra för djur man fött upp.
h eva