Hamsterbur till ungar
Hej!
Jag undrar bara några saker.. just det där med hamsterns hem efter den blivit 4 veckor ( om man föder upp egna )
Om man t.ex får hamsterbebisar på 8 st. Då stannar dom ju hos mamman i 4 veckor.
Ska man skilja honorna och hanarna åt sen?
Sätter man dom i en grupp men alltså honor för sig och hanar för sig?
Vad har ni dom i? Om man nu föder upp och inte får dom sålda på direkten..
Och hur länge kan man ha dom i en grupp (honor/hanar) tillsammans innan man måste flytta varje hona och hane till egen "bur" typ?
Eller alltså.. hur gör man om man ska föda upp ? (menar då efter ungarna är 4 veckor)
Hoppas ni förstår vad jag menar och det inte blev för krångligt nu :)
Mvh!
Jag flyttar på hanarna och sätter dom i en egen Bur vid 3.5-4 veckor ålder. Honorna flyttar jag till egen Bur när dom är 4 veckor.
Dom kan bo ihop tills dom är 8v enligt lag men oftast börjar dom slåss innan dess. Brukar sära på dom vid 7 veckor till egna burar. Man märker hur länge det funkar att ha dom ihop.
Flyttar du dina hanar/honor i en grupp när dom är 3.5-4 veckors ålder? Vad har du dom i då?
Okej.. Men om man t.ex får 8-14 ungar.. ska man köpa in 14 burar för det?
Går det inte att ha dom i något annat? :)
Mvh !
#2 Skulle nog tro att många rekommenderar t ex samla lådorna från Ikea.
Nu minns jag inte vilken låda de brukar använda, undra om det är denna: 57*39*28: 45L Den kostar 49.-
Så 14st kostar 686.-
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag gör samma som #1.
Honorna får bo i en låda och hanarna i en annan.
#2: Man kan köpa in lådor från IKEA att ha ungarna i också, blir lite billigare på det viset.

Men vilken storlek brukar ni använda? är det den där 45L som #3 sa?

Måste tillägga att hanar & honor inte ska bo i samma Bur någonting alls då det kan bli parning mellan syskonen m.m
Du får gärna pm:a mig för frågor :)

Jag delar mina i stort sett på dagen när de är 4v gamla. Då sätter jag hanar i en Bur för sig och honor i en Bur för sig.
Är det bara en hona t.ex i kullen som ska flytta hemifrån så kan jag låta henne sitta kvar med mamman i några dagar tills det är dags. Allt beroende på hur trött mamman är på sina små.
Är det många hanar som tex nu i min förra kull hade jag 12 hanar, då delar jag upp dem i flera grupper, då satte jag 4 i varje grupp.
Vid 6v tycker jag det börjar bli lite kiv i burarna så har jag bebisar kvar som väntar på att flytta till sina nya hem lite senare så sätter jag dem en och en istället för att riskera skador.
Ska man föda upp så är extra-burar eller samla-lådor ett måste. Även ifall man får sina ungar borttingade tidigt så är det kanske inte säkert att det ordnar sig med transport och de får stanna hemma lite längre.
Tänk bara på att köper man in lådor som extraburar så måste de ändå vara lika stora och lika höga som vanligt. Bebisarna ska ju ha det bra under tiden de bor kvar hemma utan risk för rymning osv.
Okej. Tack alla för svaren! Nu förstår jag lite mer.
Jag tänkte ta en kull på min nya hona i juli/aug någongång då hon är äldre. (ska köpa henne i veckan nu som kommer) Dom som säljs i affär är väll runt 6-8 veckor.. ?
Sedan ska jag spara en hona/hane från den kullen jag kommer få och sedan köpa en hamster i samma ålder från en uppfödare och para.
Är det någon som är duktig på vilka hamstrar man inte får para/bör inte para och de som är helt okej att para :)?
För man ska väll inte para mönstrade med mönstrade? Vad händer då?
Eller är det ett MÅSTE att man kanske parar en bandad normal med en helfärgad?
Lägger in bild på min hane som jag tänkte para senare så får ni se vilken färg han är : )
Snälla kan någon ge mig lite tips på vilka färgvarianter jag kan para med honom?
Tacksam för svar!

#8 du kan para honom med vilken färg du vill eftersom han är normalfärgad.
Ingen bandad bara eftersom ungarna då blir övertecknade.
Är han "kort långhårig" (
) eller korthårig?
Tyvärr ser det , iaf på min dator, ut som om han är "kort långhårig" vilket man helst inte vill avla på
#8 Har du någon bild på honom från sidan? :)
Nusse123: Okej, vad bra.. då behöver jag inte oroa mig något över färger. Bandad o bandad visste jag att jag inte kan para med :)
Jag tycker han är ganska långhårig ändå :O Min mamma fick för sig att klippa honom då hon tyckte han var för långhårig (utan att fråga mig först om hon fick) så det klart jag blev besviken :(
Jag laddar upp en bild på honom när han såg någålunda ut.. tror det var innan hon hade klippt :)
Sniff: "från sidan" ?
Vad menar du ? :)
Ajuste.. jag glömde fråga en sak också..
När man delar in honor för sig och hanar för sig.. Använder man sig av "samla lådorna" från Ikea då?
57x39x28 = 45 liter?
Och sedan när man ska sära på honor och hanarna.. måste man ha lika stora lådor för varje hamster då eller går det att ta mindre?
Mvh :)

Vad du använder som extraburar är ju upp till dig. Har du extra duna-burar så är det ju jättebra.
Vill du köpa in lådor som extraburar så måste du ändå ha stora nog fastän det bara är bebisar. Så du ska ju inte ha mindre lådor bara för att det är bebisar utan de behöver lika stor plats.
Köper du lådor måste du också köpa nät så att hamstrarna inte kan rymma och klättra ut.
#11 Ville bara se en bild på honom från sidan:) Typ den som du visade nu:)
Tycker pälsen påminner mer om en honas, faktiskt(A) ^^ :P
Köp antonius lådor + stativ så tar det mindra plats :) Ett tips bara.
Okej..
Dunaburar kostar ganska dyrt ändå i affärerna.. runt 500:- här i Linköping. Jag skulle vara glad om jag hittade någon som säljer dunaburar billigt!
Har sett på blocket att det finns inga här i Östergötlands län.. bara gallerburar.. och det är ju inte det bästa.. :(
Vilket nät kan man använda? Vet du något bra?
Sniff: Då hänger jag med :)
" Tycker pälsen påminner mer om en honas, faktiskt " ?
Vad menar du nu :)
hah förlåt alla mina frågor (A)
Royalz, vart hittar jag dom? Pris? Storlek? :) stativ.. Hur mycket kostar det?
Tack för svaren alla! Ni hjälper mig kanonmycket och det är jag tacksam för!! Tack :)
Det finns på IKEA :) Det är dom största/höga lådorna, tror en låda kostar 80kr. Är i storlek med en miniduna ungefär.

Sök på Ikea, finns där.
Fyrkantsnät är bra. Finns på Granngården och olika byggvaruhus.
#16 Haha, nej, det är nog inget, jag ska nog inte säga så mycket, för jag vet inte^^ Söt är han iallafall:)
Om man köper dom där lådorna som kostar 80:- (50L)
Vilket stativ ska man ha då till dom? :O
Okej, jag ska kolla om jag hittar något bra nät :)
Ja han är jättegullig! Tack
#21: Det finns 2 stativ att välja emellan.
Sök på "Antonius" så finns 2 stativ.
Det korta får plats med 2 lådor medans det högre får plats med 3 lådor.
Så det är upp till en själv vilket av dessa två stativ man väljer. =)
Jag kommer själv köpa in det högre stativet samt 3 lådor snart.
Jaha nu förstår jag! 
Är det den där stativen på 102 cm? ( kostar 119:- )
Och sen köper man till 50L lådor 3 st?
Men en grej till som jag tänkte på..
Hamstrar behöver ju motion.. Det finns ju motionsbollar, Hjul och säkert fler saker..
Jag tänker bara på när man flyttat varje hamster till enskilld Bur.. ska man köpa in ett Hjul för varje hamster? :O
Det blir ju väldigt dyrt.. eller hur gör ni?
Tack för svar! 
#23: Japp, det är det som är 102cm.
Sen är det 50L lådorna som gäller.
När det gäller Hjul så behöver du definitivt inte köpa in Hjul till alla.
Jag ger inga Hjul överhuvudtaget till små ungar.
Mina vuxna har ett Hjul som dem samsas om, men det används knappt heller.
Mina rastas i badkaret, med lite div tillbehör i att tugga på.

Ungar ska INTE ha Hjul som de övriga säger ;)
Okej. Vad bra! Nu har jag ju fått svar på de flesta frågor.. kommer säkert dyka upp fler med tiden..
Kom på en nu: När honan ammar ungarna och sedan när de blivit lite större, ska dom få någon speciell mat då?
Okej.. då förstår jag det där med hjulbiten :) Jättebra!
Men hur gamla ska dom vara när dom får Hjul?
En fråga tar du egna ungar nu eller tänkt ta kullar? Jag tycker det låter väldigt dåligt planerat av dig. Inte för vara elak men tycker att det krävs en del kunskap och planering. Läs på mer även avla rätt är mitt tips. :)
Okej :) Det där med hamstermaten då till ungar… Någon som vet? :) Eller är det nödvändigt alls?