Akut akut akut
Hej! Nu måste ni hjälpa mig. Jag vet att ni kan för ni har hjälpt mig så mycket förut. Nu är det lite akut så jag vill ha långa svar med direkta råd hur jag kan göra.
Jag har inte ägnat så mycket tid åt mina 3 gullingar på senaste. Visst, burar städas men att städa 3 burar kan ta en hel dag för mig vilket gär att jag blir trött och ovillig i flera dagar framöver .
Jag satsar aktivt på en häst jag har och en framtida tävlingskarriär inom dressyr. Hästen är jag nu skötare/medryttare på men ni vet unghästar. De tröttar ut en, dock inte mer än 2 dagar i veckan.
Jag känner att tideninte räcker till fast den gör det. Jag har all tid i världen åt mina gullingar bara det att jag är så trött och beroende av sociala comniutys 24/7.
Jag har världens bästa djur. De är underbara. Jag är bara så less på samma burar, samma inredning. Jag vill ta hand om dem men jag saknar total fantasibrist.
Ge mig tips så att jag kan ta hand om mina gullingar igen.
Jag förstår inte problemet. Är problemet att du hänger för mycket framför datorn eller är det för att du har en skötarhäst?
Ojojoj vad du skrämde mig med rubriken, trodde att någon var på väg att dö!
Om det är inredningen i burarna som du är trött på så kan du ju alltid kika i inspirationstrådarna här på hif,det finns jätte många olika typer av inredningar… själv föredrar jag dom i trä.
Blev väldigt nyfiken på vad det är för burar du har som tar så lång tid att städa, mina 8 burar tar typ fyra timmar vid storstädning… Kan du inte be föräldrar eller syskon om hjälp? :)
Mexxie: Både och.
#2. En gallerbur med typ torn och 2 dunor.
håller med om att storstäda burar tar tid. hinner aldrig färdigt till det programmet jag ska se på onsdagar när jag städar. spelar ingen roll om jag tar en timme eller 1,5timmar ändå så hinner jag inte klart. allt ska ju rengöras och ibland även saneras. jag stressar aldrig då djuren inte mår bra av sådant.
ett tips är att ta fram allt som du kan ha i en hamsterbur på golvet få sedan grejjorna att passa ihop som ett pussel, försök sedan få in dem i buren. skapa rutiner så blir det en vana och orken finns där.
ibland kan man behöva hitta på något nytt att göra med hamstrarna för att tycka det är någorlunda roligt igen.
Mvh
Mig
Annars kan man ju ta städning på helgen istället om det är mkt med skola och allt på vardagarna.
Ett tips när det gäller insperation: köp lite nya saker, behöver ju inte vara dessa ibland dyra saker som finns på djuraffären. Kolla även på "hur bor din hamster" trådarna. Många har fixat ihop jättefina burar:)
// Pabblo
Är det bara jag som tycker det är roligt att städa åt hamstrarna? :p

Hade jag bara haft en eller två burar att städa så hade det kanske varit roligt. Men att städa 30 hamsterburar är inte roligt på något sätt. Man får bara ont i ryggen.
Däremot är det jäkligt skönt när allting är städat och alla har det rent och fint igen.

Jag har 5 burar å städa, tycker faktist det är rätt tråkigt, eller ja, beroende på vad det är för Bur :) Dunaburar är roligare att städa i, för de är mycket " lättare " än gallerburar. Tycker jag alltså ;). Men det har kommit dagar då man verkligen inte vill städa x) Men vad har man för val? Jag får ju ta på mig ansvaret för att jag har 9 hamstrar ! Snart 10 ;D
jag har en Bur att städa o det går superfort o är inte alls jobbigt…kanske man inte ska ha så många hamstrar om man inte orkar städa åt dem…
men angående burinredning är väl pinnar, vedträn, stenar, Sand, mat, toapaper o massor av hus skoj. De tröttnar ju snabbt på leksaker så man får försöka aktivera ändå. Jag brukar lägga in ännu mer toapaper o blanda ut maten i spånet när sasha inte vill sova på natten :P då har hon nåt att göra ett tag iaf..

#6 själva städandet tycker jag inte är kul men det är så roligt att se hur glada de blir
även fast det inte var länge sedan jag städade senast så blir de hur glada som helst och far runt i buren
Jag tycker att det är jätte kul att städa burarna, det är bara jobbigt att jag är så allergisk :/ så det blir jobbigt
Vet egentligen inte vad jag ska skriva o varför jag skriver. Så egentligen blir nog inte detta spec vettigt, haha.
Jag vet hur det är när tiden räcker men på något vis så blir det ändå inte gjort de man tänkt sig. Händer nog de flesta ngn gång.
Själv har jag detta att balansera upp:
3 hästar (2 ska motioneras varannan dag=minst 1 tim körning/dag. Samtliga ska ha den vanliga omvårdnaden Varje dag)
8 hundar (pälshundar som ska skötas utöver all vanlig skötsel m hundar)
1 hamster (som ska vara ute minst 1tim/dag, buren är lättskött han använder alltid toan så det är max 10min/dag)
4 hemsidor (som jag administrerar)
Plus att jag sköter allt som ska göras i hushållet, städning, snöskottning m.m.
Det är ganska mycket som ska klaffa men samtidigt är djuren en stor del av mitt liv, alltså får jag fixa det. Men visst man blir slut, minns inte när jag senast var vaken efter 23,00 (kan iofs bero på att jag stiger upp 5,30)
Detta var egentligen ett ganska onödigt inlägg, jag har ännu inte kommit med några tips utan bara konstaterat att jag är tokig, haha.
Men ett tips ska jag väl lyckas skaka ihop: Ta dig tid, stäng ner datorn, stäng av mobilen och bara sätt dig o umgås med de små, det är säkert lite svårt spec från början men samtidigt är det ganska avslappnande. Pyssla lite i buren medan hamstern leker med annat, gör städningen i omgångar så kanske det känns lättare.
Ursäkta för ett hel mystiskt inlägg
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Nu har min guldis tröttnat på sitt Hjul, han har ÄLSKAT sitt hjul från 5 veckors ålder till nu, han är 1, 5 nu. Mamma blir hysterisk när hon får höra att jag tänker ta bort hjulet. Men men, Totte visar ju tydligt att han inte vill ha med hjulet å göra något mer. Han vill vara med mig och busa runt.
Brumma är SMÄLLFET, så fet att hon knappt kan röra sig utanför sitt hus mer. Hur får man bort det ?
Bamse.. ja Bamse. Den enda som inte har problem.
#14 Jag har för mig att Hjul ska man inte ha vid 5 veckor. Men jag kommer inte ihåg var jag läst det.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#14 1,5år, han börjar ju bli lite äldre. Kanske därför han inte vill ha hjulet längre? (kanske fungerar med en liten vit lögn åt mamma: Man ska inte använda Hjul när de blir äldre, sliter på deras kropp)
Finns några bra trådar här på hif gällande feta hamstrar. Minns ngt om att man ska plocka bort all fet mat, t ex nötter & solrosfrön.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
det är roligt att städa. en av anledningarna till att jag ville ha hamster.
Mvh
Mig

#18 Jag har helt klart en ledig pryo-plats till dig!!
#19 får jag inreda burarna sedan? :-)
Mvh
Mig

#20 Städar du mina burar kan du få inreda hela min lägenhet om du vill!!
#21 perfekt, börjar direkt då! kan jag få en guldhamster som betalning varje månad?
Mvh
Mig