Frustrerad och ledsen!
Idag skulle jag åka en snabbis till djuraffären med ett par kompisar, och gissa vad jag ser i en liiiten Bur..?
En guldhamster hona med 6 bebisar som var max 3 veckor gamla! Honan var inte stor alls, hon kan inte vara mer än 2 månader… :( Blir så ledsen! Dem hade ingen nyttig mat alls eller nått..
Finns det nåt jag kan göra..? Typ "anmäla" eller liknande..?
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
GRR!
Låt mig gissa, bebisarna var till salu.
Ingen aning faktiskt, har de brutit nå lagar? (noll koll på sånt)
// Pabblo
Usch vad sur man blir på oseriösa djuraffärer 
Jag är inte helt 100 på lagen, men jag är ganska säker på att man int får bedriva uppfödningen ute i affären där kunderna går. Men om de nu är 3 veckor är de ju enligt lagen tilräklig stora för att få säljas (alldeles för tidigt enligt mig) så det är ju kanske möjligt att dom ställt ut ungarna först då :/
Jo.. Men jag blev så ledsen.. dem hade lixom ingen vettig mat eller någonstans att komma ifrån fågelljudet…Inte ens ett hus..
Hade jag kunnat hade jag tagit allihopa..Fast vill ju inte stötta djuraffären.. Sen såg jag även en Roborovski som satt ensam i ett hörn.. liten stackare :(
/Matilda
Jag tycker du ska ringa och anmäla dom, berätta vad du sett och hoppas att djurinspektören du pratar med har lite vett i skallen. Tyvärr har man ju hört om många fall där inte så mycket har hänt men det är värt ett försök :/
Behövs verkligen mer djurskyddsinspektörer i det här landet.
#4 absolut! jag är riktigt trött på att alltid se en massa skit i affärerna.. vilket budskap ger inte det till nya djurägare? lixom dem tror ju att det ska vara så då.. :/
Hur får man tag på djurinspektörer då? Har flera djuraffärer jag vill anmäla.
/Matilda
Det kan oxå vara så att de köpte denna hona o så fick hon ungar jag brukar fråga o se vilken info jag får fram sen säga att ha ungar i den åldern tillsalu är inte ok. antar att även honan var tillsalu. trist detta… inte allt bra iaf
Nu har inte jag mycket gott att säga om djuraffärer egentligen, men vi vet faktist inte hur det var med just detta fallet.
jag vet att de som jobbar på en djuraffär här vid mig har berättat (en i personalen) att folk ofta "dumpar" djur hos dom. Han själv hade många (kommer inte ihåg exakta antalet) kattungar hos sig nu som nån dumpat där i en kartong utanför djuraffären bara sådär.
Det kan ju vara så idetta fallet med, att nån inte ville ha hamstern med alla ungar längre. Och det är ju inte alls säkert att nån i personalen kan ta hem dom.
Och vi vet väl inte om ungarna eller ens honan var till salu?
Som sagt de kan ju ha varit där för att de inte var önskvärda längre hos den riktiga ägaren.
Nu behöver det verkligen inte vara så som jag skrev, men jag vet att detta händer tyvärr att folk tröttnar på djur och lämnar av dom bara nånstans. 

Man får enligt lag inte föda upp djur ute i affären. Man får heller inte ha djur där som inte är till salu.
Man ringer till länsstyrelsen i sin kommun, miljö och hälsa så slussar de en vidare vart man ska anmäla.
Såg en marsvinsmamma med en kull ungar i en affär i Växjö jag med. Vet inte hur gamla ungarna var.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#8 jaha det visste jag inte! Då blir det ju en helt annan sak, då måste de antingen varit till salu (usch tänk om nån kommer och köper mamman?? då blir ungarna själva ju!?) eller så hade de dom där bara ändå och det får dom ju inte.
Men om de inte fött upp djuren själva så är det väl ändå lagligt det de gör? (fast inte ok enligt mig) För man får ju sälja bebisar från 3 veckors ålder..
Jag har ingen aning om hur dem ungarna kom dit.. Jag brukar inte vara i just den djuraffären, men det såg så synd ut.. :( Dem var så otroligt små för att säljas kändes det som… :(
/Matilda
Zoomaster? Var där för någon dag sedan och såg en svart hamster med några hamsterungar, när jag varit där så hade alla ungarna hoppat in i vattenskålen och sprang runt och tryckte sig i ett hörn. Men det var bra mat då när jag var där :o
#12 Okej vad bra! Det var Zoomaster jag snackade om. Men när jag var där hade dem ingen mat alls.. Tur att dem hade fått det nu då ^^
/Matilda
#13 Men kontakta växjö kommun, tror du kan anmäla det där :)
#14 Ah :P Dem lär ju inte lyssna på en om man bara går dit och säger till dem .__. "dem kan ju allt" >.<
OT: Men ey, det är ju du Mörri! ;o hahaha :D
/Matilda
Jag det Zoomasters hamstrar jag reagerade på med. Så då var det inte jag som överdrev.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Om Zoomaster är samma som Arken på Samarkand i Växjö så har de säkert blivit anmälda flera gånger. Den affären går jag aldrig in i för de har så dålig djurhållning! Gå till Tassar och Morrhår istället för de vet vad de håller på med!
Jessica Jones (2015-)
Föresten, nu när vi pratar om djuraffärer i Växjö: Jag letar efter en billig dunabur, eftersom att de inte hade någon tillräckligt stor på Zoomaster och den jag hittade på Arken var hyfsat stor men rätt så dyr. Jag har två affärer till att kolla, men tänka fråga ändå.
Jessica Jones (2015-)
#15 HAha ja det är jag xD
Men Gelés syster jobbar där ibland säger hon, du kanske kan snacka med henne :)
#20 Ah vi får väl se xD Jag tänkte ringa faktiskt så inte Jelles syrra råkar "illa" ut om hon går och säger nåt ;o xD
#19 Tassar och morrhår har dunaburar för typ 395 kr eller var det var, och då vår man typ som en kul våning till har jag för mig. Arken Zoo försöker ju bara lura med en massa skit .__.
/Matilda
#19 Zoomaster och Tassar&Morrhår har dem bästa burarna och priserna tycker jag:)
#22 Tycker jag med! :P Jag brukar pruta lite på Arken om jag ska köpa nåt där.. :P
/Matilda
Då tror jag jag ska undvika Arken från och med nu. Jag har bara djuraffären Gonzoo och Tassar och morrhår kvar att kolla in och se om jag hittar en bra stor Bur. Blev så glad när jag upptäckte att det fanns 4 djuraffärer i stan (och en akvarieaffär som jag också vill kolla in, pretty pretty fishes).
Jessica Jones (2015-)
Hmm, jag har aldrig varit inne på Gonzoo ? vart ligger det? ;o
/Matilda
Stjärnvägen 17. Det ligger nära min kickboxing lokal så jag ska kolla in den snart.
Jessica Jones (2015-)
#26 Okej, jag tittade hemsidan och där stod det bara att de säljer annat, typ selar O.o
/Matilda
Hm, det lät ju inte lika roligt. Men då har jag ju tassar och morrhår kvar. Har inte bil, men min mamma kommer och hälsar på i April så du kan vi åka runt och hitta en Bur (skulle inte vilja kånka runt på en stor dunabur i bussen, hehe).
Jessica Jones (2015-)
Åk till Tassar och Morrhår! Ta 7:ans buss till Samarkand och gå mot Maxi och Stadium. Gå över stora vägen vid rödljusen och gå "bakom" bilaffären. Där ligger Babyproffsen, en textilaffär, en arabisk mataffär och Tassar och Morrhår. Det är bättre tycker jag att sponsra en djuraffär som har bra standard och djurhållning även om den (kanske?) är lite dyrare, än att handla i en djuraffär som kan vara några kronor billigare men har dålig djurhållning osv. Men jag tror inte att Tassar och Morrhår är dyrare iaf. Till exempel köper de sina djur från riktiga uppfödare och så har de helt skilda rum för fåglar och gnagare. Hamstrarna har var sin Bur såklart. Den enklaste dunaburen där kostar 300 kronor. Det är sådana de använder till hamstrarna i affären. Sen kan man ansöka om medlemskap också, och få rabatt! De hade en jättestor och fin dunabur när jag var där, med rör och hyllor osv, men den kostade 700 kr =(.
#29 Jag gillar med Tassar och Morrhår mest, köpte både Wimza och Hitomi där, men det finns fortfarande vissa saker de inte vet, som att hamstrar efter 8 veckor ska ha varsin Bur (guldisar). Dem brukar ha syskonen tillsammans tills de är aldeles för gamla. Sen säger de ofta att man måste sära på vintervita dvärgisar för att dse förr eller senare börjar bråka, vilket är fel, FAST de insisterar alltid på att sälja två tillsammans, för det är lagen, vilket är jättebra! :)
Annars gillar jag människorna där, dem har alltid det rent och snyggt i hamstrarnas burar och djuren har det bra, det vet jag. :) Köper oftast mina burar där och tillbehör ;)
/Matilda
Låter som en bra affär att stödja. Och 700 låter inte galet, jag tror det var det den största dunaburen på Arken kostade.
Jessica Jones (2015-)
#31 Jo, jag har sett den dunaburen! Men jag tycker det är jättedåligt att dem säljer den för 700 UTAN tillbehör.. Man kan ju iaf minst få en vattenflaska och matskål till tycker jag… Jag vill helt inte stödja Arken så jag valde att inte köpa den, skulle annars gjort det, men varför inte en samla låda nästa gång jag åker till IKEA istället? ;) :D
/Matilda
Nu var jag inne i en butik som jag ogillar starkt. De hade 5 gerbiler (såg vuxna ut) i en liten gallerbur, även om man bara får ha 2 i en sån Bur enligt lagen. De hade även lite kutterspån så de grävde frenetiskt mot plastbottnen istället och sandbadet var skitigt med spån och mat. Hjul till råttorna hade de också >_>
Den här affären har blivit anmäld hur många gånger som helst, men absolut inget händer :( Förstår inte varför det ska vara så svårt, bara gör ett oanmält besök till butiken och hittar de missförhållanden så får de alltingen bättra på sig eller stänga igen?
#33. Ifall det hänt ofta kanske en lokaltidning skulle vara intresserad?
Jessica Jones (2015-)
Tycker det är hemskt hur man som butiksbiträde kan göra så mot djur… :/ Hade jag jobbat på en djuraffär hade jag verkligen gjort allt för att de små skulle ha det så bra som möjligt.
/Matilda