Slagsmål!
Min syrras två dvärghamsterhonor har börjat slåss :( Dom funkade bra ihop från början, sov tätt intill varandra och så. Men nu har den ena honan (vit) gjort hela buren till sitt revir, och den andra (gråbrun) får inte ens sova i huset längre, fast dom har två hus nu. Så hon sover under hjulet, och det känns ju taskigt mot henne :/ Men nyss när jag kollade till dom hade den gråbruna en kal fläck i bak och var blöt, jag vet inte om det var blod eller om hon hade råkat doppa sig i vattenskålen, för det var inte direkt rödfärgat.
Vi har ingen annan ledig Bur så kan inte sära på dom heller! Vad ska jag göra? :/
Det är läst 17 ggr, ingen som har nåt att säga?

Är du säker på att dom inte " leker " ?
Om dom fortsätter bråkar om dom nu gör det så måste ni skaffa en till Bur..!
Tror definitivt inte att dom leker eftersom dom piper/skriker. Det är den vita honan som bossar över den gråbruna. Just nu sover dom iaf i varsitt hus.
Om dom fortsätter såhär får vi fixa en till Bur, men eftersom dom funkade så bra ihop från början känns det ju trist och onödigt att dom ska hålla på såhär .. :/
#5 jag skrev nyss att jag skulle det. Men finns det nåt man kan göra för att dom ska sluta bråka?

Vi har redan sagt det #5.
Testa att ha 2 Hjul och 2 matskålar så kanske dom slutar att bråka, för bråk kan enkelt uppstå och främst honor (enligt mig), kan ju vara så att den dominata bara vill vissa att det är hon som bestämmer, eller så bara småbråkar dom. Men om det inte funkar så tycker jag du ska fundera som dom innan säger att skafa en till Bur eller om det går att dela av buren?. Hoppas det löser sig för er
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Dom kommer döda varann, dela dem.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#8 det skulle ju kanske funka att dela buren, men jag vet inte om den blir alltför liten då…
#9 snarare den vita som kmr ha ihjäl den gråbruna, för den gråbruna vågar inte göra annat än springa ifrån den vita..
#10 Hur bred, respektive lång är den?
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#11 Bredd: 35 cm, längd: 51 cm
#10 Ja och det kan gå fort, så dela dem snabbt!
Medarbetare på Chihuahua
#13 har ingen möjlighet att dela dom eftersom vi inte har nån mer ledig Bur, som det står i första inlägget.
Eller så får jag helt enkelt dela av buren, även om det blir för litet, tills vi fixat en till Bur.
Har du ingen större tvättbalja, hink etc som nån av dem kan vara i tills imorgon?
#16 vet inte, men tills imorrn kan jag inte skaffa en till Bur. Jag tänker inte lägga ut flera 100 på en helt ny, isf fixar jag en begagnad om det behövs.
Har de börjat bråka så är det nog bara en tidsfråga innan nån av dem biter ihjäl den andra. På Rusta, Jysk, Ica mfl finns det annars plastbackar för en billig peng.
#18 men det måste ju gå att dela av buren bara några dagar.
Gör på det enklaste viset för dig, men dela dem. E nog svårt att få dvärgar att sluta bråka om de väl börjat.
Är du rädd för att det kostar pengar med en Bur så kan jag nog lova ett en veterinärräkning blir saftigare…
Ha den ena i buren och den andra i en plastlåda eller dylikt, eller dela på buren. Vad som passar dig bäst.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#20 jag är inte rädd för att det kostar pengar med en Bur, isf skulle jag väl inte ens överväga tanken att skaffa en till. Men jag behöver ju inte köpa en helt ny när jag kan köpa en begagnad.
Blir nog att dela på buren.
Tänk på att de kan gnaga sig in till varandra, och det går ganska fort….
Du kanske inte ska sitta här och fundera medan den ena håller på att döda den andra? Kom igen och dela dem! Den underlägsna lider!
Ursäkta att jag låter lite sne, men jag tycker det är taskigt att bara titta på!
Mvh Anna
Medarbetare på Chihuahua
#23 men herregud dom slåss inte ens just nu, dom gjorde det när jag startade tråden. Och dom håller definitivt inte på att döda varandra, även om dom kanske kmr att göra det om jag inte delar på dom senare.
Men JA, jag ska dela på dom. Tills jag skaffat en till Bur, skulle det funka om jag satte in våningsplan så att den ena är under och den andra är över? Då får dom ju iaf lika mkt golvyta båda två.
Det här är lite konstigt, det står inlägg #24 och sen #28… Är det nån som har raderat sina inlägg därimellan eller är det bara jag som inte kan se dom?
Det stämmer, jag tog bort dem då det var helt OT till trådens ämne.
#29 Så är det för mig med, måste vart nån som raderat inlägg eller nått!
#30 okej. Ursäkta alla om jag uppfattats som snäsig, men jag har bara varit orolig för Strumpan (den gråbruna) :/ Eftersom att vi inte har nån till Bur, men det här får funka som en nödlösning tills vidare, huvudsaken är att dom inte kan komma åt varandra nu!
Men förlåt .. :/
Kartong gnager de sönder rätt fort. Ett tips är att bara ta en vanlig plast låda, behöver ju nödvändigtvis inte vara något tak över, om lådan är tillräckligt hög. (Tänk på att de kan klättra upp på hustaken och försöka ta sig ut den vägen. Så höjden får de va en del på om huset är "klättervänligt".
Vad jag menar är att den andra kan bo i en låda så länge, tills du hittar en riktig Bur, eller rent utav bestämmer dig för att behålla den i lådan. jag vet många som har sina hamstrar i plastlådor från ikea tex.
Har haft bråkande hamsterpar 2 gånger, vilket slutade med bett i magen och avrivna klor som blödde. Det är så synd när det bli bråk å måste sära, men för bådas välbefinnande, håll dom på var sitt håll :) Jag lovar dig att det kommer kännas bättre om ett tag. Ha lådan bredvid buren så att det kan prata med varandra, de kan nog göra susen!
Hoppas att du besluter dig för att ta bort kartongbiten å ge den ena en låda, för jag tror inte kartongbiten håller allt för länge när de blir riktigt aktiva en natt.
Lycka till med dom!
#33 men kartongbiten sitter fast ordentligt, den klarar nog iaf nåra nätter :) Jag har fixat en Bur nu som jag ska hämta så snart som möjligt!
#33 plastlåda funkar tyvärr inte då jag har katt :/
#35 Man kan sätta galler över, eller som jag gjort ett tjock brett galler så att bara inte mina katter kommer igenom och att dom kan sätta sig där på utan att hela brakar ihop ;).
//Frida
Aja, jag har iaf en Bur nu som jag ska hämta, dom klarar sig över natten och dagen imorrn iaf! :)
Jag litar på att du har stenkoll på att kartongbiten sitter där den sitter i ett par dagar till. Skönt att höra att du bestämt dig för att skaffa en till Bur. Men blir du orolig över att de ska kunna ta sig igenom till varandra så har du mitt förslag. :)
#38 den sitter hårt fastkilad och husen står långt ifrån den :)
En till Bur tänkte jag skaffa redan från början, jag frågade bara efter nån nödlösning här :)
Japp, tack! :D