Köpa hamster :)
Hej allihopa!
Jag går och funderar på att köpa en hamster men det är lite saker jag undrar först så att den får det bra :)
1. Den vanliga frågan guldhamster eller dvärghamster. Jag funderar som sagt på att köpa en hamster, inte flera, men ha varit hos vänner som haft ensama dvärgisar, är detta fel? Har även hört att dvärghamstrarna är mer sociala mot människor och lättare att få tama, stämmer det? Det ser väldigt mysigt ut att låta hamstern sitta på axeln när man ser på tv etc, fungerar det? Kissar och bajsar de mycket utanför buren eller blir de rumsrena?
2. Tror att jag ska köpa en dunabur som många rekommenderar men de finns både med och utan tillhörande litet plasthus med våning på taket, men som jag förstått det ska de inte ha plasthus?!
3. Behöver hamstrar ha Hjul eller trivs de bra med andra leksaker som tunnlar, toarullar, krukor etc?
4. Hur fungerar det med sandbad? Har man en liten låda som man lägger sanden i eller är det bättre med t.ex. ett krukfat med Sand?
5. Har hört att man ska ge hamstern mat varannan dag för att den ska lära sig att inte gömma maten, stämmer det?
6. Ska man ge vitaminer i vattnet?
7. Kommer ha hamstern i sovrummet och vet att de är nattaktiva, låter de mycket? Vad innebär nattaktiv egentligen, vaknar de vid tolv på natten eller rör de på sig framåt sju åtta så man kan umgås med den?
Som ni förstår är jag helt nybörjare på hamsterområdet så svara jättegärna och ge även andra tips om det är något som ni tror att jag inte tänkt på.
1. Skulle i så fall rekomendera en Guldhamster!
2. En rymlig dunabur funkar utmärkt men vill du ha ett hus till Hamstern så rekomenderar jag ett i trä (plast blir instängt)
3. Det är inte alla som har Hjul till sina Hamstrar så har det tillräckligt med saker att aktivera sig med så är det inget måste!
4. Han min sant i en vanlig skål (inte allt för djup)
5. Jag ger mina mat dagligen iaf (:
6. Bara om det märks att det behövs, tycker jag iaf!
7. Hjulet och allt grävande låter ganska mycket! mina vaknar tid 9-tiden ungefär (lite olika)
Lycka till med hamsterköpet!
(finns säkert andra som har bättre svar än mig men ja…)
1. Som #1 säger guldhamster passar bäst om du ska ha 1 hamster. Dvärghamster fins det regler om att dom måste bo minst 2. Kissar och bajsar kan hända, bajsar gör dom typ hela tiden känns det som men det är små hårda pluppar. Och om du umgås mkt med din hamster så kommer den bli tam. Om du ska väcka den på dagen låt den vakna lite i buren innan du plockar fram den, då hinner den nog kissa i buren :P
2. duna Bur tycker jag är bäst men vissa brukar köpa en djup antonius plast låda från Ikea och ha sin hamster i, det är iof billigare och om hamstern får försig att gnagapå buren så är det ju billigare att köpa en ny plastlåda.
3. Jag har Hjul till alla mina hamstrar dom springer i dom hela tiden. Dom har massa leksaker och hålla på med, men man hör hjulen på nätterna, Jag tycker det är mysigt att lyssna på de. Men tänk på att inte köpa sånt galler Hjul, hamstern kan fastna mellan med tassar och bryta sina små tassar. Det vill man ju inte. Har hamstern mkt gnag-saker i buren så kommer den nog inte bita sönder hjulet.
4. Jag köper chinchilla Sand för det är den finaste som jag har en liten hamster toalätt som man kan köpa på olika zoo. Men en skål som inte är allt för djup funkar helt perfekt.
5. Mina får grönsaker varje dag, tänk på att inte ge för mkt för då kan dom få diarré och kanske inte äter vanlig mat. Torrfoder kollar jag så dom har varje dag men efter som dom gömmer sin mat brukar jag ge dom 1gång i veckan för när jag städar hittar jag MASSOr av gömd mat. Men du får ju kolla om din hamster gömmer massor eller äter direkt.
6. Mina får ju grönsaker varje dag, men ibland brukar jag droppa ner sån vitamin i vattnen, lite extra ibland skadar ju inte.
7. Hjulet kommer nog låta när den springer. Jag har köpt fina plast Hjul från ferplast (jag frågar personalen i djuraffärer om dom kan beställa hem till mig) Dessa är jätte bra för man kan plocka isär dom och smörja lite med rapsolja så dom låter mindre. Men som sagt jag tycker det är skönt att höra lite prassel osv. Mina är vakna lite då och då men alla börjar vakna vi 5-6 och håller på några timmar. Jag har massa Dvärghamstrar.
Hoppas mina svar kan hjälpa dig =) Men det är bara att läsa lite här på forumet så lär du dig en massor. Ge bara inte Lök, cirtus frukter och människo godis till din hamster.
//Anna
1. Det är fel enligt min mening att ha en änsam dvärg (finns även en lag som säger att dom inte får vara änsama om dom inte är agressiva mott andra hamstrar) om den inte är agressiv mott andra hamstrar. Tycker själv att det är lika enkla att få tamma, dom kan bli rumsrena om du ex har en skål med Sand i. För mig funkar det att ha mina guldar på min axel när jag går runt, men vet inte hur det funkar för andra.
2. Hälst trä hus, plast är inte bra ;)
3. Nej det är inget måste, om du ska ha Hjul så ska du inte sätta in förens den är 5-6 månader pga att ryggen blir skadad som man ser när den blir gammal.
4. En skål funkar, även ett krukfat om man vill det ;) här hemma har jag smör/glass paket och matskålar för marsvin/kanin/katt för sanden :).
5. Hamsterns ska ha tillgång till bassfodret hela tiden men det brukar räcka att man fyller på varje eller varanan dag. Sen ska den ju ha grönsaker och om man vill frukt dagligen och lite kokt pasta m.m några ggn i veckan.
6. Tycker inte jag man behöver då den ska få vitaminer från maten den får.
7. Vid ca 10 kanske, men du kan vänja dom vid att vakna tidigare.
Sen ska du inte använda hamstervadd och saltsten ;) och lycka till med ditt hamsterköp om det blir något :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
1. Enligt lag ska du ha vissa dvärghamstrar i minst par (dvärghamstrar kan jag inte så mycket om). Så om du ska ha EN hamster är det guldhamster du ska ha. Jag vet inte om det finns nån sanning om vilka som är lättast att få tama, jag har både läst och hört att det är lättare med guldhamstern, att de inte är lika snabba och "kvicka", men som sagt, vet inte om det är sant. Tja, mina hamstrar skulle då inte sitta still på axeln medans jag tittade på tv, men jag brukar ta dom till soffan på kvällen och springa omkring på mig och soffan
Kissar gör mina ENDAST i buren, men nån liten hård bajsplutt kan komma. 
2. Dunabur är en bra Bur tycker jag, har man gallerbur kan dte lätt bli så att de bara sitter och gnager galler och tappar päls på nosen. Det är mycket bättre med trähus, inte plasthus, det blir för instängt. Annars går det också bra utan hus, min ena hamster har alltid vägrat hus, hon vill bara boa med toapapper i ett hörn 
3. Nej en hamster behöver inte Hjul, vissa har det vissa inte. Vissa har det i buren, medans vissa kanske bara har det i hamsterns lekhage. Men det finns annat att sysselsätta dom med i buren, andra leksaker.
4. Du kan ha sanden i vad som helst egentligen, bara de kommer i och kan "bada" lite. Men jag vet inte om det är ett "måste" med sandbad heller, min ena hona bryr sig inte ett dugg om sanden, så hon har faktist inget sandbad heller.
5. Nej, den ska ha fri tillgång till mat tycker jag. Att gömma maten ligger ju i deras natur, det är så hamstrar gör, de "hamstrar" mat :)
6. Jag tycker inte vitaminer i vattnet är nödvändigt om de får bra kost.
7. Mina låter MYCKET på natten och då är de ändå nere på nedervåning och jag sover på övervåningen. Men då har jag just nu också 5 burar, så en Bur med hamster kanske inte låter så mycket? Men det är nåt man vänjer sig vid också, som nån annan skrev så tycker jag det låter mysigt när det prasslar och skrammlar från dom :)
Mina brukar vakna vid ca 17 men det är för att de blivit vana vid det för det är då jag brukar komma hem med barnen och de vaknar av att barnen stojar där 
Använd ej hamstervadd, inga saltstenar, och ge din hamster en´massa kärlek 
Okej tack så mycket allihopa :) Det känns som att jag har fått lite bättre koll nu!
Sammanfattat letar jag då efter en guldhamster och en duna Bur, ingen hamstervadd, ingen saltsten och inget metallhjul!
Låter inredning med trähus, trätunnlar, sandbad, hamstertoalett och några leksaker man kan variera som en bra inredning med andra ord?
Tack igen!
#5 kom bara ihåg att kolla så att tunnlarna är nog stora. Ska själv köpa hamster och måste bygga om buren för att rören är för små, morr
Fast trä tunnlarna finns kanske i stora strl, har ingen aning
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus