Skriver in mig :D
Idag har Zvullo blivit leasad till avel åt en annan uppfödare här i Åbo. Han kommer hem tillbaka 4 Februari.
Men måste faktist säga att jag saknar honom väldigt mycket redan.
Jag skriver in mig ^^'
Vet inte direkt vad jag ska säga…. jag menar skriva. 
Kom precis hem och mina armar har nog blivit en meter längre! JAg har köpt en massa saker för mitt lilla projekt!
Jag började igår kväll men jag hade inte alla saker som jag behövde men jag hoppas att jag fick tag på allt nu! Så himla roligt!! =)
Måste koka ihop någon mat nu och sedan ska det fixas vidare!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#5 och ditt projekt är?;P
// Pabblo
Ros idag: Här har jag gjort en god vegetarisk linsgryta (röda linser) med potatis, oregano, vitlök. Ska bli gott att äta idag.
Ris: Min mamma har fått bältros, vilket är mycket smärtsamt. Alla mina tankar går till henne och jag hoppas hon slipper må allt för dåligt.
#7 Jag hade bältros i november.
#8 Hur var det för dig? Så mycket man hört om sjukdomen.
Ganska jobbigt, så fort det kom åt nått började utslagen att svida men efter några dagar förvinner utslagen.
Idag har jag fått ett nytt recept på en ny medicin mot urinvägsinfektion. (vilket jag får heela tiden). Hoppas att denna medicinen ska hjälpa :) Annars så har jag lagat lite mat och sånt idag.
Innan när jag hade uppe lille Baloo idag så hoppade han från min hand! ;o Han trodde säkert att han var superman. Som tur var så landade han på min pojkväns mage.. dock blev min pojkvän livrädd.. Men jag kunde inte låta bli att skratta endå ;)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jag är glad idag:D Hehe… Kär(A) Han pratade inte med mig på två dagar och ja, då var min helg förstörd;) Men nu har han pratat med mig igen och jag är superglad:D:D^^(A) Det är härligt att vara kär(A)
#12 Det finns inget bättre än att vara kär! :3
/Matilda
#13 Om man är lyckligt kär;) Vilket jag inte vet om jag är(A) XD
#14 Jaha :O
/Matilda
jag har bara en tanke som jag inte kan reda ut. i lagen står det att hamstrar ska ha bolåda, men alla här inne har ju inte det. hur hänger det ihop?
Mvh
Mig
Vissa kanske inte trivs i dem?
#5 Lite hemligt än så länge =) Visar upp bilder sen då man börjar se vad det är för något =)
#12 Härligt att gå runt och vara kär! =)
// Emmily
#17 men borde det ändå inte finnas en tillänglig?
Mvh
Mig
Jag började ta bort huset tillfälligt bara för att Mrbean skulle bli lite mer social, vilket han blev sedan när jag satte dit det igen så tog han pappret och flyttade det till hörnet igen, känns lite onödigt och ha ett hus där som inte används när man kan ha andra saker ist:)
Dock var det en intressant tanke på nå vis.
// Pabblo
#20 ja för om din hamster inte vill ha huset så tar det ju bara upp onödig plats, så länge det inte går att leka med.
Mvh
Mig
#11 Angående dina upprepade urinvägsinfektioner. Prova att dricka ett glas tranbärsjuice varje morgon. Det hjälper :) Jag hade själv sjuka problem med urinvägsinfektioner för några år sedan.
// Sofia
Hu! Det gör då aldrig jag igen :/
Testade att göra det när jag misstänkte uvi, och visst, det kändes som att det hela gick över. Men istället så vandrade basiluskerna uppåt och jag fick njubäckeninflammation.
Kan lova dig att den smärtan som jag hade då, den var faktiskt värre än att föda barn. Låg och spydde för att det gjorde så ont, och sjukhuspersonalen fick pumpa in ketogan, annars vet jag inte vart jag tagit vägen.
Däremot så känner jag en som också hade uvi stup i kvarten. Det visade sig långt senare, efter hundrasjuttioelfte infektionen, att hon hade en sjukdom som heter IC, eller det är förkortningen iaf på den. Den ska tydligen vara så ovanlig att läkarna i princip inte ens kollar upp om man har det, eller så känner de inte ens igen sjukdomen.
#22 Jag tar redan tillsatser i form av 6 st tranbärskapslar varje dag (3ggr) och det har hjälpt tidigare.. Men jag började slarva med dem och då fick jag tillbaka allt.. För ett år sen fick jag njurbäckeninflammation, fick medicin, men var allergisk.. Det är ju trots allt många kvinnor som får urinvägsinfektion :/
#23 Ojj.. jag har haft uvi sedan jag var liten.. Föddes med en reflux och var nära döden pga den. Men jag gick igenom det och nu får jag bara uvi några gånger om året.. Men det är fortfarande en smärta och en plåga.. Vet inte om jag har "IC" som du nu kallade de, men kan kanske skulle fråga ut mina läkare mer.
/Matilda
Gott med kaffe och croissant när man varit ute i kylan….mums.
Wiiieee: Fick VG på min andra inlämning i kursen personlig assistent. Känns toppen. Sammanlagt har jag nu fått 9st VG, 1st MVG och 1st G. Varenda gång jag lämnat in så tror jag det ska gå dåligt men uppenbarligen inte…

#26 Grattis! :]
Idag så skulle min kompis fara till sin farmor i 4dagar, så jag ska ta hand om hennes lille snygge sapphirehane :)
Hejsan! Är det någon här som har chinchillor som kan mycket om dem, som kanske skulle vilja hjälpa med mig att starta upp Chinchilla i fokus? 
#28 UlrikaD här på HIF föder ju upp chillor!
Är den sajten lanserad ännu?
#30 Jag vet inte om den är lanserad, tror inte det, men jag har fått sajtvärds tillgång till den.
Sitter här och äter skorpor(A)^^
Det är värsta stormen ute och det känns lite läskigt(A) ^^:O
#33 Vi pratade om det på SOn idag och läraren sa att det var en klass 2 varning (eller något sånt), sen sa han vad man ska göra om det blir strömavbrott. Och gav oss läxa att kolla hur många batterier och stearinljus vi har hemma, om det skulle hända…
#33 Jag kommer inte in på den. Men jag har redan varit inne på Chinchilla och ändrat och donat.
#35 Går man in på din privata sida står det inget om att du är värd där.
#36 :S
Jag är Sajtvärd. Jag kommer in på alla de sakerna man får tillgång till, typ lägga till Medarbetare och allt sådant. :S
#39 Jag har haft chinchillor. Dock så läser jag på hela tiden, jag har inte hållit på med avel så den biten kan jag inget om.
#41 Oj förlåt. Jag höll på och skulle ändra den tidigare idag och fick hjärnsläpp så jag lät det vara en stund, och sen glömde jag bort det. 
Den är ändrad nu.

#42 Tack! Känns dock lite taskigt att jag inte blivit informerad att någon annan tagit över sajten. Hade man ju kunnat sluta samla artiklar. Men, men…
#43 Du får jätte gärna hjälpa mig chinchilla i fokus, om du har lite tid över för det och vill. Skulle bara bli tacksam att få hjälp av kunniga personer. :)

#44 Tyvärr så har jag inte den tiden just nu. Då hade jag ju lanserat sajten själv i och med att det var jag som startade den.
Jag har fullt upp med att ta hand om mina djur och ingen tid över till att vara Sajtvärd för tillfället. Dessutom är jag även moderator på ett annat chilla-forum och det tar lite tid det med.
#45 Okej, men säg till om du känner för att tillgången och kanske hjälpa till om du får tid över någon gång :)
#48 Det värsta är när man öppnar och ser den lilla "oskyldiga" filuren som sitter och tvättar sig som om inget hänt.
// Sofia
Ja det där känner man igen ;) Känns nästan helt meningslöst att städa åt dem, för det syns ju inte att det är nystädat efter 5 minuter ;)
#50 Det roliga är att det bara är denna tjej som gör så. Protesterar ordentligt. Exempelvis nyss så provade jag att ge dem en kattmatssort som de inte haft innan.. Kollade till dem en stund senare, och fick se att lilla damen bajsat ner heeela färskmatsfatet i ren protest. Det dög väl inte. 
// Sofia
Jag sitter här och planerar morgon dagen, ska hjälpa Dea- att transportera hamstrar O_o

#5 jisses amalia vilka snygga föräldrar! O.o
#54 + 55 var ena riktiga sötnosar :)
Men angora, är det en färg, teckning eller hårlag på iller?

Tack så mycket.
Angora är ett hårlag. Som våra "angora-hamstrar"
Alltså en långhårsiller. Finns nog 5 st. i Sverige tror jag.
angående färger så är Molly är en silvertomte och Rasmus är en sobel.
Men hanen såg väl inte ut att va LH? Eller är jag blind? ;D

#59 Du är nog lite blind.
Pälsen ligger ner bara.
Han är angora. Om man drar fingrarna igenom en päls på en "vanlig" iller så når pälsen knappt över knogarna, alltså någon cm lång. Lyfter du i pälsen på en angora så kan du lyfta mellan 5-10cm rakt upp.
Se om det syns bättre på denna bilden. Sen är det ju med angora som med vanliga illrar. De får längre och fluffigare päls på vintern. Alla dessa bilderna är tagna på sommaren.
Nej vad taskigt och lägga upp såna söta bilder. Kommer inte kunna skaffa någon (eller ja de ska väl blir två) på ett par år fast jag skulle vilja ha nu!!
// Pabblo
Ah, nu syntes det bättre ;)

Ska se ifall jag kan få några fina av honom när jag träffar honom. Nu bör han ju ha ordentlig, härlig vinterpäls att gosa in sig i.
Eller ja, det var väl Molly som skulle gosa då.

#64 Tjusigt!
Om en iller bara för 1-2 valpar så dör de troligtvis. De är inte tillräckligt stora för att trampa igång mjölkproduktionen på egen hand. En nyfödd illervalp väger ca 5g.
Vanligast kullstorleken ligger väl på 6-10. Finns både större och mindre såklart.
Oj!! Det trodde jag inte! De e väldigt väldigt små som nyfödda alltså, små nakna korvar? Jag trodde att de var lite som marsvin och chinchillor att de kommer ut och är klara liksom. Men så var det alltså inte ^^
// Emmily

Haha, gud vad söta! Lång rosa korvar =) Så söta! Mamman var jättesöt!
// Emmily

Det var förra årets kull som tyvärr gick helt åt h-vete.
Mamma Nolita hade ingen mjölk och även ifall jag under tre veckors tid matade dem dygnet runt varje timma så dog de en efter en. Så inga valpar kvar.
Molly som ska paras i år är Nolitas halvsyster. Nolita vågar jag inte para någon mer gång.
Ja usch, det kommer jag ihåg att du berättade då det begav sig :/
Har suttit och kollat en massa dans CD i ca 2 timmar för att hitta ett namn år Zirena och Vlad Tepez dotter. Nu äntligen har jag hittat det efter all möda och besvär! Hon får namnet Superstars Baby D
#67 Jättesöta bebisar, synd att det inte gick vägen.
Idag är jag om än mera glad än igår: Fick nyss MVG i betyg!!
Jag fick precis ett mejl av Eloize. "Stoppa djurpälsfabrikerna".
Det var en länkad video i den…
Det var tvättbjörnar, tror jag, eller något liknande djur, som de slängde i backen/slog i huvudet med en träklubba, så de blev skadade som satan, utan att de dör så skär de loss skinnet på dem, och rycker av allt, sen slänger de dem på en hög och låter dem ligga där, flådda och halvdöda på en hög… 
Just den här listan var om hundar. PM:a mig din msn adress så skickar jag över den, så kan du också skriva på. 

usch har också sett den och mitt namn borde stå där om det inte är en ny då, den videon är vidrig!
// Pabblo
Jag klarade bara av att se lite… Och sen höll jag på att spy så jag stängde av 
har för mig att jag inte såg hela heller..
// Pabblo
Själv håller jag på att rensa mina garderober :/ Kan ni fatta hur vedervärdigt mycket SK*T man kan samla på sig på några år??!!
#77 Jag vet vad du menar O_o
Samma här! ändå slängde vi en del nu vid flytten men ändå har vi en stor hög med bara skit kvar som måste gå igenom.
Håller på att färga håret! hoppas på att få den rödnyans som jag vill ha och att den stannar kvar längre än två tvättar=/
// Pabblo
Jag sörjer fortfarande min kära underbara råtta Algot. <3
Han fick en klo i ögat ett tag efter han kommit till mig, vilket troligtvis var orsaken till detta. Han blev dålig en dag och ville inte äta, dricka eller röra på sig. Han kändes kall och verkade typ förlamad. Han togs till vetten och fick somna i min famn med min uppröra mamma och lillasyster med. <3
Här är en dikt jag skrev till minne för honom. <3
Vila i frid hjärtat. 14.01.2009 - 22.12.2009
Du var en sådan underbar vän till mig,
du kom hit så skygg men jag älskade dig.
Det spelade ingen roll hur skygg du än var,
i mina ögon var du alltid lika underbar.
Idag såg jag dig lida och du fick somna i min hand,
jag hoppas du trivs i änglarnas land.
Jag hoppas du har det bra där nu,
jag lovar vi ses igen kära du. <3 :'(
#73 Har också sett något liknande, mårdhundar tror jag att det är? Jättehemskt… :/
#81 Jag vet inte vad det är men det är hemskt 
väntar på att pojkvännen ska komma, så att vi kan byta Bur till hamstrarna. min katt satt på hamsterburen idag, men han fattade att han bara fick stå bredvid och titta in när jag pekade åt honom att gå ner. vet inte om jag vågar ha en gallerbur till dem, om de smiter, men den ena kanske inte blir arg hela tiden då.
Mvh
Mig
Har varit sjuk nu i drygt en vecka, men idag mår jag lite bättre. :) Vet inte vad det är men det känns som en blandning av bihåleinflammation/förkylning/influensa. :P Men det lättade faktiskt med… Får man skriva vad det heter? Nåja, mamma köpte tabletter med typ örter och det tog bort det tjocka i näsan och bihålerna. Så nu är jag glader, vilket inte min hund är. Han är van vid att jag leker med honom, och nu när jag inte orkar så blir han hel-obstinat. :P
Ps. Jag tycker chinchillor är söta numera. :P
Mätt som en plätt nu…åt en underbart god gryta gjord på strimlat nötkött och ris till. Mums.
#85 Åhh, det så GOTT ut!
// Sofia
Nyss registrerad har kikat lite här som en doldis men bestämde mig tillsist för att gå med.
Sååå… Hej alla :D
Just nu sitter min vintervita dvärghamster Elton på ryggen innanför min tröja och sover (Oversizetröja med tajt mudd så han inte ramlar ut)
Och jag vill också - innan ni börjar kalla mig djurplågare eller hotar med att anmäla mig till Jordbruksverket - påpeka att han for illa med sina syskon och separerades redan innan jag köpte honom.
Om någon undrar mer kring det kan ni kontakta mig :)
Hoppas på att få många trevliga pratstunder här :D
Zvullo kommer hem i morgon. Uppfödaren var MYCKET nöjd över honom och skröt i massor på hur mycket hon gillade honom. Hur underbart charmig,lugn,tam,snäll och frisk han var. Allt gick bra med parningen. Jag skrev åt henne att jag är glad att hon gillade honom och att ja Zvullo är en speciell liten mullig herreman.
Dåliga nyheter tyvärr hittade jag Black Sabbath utan huvud idag. Men han var nog sjuk tror jag…han var minst av de 4 ungarna samt att han tycktes gråta ofta som om han hade ont mm.
#80 mycket vacker och rörande dikt. Beklagar sorgen…
Ska göra ett tappert försök att stoppa Alexander i säng strax. Han har hög feber och att ta sin medecin ligger inte högt på hans lista. Fick efter mycket om och men i honom det, men det fick bli med en tv-muta i några minuter.
#90 With a spoonfull of sugar~
Den där hängde inte jag med på? ;)
#92 Mary Poppins :)
// Sofia
#87 Det kan väl inte du hjälpa att han inte haft sällskap sedan innan…
Vill du ha sällskap till honom finns det dock flera uppfödare runt om i landet.
Välkommen hit!
#86 Tackar!
Aha, det förklarar ju saken, har inte noterat det då jag är allergisk emot henne ;)
Förlåt att jag inte vart inne på länge.. :( Åkte in till sjukhuset igår, pga allergi mot medicin.. Ambulans och hela köret. Men nu mår jag bra! :)
/Matilda
#96 Usch, vad jobbigt. :(
#97, joo, det var det allt! ;o
/Matilda
#98 Hur mår du nu då?
#99 Det är bara bra, var ju bara en allergi :)
/Matilda
Ja, men man kan bli lite trött och så. :P När jag fick nån allergi, jag var rätt liten, men då hade jag ont i hela kroppen i några dagar. xP
(Ursäkta om någon skulle ta illa upp) men vad jag är less på att folk köper djur och sedan hoppsan jag har inte tid/är inte intresserad längre. Hur kan det vara så svårt och tänka lite före man skaffar djuret?? mutter mutter….
#96 men varför ber du om ursäkt? hoppas det är bra nu iaf:)
// Pabblo
#102 Vet inte ;) någon kanske saknade mig?
hahaha man kan ju alltid önska ^^ Jo men det är bra nu ! :)
/Matilda
Jag fyller 16 idag ^^'
#104 Grattis! 
Grattis på 16-års dagen!
Åååh vad jag är glad att ha Zvullo hemma igen. Han kom igår på kvällen efter att ha varit på date med en långhårig svartgul tjej.
Grattis!!
Grattis #104 :D
Tack alla 

#104 GRATTIS GRATTIS! :D:D<3
/Matilda
Tack ^^'
#112 Fått nått kul? :D
/Matilda
Jag har inte fått mer än en kram från mamma och pussar från pojken min ^^
#114 Åh :D Men det uppskattas alltid juh! ;)
/Matilda
#115 Haha jaaa ^^ (Han satt och flinade när jag skrev det också xD)
#116 Haha xD Naw! :P
/Matilda
Först städning till Elton (passade på när han ändå var vaken på morgonkvisten), sedan städning till mig själv (och mamma) och nu en massa studerande, jag har fått upp en faslig fart :D
Vad gör ni och era hamstrar idag? :)
#118 Mina hamstrar sover.. xD Så det är inte mycket som händer, har ätit pizza idag och snart maräng-glass-kolasås efterrätt! :D När mina fluffbollar vaknar ska jag städa deras burar :)
/Matilda
Var på min första marsvinsutställning igår och kollade :) Det var lite annorlunda mot hamsterutställningar. Dom långhåriga marsvinen fick pälsen plattad innan dom skulle visas ;) Sen skulle även tassarna smörjas, öronen rengöras, klorna skulle klippas/filas, och pälsen borstad ;) Massa pyssel innan marsvinen skulle visas iaf.
Har just kommit hem från kusinen och jag har köpt nya numret av hHärliga hund som jag ska läsa nu.
Hejdå!
#104 Fyller du år? :O GRATTIS :D
Har kommit hem idag från en helg i Agnäs. Jag lyckades slippa åka slalom, det var -20 grader kallt och mamma och pappa klarade av att bo tillsammans en natt.
Och min lillebror fyller år idag:D
Imorgon hämtar jag min nya bäbis:D (A)
Grattis på 16-årsdagen Missy! Vi får göra en sån där brat-fest som dom gör på Sweet 16 x''D
#124 Haha nej tack ^^
#123 Tack ^^
#104 Grattis från oss på Guldgruvans!
#126 Tack ^^
Igår rymde min älskade lille Baloo! :( På nått sätt så hade han lyckats rymma, och min bror fann honom, jag var inte ens hemma.. Men nu är det bra! :) Jag var inne på att köpa en maxiduna, men tänkte att en samlalåda verkade bättre.. men nu funderar jag än en gång på om en maxiduna är det enda som skulle få lille Baloo glad, och inte rymma XD
/Matilda

#128 vilken tur att du hittade honom! :D
//Anja
#128 skulle sattsa på en maxiduna. :-)
Mvh
Mig
#130 Ja, jag kommer nog göra det, men inte förens nu den 20e februari, då jag får pengar. Har tittat ut en vit maxiduna, som kostar 600:-. Kommer antagligen köpa den.. Baloo behöver den så väl vet jag.. :)
/Matilda
Min farfar har verkligen otur!
Vintern -08 trillade han och bröt nyckelbenet och hälbenet på en gång. Och idag så halkade han ute och bröt lårbenshalsen, snacka om att ha otur.. Han är runt 75år, så det tar ju längre tid att läka när man är gammal.
#132 Nej vad hemskt! :( Men skönt att han klarade sig.. Det är ju mycket som kan gå snett när man som äldre halkar osv :/
/Matilda
Överlycklig matte B godkänt!!!!
// Pabblo
#134 Vad härligt! Grattis och starkt jobbat! :)
Jag sitter och laddar lite… dax att fixa lite mellis till "Supernanny" som börjar nu om en kvart!
// Emmily
Är det någon här som vet hur man kontaktar Åkellos. Jag skulle vilja försöka kontakta dem ifall man skulle ha så tur att de har Zirenas stamtavla kvar eller någon form av bokföring över kullar och föräldrar…
Ska nån gång gå och se Hachiko En vän för livet med min moster. Hoppas det blir snart!

#139 Sötnos! :)
// Sofia
#54 nu är jag kanske lite seg att skriva här alltså.. men gud va spännande att åka till Danmark för parning! Super spännande :) :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Nån som vet vem som sjunger en låt där textraden "I love you. Take, take me in your arms, tell me that you love me too. Cause I can't imagine life without you.." finns med?? En ganska poppig låt… :)
Vid närmare titt på lilla Molly idag så såg jag att hon har en stoooor knöl vid kisseriet. Så det blir veterinären idag, troligtvis en livmoder tumör. Trist, men tur hon kom till mig så jag får kolla närmre på saken.
Hoppas hon har ett tag kvar att leva….
Är det en man eller kvinna som sjunger den?
#144 Kvinna, eller tjej rättare sagt.. :)
#146 nämen vad gulligt par! Mycket gulligt kort! Bedårande söt unge!
Varit iväg och köpt jätte mycket hamstermat nu
, alltid bra att ha hemma också räcker det ett tag. Sen ska jag väll börja att fixa alla burar..
Kan ju säga att här snöar det för fullt och mycket snö är det också.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Vet inte varför, men Taylor Swift dyker upp ;)
Ni får tycka att jag är galen men klockan är lite över sju här i Finland och jag drar ändå till kojs och sova! Gonatt!
#147 Tack! :)
#149 Njäe, har också tänkt på henne. Men tror inte det. Ska kolla om det kan va Lily Allen. Va inne på om det va Sophie Zelmani ett tag, men det verkar det inte va :P
#151 Blir nog omöjligt att hitta den.. Får hoppas jag hör vem det är om den spelas nå mer :p
Tänkte om det var från Lily´s senaste album, om det kunde vara Never gonna happend ?
Vad sjunger de i refrängen då?
#153 Sjunger nog det som jag skrev tidigare :p
Det va inte den som du länkade till :/
tar detta här istället för att skriva en ny onödig tråd.
Min "stora" dvärghamster (hane) går på den mindre jagar den och ska stå på den bakifrån som om den skulle para. kan det vara möjligt? då den lilla piper och blir arg ibland och springer iväg, men ofta står den bara still och tar emot. den lilla har inte lika långt mellan öppningarna, men det ser ändå ut som en hane. det är aldrig ordentliga slagsmål utan de är lugna naffsanden på ryggen ifrån den stora.
Mvh
Mig

hej alla glada hamsterälskare.
nu är vi hemma igen, brunbrända å fina.
hua vad snö det är här.
har varit ute i snön på långpromenad med hunden.
hoppas ni haft det lika bra som vi.
#156 Om båda är hanar handlar det om dominans å att den största vill bestämma.
#155 Näpp, inte den heller. Har också hittat den när jag sökt, men inte den.. Å tur är väl det. Den där låten ju hur illa som helst :D

jag kan ta med mej 5 av mina hamstrar nästa år när vi flyttar, alltså behöver jag inte starta om med min avel med zoodjur.
hade med mina papper från när jag förde in djur i usa.
fick de översatta och godkända så nu är det bara att hitta ett flygbolag som tar med smådjur sen är det löst,klappat å klart.
jordbruksskolan i byn har intresse av att starta upp ett smådjurssamarbete då jag berättade att i sverige har flera djurinriktade skolor smådjur och inte bara grisar,kor,hästar,getter,får osv.
ska bli kul, vill redan flytta, känns som en evighet att behöva vänta i 10 mån till
#162 Vart ska du flytta? o_O
#158 Härligt att ni e tilbaka! Hade ni det bra?=) Inte alls avundsjuk, ääälskar ju snön oc kylan här!
Så nu e det bestämt, permanent flytt lr skulle ni växla?
Klarade dottern av alla hampisar medan ni var borta?=)
// Emmily
2 timmars ridtur ute i naturen idag, fy så härligt :D
Elton har varit piggare än vanligt - det verkar som om barnmaten gjorde susen för honom ; >
Vad händer där ute? :)
Ska ni se melodifestivalen?
#165 Härligt;)
Jag ska se på det, men hade tänkt sitta vid datorn först, men Ellen skulle sitta en halvtimme först, men jag fick datorn nu, (ca 20-30 min försent) så jag kan bara vara inne här i några minuter:/ Ellen är dum(A)

#163 det blir colombia igen. bodde där i slutet av 70-talet.
# 164 dottern klarade djuren bra å skolan också. tror hon klarar allt bättre på egen hand å utan mitt eviga tjatande om att hon måste komma i tid.
jag kommer bo 6mån där och 6mån uppe i sala sen när vi kommit i ordning där uppe ordentligt. kommer ha lägenheten kvar nåt år här i sthlm så nadia slipper ha så långt till skolan samt att vi har nånstans att bo när vi ska ner till stan.
Dvärghamstrar som bor ihop, har de någon typ av dominansbeteende?
Rider på vandrandra och sådär? Jag hoppas på det annars så har vi ett problem.. Men det är ju ett dominansbeteende inom andra djurgrupper, tex hundar.
Så, kommer jag att få robbebebisar eller är det bara ett dominansbetende mellan mina två honor?
Det mystiska är att den yngre är den som rider… hon är 2 månade yngre än den äldre…Någon som har koll?
// Emmily
#168 sara87 tipsade mig om att hon trodde att mina hade dominans beteende, men det kan ju bli ungar om man inte har helt koll på könen.
Mvh
Mig

då det är den yngre som rider så håller hon på och lär sej vuxenspråket dvs vill testa gränserna.
det kan också vara så att du har en av vart kön och då får du tillökning om sisådär 3v.
försök kolla om du hittar nåt klockspel el jämför om hålen sitter lika tätt på båda två
#170 det har jag problem med, hur hålen sitter. sitter långt ifrån på båda (=hanar ju) men sitter ändå tätare på den som är mindre. så även om det är ett "större" avstånd skulle den kunna vara en hona? för ibland säger den till och ibland inte när den stora går på den.
Mvh
Mig
Jag har en fråga som jag precis kom på. Hur många hamstrar får man ha eller mat regelbundet innan man måste ha tillstånd? det är ju helt cpigt med katter så undrar, så att jag inte bryter mot lagen som jag gjort med matning av katter.
Mvh
Mig
har föresten en till fråga. vad heter det där i trä som är farligt för djur? finns i barrträd typ.
Mvh
Mig
koda?
// Pabblo
#174 något annat, men koda är med farligt.
Mvh
Mig
Terpentin?
#176 det var det nog ja :-) tack!
Mvh
Mig
vad jag känner mig negativ idag. skriver typ bara negatiova saker hela tiden.
Mvh
Mig
Har sett filmen Hachiko idag, den är jättebra men den blir så sorglig i slutet.
Väntar på att finalisterna i mh januari ska väljas ut, är nyfiken! 
Skulle just titta upp och kolla vad min hamster har för sej, han stog vid dörren och tittade på mej 

#172 För smådjur krävs inget tillstånd hur många du än har. Det är hund och katt det gäller. Sen gäller det ju naturligtvis att man sköter dem bra osv, annars kan man ju råka illa ut. Med all rätt tycker jag.
Däremot bör man kolla med sin hyresvärd för de kan ha egna regler om det. Vet någon härinne vars hyresvärd satte som gräns att hon bara fick ha 4 hamstrar i lägenheten.
#180 Jag med;) Spännande^^
Jag vill hitta en tös att para Simon med(A) Låna ut honom eller låna en hona… Hehe^^ Jag vill ju ha en liten uppfödning(A) :)
#170 Jag har ingen koll på könen =D Haha, jag försökte kolla på Pytte som red på Anki men ja… Allt e så smått och jag har ingen aning :P Men uppfödaren + en annan uppfödare kollade och ansåg att de var tjejer.
// Emmily
Haha, satt framför datorn med Franc på magen.. Han började tvätta sig, och för varje andetag jag tog så trillade han omkull och var tvungen att börja om på nytt. Trodde jag skulle skratta ihjäl mig.
// Sofia
Roxie, det lät väldigt lustigt. ^^,
#184 men sluta andas då! ;P
Hmmm är det värt och fixa iFokus plus? Vet inte om jag har så stor användning för det för jag lägger inte upp så mkt bilder m.m fast å andra sidan anledningen till att jag aldrig lägger upp bilder är för att de är så jobbigt och fixa så bilden kommer in i inlägget, hm…
// Pabblo

Folk är verkligen inte kloka.
#187 men shit! Hur tänkte gubben där liksom?
// Sofia
Sitter och väntar på bebis!
Min lillasyster åkte in till förlossningen inatt.
Kram!
#187 Det där är ju bara otroligt dumt gjort! Hur kan man få för sig att göra så!? Dessutom till sin "bästa vän"..? Vissa borde inte få ha rätten till djur…
#189 Oh så spännande! :D Lycka till!
/Matilda
Nu är liten född, 8.51 kom hon!! En flicka blidde det. Såååå stolt över min lillasyster.
#191 Grattis igen, haha :D
/Matilda
Tack igen Tinwe! Ska kika på bebisen om ett par dagar, så lovar jag att visa bild på henne.
Kram!
#193 Ja, det vill jag gärna se! :)
/Matilda
#194 Jag är glad att min lillasyster slapp kejsarsnitt och att det bara tog 6 ½ timme att föda. Själv hade jag en riktigt jobbig första förlossning med akut kejsarsnitt och lång återhämtning. Så att det gick så bra som det gjorde glädjer mig. Hon gick ju över tiden med 5 dagar.
#195 ojj! Nej.. kejsarsnitt är nog väldigt jobbigt.. Har ju själv aldrig fött så vet ju inte, men det låter jobbigt, men absolut värt det! :) 6½ timme var ju inte så farligt, har ju hört folk som fött på 10 timmar osv..
Skönt att allt gick bra! :)
/Matilda
#196 Ja, min andra dotter tog det 12 ½ Timme att föda. Dock en ren drömförlossning utan komplikationer. Så det kan gå så olika.
#197 Ojj! Ja där ser man hur olika det kan gå.. ^^ Själv vet jag inte hur lång tid jag tog på mig.. :P
/Matilda
Grattis till systerdottern :)
Man kanske ska vara glad att Alexander var ute på 2 timmar då ;) Och jag hoppas att nr 2 kommer snart nu och att det gå ännu fortare 
#199 Vilken vecka är du i? Grattis till graviditeten! och tackar för gratulationen för systerdottern.
Kram!
Är i v 28, så nu är det bara 10 v kvar, sen kan det bli vilken dag som helst. Om inte denna har lika bråttom ut som Alexander då förstås ;)
#201 Oki, då är det ett tag kvar.
Buhu, 15:30 är det dags för akutbesök hos tandläkaren :s
Har en tand som bråkade i våras, och nu måste den nog dras ut 
#203 Ajj! Jag gillar inte riktigt tandläkaren.. :O
/Matilda
Så, då var man hemkommen med en tand fattigare ;)
Gjorde inte ont, men det kändes konstigt. Den var visst ganska trasig, så jag gjorde nog rätt i som gick dit, då lagningen måst ha börjat gå sönder redan i somras.
Men jag är sk*tsnygg, ena kinden är skapligt svullen ;D
#205 Hehe, såntdär känner vi till! Drog ut fyra kindtänder när jag skulle få tandställning för ca 6 år sen. Shit som jag såg ut! Plus att det gjorde djävulskt ont!
// Sofia
Grattis till lilla systerdottern!
Och den där gubben som opererat själv, hur kan man göra så? Tycker man det är för dyrt med veterinärvård ska man inte ha djur. ;S
Kikade på blocket och hittade det här : En söt liten hamster med Bur bortskänkes. Någon som bor i närheten och känner för en liten söting?=)
// Emmily
Haha, nu är vi uppe i över 200 inlägg, dags för en ny tråd kanske? ;)
#208 Nej så söt! Jag bor ganska nära (Växjö) men kommer inte ha plats.. :/ Planerar inköp av två hampisar till så en tredje vet jag inte om jag kommer kunna ta emot i samma veva :(
/Matilda
Ja var jätte söt hade lätt kunna ta hem den om jag bott nära
// Pabblo
Vart ligger Falkenberg?
Vid Gbg typ..
// Pabblo
Okej O_o
Nu e den här tråden väldigt lång faktiskt :P
Den här pysslade jag klart igår. Har inte helt bestämt mig om jag ska göra ngt mer eller låta den vara klar sådär. Hade en idé då jag började att jag skulle göra ytterligare 3 väggar men jag vill nog ha det lite luftigare.
Sigrid får nog testa den och så gör jag ev om den =) En stege ska fixas iaf!!
// Emmily
#215 Vad sött! :D Jag vill med bygga nått snyggt, men det är så svårt för jag har verkligen ingen fantasi :/
/Matilda

#208 Vad är det för underlag? :O
Klumpbildande kattsand.
// Emmily

#218 Kan man ha det som underlag? för det är ju inte precis bra om hamstern äter det //:
#219 Nej man ska inte ha det som underlag =/
// Sofia
Fortsätt tjattra här: klotterplanket 13
Man kan inte annat än le :P