En sista kull?
Phoebe har nu blivit över året (25/1) men jag känner att det skulle vara kul att ta en sista kull.
Hon fick en kull vid 5 månaders ålder och nu undrar jag ifall det skulle gå att ta en till kull på henne utan att riskera livet på henne.
Jag skulle inte tagit en kull på henne så sent + att det gått 7 månader sen hon fick första kullen.

Jag hade inte heller riskerat det. På exakt samma grunder som Royalz.

är hon i bra kondition kan du ta en sissta kull.
vet många sk stora uppfödare som tar sina kullar sent tom parar honan för första gången vid 11-13 mån utan att det varit nån fara för deras liv. har gått hur bra som helst och blivit stora kullar,stora ungar,friska osv.
att hon vilat länge är bara bra.
du får avgöra själv hur du vill göra.

#3 Men hur förklarar de varför de gör så?
Avelsrekommendationerna måste ju ha kommit till för en anledning. De är väl inte skrivna bara för skojs skull? Det måste väl rimligen vara större risk med att para en äldre hona annars hade det väl inte funnits rekommendationer om det.
Kan bara säga själv att jag hade en hona som var 1 år och 2 mån gammal. Hon hade fått en kull tidigare som gick hur bra som helst med. Hon blev tjuvparad. Hon dog för hon fick inte ut ungarna.
Om det hade med hennes ålder att göra eller någonting annat har jag ju naturligtvis ingen aning om men det var veterinärens gissning när vi var där iallafall.
#3 Vilka sk stor uppfödare är det som gör det?
Jag skulle iaf aldrig ta en kull på en hona över året och speciellt inte om det gått 7 månader sen första kullen.
Rekomenderar dig att INTE para honan nu. Det finns en anledning till att hamsterföreningen rekomenderar att inte ta kull på hona över 1 år.

# när jag frågat varför de gör så har svarit varit mkt kort, ungefär som att det inte är nån fara, de klarar det bättre än vad vi tror. bättre svar än så har jag ännu inte lyckats få.
vilka de är är dumt att skriva här. ni som är insatta vet nog själva vilka som gör el har gjort så.
Tycker själv att det verkar mycket dumt att skriva att det är ok att para en hona över året på en sajt med många unga personer som inte har så mycket erfarenhet, jag tycker det är bra att ni här på denna sajt följer shf:s rekommendationer, det gör jag själv som reggad uppfödare i shf.
#8 Bra talat!
Så här står det på hamsterföreningens hemsida:
"Avel:
Svenska Hamsterföreningen rekommenderar att man tar första kullen på en guldhamsterhona när den är mellan 5-8 mån, andra kullen kan man ta när den är mellan 10-12 mån om man ser att honan är i bra kondition."
Det tolkar jag det som att det är okej att ta en andra kull på en 12 månader (nyss fyllda 1 år) gammal hona om hon är i bra kondition.
Man kan tolka det på sitt egna sätt såklart, jag tolkar det som att honan ska paras innan hon hinner gå över året.
Tja, är den i bra kondition så visst.
#7 Man kan ju fråga sig varför svaren varit så korta.. man måste väl stå för det och kunna utveckla ett svar bättre, alltså om man tar sena kullar borde det ju va lite extra viktigt med en bra motivering till varför man tagit kullen? Det skall ju finnas ett syfte med varje parning oavsett, bara en tanke..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Vill TS följa shf:s rekommendationer så har hon fått svaret, skippa att ta kull alltså.
Jag själv hade sett till att honan hade varit parad ett tag innan hon blir 1 år,. gärna att kullen är född innan året, mend det är så jag ser på det hela.
#14 tycker jag också, bättre att stå över och vara säker på att få ha henne i livet ett tag till än att chansa :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_