Slänger sig på rygg!!!
Hej, hej!
Ny här och har skaffat en liten hamster tös som heter Bumbi sen 1 vecka nu!
Hon är jätte snäll men vild på nätterna :-P springer i sitt Hjul.
Hon har en liten skum grej för sig som jag tänkte höra om någon känner igen, nämligen när jag klappar henne på ryggen funkar de jätte bra sen helt plötsligt kan hon skvätta till o slänger sig på rygg o visar magen!
Vet någon varför hon gör så här?
Är hon rädd eller vill hon visa sig undergiven mig som hundar gör ???
tacksam för svar :-)
Hej! Det är ett mycket vanligt beteende som hamstrar har så hon är inte skum på något sätt =)
De gör så för att visa sig underlägsna. De är bytesdjur i det fria så det är en försvarsmekanism som sitter i.
Det bästa att göra för Att undvika detta, då man inte vill att de ska vara rädda för en, är att prata med dem och först låta dem lukta på fingret innan man rör dem. Man vill visa att man är där och att man inte tänker göra dem illa.
Sen så är det så att de fortfarande gör så ibland. Min Totte gör så om jag inte tar det extremt lungt jämt, vilket man lätt glömmer bort ibland.
Men försök att ta det lungt då man inte vill skrämma upp dem små i onödan =)
Lycka till!
min gjorde också de första veckan, han typ spelade stendöd, sötnosen

Oooh tack så mycket :-) nu förstår jag henne mkt bättre.
Jag har trott hon kännt att jag varit där då jag klappat henne ,men sen 5 smekningen/klappningen, och hon skvätter till.
Nu ska jag ta det lugnare och låta henne nosa på mig först.
En fråga till, ska jag vänta med att ta upp henne tills hon självmant går upp i min hand?
Måste ju städa buren snart och vet inte riktigt hur jag ska få upp henne utan att hon blir rädd?

#3 du kan ju försöka och ta upp henne. Du märker själv ifall hon inte vill vara kvar. Men testa bara, om du känner att hon inte vill kan du släppa ner henne och låta henne nosa på dig då och då, tills hon känner sig trygg och litar på dig och självmant går upp i handen.
Eller? 
Lycka till!

#4 låter bra
men hur är bästa sättet att ta upp henne?
Jag tycker det känns bäst att ta upp henne med båda händerna, kupa dem.
Men svårt om hon är i ett hörn ,tex!

Det bästa är att kupa händerna under henne och lyfta upp henne. Känner hon sig någorlunda trygg med dig så kan du putta henne lite i rumpan så hon kliver upp i handen.
Om hon känns osäker så lyft upp henne i en toa-rulle eller någonting annat de första gångerna. Det viktigaste är ju att du inte tappar henne.

håller me #6

Jag vet inte jag har aldrig haft så med mina hamstrar.

Ska pröva med det, men hon är inte så förtjust i toarullen
kupade händer är något jag tror starkt på.
tack så hemskt mycket för alla svar

Lycka till, kupa händerna. Thats it! :D

Jag håller med.. kupa händerna har fungerat mkt bättre här hemma iallfall.. Vår kurri verkar gillar kupade händer bättre än när man håller under magen. 

# 11, haha, skönt. Jag har en hamster som älskar och slickas och sen helt plötsligt bitas. Kan ha henne i några sekunder sen sticker det till. Haha som håller runt magen! Och ibland är hon på golvet, och ibland i handen! xD Och i öh.. min tröjärm…

#12 haha 
När jag släpper ut min dvärghamster på golvet springer hon runt och slänger sej plötsligt på golvet och rullar sej. Sen upp igen springer, rullar sej osv. Jag har tänkt på att det kanske kliar på henne eller nåt. Men då hade hon väll suttit och kliat sej? Och hon rullar sej bara på dom hala träplankorna. Nån som känner igen det beteendet?
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Hur har det gått?
#14: Skulle gissa på att det är av ungefär samma anledning som kaniner brukar slänga sig på rygg och rulla - av trivsel och glädje. =)

#15 det har gått bra, hon började vilja komma till min hand mer o mer, o komma ut så fort jag kom när buren springer hon fram till Bur luckan, hon e inte dum
o vill komma ut inte alls rädd för mina händer.men jag har fått ett litet bakslag, hon bet till rejält i min tumme, började blöda, när hon satt i min hand, hon var alldeles lugn o verkade inte alls rädd, vet inte om hon ville markera att nu ville hon inte mer, eller att jag kan ha haft mat spår på mina fingrar.Är det vanligt att de biter i början, hon nafsar även?
Men nu är det nog mer jag som blivit lite rädd för att bli biten igen, o har inte vågat ta upp henne riktigt
känner mig lite bortkommen just nu men måste väl bara komma över min rädsla antar jag, någon som har bra råd på bitfobi?
#17 Biter hon dig, och hon ändå är såpass lugn o orädd, så är det ju inte därför hon bits. Var säker på att du inte trycker för hårt i/på henne, och att du bara håller henne i handen osv. Fortsätter hon kan du blåsa lite på henne. Inte som en stor vindpust, men litegrand så hon lär sig att bita är inget du vill ha.
Du kan behöva göra det många gånger, men snart kommer hon lära sig. Lycka till!

#18 tack så jätte mycket för ditt svar, jo precis så har jag kännt o försökt tänka att hon fortfarande är liten o ska lära sig o fortfarande utforskar o nafsar osv,
Tack, tack