vilken är bäst?
Hejsan. :) ska snart skaffa hamster och undrar nu lite över burarna. jag har bestämt mig för att jag inte ska ha gallerbur med tanke på alla olyckor som tydligen kan inträffa. :/
hade först tänkt skaffa dunabur, men började fundera över om akvarium var bättre? det ska ju tydligen vara mindre "luftigt" elr hur man nu ska säga, men det kan väl inte vara så mkt skillnad mot en dunabur? sen läste jag att samlalådor elr såna där antoniuslådor går att använda… hur bra är dom? är det bättre att ha en anotnius/samla låda eftersom dom inte är "genomskinliga"? jag menar typ mot ljuset elr ngt sånt? kan en hamster känna sig otrygg i akvarium elr är det ingen skillnad?
vad tkr ni är bäst, förresten? vill gärna veta! :)

Duna använder jag, och det funkar .Jag tycker alla alternativ är bra, men ska du ha fler än 1 guldis så skulle jag säga antoniussystemet.
#1 Håller med. Jag använder både antoniussystemet och dunaburar, har även två gallerburar. Allt som allt så gillar jag antoniussystemet mest, eftersom jag blir automatiskt mer social mot mina hamstrar som finns i antoniussystemet.. Det är bara till att sticka ner huvet och säga hej lite då och då, utan att öppna dörrar och sånt. Självklart så kan man vara likadan om man har dunaburar, men eftersom jag har mitt system brevid datorn (där jag sitter mkt) så blir det bara så x)
Sen om du vill spara lite pengar och du ska ha flera hamstrar så rekomenderar jag antoniussystemet, men då behöver hamstrarna komma ut oftare, eftersom dem lådorna är ganska små.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
okej tack så mkt för svaren. :) såhär från början så blir det bara en, så det blir nog en duna då. ingen av er som provat akvarium?

#2 jag känner samma som dig med antoniuslådorna, är lättare att vara social! ibland plockar jag upp en fluffboll även om jag har bråttom till tåget…

vet några stycken som har akvarium och dom som har det tycker det är jättebra! :) jag har ett akvarium som en hamstarbur, men jag har ingen hamster där i än.. :) min blivande hona ska bo där :) till min hane har jag en stooor gallerbur :)
#5 okej. :) men då verkar ju både dunabur och akvarium vara bra… får se hur det blir. :)
#6 Har för mig att akvarium är ganska dyrt, men om du har pengar till det och så så tycker jag ju du ska ha det! Jag vill själv ha ett akvarium, men har ingen aning om hur det är att städa dem :/
/Matilda

Finns hur mycket begagnade akvarium som helst på blocket, jättebilligt.
När man städar tar man bara en liten sop och sopskyffel och öser ut spånet med. Sen torkar man med blöt trasa, tar inte många minuter.
Håller med om att man blir mer social med lådor än med burar, nackdelen är att lådorna är mindre.
Köper man en duna-bur kan man ju köpa maxi-duna, en ordentligt stor och härlig Bur för hamsterna att kuta omkring i. Tycker det är att föredra om man bara ska ha en eller två hamstrar.
Alternativt, den allra största samla-lådan som är nästan lika stor som en maxi-duna. Men den är lite klumpigare att placera någonstans tycker jag.
Jag har den största samlalådan. Jag tycker den är jättebra, lite klumpig kanske, men funkar, dessutom är den ju väldigt billig,under 200 kr med lock.
Kommer att försöka fixa en samlalåda (den största) nu om jag får en hamster till:) Någon som ska till Ikea nu i januari? (A)
#10 jag tror jag ska dit :p
Är det bara jag som har IKEA ungefär 1km bort ? xD

#12 jag har ockå ikea typ 3-4 km bort xD
Jag har närmsta Ikea cirka 70 kilometer bort
Önskar det fanns närmre 
Mitt närmaste ligger 1 h / 8 mil ifrån ;/
kan va lite dumt när man akut behöver nya burar 
#11 Ska du? :D (A) Var bor du?
Jag började med gallerbur men det fungerade bara inte och gick då över till en duna-liknande men mja… jag tycker att e små och fula så det blev ett akvarium. vi började med ett 70 till vår lilla tjej men vi ansåg att det var för litet och nu har hon ett 150 liters, då vi har plats så ska vi köpa ett 250 åt henne och sedan en akvarieställning med ett antal akvarier mellan 100-200 liter för en mindre hamsteruppfödning =)
Bifogar en bild på det nuvarande akvariet.
Städning e enkel som Ulrika sa, ut med allt och sedan ner med en sprayflaska och spruta loss! Torkas med trasa och sedan klart =) För mig o min pojkvän tar det ca 20 min att stöda det stora, ink fönsterputsning på utsidan och att vi flyttar på det (svårt att nå då det står i hyllan)
Akvarium anser jag är bäst, det blir som en del av inredningen i rummet =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#17 Jag vill gärna ha akvarie, men i mitt rum skulle det aldrig funka :/ Får helt enkelt vänta tills jag flyttar hemifrån så kan jag ha hamsteruppfödning och massor med akvarium :D
/Matilda
Har en Dunabur nu, men jag ska skaffa ett akvarium så fort jag hittar ett. Rekomenderar akvarium då rymningsrisken är liten och det ser snyggare ut =)
#16 Jag bor i Halmstad ^
men är på ikea i helsingborg,
var bor du ? :)
okej. lutar mest åt akvarium nu eftr alla lovord ;)
har förstått att man ska ha nät över, men hur ska man fästa det mer exakt i så fall?
#17 snygg inredning! :P
jag har itne nät över mitt kar då det e 40 cm högt och hon når inte upp hur hon än hoppar =)
Till det mindre har vi nät, fäst i en stålram. Nätet finns att köpa på typ alla byggaffärer och sedan en liten träram runt det eller hur man nu vill =)
// Emmily
#20 I Umeå, så min plan funkar inte;) :/ (A)
#23 Heheh, aa lite långt tror jag ;)
#22 okej. :) har nog sånt där nät hemma, så… men hur högt får ett akvarium till en hamster vara?
Hur högt det får vara? Finns knappast någon maxgräns men om det är för högt så e det ju svårt att nå ner. Jag har 40 och högre skulle nog bli besvärligt, men det beror ju på hur man har det och så. Vårt står på "hyllan" över skrivbordet, så att man sitter o kikar in medan man pluggar lr sitter vid dator =) Lite svårt att nå men det e inga problem eftersom Sigrid alltid kommer fram då man vill få tag på henne =) Vid städning flyttar vi det så att det blir lättare att nå =)
Bara karet nte e för lågt så :P De får ju inte rymma de små liven!
// Emmily
#26 hehe, nej det är väl inte för kul ;) men då vet jag det, 40 skulle nog bli max för mig också… tänkte bara om det fanns en maxgräns typ: "vid 60 cm försvinner luften…" fast inte riktigt, men du fattar. ;P du hade ett på 150 l va? vad har det för mått?
Mitt e på 90*40*40 men vi ska ska skaffa större då vi har plats =)
Och för högt e nog olämpligt för luften som du sa.
// Emmily

_jag har 2 galler - och 1 dunabur…
Njaa.. dom håller på att gnaga sig egenom dunan i vatten-hålet ://///
´Jag TYCKER du ska köpa akvarium!
/ Emi_
okej. :) det var ganska stort. ;P är nog ganska lämpliga mått att ha här också. får nog inte plats med så mkt större. :)
#29 är mest inne på akvarium så det blir nog ett sånt ;)
undrar om ett akvarium med måtten: 110*47*50 är bra? tänkte att det kanske blev för högt när det var 50 cm i höjd? :/

Jag tror det funkar med 50cm högt, du kan väl kanske "borra" hål här och där längre ner, dock måste hålkanterna slipas så inte hampisen skär sig;) Har aldrig haft akvarium så är inte säker
#32 borra hål? hur då tänker du? stora elr? :P
JAg tror att det är okej med 50 i höjd. Har lite kontakter i tyskland och dar ar mini matten 50x100 for en guldis. Manga har stora kar och jag har inte uppfattat att nagon har problem med luften i burarna, sa lange du inte har lock pa 
Ett tips ar att placera karet ganska lagt annars blir det nog svart att na hamstern.
(tangenbordet funkar inte riktigt som det ska, inga prickar. Hoppas att ni forstar anda)
// Emmily
Jag har Dunor till 2 och galler till 1 fast jag ska försöka mig på ett burskåp av flera orsaker: 1, så HATAR mina hamstrar att åka transportbur så därför ska jag även ha Hjul på burskåpet, 2, så har jag ett "bygga eget" behov, 3, det blir mer personligt.
Höjd: 100- 110 cm ( hela burskåpet)
Längd: 60 cm
Bredd: 40 cm
Då får varje hamster en egen "lägenhet" med yta på 60x40x30 cm vilket är lagomt tycker jag. Ska ha en nerfällbar planka ( som fästs med gångjärn) som håller ströet på plats, på botten ska jag fästa en helt vanlig vaxdux som stöter bort avföring, dörrarna ska vara helt vanliga träramar som jag slutligen fäster med magnet. Inuti ska jag måla med giftfri färg ( mera personlighetssak).
Jag har en duna, innan hade jag en gallerbur.
så länge djuren trivs har jag aldrig varit med om att de försöker ta sig ut.
akvarium är säkrast, men gör lufthål lite längre ner, så är luften inget problem.
Mvh
Mig
okej, tack för alla svaren! :)
kom bara på ett litet "problem" elr vad jag nu ska kalla det. ;)
hur fäster man vattenflaskan i ett akvarium? ;)

#39, du kan ju ha en vattenskål
#4 jo, men vattnet blir ju alltid mkt skitigare med vattenskål. :/ föredrar vattenflaska om det är möjligt… har dessutom inte möjlighet att byta vatten så många gånger per dag, och det måste man väl om man har skål?

#41, du kan ju alltid ha fler än en skål ! :)
#39 Det finns flaskor med sugproppar:)
Du kan sätta fast en flaska på en magnet som man har till att göra rent akvarium med …har det till mina gerbiler …funkar jättebra.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag har kardborrband. Limma fast på flaskan och på akvariet, i ett hörn i lämplig höjd! Enklare blir det faktiskt itne :P Såååå smidigt!
// Emmily
okej. ^^ tack för alla smarta tips! :D
#42 ja, men om den springer blir det väl ändå skitigt? ;) den ska ju förhoppningsvis uttnyttja ytan. :)
måste man verkligen borra hål? :/ vill inte låta gnällig elr så. ;)
tänkte bara, hur gör man det? små elr stora? det blev liksom frågetecken efter frågetecken för mig. ^^
tänkte också på det #35 sa. att dom i tyskland hade akvarium med den höjden… några hål som nämndes? ;P
undrade bara. :) ngn som gjort liknande och vet hur stora hålen bör vara?
#47: Nej, man måste inte borra hål. =)
Borra hål i glas är faktiskt inte det lättaste och göra.
Har man aldrig gjort det bör man definitivt avstå, annars riskerar glaset att spricka och då är ju hela akvariumet förstört.
Har tidigare haft ett akvarium som var 50cm högt utan några problem alls och där var det inga hål i.
Ställningen stod på ett relativt lågt bord, vilket gjorde det enkelt att städa ur.
Ang hur man fäster flaska så har du fått flera bra tips.
Kan även komma med ett till.
Min pappa, som jobbar på valsverk, gjorde en ställning till vattenflaskan.
Den är supersmidig!
Nackdelen är bara att min hona har klurat ut hur man klättrar på den och lyckas därmed välta den.
Så numer står det en stor sten på ställningens ben.
Men såhär ser ställningen ut.
Utanför bild är ställningens två ben.
#48. okej, då vet jag. :) tack så mkt för svaret och vattenflaskatipset. ;P tyvärr har nog inte min pappa möjlighet att göra mig en "vattenflaskhållare"… har varken rätt jobb, elr rätt inställning. ;)
du har verkligen en söt hamster förresten! <3 ^^
#49: Nej, jag har ju tur att pappa jobbar just där han gör och har gjort i över 20 år. 
Kanske skulle säga åt honom att han får börja tillverka ställningar på beställning, hehe.
Petra tackar och bockar för komplimangen. ^^
#50 haha, ja, du får göra det. ;P men ni får nog lov att starta företag efter ett tag, för det skulle bli poppis! ;)
snyggt namn på hamstern också - heter likadant! ;D snacka om läskigt… ;)