Ni med Antonius-lådorna...
Har ni bilder? :)
Har fjäskat till mig en personal shopper som ska inhandla ett par åt mig så jag får testa, och jag är så bortskämd så jag får dem hemlevererade på köpet ;D
Men jag måste röja plats någonstans i mitt hem, men vart är den stora frågan. Är det någon som har bra bilder på lådorna/ställningarna så jag kan få ett hum om hur det blir att se ut? :)
guldhamsterinredning.
alla ska få ett extra hyllplan, detta var bara en test med ett lådlock, ska köpa plexiglas sen och ha nersänkta skålar till mat och Sand =)
trivs jättebra med mina antonius, det ser snyggt ut och tar inte så mkt plats! bor i en etta och ställningen ryms perfekt mellan kyl och köksbord =)
Vad najs :)
Vad är det för typ av galler du har över hos O´Malley?
Och hur sätter man fast dessa två ställningar med varann?
Är de stadiga och stabila trots att de blir lite högre? Jag använder ju numer pellets till mina, som väger mer än spån, så jag var lite rädd att ställningarna inte skulle hålla om det blir lite vikt i lådan?

Så här ser mitt gäng ut. Jag har även en stapel med 6 stycken nu men den står emellan två 2.m chilla-burar så den står ju stadigt iallafall. På bilden hade jag inte nätat in alla mina än, men jag använde fyrkantsnät som jag köpte på Granngården och la över. Perfekt för du kan fortfarnade skjut lådorna ut och in utan att behöva lyfta på nätet, det sitter kvar i själv metalldelen. Just vikten tror jag inte du behöver bekymra dig om. Det är ju ett förvaringssystem och det är nog meningen att man ska kunna förvara tyngre saker än hamstrar och toa-lätt i dem.
Det kommer med särskilda clips som man sätter mellan de båda så de står stadigt ovanpå varandra.

Vi har toa-lätt i våra. Jag tror burarna håller bra för pellets med.
Vi har inget sånt galler som ovan, vi köpte fyrkantsnät och spände över. och för att man inte ska sticka sig så tog vi silvertejp på kanterna.

Glömde skriva att mina är de som är 1m höga styck, 3 lådor i varje.

*smurf*

smurf??
ne det är lugnt med vikten. min bror har en sådan ställning till sina fotbollskläder o annat med trådbackar istf plastlådorna och den är stadig ;)
man får klämmor med som man fäster ihop ställningarna med. sitter stabilt!
gallret jag använder är ett bottengaller till en gallerbur jag tatt på jobb :P men Noomie har jag för mig har sånna boxar oxå, hör med henne vad hon använder för galler.. men nåt kycklingnät borde väl funka..? om man inte kan få tag på sånt här galler då, för dom passar perfekt och är väldigt smidiga faktiskt =)
sen beror det ju på vilken (hur hög) inredning man har och hur hamstrarna är.. mina är lugna och har inte gjort några rymningsförsök, men man vet ju aldrig^^
Ja, jag måste ju ha någon form av nät över, då jag som bekant har katt som gör hyss annars 
Satt också och funderade om man ska silvertejpa nät kanterna.
Micki >> Har du vanligt mjuk hönsmänt eller sånt där galvaniserat svetsnär eller vad det heter?
Hur tusan gör ni för att fästa gallret i skåran? Sitter det verkligen ordentligt där?

#10 vi skickade samtidigt och skrev liknande;)
#12 nätet hette fyrkantsnät, och jag skulle aldrig ha hönsnät då en hamster får in ett huvud men kanske inte ut det…
Det går att vika det nätet och det är rättså fast. Det klipper man bara till i passande bitar och viker ner över kanterna på burställningen. Har ett par rymmare här hemma men hittills har ingen tagit sig ur antonius systemet.
Det hönsnät jag tänker på har små "öglor", men jag tvekar då jag tycker det är så mjukt?
Sånt där svetsnät/ fyrkantsnät verkar stabilare.
tror nätet sitter ganska stabilt då buren ovanför gör att det inte går att "putta upp"… om du förstår?
#6  nu kändes min stapel med 4 burar väldigt mesig jämfört med era he he he…..

Sådant fyrkantsnät är mycket tyngre men ändå lätt att böja. Så om man trär det över lådan och viker ner det över kanten så sitter det fast där. Jag har otroliga rymmare och ingen av dem har lyckats komma ut efter att jag satte fast detta nätet. Och ändå är det inte i vägen när man ska dra ut lådorna. Det är jättebra. Hönsnät som är lite mjukare är dessutom vassare så om en hamster börjar klättra i det nätet så kan den skära sig ordentligt.

#7 Är det en synvilla… eller har du olika storlekar på dina Antonius-lådor? De längst upp på bilden ser större ut.
Du behöver inte oroa dig för vikten, jag har träpellets i några av burarna som ett test här hemma, jag kommer dock inte att fortsätta med det då jag tycker att mina har blivit torra i pälsen/huden och det är jag inte nöjd med, men vikten klarar ställningen iaf av.
Samma sak med att ha två 3:or på varandra alltså 6st lådor i höjd, det blir hyffsat stabilt och bättre om du har flera bredvid varandra, man kan ju alltid förankra själva strådsystemet i väggen annars med.
Ska ta och leta efter foto på mina backar, nätet för vara galv. fyrkantsnät då det är stabilare och har du katter så är det ju en extra skyddsåtgärd med.
Jag har ju 30st Antonius backar (och 12 andra burar) med diverse djur i och det fungerar bra, Totalt sen augusti förra året (så lång tid som jag haft systemet) så är det 5 backar som blivit söndergnagda så det bli ju inte så fruktansvärt dyrt när det väl händer.
I framtiden kommer jag dock att ha terrarier till hamstrarna (för att jag inbillar mig att det ska bli mindre spridning av damm osv då) jag är damm allergiker och får ganska jobbigt inne i djurrummet men det går hyffsat ok nu med antonius-backarna men tror att det skulle gå ännu bättre med terrarier, nackdelen är ju att terrarier kostar ca 500:- i den storleken som jag vill ha och räknar man på fingrarna så blir det lite väl dyrt med 40-50 terrarier men tanken är att utbyte av alla burarna ska ske under 2009.
Just nu håller jag på att undersöka vad det kostar att ta ut en glasmästare som gör efter mina egna mått.

Min dotter Johanna (Tazzar) har Antoniussystemet till några av sina hamstrar, resten bor i Dunaburar. Ikea-systemet är platsbesparande och man får "mycket bur" för pengarna. Nackdelen är att det blir svårt att kika på hamstrarna, något jag tycker är jättekul. Min enda fluffbulle, Tip Top, bor i en maxi-Duna och halva nöjet är att glutta på honom när han springer som en liten tok upp-och-ner för trappan, går armgång på gallret och lever rövare i största allmänhet. 

#17 ja det är nog en synvilla=) de är lika stora allihop
Vart köper man dessa lådor? Ser ut som om det är väldigt praktiska lådor. 
Ikea ;)
#24 Okej då får det bära av till Ikea snart. :P
Å jag som hade hoppats på att bli av med lite burar innan jag får upp mina lådor, så hade jag kunnat använda burslantarna till fler lådor :)
ingen sthlm,s katt du vill ha upp också?
vi åker upp med två bilar så passa på
Katt?? Har jag inte så det räcker?? ;D
nähä ingen katt, fler hamstrar då
Är det bra storlekar på dom? Och är dom lätt att använda m.m?
Så.
Efter en del tråcklande och svärande och ommöblering har jag äntligen fått lådorna på plats. Som ni ser på dunorna som står ovanför så är det ju inte klart ännu, men en bit på väg.
Det är nästan så jag sitter och tittat på mina fult innätade backar och ler ett stort flin av lycka av att slippa ha alla dessa burar på golvet ;)

Varför köpte du inte två stycken 2 stycken 3.system istället för 3 st 2.system. Hade tagit mindre plats.
Det ska upp en radda till på dessa sedan ;)
Men jag hade inte tänkt ha dem där de står, men jag insåg att det stället jag tänkt ha dem på passade inte alls, så det blev som det ble :S
#33 det blev ju bra ändå.
låt ideerna flöda å bygg ett rumsbord med två rader antonius och en glasskiva överst.

Jag har 2st stora Antonius, men jag har inga hamstrar i de :P
jag har kanin saker i ;)
ska ut och handla nät i morgon.är det någon som har tips om var det finns?(gbg)Granngården läste jag, var ligger det?På Jula var det slut, som sagt, fler tips tas tacksamt emot

Granngården ligger utanför göteborg i Kungälv. Sen finns det ett utanför Kållered också. Lättast är att slå upp granngården och söka var du har för något i närheten. De är iallafall absolut billigast. Sen har även Harald Nyborg sådant nät ifall du bor i närheten av något sådant.
de flesta byggvaruhus har nät tex bahaus.
okej googlade på granngården hittade inget i kållered..men det löser sig nog. finns ju en del olika ställen att kolla…
Ö o B? De kan ha billigt… 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Det finns ett galler att köpa till Antoniuslådorna. Tror ni att det skulle funka att sätta på lådorna på ngt sätt? Hur skulle man smidigast kunna sätta dit dem så de blir lätta att ta av?
Vad heter ställnigen som ni har era lådor i? :) Kommer nogt att lyckas åka iväg till ikea snart, och vill gärna hålla utkik efter den. =0)

Ställningen hör till och heter också Antonius.
#48 Okej, tack så mycket :)

#37 var har du köpt ditt nät som är öve burarna, är hålen stora ? mått ?

Håller backen för det hjulet då? Mina tjockisar hade nog fått med sig hela väggen in där är jag rädd.
man förstärker.
vi har ett burklock, metall på utsidan å ett på insidan.
Måste ha nät över mina… Men jag vet inte riktigt hur man bäst kan göra? Kan ni hjälpa mig att förklara och gärna visa med bilder? 
Kram Anna
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
så dom heter väl Antonius? Bra att komma ihåg .. 
nu går det inte då hon gnagde av tvärslån så hjulet är nu helt kaputt å slängt.
Får inte hamstrarna tag i plasten med sina tänder och gnager sig ut?
För om man känner på insidan så är det små veck.
Öven ni som har borrat hål till vatten flaskorna funkar det ?
/// Patrik
#61 min har gnagit hål..

Jag har 25 sådana lådor och ingen hamster har gnagt sig ur och ingen har gnagt sönder där jag borrat för vattenflaskorna heller.

Nu till helgen ska jag ev köpa Antoniuslådor också 
Jag har också antoniuslådar, ska försöka fota dom:)

#65 JAAA, så jag kan få se hur du menade med nätet och det :)
#66 japp fast mamma gjorde inte precis så men det funkar ändå:P
bilderna kommer väl ikväll för nu ska jag ut på en låååååång promenad i snön med vovven<3
#67 ne vad mysigt med snö!
Alltså jag ska kanske fixa sådan låda i framtiden, men jag vet inte :)
Jag hade en antonius back, men jag tyckte de va försmå, så jag har inte ens sån längre, men jag tror jag har bild :D
Nätet (myggnät) som Chocomian ville se, det e slarvigt men det hjälper mot att dom inte rymmer :)
och inredningen i den andra där Dr.Snitzel och Frankenstain bor:) höhö bubbelt så stökigt:P

# 70/71, dina når alltså inte upp till taket på något sätt ?

Hmm.. dock ser det där nätet gnagarvänligt ut :\
Som sagt, når de inte upp till kanten? :o
#74 jo om dom ställer sig på happy meal boxarna så klättrar dom ut, men därför har jag myggnät:)

# 76, Då antar jag att du bara har tur då,, för mina hade slaktat det där nätet på 3 sekunder och sedan vart på vift utanför buren ;)

Men myggnät är ju inte tåligt nog för det :\
#77 ja men nu e det ju ungar som bor där så när vuxna bor där får jag byta till galler:P
#78 nä men det blir galler i framtiden :D

Ah vad bra :)
Är det lagliga burmått på dom här lådorna? :)

#81 Ja, de är lagliga. Burmått på guldhamster är 0.12m2. Lagligt mått är då tex 30x40. Antonius-lådorna är 40x50cm. Min bild på mitt gäng burar ligger kvar på #6.
#82 ok, tack :)
#84 Precis min tanke också.

Hur har ni satt ihop de två 70cm ställningarna ovanpå varandra? bundit ihop med snöre, eller hur har ni gjort? :\
Jag och pappa ska till barkaby imorgon, funderar faktist på att köpa några antoius-lådor på ikea där :)
Värd på Choklad iFokus

Mina är 102 cm styck och står ovanpå varandra. Alltså 6 lådor på höjden. De som är 70cm får bara plats med två lådor i. Det följer med clips som man sätter ihop dem med så de sitter stadigt.
Är det denhär lådan man ska ha? (50 l) Om inte kan ni länka till lådan man ska ha,.
Värd på Choklad iFokus

Ja, den på 50l för 60kr är det som passar i systemet.

Då kan jag alltså köpa 2 st 70cm stativ och ha 4 st lådor i dem?

Japp, eller om du bara behöver 3 lådor köpa en 102 cm.

Då fixar jag 2st 70cm ställningar och 4 lådor :D
Hm.. jag tycker det ser lite litet ut i lådorna..
Fast iför sej så tkr jag att samlalådan ser lite liten ut den också..

om jag fick önska 1 sak som skulle vara bättre på en antnonius skulle det vara att de va genomskinlig plast, då skulle man ju defenitivt köpa! :S . gillar inte att man inte kan se hamstern, det är liksom en stor del av nöjet med en hamster för mig .. :/
Men det är ju bra för uppfödare och sådana som har så många hamstrar, alla uppfödare brukar ju ha några hamstrar i burar, som man kan glo på :) eller? jag vet inte hur ni har det hemma.
Men det är riktigt smart dehär med antonius. om man har många hamstrar och sådär!

Skule någon kunna länka till va själva ställningen heter på ikea?? har hittat lådorna men inte ställningarna :)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70120023
Här är ställningen.
åh vad smart!
Har själva hamsteruppfödning av dvärgar och skulle lungt behöva sånadär för att slippa alla stora burar i HELA rummet ;)
Vart köper man dom någon stans?
#100 ikea ;)

Ikea.

ok va bra :) om jag vill ha en 50 L låda spelar det någon roll om jag tar hyllan med mått 102 eller 70 cm?
okej, ikea! :D dit åker vi imorgon då :)
men man köper det på ikea`? men vad är det man köper på ikea? hyllan eller lådorna eller båda? 

Hyllan ser likadan ut hela tiden det är bara höjden som skiljer.

ok,va bra :)

#108 Det där är inte en Antonius-låda utan en Samla-låda. Den fungerar inte till Antonius-stativet. Bara så ni vet när ni åker och handlar.

#109 Okej, trodde det var samma sak! :) Fast å andra sidan så är kanske en 130 liters lite väl stort att sätta i ett stativ. :)
Alla ni som har massor med hamstrar?? Hur hinner ni?? Jag hinner knappt med 2 st! xD

#111 Man har inget annat liv än djuren.
Nej det ska gudarna veta, jag har städat burar hela eftermiddagen, 18 burar blidde rena och i morgon tar jag övriga 18 burar. Ja ni ser rätt jag har 48 burar med mestadels dvärgar och ja det tar MASSOR med tid men det är ju himla roligt med :)
Hade Antoniussystemet till mina hamstrar tills för några månaders sen när jag bytte ut allt till akvarium (60cm*35cm)
Anledningen till att jag bytte var för att jag ansåg att jag störde de små på dagtid när jag har mest tid att fixa med mat och vatten.
Det som jag ansåg var störande var att man måste dra ut lådorna till hamstrarna.
Men har man tid att pyssla med detta på kvällarna när de är uppe så kanske det inte gör så mkt.
På kvällarna tar jag upp hamstrarna och går igenom dem för att se eventuella sår, ohyra osv.
Det är ju ett bra system då det inte är så tungt att hålla på med och det är lätt att göra rent.

Funderar på att köpa någon låda i framtiden läs snart, men är ganska osäker om det kommer fungera då jag bara har massa mästerymmare ><''
Vad är fördelarna och nackdelarna med att ha Antonius ?

Fördelarna är om man har många hamstrar så tar de väldigt lite plats. Det är anledningen till att jag har dem iallafall. Väldigt lättstädade också.
Nackdelarna är att de är inte lika stora som tex en maxi-duna vilket jag personligen skulle valt ifall jag bara hade haft en eller två hamstrar. De är ju ändå ca 50x40cm så de är ju större än vad lagen kräver men ju större desto bättre såklart.
Trivs hamstrarna bra i lådorna?
#118 Mina trivs bra iaf :)

Det är säkert olika från hamster till hamster, men mitt gäng trivs bra i sina iallafall. Sen beror det väl på hur mycket ute-vistelse de får också antar jag. Ingen hamster tycker väl om att sitta i sin Bur hela tiden vad för sorts Bur det än är. Tycker också det är väldigt praktiskt att bara kunna dra ut en låda och gosa med en hamster utan att behöva öppna luckor och sånt.
mina guldar har inte trivts i sina lådor, så dom har fått flytta till andra burar/akvarier/lådor..
men jag har mina dvärgar i ett sådant system och det funkar kanon! man kan ju ha väldigt tjockt med spån och dom älskar att gräva gångar etc så det funkar bra =)

Just nu är det för mig inte aktuellt med antonius-systemet. Dock (läs i min tråd Flera hamstrar….Burlösning) så om ett par månader kanske jag springer iväg till IKEA och köper ett par lådor.
I nuläget har jag min fantastiska dvärghamster, men eftersom jag bara haft honom i 1 månad så kan mitt hamsterinträsse vändas ett snäpp och då vill jag kanske inte ha 5 lådor med hamstrar. Och jobb =)
guuud.. jag måste planera en resa till Ikea känner jag,, funderat på det där systemet ett tag och ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha ett. Har varit lite skeptiskt mot dem, de får jag allt erkänna.. men om inte annat så sparar man ju oerhört mycket plats samt att det kan vara väldigt praktiskt om man har hamsterungar hemma, som väntar på nya hem. Super bra att ha ett antonius system då. Alla köpare kanske inte alltid kan komma direkt när ungarna är lev klara..
blir till att spara pengar nu så man kan åka dit å tok shoppa… :D
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
ahaha.. nu har jag skämt ut mig för min familj också…. men ja vill dit så äre bara *blinkar hemlighetsfullt och oskyldigt*
Super bra tips i denna tråd iaf,, det blir att inhandla nät se när jag väl får hem ett sådant system. Ååååååhhh va ja vill haaaa 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ingen av mina guldhamstrar bor i en sådan låda då jag tycker att de är på tok för små, har dock en sådan härhemma som reservbur, men ingen får bo särskilt länge i den.
Möjligtvis skulle jag kunna mig ha dvärghamstrar i den, fast då jag gärna vill ha möjlighet att bygga hela landskap till mina djur så vill jag gärna ha större burar.
Förstår dock att de som har många djur och ont om plats väljer dettta system då det är otroligt smidigt och billigt.
Hur många 50 liters lådor rymmer den mindre ställningen, 2 eller?

Beror på vilken ställning du köper. Finns en ställning för 2 lådor och en ställning för 3. Sen kan du ju bygga på höjden också.
Okej 
4 av mina bor i antonius system. Ganska stort för dvärgarna, men tycker dock är för litet för mina två guldpojkar. Men sålänge får dom bo kvar där, tills jag hittar två bra och stora burar som inte är allt för dyra :). Tycker dock det är väldigt praktiskt att göra rent, tar inte mycket plats och är betydligt biligare än vanliga burar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Världens längsta tråd det här 
Har nu inhandlat två ställningar- den högre varianten som rymmer tre lådor (50 l) i varje ställning. Har satt fast nät över en låda nu- vad tror ni? Rymningssäkert??
Försökt kolla på era bidler hur ni har gjort men tycker det verkar svårt att dra ut lådorna på vissa..
har satt fast mitt nät med spännband med det blir ju liksom en liten "glipa" mellan stänningen och nätet.. bifogar bilder så får ni som haft antonius system ett tag- säga vad ni tror.
Framsidan!
Lite från sidan, också denna framsidan av lådan
Baksidan av lådan- nätets kanter är nerböjda så att de liksom stoppar upp lådan från att åka för långt bak..
_
Som ni ser på den sista bilden så har jag klippt av nätet på sidorna, vill inte att de sticker ut.. men jag vet inte om det är "säkert" ?
_

Jag tycker antoniuslådorna är alldeles för små!! :O
men sen förstår jag er som har jättemånga hamstrar x) men jag fattar inte att ni har tid? :P varför ha så många hamstar igentligen? ^^
#132 Citerar mig själv i ett inlägg här ovan, det är det jag ska ha dom till- "men om inte annat så sparar man ju oerhört mycket plats samt att det kan vara väldigt praktiskt om man har hamsterungar hemma, som väntar på nya hem. Super bra att ha ett antonius system då. Alla köpare kanske inte alltid kan komma direkt när ungarna är lev klara.."
Men nu vill jag bara ha kommentarer på själva nätkonstruktionen, tack
_

#133 jo det är bra :) det var inte speciellt mot dej jag menade :P
Min hamster hade lätt kunnat komma ut ur den glipan.. :P men han är en erfaren buruppbrytare xD
Ska man kanske gå i era spår och vika nätets kanter över istället.. hmm.. får kanske prova mig fram.. Tanken är ju att det inte skall finnas någon hög inredning i själva burarna.
_

Jag har vikt över på sidorna och ingenting framtill eller baktill. Vilket gör att lådorna är jättesmidiga att dra ut och in och fastnar inte. Nätet ligger och helt tätt ovanpå lådan. Har inte fäst det på något annat sätt än att jag vikt ner över långsidorna på själva ställningen. Sitter som berget och ingen har någonsin rymt.
#132 För att man har tiden och intresset helt enkelt.

#137 Min förklaring ovan funkar perfekt till den bilden. Jag har ju exakt likadant.
#138 Ah, dåså :)
// Sofia