Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 5099 ggr
SandyCipper
1

Uppfödare eller djuraffär?

_hej!

Vad tycker ni är bäst, Djuraffärer Eller **Uppfödare?
Vilken Djuraffär tycker ni är " bäst "

**Själv har jag köpt mina hamstrar på Zoologiska i knalleland och Arken Zoo i coopforum_

Roxie
0

Uppfödare utan tvekan. Man vill ju veta vilken bakgrund djuren har, och att de har blivit omhändertagna på rätt sätt.

// Sofia

Zvintos
0

Håller med #1.
Föredrar helt klart uppfödare.
Dels för att  man kan få veta så mycket mer om djuren när det gäller bakgrund, temperament etc etc.
Man kan ställa frågor och få svar som faktiskt är korrekta (gäller dock inte alla, men iaf alla seriösa uppfödare).
Att köpa från djuraffär gör jag inte igen, jag vill helt enkelt inte stödja den typen av verksamhet.
Speciellt inte som 99,9% av djuraffärerna jag varit i, har okunnig/otrevlig personal.

[iurochskur]
0

Uppfödare såklart! Med samma motivation som #1.

Fatma
0

Uppfödare helt klart, skulle säga som #1 och #2.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Tinwe
0

Uppfödare såklart! Men jag vet en affär som är jättebra där jag köpte en hamster för några dar sedan. Det är en affär som heter Tassar&Morrhår och drivs utan privatpersoner. :) Dem vet inte allt, men dem vet mer än vad Arken vet och det känns jättebra för dem har inte fåglar och gnagare i samm rum, så där hamstrarna lever så lever dem i dunaburar som är tillräckligt stora, dem får bra mat och vatten och dem är oftast ganska handtama när man får hem dem. :) Det är faktiskt riktig trevlig personal med. :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

southdakota
0

Uppfödare Glad Då får man en tam hamster med känd bakgrund Flört Fast djuren på djuraffärer kan vara underbara och jag älskar verkligen alla mina zooköpta djur Skrattande Så jag tycker inte det är något fel på djuren, absolut inte, men man vill inte gärna stödja verksamheten eftersom många sitter i trånga burar, får fel sorters mat, inredning o.s.v. sedan kan man ju få otama, aggresiva och sjuka djur med lite otur.

Shjimm
0

Uppfödare.

musse05
0

Tvivlar starkt att någon här skulle säga "Djuraffär!".

Det finns faktiskt ingen anledning att köpa därfifrån. De här är listan på vad djuraffärer kan göra för fel:

* Avla på djuren (dock är detta olagligt…)

* Ge de för lite mat

*Ge de för lite vatten

* Djuren har en sjukdom

* Djuren är otama

* Djuren bits

* Djuren är stressade

osv.osv…

Så KÖP INTE FRÅN DJURAFFÄRER! DÅ BIDRAR MAN BARA TILL ATT FLER DJUR KOMMER TILL DJURAFFÄREN!!!

[Sniff]
0

Uppfödare. Djuraffärerna har ibland ingen koll alls, men det finns nog några bra också:)

91Marran
0

#8 vad är det för fel på otama djur?

vet uppfödare som också har stressiga djur, fast det var ju kaniner, men ändå. det finns de djur som trivs med mycket rörelse runt sig.

Jag har ingen uppfödare i mitt område som är medlem i shf. finns många oseriösa uppfödare, som släpper ut djuren i skogen så fort de har för många, så medlem i shf är ett måste för en uppfödare, för mig om jag ska köpa.

Ljungby djurliv är den bästa djuraffären jag vet.

Mvh
Mig

Millie
0

aldrg mer djuraffär för min del..

men det finns ju djuraffärer som är seriösa och har kolla osv men det är tyvärr inte så vanligt som oseriösa ;/

Roxie
1

#10 Det finns folk som är medlem i shf som inte sköter sig också. Bara för att man är medlem betyder det inte att man är kunnigare eller har bättre koll på djuren. Vad jag tycker. 

Ja det finns många oseriösa uppfödare. Men det finns även dom som är väldigt seriösa och har god hand om djuren trots att de inte är medlem i shf.

// Sofia

91Marran
0

#12 trodde hamsterföreningen kollade upp dem som är medlemar?

Mvh
Mig

BMEXX
0

Håller med #11 inge mer Djuraffär för min del med.

Tänker hålla ögonen öppna här ist när den dagen kommer då jag kan köpa en.

// Pabblo

UlrikaD
0

#10 "finns många oseriösa uppfödare, som släpper ut djuren i skogen så fort de har för många, så medlem i shf är ett måste för en uppfödare, för mig om jag ska köpa.#

Om en förening har flera tusen medlemmar t.ex hur ska de kolla dem då. Däremot tycker jag de ska kolla upp de REGGADE uppfödarna. Om det är det du menar?

Men personligen så tycker jag det finns bra och dåliga uppfödare bland både de reggade och oreggade.

Jag är inte reggad ännu (har haft för mycket att göra) men inte fasen skulle jag släppa ut mina djur i skogen och kallar mig inte mindre seriös för det.

MartaEvelina
0

Jag håller med 1#

musse05
0

#10 Det där trodde jag faktiskt att du skulle förstå själv - Vad är det för fel på otama djur?

Alla kan väl hålla med om att det är roligare att ha ett tamr djur som kan ligga i handen än ett djur som bits och springer undan. Är man oerfaren och inte rikitgt vet hur man ska hantera otama och kanske tom. aggressiva djur kan detta bli ett allvarligt problem, och om barnet är litet kan detta resultera i att djuret tex. släpps ut, glöms eller svälter/törstar ihjäl.

[iurochskur]
0

Måste rätta mitt uttalande lite:

Jag har nåt emot djuraffärer som köper från grossist, inte dom som har privatuppfödare att köpa av.

Odette
0

Håller med, finns många fördelar med att ta från uppfödare. Är man osäker på vad det  är för uppfödare hur pass kunnig och väl den tar hand om sina djur etc, kanske innan man tar hem en hamster därifrån- så kan man prata per telefon och även göra hembesök om man bor hyfsat nära. Man kan prata med olika uppfödare och se vilken som känns bäst, alltid en trygghet i att ha förtroende för vem som säljer hamstern. Oavsett vem den kommer ifrån Glad

Men som sagt, slopa djuraffärer.

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Tinwe
0

#19 Det är ganska svårt när man som barn inte har pengarna för att åka långa resor för en hamster.. Där förstår jag de som köper från djuraffärer. T.ex jag, jag bor i Växjö, nere i Småland. Om jag ska åka upp till Göteborg för en hamster (vilket jag har gjort), så kostar det närmare 1000 kr för mig att åka fram och tillbaka + pengarna för hamstern. Det är ganska mycket.

Så tråkigt att det inte finns uppfödare närmare mig.. :/

/Matilda

Millie
0

#20 Tusen kronor ? :O med vad ? tåg ?

Tinwe
0

#21 Ja.. Jag åkte tåg upp dit, från Växjö. Kostade endel :P Har inte körkort eller bil, och ingen kunde transportera/köra. Sen blev det kostnader för att betala uppfödaren som skulle komma ner med tåg till Göteborg som jag betalade en del av. :)

/Matilda

Shjimm
0

#21 SJ är extremt dyrt att åka med om man inte har tur med sista minuten, eller bokar resan 3 månader innan man ska åka..

Tinwe
0

#23 Jag kunde inte bok så tidigt eller sent eftersom jag var inte den enda som skulle mötas upp i götet, det var yttligare en till, som även hon skulle få hem en från samma kull :)

/Matilda

91Marran
0

#20 känner lika dant. bor i nybro, inte i närheten av en uppfödare och så säger alla att man ska köpa från uppfödare hur lätt är det? jag åker inte trettio mil till en uppfödare för att få se om en hamster verkar vara något att ha och finns ingen har man åkt i onödan. Jag föredrar djuraffärer, då de flesta av de upfödare jag har haft kontakt med vill skicka hamstern, via transport. Jag tycker att man ska träffa hamstern innan man bestämmer sig. inte bara liksom, jag ska ha en svart, ooh, där är en!, den tingar jag och sedan så kan det vara vad som hellst. Jag går hällre till en djuraffär, skiter i färger och sådant, eftersom den bara ska vara till sällskap och sedan tar den som har en tilltalande personliget.

visst fungerar uppfödare för vissa, men för mig är det viktigt att djuraffärerna får fortsätta, få ge fler människor intrycket av att en sådan gullig sak vill jag ha. hälften av mina vänner hade aldrig haft råd att köpa från en uppfödare, då det är så långt att åka, eller rent av inte blivit inspirerade om en hamster innan.

jag har inget emot uppfödare direkt, men djuraffärer ska få leva vidare, med sina djur.

Mvh
Mig

[Emma-Rhino]
0

Uppfödare helt klart! Men hittade tyvärr inga som hade ungar när jag letade. Så jag åkte runt till en massa djuraffärer och hittade en i Kalmar vid giraffens köpcentrum som hade två små ungar i separata burar som dom fått in samma dag. Kollade att allt stämde med ungarna. Dom var pigga och glada.Så jag köpte Rhino där.

Men om möjlighet finns så är uppfödare helt klart bäst!

91Marran
0

#26 vilka mer djuraffärer var du på? ska till nybro zoo på måndag och inskaffa.

Mvh
Mig

Be-Bopz
0

Hade en köpare för några kullar sedan som åkte tåg med sin mamma från göteborg till motala för att köpa hamster av mig.
Vet man vad man vill ha och vet att man ska avla med kan det helt klart vara en fördel att köpa av oss uppfödare.

Visst kan man köpa av djuraffären, inget fel med det egentligen, bara att jag vill veta säkert att mina hamstrar som jag köper har haft en bra uppväxt, en bra start i livet sas, det är viktigare för mig som sann djurvän.

Tinwe
0

#28 Min kära Wimza kommer ifrån djuraffär (men troligen från en uppfödare då jag fick exakta födda datumet).. Så ibland har man kanske turen. När jag köpte henne var jag inte så intresserad av avel osv så det var nog därför jag inte ens tänkte tanken på uppfödare.. Visste inte ens att SHF fanns.. :P

/Matilda

bblomquist
0

uppfödare, :)

Anna-Helga
0

På Djurtransport i Fokus kan man få hjälp att få hem sina djur från runt om i landet, ofta för en billig peng!

Mvh Anna

91Marran
0

#31 då har man ju inte träffat det man får. det kan vara en mycket bra uppfödare, men hamstern kan ju vara helt olik i personligheten som man vill. Hur vet man att djuret är friskt? ska man be att djurtransportören titter på det och lita på att den personen tycker som en själv?

Mvh
Mig

[Emma-Rhino]
0

När jag köpte på nybro zoo till en kompis sa dom att det var en kille. (dom hade bara vuxna). Dom hade tre vuxna i samma Bur, vilket inte är bra. plus att "killen" fick 14 bebisar en vecka senare.

När jag skulla köpa en unge sa dom att dom bara hade vuuxna och att dom inte skulle handla in nya fören dom vuxna var sålda. Helt knäppt.

Men nybro zoo är en bra affär för det mesta, dom harfina råttor som dom föder upp själva. Så har dom ungar så äär det nog bra. Tycker bara inte att man ska ha hamstrarna tillsammans sådär.

Var även på baronen och djurmagazinet i nybro vid Ö&B

Be-Bopz
0

#32 Allt handlar ju om att ha god och bra kontakt med den uppfödare man ska köpa av.
Du vänder dig ju till en uppfödare som du vet är bra och sen är det enkelt  faktist, man kan ha kontakt via telen eller mailen hela tiden. 
Sen brukar inte uppfödare sälja sjuka djur, jag gör det iallafall INTE.

Fatma
0

Exakt #34

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Superstars
0

Helt klart uppfödare! Jag har tappat min fötroende för djuraffärer nu mera…Rynkar på näsan

Tinwe
0

#36 Jag börjar med tappa förtroendet nu alltså.. Om man tittar på en tidigare tråd jag skapade där jag skrev om den irriterande diskussionen jag hade med en säljare på en djuraffär. Grymt arg blev jag!

/Matilda

91Marran
0

så om inga djur säljs i djuraffärerna, hur ska de då locka nytt folk dit? annars får de ju bara in de som behöver komma in och handla. mina kompisar skulle aldrig ha haft hamster om de inte hade sett hur trevliga de var i djuraffärer. jag är beroende av djuraffärer där jag bor, så jag får väl ändå rekomendera uppfödare för då hade jag aldrig haft en hamster och det hade kanske varit bättre? vem vet? jag aksnke inte borde ha en hamster eftersom jag köper från djuraffär istället för hos uppfödare. ska säga det nästa gång jag tar kontakt med en uppfödare. "finns det någon bakåt i ledet som bott i djuraffär, så vill jag inte ha den!" det kanske är det ni vill höra, ni som är uppfödare. klart man rekomenderar uppfödare för att få kunder, eller för att de man känner ska få det.

köpte två dvärg från djuraffär i måndags. ska jag avliva dem eftersom, de kanske har minnen som är för hemska för att leva med? stackarna, som jag ger ett bättre liv, trodde jag tills jag insåg att så mycket bättre blir det ju inte för minnerna finns ju kvar.

får se om jag lämmnar tillbaka dem eller inte…

min kompis som är hos mig undrar om någon vill ha hennes tvåårigaguldhamster, den är från djuraffär och hon trivs inte med att ha ett djur som far illa när den tänker tillbaka.

Mvh
Mig

UlrikaD
0

#38 Du tyckte inte alls att du överdrev allting väldigt mycket nu???

91Marran
0

#39 kanske lite, men det är det uttrycket man får av er. eller rättare sagt rätt så mycket, men ändå, det är så ni får det att låta tillsammans. att man är helt fel för att man gynnar djuraffär.

Mvh
Mig

BMEXX
0

#40 de djuraffärer som skötter sig tror jag ingen här har nå emot, men som sagt så har vi fått ganska många exempel på sistonde på att många inte gör det.

// Pabblo

UlrikaD
0

Grejen är väl att det blir så dubbelt. Folk köper av djuraffärer i stället för uppfödare sen frågar de ändå uppfödarna om råd och hjälp via forum o.dyl när de får problem med sina bitande, otama hamstrar. (Finns naturligtvis undantag, självklart, jag vet.)

Varför? För de fick fel info på djuraffären.

Hade de köpt från uppfödare från början så hade man inte behövt ta den "omvägen".

Vi uppfödare sitter ju och ger en gratis service medans djuraffärerna drar in pengarna.

Och sen när man läser alla skräckhistorier om folk vars hamstrar varit dräktiga och dött en vecka efter de kommit hem osv då blir iallafall jag mörkrädd. Det är ingenting jag önskar att någon ska behöva uppleva.

Sigriiid
0

Jag tror nog att du överdriver lite nu Marran och drar det till sin yttersta spets.

Men jag håller med dig och jag anser att djuraffärer ska få sälja djur. Sedan att vissa djuraffärer inte sköter det på ett tillräckligt bra sätt e ju en annan diskussion. Men jag tycker att man ska kunna köpa djur i djuraffärer.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Be-Bopz
0

Jag tycker personligen inte att djurbutiker ska få sälja djur, jag har sett alldeles för många skräckexempel och vet hur det kan se ut, det som inte vi "vanliga" ser som bara går in och köper det vi ska ha.

Det räcker med att de får sälja Foder och tillbehör tycker jag, vi har en butik här i närheten, där skulle jag inte ens fråga om kattfoder för jag vet mer själv även där…. Då är jaginte lika påläst som ang hamstrar.

Jag tror inte nån enda av er skulle köpa i butik om ni visste hur de funkar faktist, de bryr sig inte om djuren heller utan tänker bara på pengar, ser detta på nära håll tyvärr…

UlrikaD
0

#44 Har du också varit i bakre rum?Rynkar på näsan

BMEXX
0

Okej försvar! Djuraffären som fanns i min hemort förut brydde sig faktiskt om sina djur och hon var påläst, även om det inte var till 100 % enda undantaget var när mina föräldrar bad henne ta hem en gerbil som hon inte kunde nå om och det vart lite fel, men det var ju inte henns fel. Men tyvärr så var hon tvungen att stänga igen.

Hade praktik där..

// Pabblo

Sigriiid
0

Jag har praktiserat i två zoo butiker och ja.. det finns en del att jobba med men samtidigt så tycker jag att djuraffärer ska ha möjlighet att sälja djur men reglerna bör vara striktare + kontroller av någon typ av myndighet.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

BMEXX
0

#47 tycker jag med, hur svårt kan det vara att få fram korrekt information?

// Pabblo

Be-Bopz
0

#45 Inte för att det är illa bakom, utan för jag vet hur de tänker och bär sig åt, vettet försvann nog för länge sen skulle jag tro.

Efter sjuka djur, inte göra rent eller sanera, vilket gör att de nästkommande  djuren blir sjuka, ljuga om ålder, ja jag kan fortsätta….

Jag är inte emot att man köper av en djuraffär, jag tycker bara inte om dem för de kan inget, nu menar jag inte bara hamster, jag vill kunna gå dit och få RÄTT info om vilket djur det än är jag vill veta om.

Min första hamster nu som äldre, köpte jag av affären, men jag var på plats när uppfödaren kom dit så jag fick välja först, jag har zoodjur bakåt i mina stamtavlor.

Jag är inte emot djuren i sig utan butikerna, det är skrämmande, sålde en hamster till ett naturbruksgymnasie som utbildar de som ska jobba i butik, på de skolan gav de djuren enbart råttpellets….

[Emma-Rhino]
0

Alltså, något jag inte fattar är när en djuraffär klämmer in flera guldisar i en liten Bur med typ ett hus och ett Hjul. Dom köper in en massa coola burar, varför inte använda dom. Sen vet ALLA att man inte ska ha guldisar tillsammans! Hur svårt kan det va?

Be-Bopz
0

Ang att klämma ihop djuren, det finns en butik i linköping som har alla guldar boende var för sig, de bor i bernieburar med toa, hus och även en liten leksak var, glömde säga att detta gäller även dvärgarna.

teddybaby
0

det säger väl sig självt att uppfödare är mer lämpligt än djuraffärer! Men det innebär inte att det alltid är något fel på djuren man köper affärer, istället bör man väl uttrycka det så att risken är större att man får hem en hamster med problem eller liknande om man köper i djuraffär än av en uppfödare.

[Emma-Rhino]
0

Precis. Jag köpte Rhino i en djuraffär och det var hur bra som helst.

91Marran
0

ta bort mitt inlägg, då jag troligen var helt oklar i huvudet när jag skrev det.

Mvh
Mig

Superstars
0

Skulle jag äga en djurraffär skulle jag se till att min personal kan om husdjur till 100%. Sedan skulle jag avla själv djuren. Lägga in register på avelsdjur. vem jag parat med och stamtavla skulle alltid finnas till hands vid köp av djur! Avelsdjuren skulle vara inköpta från djur uppfödare så klart. Avelsdjuren skulle ha ett äget rum. Gnagare i ett rum fåglar i ett annat rum. Sedan skulle jag alltid ha 2 antstälda eller 3 på platts eller fler. Den ena skulle spendera några timmar med avelsdjuren så de får kel,underhållning och skötsel. Sedan skulle jag byta om så alla anstälda den dagen får några  timmar med att pyssla och kela om djuren. I själva affären skulle jag ha ett skillt rum för fåglarna. Gnagarna skulle jag ha i ett tyst privat utrymme i butiken. Sedan skulle jag fota de gnagare som skall säljas. med lite info om djuret och så. När någon människa tycker att en hamster på bilderna ser intresant ut skall personalen gå efter den från det privata gnagar rummet så de får se den levande och ev köpa djuret. Dessutom skall personalen kunna ge en ordentlig vägledning vid skötsel och råd om djuret. Dessutom skulle jag enbart ha Foder och övriga tillbehöv a bästa kvalitet.Ja ja jag antar det låter invecklat det där men åt minstone så slipper gnagarna bli stressade av allt stoj och av alla möjliga människor som går och stör dem på något viss. Som sagt jag är ingen miljonär så det blir aldrig någon djurraffär  för mig. Ville bara säga hur jag skulle ha det om jag ägde en djuraffär.Glad

Tinwe
0

#55 Jag skulle lätt trivas at jobba i din djuraffär om man fick kela o så med djuren :D Det du skrev låter som den perfeka djuraffären ;D

/Matilda

91Marran
0

#55 ska du inte ha kaniner? resten lät ju superbra.

Mvh
Mig

Superstars
0

#57 Det är klart att kaniner skulle finnas.

#56 Haha ja tackar! Jo det skulle vara en djurraffär med kvalite. Både med djur,varor och personal. Flört

Tinwe
0

#58 Låter himla bra detdär! :D

/Matilda