Har blivit med Dvärghamster.
Jag fick en Dvärghamster idag, har aldrig haft det innan utan har bara haft tamråttor innan. Har kollat runt lite här men hittar inte alls all den information jag vill ha, SÖK funktionen funkar inte heller. Min lilla hamster är vit (heter färgen något speciellt?) är en hane och är 7 veckor gammal.
Så några frågor jag hoppas få svar på:
1.Hur får man den så tam som möjligt? Hur ofta ska man ha ute han?
2.Vad förutom torrfoder kan han äta??Majs, gurka osv?? (torrfodret har jag ganska bra koll på)
3.Varför gräver den i hörnet i boet, i ens kläder och i ens hår?? Förut grävde den i fickan på en och när man skulle ta upp den så skrek den innan jag ens rört den.. visste inte ens att dem kunde låta så blev lite förvånad.
4.Ska hanhamstrar vara själva eller kan den vara flera?
5.Varför kan hamstern hoppa rätt ut i tomma intet när man håller i den?? ser den inte höjder???
Min blogg: SweGizmo.se

Grattis till nykomlingen. En vintervit är det, färg får någon uppfödare svara på. Supersöt iallafall.
1.Hur får man den så tam som möjligt? Hur ofta ska man ha ute han?
Lugn och tålamod är väl det som gäller. Sitta och prata med handen i buren tills han vänjer sig vid dig och din doft. Ha ute honom så ofta du kan sedan. De älskar att få vara ute och röra på tassarna.
2.Vad förutom torrfoder kan han äta??Majs, gurka osv?? (torrfodret har jag ganska bra koll på)
Du kan ge honom i stort sett allt i färskmatsväg som du ger till råttor. Proteiner, kolhydrater, grönsaker osv. Barnmat och barngröt brukar vara väldigt gott också.
3.Varför gräver den i hörnet i boet, i ens kläder och i ens hår?? Förut grävde den i fickan på en och när man skulle ta upp den så skrek den innan jag ens rört den.. visste inte ens att dem kunde låta så blev lite förvånad.
De gillar att gräva, sätt in en låda med Sand till den och se ifall den tycker det är roligt. Vintervita kan tydligen skrika, mina gjorde aldrig det, men tydligen inte ovanligt.
4.Ska hanhamstrar vara själva eller kan den vara flera?
De ska ju vara två och två enligt lag precis som råttor. Men många säljer ju dem ensamma också tyvärr. Hur man gör en hopsättning på dvärgar låter jag någon annan svara på. Jag har enbart köpt två stycken tillsammans från första början och aldrig gjort någon ihopsättning.
5.Varför kan hamstern hoppa rätt ut i tomma intet när man håller i den?? ser den inte höjder???
Det har både ganska dålig syn och absolut ingen höjdkänsla. Därför kan de gå rakt ut från ett bord och liknande. Bäst att hålla dem i markhöjd helt enkelt.
Sapphire pearl=)
Okey, men jag måste alltså skaffa en till hamster nu då?? Vet att dem flesta burdjur ska vara 2 men med undantag för hamster, men det är kanske guldhamster dem menar?
Får går ner till djuraffären och köpa en till ur samma kull så fort jag kan så bör det inte bli problem med ihopsättning… eller?? Fick honom idag så han har inte vart ifrån dem så länge.
Min blogg: SweGizmo.se
Synd att du bor långt ifrån, annars hade jag hjälpt dig….men ja, dom ska sitta i par eller flera.
Vintervita ska sitta i par, guldhamster ensamma.

#3 Om de satt ihop när du köpte honom så bör det inte bli några problem att köpa ett syskon och sätta ihop.
Om du köpte honom på djuraffär och de inte upplyste dig om att de ska vara två så bör du nog dubbelkolla så du får könen rätt också. För det betyder ju tyvärr att de inte har så stor koll. Du vill inte ha en hane och en hona ur samma kull.
Som tidigare skrev så ska dvärgraserna sitta två eller i grupp, med undantag för kinesisk dvärghamster som ibland trivs bättre själva.
Medans guldhamstrar är solitära och ska bo ensamma efter 8v ålder.