Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 4802 ggr
Godiva
0

Nybliven med hamster. Hur göra?

Hej!

Vi har skaffat oss en liten hamsterkille som heter Rabalder och han är 6 veckor. Vi hämtade honom igår och det började inte så bra trots att vi var MYCKET försiktga. Han bet min dotter så det kom blod och när jag skulle lyfta över honom i hans Bur (från transportburen) bet han även mig, vilket jag iofs förstår! Den lille är ju lite rädd. Lät honom vara mestadels igår men då han väl var framme lockade jag med lite morot. Ville inte äta då jag höll i den men när jag la ner den så år han. Klappade lite försiktigt på huvudet och det fick jag. Överallt står det att man ska locka dem med mat och plocka upp dem i handen ett par ggr om dagen men helst ska han ju kliva upp på handen själv. Min fråga: Hur lång tid tar det att få en hamster tam? Har ni experter lite tips till mig?

Hälsningar
Mia

[Hamster95]
0

Hej! Grattis till nykomlingen!

Jag har regeln att när jag hämtar en nykomling så ska den kliva ur transportlådan självmant för att minska ev. stress. De första dygnen låter jag alltid hamstern vara ifred för att den ska acklimatisera sig och vänja sig vid den nya miljön.

Jag tycker att ni har gått för fort fram, det är ett lätt misstag att göra när man är ivrig. Ni skulle inte ha lyft honom ur transportburen utan öppnat på ett sätt som gör att den lille kunde klättra ur själv. Låt honom vara ifred nu några dagar, ge honom bara mat och vatten. Han är stressad och har fått för många nya intryck på en gång. Sen locka honom med något gott men stressa inte på honom, ta det dag för dag men låt först den lille nosa på era händer så att det inte blir en främmande doft.

Han klarar att äta, det enda som krävs är att ni tar det lungt med honom.

Plocka upp i handen brukar jag vänta med ett tag, 2 veckor ungefär elle mer eftersom jag inte vill att de små ska bli rädda. Låt honom vara ifred under dagtid sen, när han är vaken kan ni försöka men somsagt lugn och ro de första dagarna.

[iurochskur]
0

Hoppas att han blir tryggare med er, men håller med ovanstående, att han stressats av att ni lyfte upp honom med händerna direkt…

Låt honom vara några dagar/en vecka och erbjud honom godsaker ur händerna bara nu i början.

Köptes han av uppfödare eller på djuraffär? Det spelar faktiskt en stor roll i hur tama och trygga dom är. Men dom kan även vara sjövilda trots att dom fötts upp i hemmamiljö, om uppfödaren inte hanterat kullen mycket.

Är det förresten en guldhamster eller dvärghamster? Om dvärghamster: vilken sort?

Vintervita dvärgar har jag märkt är mera snabbt tama än guld och campbells…dom skriker faktiskt hellre än bits.

Hoppas det ordnar sig för er och lilla hamstern!

Kram!

Godiva
0

Hej!

Tack för era inlägg!! Lite tips från djuraffären hade ju inte skadat. Tjejen där plockade upp honom och lät honom vandra i händerna så i våra ögon verkade han redan rätt tam. Att vi skulle lägga ner transportburen i den större buren var ju ett kanontips men lite sent..om vi gjort så hade vi sluppit denna otrevliga upplevelse alla 3..Min dotter är rädd för honom och jag har 2 rejäla bitsår i tummen. Vi ska resa bort onsdag-fredag så då får han det extra lugnt.

Provar givetvis ett tag till då jag förstår att den lille är jätterädd. Klappade lite på honom då han kom fram i går kväll och gav honom morot, kellogs flinga och en liten bit gurka. Allt var borta i morse och han hade rumsterat runt i buren och boat till sig. Kryper dock inte in i huset, utan burrar ner sig i ett hörn.

Det är en Guldhamster, fick tipset att de var lite mer tåliga än dvärgar. (min kompis har ett par vintervita dvärgar som vi passat flera ggr)

Märkligt bara att de i affären inte ger bättre råd! SKulle köpa hos en uppfödare men närmsta låg låååångt bort.

Kram!! (återkommer säkert….)

Imasy
0

Om du kollar bland artiklarna på sajten så hittar du en artikel om hur hamstern blir tam :)

[Hamster95]
0

Buren kan ha stor betydelse också. Jag fick byta min gallerbur mot en 70 duna åt min guldhamster för att han skulle bli tam. Har man för mycket saker i buren kan hamstern bli stressad. Enkla saker som stockar, papprullar tex. kan passa bra när man inreder buren för första gången då det inte blir för mycket på en gång.

Godiva
0

Jennie, kanske kan man söka efter inlägg. I går satt jag och backade tillbaka för att ev hitta bra inlägg i detta ämne men hade ingen tur..

Tack för tipset! :-)

Godiva
0

Vi har en Bur som endast har galler i taket och inuti finns en matskål, saltsten, vatten och ett hus. Jag kommer inte att ha ngt Hjul i själva buren utan har en boll som han kan vara i på golvet. Men först gäller det ju att få honom att trivas med oss! :-)

Sunrise
0

Aja baja, ingen saltsten. ;) Inte heller gnagar/vitamin/kalk-sten.

Imasy
0

Du måste klicka på "artiklar" först, så slipper du leta ihjäl dig ;)

SandyCipper
0

**Grattis till Rabalder !

**_När ni skulle lyfta in honom i buren från transporten så skulle det vara bäst att ni öppnat transporten så han fick kliva sitt första steg i buren istället, det är nervöst för honom att redan vara i någons hand.

Men också nu ska ni låta honom vara i några dagar för att han ska bekanta sig med hans hem. Men ge honom mat och vatten såklart ;)

_Sen också för att få honom tam så kan du ( efter några dagar ) klappa honom och sådär , det funkade för min hamster när hon var ny Skrattande

_Välkommen till saiten ^^

/ Emi_

Godiva
0

Ingen saltsten? Varför sa de det i butik då? Konstigt…

Ok, Jennie, tack! :-)

Imasy
0

För att de inte vet bättre eller vill sälja grejor ;)

[Tovab]
0

#11 inte bra för njurarna ;) Sen skulle jag inte använda bollen förens hamstern är ca 4-5 månader. Eller vad man brukar säga :P Och i bollen kan den bara vara i max 15 min. Skulle låta den lille vara helt ifred några dagar. Sen lägga ner handen så den självmant får komma fram och nosa :)

Vad har ni för bomaterial?

//Tova

Helena1978
0

Kan bara säga att zoobutiker borde ha högre krav på sig att informera rätt skötsel till rätt djur, men som sagt kan de sälja saker så bryr de sig knappast om det är skadligt eller ej för djuren. Jag tycker det borde finnas en lag som förbjöd att sälja saker som bevisats vara farligt eller dåligt för djur.

De flesta zoobutiker har inga egna erfarenheter av att hålla djuren, eller kontakt med djurägare av just de djur de säljer, därför skulle jag vilja påstå att de heller inte har rätt kunskaper som de kan förmedla vidare till blivande ägare.

Nog om zoobutiker..

Att ge hamstern grävmöjligheter tycker jag är viktigt, gärna lite extra Bottenmaterial.

Härhemma hanteras alla hamstrar från tidig ålder, därför att jag tycker det är viktigt att  ungarna är hanterbara, vill ju att nya ägare ska gilla dem lika mycket som jag gör och få ett bra intryck av guldhamstern som sällskapsdjur.

Godiva
0

#13 Tova: Tog ur saltstenen direkt då jag kom hem nu i kväll! Tack för infon! Låter logiskt!  Ja, det var min tanke också med boll när han är mkt större.. och tro det eller ej men en ANNAN butik där jag inte köpte Rabalder sa samma sak: ca 15 minuter med bollen på kvällen.

Jag har just nu strö men ska byta till ströpellets. Provade med hamstervadd och det har han boat in sig i under dagen. Dock vill han inte kliva in i "osthuset" som jag köpte i affären. Frågade henne i butiken lite senare om jag inte skulle välja annat hus då jag tycker att plast inte är så bra men hon tyckte att det var helt ok.  Han boar ner sig i ett hörn och bäddar in sig i strö och lite hamstervadd nu…

Hur tycker du jag ska göra?

Tacksam för allas engagemang! Goa ni är!

Mia

UlrikaD
0

Då fortsätter jag väl lite här och säger emot djuraffärer då.Flört

Ta bort hamstervadden och riv hushålls eller toapapper istället. Finns mer än en hamster som skadat sig ordentligt på vadd tyvärr. Vare sig de ätit det eller fastnat i det. Inte bra i vilket fall som helst.

Rivet hushållspapper i drivor älskar de att boa in sig i.

Toa-lätt är bättre till hanar än spån, just för att de blir långhårigare med åldern och då trasslar spånet in sig i pälsen och det brukar sluta med att man får klippa loss tovorna.

Om du ska ha hus så välj ett i trä istället. Plast bildar kondens inuti när hamstern ligger där vilket kan ge hudproblem, klåda, eksem och allmän taskig päls om inte annat.

Finns trähus utan botten som är jättekäcka. Skulle hamstern kissa i boet så blir det ju ingenting på huset utan på bottenmaterialet istället.

Dessutom är det lätt att lyfta på huset ifall man av någon anledning skulle behöva komma åt hamstern när den sover.

Godiva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Helena:

Ja, fy..har inget förtroende för de alls nu…vilken tur att jag hittade denna sajt! Jag har rätt tjockt med Bottenmaterial, vad bra!

Nu ikväll när jag kom hem så tog jag loss taket eftersom jag skulle fixa fast dricksflaskan…ville inte böka med det då det blev så fel i går…då kom han fram och ville lukta på mig! :-) Jag la handen helt stilla i buren och han var jättenyfiken och ville klättra upp. Han klättrade några ggr över båda händerna men sedan la jag ner honom försiktigt och ska låta honom vara men nu är i alla fall vattnet på plats. Han hade under natten rumsterat runt och begravt den tillfälliga vattenskålen totalt under ströet. Nu sitter han och äter..lägger in en bild. Visst är han söt! :-)

[Sniff]
0

Vilken söt kille<33 Lycka till med honom!:D

Godiva
0

Ulrika: Då river vi papper istället då! :-) Blir han inte förvirrad nu om jag byter och härjar med hans bo?

Jag ska byta till ströpellets nästa gång. (som toa-lätt tror jag)
Ja, jag hade samma känsla om det där osthuset i plast men de hade inga bra trähus då och dessutom tyckte hon i affären att det var bra…Ska kolla vad jag kan hitta! Tack!! :-)

UlrikaD
0

#19 Du kan ju vänta tills imorgon ifall han har gått och lagt sig.

Det gör ju ingenting.

[iurochskur]
0

Vad kul och höra att det gått bättre med tamheten i alla fall! Han kommer få det bra hos dig/er, ni har ju tagit er tid att fråga om vad han behöver här på sajten.

Kram!

Odette
0

"Jag la handen helt stilla i buren och han var jättenyfiken och ville klättra upp. Han klättrade några ggr över båda händerna men sedan la jag ner honom försiktigt och ska låta honom vara"

Blev bara så glad av dessa rader..det är så det ska gå till! Super bra att han själv vågar ta lite kontakt själv, det enda som återstår nu är tålamod och åter tålamod! Man kan träna en hamster lite smått allt eftersom- vid händer genom att man lyfter upp honom lite, sen släpper ner honom igen, så kan man göra ett par gånger så han inte förknippar händerna med något farligt..  Och så tar man det steget längre och längre tills han förstår att det är Så han ska få komma ut och springa! Då kan han börja se ett samband där- hand betyder motion och lek alternativt mat Glad

Sen är det väääldigt många som bara ska KLAPPA å mjuka, pussa å stryka på hamstern å bara totalt gosa in sig i dom. Å visst kan man göra det, men man får ha tålamod tills hamstern är så pass tam och trygg med en tills man utsätter den för den typen av "hemskheter", annars blir det lätt för mycket Flört

Lycka till å välkommen till sajten!

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

trulan
0

Hej.

Vi är oxå nybliven med en liten dvärghamster. I djuraffären sa de att han är ca6 mån. Blev glad när jag såg denna sida, tack för alla tips. Har dock en undran…imaten man köper ligger det ju fullt av solrosfrön, var får jag tag i mat som inte har det? Vår lille Truls är ganska så rund. Tror jag inte de ska vara eller? Vi ska oxå byta hus, det som var med i buren är av plast. Man vill ju att de små ska få ha det så bra som möjligt

[Hamster95]
0

#23, dvärgar ska vara runda som "bollar" ungefär, jag tycker inte att ni ska sätta honom på någon " bantningsdiet". Solrosfrön innehåller massa viktig E-vitamin men mina får extremt lite av det. Jag rastar min lille i lekhagen så att han får sitt naturliga rörelsemönster och samtidigt social träning.

Att byta hus är en bra idé, mina har trähus, funkar toppen tycker jag ( har en dvärg och en guld).

Sunrise
0

#23 Dvärghamstrar ska vara två. Du kan ju ta och plocka ur lite solrosfrön och spara som godis.

Odette
0

Någon här som har en bra bild på en dvärghamster kan väl lägga upp den här så får vi alla se hur de ska se ut- å att dom kanske inte är så överviktiga som man kan tro. Dom Ska ju se ut som små bollar,,

dock- en eller två bilder räcker ju. Det är trots allt ingen bilddtråd.

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

91Marran
0

inte den bästa bilden, men man ser ju uppifrån.

Mvh
Mig

Odette
0

Jag tar mig friheten att länka till (enligt mig) en av världens sötaste dvärgar….

klicka här

_

[GeeGee]
0

Måste bara få tillägga att min hamster ALDRIG kliver upp i min hand då han inte tycker den är särskilt intressant.

Men han blev och är tam ändå ;)

BMEXX
0

#29 samma sak här men jag mutade han med mat och grejer så på så vis fick jag min tam;P

// Pabblo

Godiva
0

God fortsättning på det nya året alla!

I dag ska vi åka hem till lilla Rabalder efter en tur till släktingar. Nu är det snart dags att byta bounderlaget och jag undrar hur jag ska göra då han fortfarande inte är tam? Ska byta till ströpellets och undrar hur jag gör med Rabalder under tiden? Vill inte stressa honom!

Mia

Impressive
0

#31 Medan jag städar buren så brukar mina vara i en rymningssäker hamsterhage, men det händer även att de får vara i transportburen.

[Tovab]
0

#31 är han fortfarande inte tam? Tycker att han borde ha vant sig lite granna iaf.. Hur har ni gjort för att få han tam? :)

Under tiden brukar min få springa lös i rummet elr ev. transportburen ;)

Millie
0

Jag tycker att du ska försöka få han att gå upp i din hand självmant, kanske locka han med en bit mat, sedan sätta ner han på något rymningssäkert ställe, och låta han äta på maten där :)

trulan
0

#24# Tack:)

#25# Har förstått nu när jag läst här att dvärghamstrar ska vara två. Detta visste vi dock inte när vi köpte honom o i djuraffären sa de heller ingenting om det. Frågorna är nu då: Kan man köpa en till o sätta i samma Bur?, måste det vara en hona då?Eller går det bra med en hane till?

Sunrise
0

Har svarat en annan tjej på samma fråga, tar bara och klistrar in nu :) Först och främst så är det lag på att dom ska vara två. Djuraffärerna säljer för små burar för två dvärgar, därför säger dom att dom är solitära(ensamlevande) djur, vilket är inkorrekt. Så först ochf rämst, skaffa en till dvärghamster av samma kön, gärna från samma kull. Annars brukar det gå bra sålänge den nya är yngre. Första gången de träffas så ska det vara på neutral mark( detvillsäga där ingen av dem har varit). Ha en tunn trä/spån-skiva i beredskap om du måste sära på dem, så att du inte blir biten. Låt dom träffas genom galler först, sedan nosa lite utan galler om de inte visar aggression/rädsla, korta stunder åt gången. Sedan längre stunder åt gången. När du ska sätta in dom i buren så måste du ha gjort rent den med någon form av sprit (som avdunstar så att dom inte blir sjuka om dom slickar på buren) så att den är neutral. När du ska göra dom tama så låter du dom vara i minst ett dygn, sedan kan du ge dom lite grönsaker/frön, bara så att dom måste närma sig dig. Sedan kommer dom associera handen med mat/lek/motion. Sedan flyttar du godiset längre in i handen så att dom till slut måste röra vid handen och till sist kommer dom sitta och äta i handen. Sedan kan du kupa handen runt hamstern och försiktigt lyfta ut hamstern ur buren och låta den leka/springa på golvet. (Glöm inte att hamstersäkra rummet först, lägga kablar i elrör. Kryp omkring på golvet och tänk som en hamster ;)) Sedan tar du ut dom varje dag och leker, gosar och ger dom godis. Lycka till med dina hamstrar!

BMEXX
0

#36 handskar lär kanske funka bättre när det gäller att sära på dem, nå tjocka ena menar jag:P

// Pabblo

Sunrise
0

Okej, bara min uppfattning. Tycker att man lätt ''blir starkare'' med handskar, d.v.s. att man lätt tar för hårt i dom.

BMEXX
0

Förstår inte riktigt bara hur man ska kunna få en träskiva mellan dem utan att göra illa dem, de är ju som i en boll när de rycker i hop. Och man behöver inte vara så hårdhänt heller:)

// Pabblo

Sunrise
0

Det är jag inte heller, men det känns så. Men iofs kan det vara svårt, men man börjar med att ta den från sidan och ''puffa'' på dom och sedan ta den mellan dom.

BMEXX
0

Så här har jag gjort när det har varit slagsmål (olyckligtvis).

Jag lyfte bråkstakarna ca en cm och sedan släppte dem då brukar titta upp och undra vad som hände och då har jag varit snabb på att sära på dem. Enligt mig så har det varit de snabbaste sättet att få dem att sluta. Men du/någon kanske har någon bättre ide? Kan ju inte gärna låta dem hålla på för länge eftersom de kan hugga varandra ganska illa.

Sedan mena jag inte att vara elak eller så, undrade bara det där med skivan:)

// Pabblo

Sunrise
0

Tog det inte så heller. :) Har endast gjort det där med skivan den enda gång mina dvärgar bråkade.

Godiva
0

Mycket dvärghamsterprat i min Rabaldertråd…

Lycka till med dem! :-)

Nu ska jag prova att byta strö i buren…stelkrampssprutan ligger nära till hands…

Godiva
0

Hej igen!

Att byta strö var inte det lättaste då Rabalder verkar mycket rymningsbenägen. Han ville absolut inte bli lockad med något gott att äta så det blev lite tumultartat när han skulle ner i transportburen igen, dock inga bett denna gång. Han försökte hoppa ur buren…och jag vet inte hur jag ska ta upp honom om han inte går upp i handen självmant….Får ge lilla krabaten ett par veckor till men blir det inte bättre får vi byta djur till lillan. Han försöker kravla sig upp på kanterna i buren och jag tycker faktiskt synd om honom..verkar inte trivas. Han äter och dricker dock och det är ju bra!

Mia

91Marran
0

#prova att skaffa fler leksaker, de blir lätt rastlösa när de inte får tillräckligt med motion.

Mvh
Mig

Godiva
0

#45 Ok, tack, bra idé! Har en boll hankan rulla runt med på golvet men det är han för liten för sägs det…och det är ju svårt att få upp honom i handen. Får fixa ett Hjul i buren och lägga ner ett rör till honom!

Tack Marran!

91Marran
0

#46 man kan bygga mycket av Kartong. roligt att pyssla med en kväll. :-)

Mvh
Mig

[LoveNasse]
0

#46 Ge inte upp! Guldhamstrar kan verkligen bli underbara husdjur, men man måste ha tålamod. Min första guldhamster blev faktiskt tam på en dag och han var från djuraffär. Helt underbar va han, o min andra tog det lite längre tid med. Men man måste ängna mycket tid åt hamster. Prata med den och ge godsaker.

Jag vet inte hur gammal din dotter var men det är också viktigt att hon inte tröttnar eftersom att guldhamstrar kräver (enligt mig) betydligt mer än en kanin tex. De blir jätte bråkiga om de inte får tillräckligt me stimulans.

Lycka till =)

Godiva
0

# 48 Jag ger honom någon vecka till men blir det ingen förändring så byter jag djur. Han är efter en vecka hos oss fortfarande skiträdd och stressad..Han får vara ifred hela dagarna, jag går bara och pratar med honom mellan varven.

När han sedan vaknat har jag låtit honom lukta på mig men varit noga med att inte plocka upp honom. Nu vägrar han kliva upp på handen och gör allt han kan för att slippa bli upplockad (provade lite försiktigt i kväll) Han hoppar och försöker fly, vill inte alls vara uppe, fräser och verkar livrädd och så kan vi inte ha det.

Då är det bättre att satsa på ett marsvin eller liknande. De är lite lugnare…sktitråkigt men det är ju min dotters djur och det känns som om det här kommer att ta vääääldigt lång tid! Jag känner att jag inte ens vill ta upp honom mer..

Jag vet, en vecka kanske inte är lång tid men det går verkligen inte framåt..

BMEXX
0

Provat och ha nå gott i handen?

// Pabblo

[LoveNasse]
0

#49 Prova att ta upp honom i handen trots att han inte vill, Och håll i honom ta sedan fram nått riktigt gott och ge. av att han får vara i fred blir han inte tamare. Man måste hålla på mycket. Hur gammal är din dotter?

Godiva
0

Hej! Jag har provat med morot, russin, flingor, brödkrutonger, gurkbit men det är inget han vill ta i min hand. Lägger jag däremot ner maten i skålen då äter han. Får väl prova vidare…

Min dotter blir 5 i år.

När man ser hur han kämpar för att "komma undan" så tycker jag synd om honom…och då vill jag låta honom vara. Klart att han inte blir tam om jag låter honom vara men det kanske är bättre att skaffa ett djur som blir lite tamare och som är lite lugnare?

Vi har passat kompisens dvärghamster flera ggr och henne kunde vi ha i knäet och plocka upp lätt. De hade inte dessa "problemen" när de fick hem sin lilla…men det är klart att alla är olika.

Sunrise
0

Kanske bäst att lämna tillbaks honom, så att någon mer erfaren kanske tar hand om honom. Ett tips om ni köper en annan hamster är att köpa från uppfödare, då brukar dom vara tama när man får dom. Även ett tips att köpa en hamster som är vuxen.

Godiva
0

Jo, så är det nog! Mina bekanta som har smådjur tycker han verkar otroligt rädd och svår så det kanske är ett fall för en expert..jag kan inte vara mer försiktig än jag är…

Själv har jag bara haft marsvin tidigare och har inte upplevt samma sak med dem.

Som jag skrev tidigare så är närmsta hamsteruppfödare lååångt härifrån så det är inte aktuellt och som jag skrev i inlägg 49 så ger jag detta någon vecka till.

[LoveNasse]
0

#52 Håller med #53 kanske trots allt bättre att lämna tbx honom.

När hon har så pass liten är det nog bättre med en kanin eller nått som inte går att lyfta och som inte behöver samma sorts stimulans som en hamster :)

[Tovab]
0

#55 men en kanin går visst att lyfta? Jag har både kanin och hamster och min kanin behöver minst lika  mycket stimulans som min hamster, oftast mer. Så en kanin är inte att rekomendera isf ;)

[LoveNasse]
0

#56 Jag syftade på att en femåring inte kan göra det (eller kan och kan) men jag tänkte på tappnings risken.

Och med stimulansen menade jag att en kanin är rätt nöjd om den får hoppa runt i huset och vara med, men en hamster håller på och ska in på alla omöjliga ställen och är så små och snabba om du förstår vad jag menar :P

Sunrise
0

Ett större djur är ju bättre för ett barn då det oftast inte är lika ömtåligt. Dock så tröttnar barn lätt, och då kan det vara en nackdel med den längre livslängden.

BMEXX
0

Men kan inte din kompis som hade dvärghamstrar hjälpa dig/er?

// Pabblo

Godiva
0

Jag vet inte riktigt..

Min dotter bryr sig inte om om hon kan hålla honom eller inte just nu. Hon tycker det är kul att klappa honom då han är i buren. Hon är jätteförsiktig och han låter henne klappa honom vilket måste ses som ett framsteg!

Ta upp honom kan vi inte göra än då han fortfarande blir stressad och hoppar. Han gör allt för att komma undan..vill inte att han ska bli lös i lägenheten. Hon vill absolut inte lämna tillbaka honom så det får gå några veckor till.

Sent i går kväll när jag skulle hämta vatten så tände jag i rummet där han är och då hängde han i takgallret…så det är nog dags att köpa/göra lite fler leksaker till honom..eller så kanske han försökte komma ut..vem vet? Söt är han i alla fall! :-)

Godiva
1

Vill också tacka för era inlägg och engagemang! Guld värt för mig!

:-))

[LoveNasse]
0

#60 Nej men gud så söt han var :)

Ett tips är att köpa nån klätterställning, Hjul (liten stund om dagen baa) , och lägga in toarullar :)

Sunrise
0

Ser att han har papperspellets i buren, är han långhårig eller? Om han gillar att klättra i taket är det bättre med ett tjockt lager spån, annars kan dom slå ihjäl sig om dom släpper taget. Fast om du har ett tjockt lager med papperspellets så går det nog med, men tänkte bara på kostnaden.

candycandye
0

Jag tycker att du ska köpa det djur som du själv är mest intresserad av. Det djur som du läst på mest om och som du kan tycka är intressant att ta hand om och lägga ner tid på. Din dotter är för liten för de ansvaret, bättre om han är med och hjälper dig med Ditt djur eller om ni delar:) Det är ju du som får göra den ta, se till att den får motion och lek. Hon kans hjälpa dig men hon kan inte göra det jobbet som krävs för att få den typ av husdjur jag tror ni båda vill ha- lugn, tam osv:)

Godiva
0

#62 Tack! Var och köpte både en klätterställningsvariant och ett Hjul i dag. Han hoppade genast upp i hjulet och sprang! :-)

Godiva
0

#63 Jag har ströpellets och han hoppar så fint ned i det. Kommer nog att varva lite. Nej, han är inte långhårig.

Godiva
0

#64 Självklart lägger jag inget ansvar gällande vårt djur på min dotter!!! Kära värld, hon är ju bara 4,5 år…

Och när det gäller tamhet så varierar det nog även mellan dessa smådjur. Min kompis hamster sitter i deras knän och kryper omkring, vi har fått en lten vilding men han är ju bara 7 veckor så vi får ge det lite tid.

Mitt marsvin var superkelig medans en annan väns är enstöring, precis som vi människor kan vara olika kan ju djur vara olika. :-)

candycandye
0

Jag syftade på ditt inlägg #49

Det jag menade är du som bör välja det du vill ha, om du ville ha en hamster så antar jag att du vill behålla honom. Har dock inte läst hela tråden men att byta djur är ju väldigt tidigt. Som du själv säger så får ni ge det mer tid:) Iom att dom har såpass kort livs längd så förtjänar han ju få all den tiden, bara som jag tycker.

Naturligtvis är alla olika individer.

Millie
0

#64 Jag är så glad att du har tagit dig tid att gå in här på forumet och fråga om allt du undrar över, ist för att som man allt för ofta ser; bara säljer han direkt.

Stor eloge!!

Millie
0

#64 Jag är så glad att du har tagit dig tid att gå in här på forumet och fråga om allt du undrar över, ist för att som man allt för ofta ser; bara säljer han direkt.

Stor eloge!!

Millie
0

Stor eloge!!

Millie
0

oj 67# menade jag, dessutom råkade det bli skickat 3 ggr ? hmm..Obestämd

[Hamster95]
0

Jah tycker att du ska försöka lite till. Jag har en guldhanne vid namn Totte som jag också hade enorma problem med. Han var rädd, bet och var inte rolig och jag fick panik och undrade " varför blir han aldrig tam" och en dag tänkte jag till och med ställa ut buren på balkongen och låta Totte frysa till döds.

En dag vände det, jag  fick väldigt mycket stöd här på forumet och lärde mig att tämja lille Totte på rätt sätt. Det var tufft, lille herrn ville inte bli tam men efter 2 månader fick jag ha honom i knät, utan att röra honom. I samband  med en semesterresa lämnade jag totte hos Zheverezh som gjorde den sista biten och vips så fick jag hem en tam liten Totte men jag gjorde 99% själv.

Nu är han världens mysigaste kille på 1,5 år som njuter av livet och är social och trevlig. Ge Rabalder tid, mycket tid. För Totte tog det 3 månader att bli tam.

Det första du ska göra är att stoppa ner handen i buren långa stunder. Ta med buren till TVn och ha  handen där i under tiden. Upprepa detta  i 2-3 dagar. Jag satt timmar med min lilla Totte.

Sen kan du lägga små "godisbitar" i handen som du låter honom komma och ta. Varje dag om han har  gjort framsteg lägger du godisbiten högre och högre upp. Uprepa detta tills han känner sig säker, tillslut kommer han att sitta i din hand. När han gör det så lyfter du handen ( utan att greppa honom) 2 cm. Upprepa detta ett par gånger. Sen skopar du försiktigt över honom i ditt knä, klappa honom gärna då men undvik att greppa honom.

Efter några veckor kommer du att kunna ta upp honom utan problem.

( bild på Totte)

[Sniff]
0

#73 Han är så fin;) Är det en KP tidning jag ser? (A)

[Hamster95]
0

Tack :) Jag det är en KPtidnig XD

[Sniff]
0

KP är bäst:D XD

Godiva
0

Tack för dina ord! :-) Jag ska verkligen ta till mig detta!!

Han är ju så gullig och söt så vi vill ju gärna behålla honom!

Vilken sötnos du har då!!

Vi har ju kunnat ha våra händer korta stunder utan att han biter eller så och jag pratar mycket med honom. Vi har de senaste dagarna lagt ner våra händer ca 3 ggr/ dag och upptäckt att han gillar sallad! (han har tom fått min dotter att äta sallad..haha)

Både jag och min dotter har fått klappa honom litegrann! :-)

I dag gjorde vi framsteg men kanske på fel sätt, jag vet inte… han verkar ivrig att få komma ur buren så jag tog in buren till badrummet. (om han rymmer där kommer han ingen vart)

Han vill inte kliva upp i våra händer…nakna händer verkar läskiga så jag tog på mig mina tunnaste mockahandskar och satte ner handen i buren och då klättrade han upp! Sedan lät jag honom bestämma..Han klättrade upp på armen och bakom och runt ryggen fram till mitt knä och in under armen. Satte handen så han kunde klättra upp och lät honom sedan kliva av själv i buren där han fick gotte. Inte vet jag om det var så smart med handskar men…

Ska tänka på det du sa med att ha handen i buren liggandes där när jag tittar på tv! :-) Tack än en gång för din berättelse!

En fråga till: Hur mycket dricker en hamster? Hans vattenflaska krymper ingenting så nu har jag satt en liten skål i buren med vatten. (har stöpellets nu så han inte kan begrava den i vanligt strö)
Har han inte förstått att han får vatten där eller drivcker hamstrar extremt lite?

Kram

91Marran
0

vad bra att det går framåt!  fortsätt som nu så är han snart tam. vantar går bra :-)

Mvh
Mig

BMEXX
0

Vad glad jag blir att ni gör framsteg!

Hamstrar dricker väl inte direkt nå mängder med du kan ju försöka höra/se om han dricker ur flaskan. Men om han inte har fattat den lilla detaljen så är det bra att du satte ner en skål.

// Pabblo

indaa
0

Oj, eran Rabalder var jättelik min lilla Laban ;) Sötnosar båda två!

Båda verkar ha oranget/gult huvud, halvt gråa öron, för det mesta vita på kroppen, men orange vid rumpan ^^

91Marran
0

skaffa en yta han kan springa fritt på och var inärheten med händerna hela tiden. provade med mina dvärgar och de blev lite tamare.

Mvh
Mig

Ranigsko
0

Hopsan! Så var inte min guldis i alla fall. Dem stoppade i honom i en liten hamsterkartong och la sedan den i den nyköpta buren, och så öppnade vi den sen när vi kom hem och lät honom krypa ut självmant.. Det fungerade! Dock är han inte lika tam nu förtiden, men väldigt rolig. Han är ju tamare än innan, och jag kan sträcka ned handen utan att han bits. :)

Godiva
0

#80 Jättelika!!!! :-))

Godiva
0

#81 Fri yta?? Bygger man den själv? Med vad? Ska det vara matta under? Utveckla gärna! :-)

Happy09
0

Om badrummet är rymningssäkert är ju det utmärkt :)
Jag och Happy satt en timme i badrummet varje dag i början, hon sprang runt och nosade och grejjade och jag hade den bärbara datorn med mig och ömsom surfade ömsom lekte med henne. Jag gömde lite godsaker både på mig och runt mig och på andra ställen som hon letade upp. Hon verkade ha väldigt roligt. Men så var hon ju väldigt tam i början med eftersom hon kom från en uppfödare, så jag hade inga problem alls att få henne från buren till badrumsgolvet.
Men det verkar ju vara ju en bra grej om du kan lösa det med handskarna eller så? Då får han ju springa runt er och nosa i sin takt. Tänk bara på att verkligen kolla att det inte finns några små hål någonstans där han kan försvinna in eller så. Helkaklat badrum utan badkar och golvstående skåp är drömmen! :)

Annars kan man tillverka en hage av någon sort, jag såg en som någon hade gjort av spånskivor här på forumet. Fyra spånskivor som såg ut att vara ihoptejpade med gaffatejp. Man kunde tydligen be dem såga till spånskivan till fyra lika stora bitar som man bara satta ihop till en hage. Den gick att fälla ihop till en platt skiva med så den var lätt att ställa undan.

nello4ever
0

Kul att det går bättre för dig:) Min andra hamster tog 3 veckor för mig att kunna lyfta en halv centimeter över marken, det betraktade jag som ett framsteg. När hon väl blev nästan helt tam efter typ 2 månader var jag ändå den enda som fick röra henne, annars blev hon väldigt rädd. Min kompis skulle hälsa på henne, men hon blev livrädd och gömde sig under min tröja när kompisen tog fram handen så hon kunde nosa, hon fortsatte göra så hela sitt liv. Hon vågade inte ens bli hållen av min mamma eller pappa. Hon kunde sova i mitt knä i evigheter(överdrift-.-) men när någon satte sig brevid mig i soffan vaknade hon, sprang iväg till min ärm, kröp in där och somnad om. Världens tamaste hamster, men ändå världens otamaste. Hon är tyvärr död nu, hon var en liten flicka, normalfärgad Umb.
Saknar min älskade lilla Izzy  Rynkar på näsan

nello4ever
0

Kul att det går bättre för dig:) Min andra hamster tog 3 veckor för mig att kunna lyfta en halv centimeter över marken, det betraktade jag som ett framsteg. När hon väl blev nästan helt tam efter typ 2 månader var jag ändå den enda som fick röra henne, annars blev hon väldigt rädd. Min kompis skulle hälsa på henne, men hon blev livrädd och gömde sig under min tröja när kompisen tog fram handen så hon kunde nosa, hon fortsatte göra så hela sitt liv. Hon vågade inte ens bli hållen av min mamma eller pappa. Hon kunde sova i mitt knä i evigheter(överdrift-.-) men när någon satte sig brevid mig i soffan vaknade hon, sprang iväg till min ärm, kröp in där och somnad om. Världens tamaste hamster, men ändå världens otamaste. Hon är tyvärr död nu, hon var en liten flicka, normalfärgad Umb.
Saknar min älskade lilla Izzy  Rynkar på näsan

Nocci
0

jag har haft min hamster i unifär en vecka nu (också ca 6veckor)

och de tog unifär 3dagar innan hon gick upp i min hand (har inte tagit upp henne innan eller så utan hon har fått lukta på mig och så innan) Nu så springer hon runt och klättrar på mig utan problem. Hon vill inte alltid gå upp i handen men som du sa så e de bara hålla någon godis eller något gått i handen och låta henne ta de, hon behöver inte äta i handen för när hon väll hittat en godis brukar hon gå upp igen i handen senare för att leta efter en annan godis bit och då e de bara ta upp henne :)

91Marran
0

#84 tex badkar eller ett rymmningssäkert rum. en stor avlång låg låda eller någon inhägnad byggd i trä går också bra. sedan är det bara att ta upp hamstern ofta och ha händerna nere hela tiden när den springer runt och utforskar de nya sakerna.

låt den springa runt bland olika saker varje gång så blir det roligare.

Mvh
Mig

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.