Burfrågor - inredning, bottenmaterial
Hej alla! Ska nu köpa en guldhamster(långhårig hane, om det är relevant), eller nu och nu, men väntar på en kull i vår. Och tänkte se till att jag är helt förberedd. Såå, jag har lite frågor till er. ;) (Jag har haft vintervita dvärgar förut, men gjorde massor med fel) Jag har läst jättemycket på internet och så, men några frågor har jag fortfarande:
1. Blir en "Mini Duna Hamster" bra? Produktsidan
2. Vad rekommenderar ni att ha i botten? Gärna ''grävbart'' utan att det tovar/fastnar i pälsen.
3. Blir det bra med gnagarblandning (utan frön) med lite godsaker från ''plocka-din-egen-müsli-disken'' (Lite quinoa, dinkel m.m) som ''basfoder''? Ska han ha fri tillgång?
4. Vad ska man ha som proteiner? Har läst om att okryddad kokt kyckling är bra. Har även läst att hundfoder är bra(torrfoder). Eller ngt annat?
5. Är rymliga hamsterhus i trä bra? Tror att dom heter ''Karlie/Karlie Wonderland'' eller något. Är det farligt?
6. Och nu till det sista, är toapapper/toapappersrullar farligt? Tänkte nämnligen ha toarullar som leksaker i buren och rivet toapapper som bomaterial.
Tack så mycket för ett trevligt forum!
Buren går bra att ha, dock inte hjulet då det är för litet.
Toalätt är bra i botten till LH hamster.
Jag har tyvärr aldrig blandat min egen hamstermat på det sättet(hoppas du får svar från nån annan.)
Det finns gnagarstänger med tex skina på det änvänder vi här hemma.
Trä hus går jättebra att använda,finns keramik hus också som är bra,men du ska absolut inte köpa plast hus då detta är farligt att gnaga på.
Toa rullar är jättebra att använda och även hushållspapper/toapapper till att boa med.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
1. Jag skulle nog satsa på en större Bur då en guldhamster behöver ett Hjul på 18-20 cm och detta komer att ta en hel del plats i buren. En 70cm duna skulle vara bättre.
2. Jag har spån ( har lh hane) men det finns ju träpellets " All Pet Pine" som ska vara bra.
3. Jag tycker att det låter bra men lite frön måste du ha dock. Solrosfrön innehåller viktig E-vitamin
4.Jag ger inte min hamstrar kött ( för att jag är vego och har liten fobi för kött) men bönor innehäller enormt mycket proteiner, billigt är det också.
5. Det blir jättebra
6. Toarullar är super och toapapper också ( jag har det till mina små)
2. Jag rekomenderar toa-lätt då du kommer få borsta hamstern varje dag annars om du använder ex. spån då hamsterns päls tovar sig.
3. Frön ska dom ha
, och fri tillgång till basfodret. Annars låter det bra.
4. Kykling tror jag går bra. Även rått kött är bra att ge ungefär 2-3 ggn i månaden då dom behöver kött. Vet att hundmat är bra till möss, men har ingen aning om det är för hamstrar.
5. Det går jätte bra. Rivet toa papper går utmärkt att ha. Även brukar toa rullar vara uppskatat.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Okej, tack för svaren. Ang. hjulet, så kommer jag inte ha något utan i stället mycket utetid. Men jag tycker att det är för mycket solrosfrön i hamsterblandningen här, så jag kommer plocka bort lite och spara det som godis. ;)
#2 Bönor låter bra:D Det ska jag ge mina killar någon dag;)
Hundben?
hundben slipar ner tänderna och ger hamstern animaliskt protein.
Mvh
Mig
ok
Brukar ge rhino leversnittar som hundarna får. Hon gillar det. Ger även kyckling och nötfärs. Hon mår prima av det. Tror man kan ge sin hamster det mesta i lagom mängd.
Finns dock många matblandningar med en massa nötter och solrosfrön, vilket inte är bra att ge varje dag. Så titta på innehållet innan du köper.
Har även sett mede havre i men är inte det farligt för hamstrar? Läst de någonstans…
#10 Hamstrar ska ha havre, väldigt viktigt att dom får i sig det (ska även ha vete, korn och råg) ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jo, har också läst det. Det kan skada kindpåsarna (eftersom dom är vassa) om dom hamstrar det. Och det läst jag hos en seriös uppfödares hemsida, och alla hennes hamstrar mår prima! ;)
#12 Man kan ha skalade om man är rädda för att det kan skada ;). Jag har både skalade och oskalade och det har aldrig gått håll i kindpåsarna på mina ;).
//Frida
Tillägg på #13 finns även kross som man kan köpa.
//Frida
#15 som sagt det går alltid att köpa skalad havre och havre kross :).
//Frida
Men är skalad havre rund?
#17 Rund och lite avlång, men inte vassa.
//Frida
hej hej
låterroligt ;)
jag har själv spån till mina fyra sötisar det är bode lh och kh
han ska ha frigång till bas-foder och vatten
kyckling 2-3 ggr i månaden ungefär
trä hus går nogbra
själv har jag keramik krkor :)
toa rullar går jätte bra att ha som leksak :)
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface