Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2023 ggr
MoasChicko
0

Hamsterfrågor!

Jag har några frågor jag behöver få svar på…

1. Kan man ha både hamstervadd och toalettpapper tillsammans? Jag har nämligen sådant hamstervadd så ingen hamster kvävs utav det. Så går det bra? :)

**
2. Hur får jag min hamster lite mer aktiv? Han springr bara i sitt Hjul, och tar jag bort det blir han alldeles deprimerad. Jag vet inte vad jag ska göra. Och ta ut honom på golvet är inte särskilt roligt tycker han inte. Han blir liksom förvirrad, och undersaker aldrig några nya finesser..**

**

3. Vad kan man ge sin hamster i julklapp? Går det att ge hamstern ett litet hus han kan få bo i? Eller en ny Bur?

4. Min hamster är nu jätte förvirrad! Springer ut och in i sitt Hjul. Det är väl inte normalt va? :o Kan inte ta ut honom för jag måste gå och lägga mej tyvär.. :( Vad ska jag göra?

/MoasChicko.

**

Imasy
0

Hamstervadd tycker jag du kan slopa helt och hållet, och enbart hålla dig till toapapper.

Det kan ju hända att din hamster har blivit beroende av sitt Hjul. Om du har honom ute på golvet, har du då någon form av aktivitet åt honom han kan roa sig med?

Jag tycker du kan ta ut hjulet helt och bara ge honom det under en viss begränsad tid. Ge honom någon annan aktivitet under tiden han inte har hjulet.

Vad man kan ge en hamster i julklapp tror jag inte spelar så stor roll, då en hamster inte vet vad julen är för något ;) Så det är nog mer upp till dig vad du vill ge honom :)

Emiizan
0

Hejsan :)

1.I denna frågan håller jag nog med föregående talare, det kan hända, och det har hänt att hamstrar fått vadd i halsen osv.

2.När jag hade hamster så brukade jag t ex. lägga ut massa roliga saker på golvet, och ibland stapla böcker som en trappa, så fick hon vandra runt där. Men om man har en snabb hamster så är det inte en bra idé, det kan leda till att hamstern rymmer. Ett annat superbra tips är att köpa en "hamsterkula/boll" som man har hamstern i så får den springa runt vart den vill ;)

3.Att ge hamstern en ny Bur kan ibland vara väldigt osmart. Om hamstern trivs i sin nuvarande Bur så ska den få bo kvar där, annars kan det leda till ett kortare liv. Man kan t ex. köpa hamster/kanin-godis som är gjort så att det ska likna en glass x) Jättegulligt när dom äter den, det har köpt till mina kaniner ;) Eller så kan man köpa ett litet hamsterhus precis som du skrev ;) Ja, om man kollar i en djuraffär så finns det mycket att välja på! =)

4.Antagligen är det inget farligt, det kommer nog gå över ganska snart och din hamster kanske inte är så förvirrad som den verkar. Gnagare är ofta smartare än man tror (men inte alltid x) , och dom vet vad dem håller på med :)

//Mvh Emma

MoasChicko
0

2#: 

I 1ans svar skev du att han kan få vadd i halsen. Det kanske har hänt, men alltså jag tycker det känns lite mer skumt att ha toalettpapper. :o Han verkar bita på det… Men jag la lite hamstervadd i buren för skoj skull också. Så han kan bädda in det i huset om han vill. Men han verkar trivas med toalettpappret rätt bra det lilla monstret. :P

**
I 2ans svar skrev du att jag stapla upp böcker och köpa en hamsterkula/boll… Men det är inte bra! Han får panik när han springer i hamsterbollen. Och att göra en liten hinderbana är inte bra, för han är snabb den lilla rakaren! Så du förstår att jag är lite bekymrad över hur jag ska göra… ;(**

**

I 4ans svar skrev du att gnagare är smartareän vad man tror. Kanske det bara är jag som är så löjlig och oroar mej mer än vad jag behöver! Mamma tjatar på mej att mår han inte bra, ligger han bara i huset. Men det gör han ju ibland, så jag vet inte.. :/ Han är ju inte så gammal heller. Fast fullvuxen nu tror jag ! 3 månader.

/MoasChicko!

**

hunniebunnie
0

har du vhs band? För då kan du göra en hage av det så han kan springa runt :) För aktivering, kolla på artiklarna, det finns en massa bra saker där. Hoppas att allt går bra! :D

hunniebunnie
0

Åh, kom på en sak du kan göra.. om du har hirsh frön eller ngn annan slag frön (små) kan du strö ut det i underlaget så han kan gräva och leta efter dem. Det uppskattar alla hamstrar :D

elvissspringsteen1
0

det har hänt mig ett antal gånger förut att hamstervadd har trasslat in sig runt benen och hamstern får panik å börjar streta emot så det drar åt sig hårdare och hårdare runt benet kan gå riktigt illa. så hamstervadd borde dom inte sälja alls tycker jag.

Jag har bytt ut allt sånt mot helt vanligt toapapper. Fungerar hur bra som helst, och hamstrarna tycker dessutom att det är väldigt roligt att strimla det.

Emiizan
0

Förresten, har du guldhamster eller dvärghamster?

MoasChicko
0

#7: JAg har guldhamstr :)

91Marran
0

#3 jag hade papper till min, men den fick i sig det och blev lös i magen och fick svårt att andas. till vissa hamstrar funkar det till vissa inte. Vadd har funkat till alla hamstrar jag träffat. "hamserneste" eller något sådant är den bästa vadden. min hamster fick alltid problem i sin lilla Bur när jag tog ut hjulet, men när jag bytte till en större Bur så lugnade den sig.

en ny Bur, hus eller leksak uppskattas ofta. köp gärna ett hus som är kombinerat sov och lek. :-)

Mvh
Mig

[Tovab]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även om din hamster är pigg så måste den ju få komma ut o röra på sig :) Nya saker kan vara stressande i början, men efter ett tag vänjer dom sig.  Jag håller på med min hamster vilken tid det än är på dygnet. Hon vill alltid ut ;) Men tänk på att om du väcker hamstern måste du ta det försiktigt. Vissa blir förbannade och kanske bits. Dock så blir min hamster överlycklig när jag väcker henne och skuttar för att få komma ut :) Ha toapapper istället för vadd. Dom biter på det för att dom sen ska boa med det. helt normalt. Sen tycker jag att han är lite för ung för Hjul? brukar man inte säga 4-5 månader då man börjar? Ta bort hjulet från buren. Gör en liten hage till han på golvet med kassetband/böcker- det du har. Släpp han där under uppsikt och låt han ha sitt Hjul där. Att dom blir beroende av hjulet är absolut inte bra. Dom kan sluta äta/dricka och bara springer på istället. Därav en anledning till varför man ska vänta med Hjul tills dom är minst 4 månader. Då kan man börja vänja dom smått vid hjulet.

Julklapp spelar ingen roll. Jag brukar skämma bort mina djur med extra god mat och mysa lite extra med dom. Det räcker :)

//Tova