Kanske har brutit benet :/
Nu är det så att jag har en dvärghamster som heter Mimmi och hon är nu 1 år och snart 2 månader. :)
Hon har en gallerbur, som är runt 40 centimeter hög. Jag har datt upp en liten handduk över hela buren, så att hon när hon klättrar på gallret inte ska slå sig när hon släpper taget om gallret och ramlar ner.
När jag tog ut henne nyss märkte jag att hon inte stödde på höger bakben, och när jag kände på benet var det alldeles lealöst, som nykokt spagetti, och hon ville verkligen inte att jag skulle röra vid det.
Kan det vara så att hon har brutit benet tro?
Mimmi har provat att klättra lite i buren, strax innan jag märkte felet, och då klättrade hon som hon brukar bara att hon inte tog i med bakbenet.
Eftersom jag bara är 12, snart 13 år så är det ju inte jag som har hela ansvaret, & mamma skjutsar mig gärna till veterinären imorgon så fort dom öppnar om det skulle vara så.
Men jag har för mig att om hamstrar bara tar det lugnt och inte springer i hjulet, klättrar eller liknande, så läker benet av sig själv?
Just nu sitter hon i en transport Bur med mat, vatten och spån. Hon beter *stavning* sig normalt, förutom felet på benet alltså.
Avlivning kanske skulle vara ett alternativ, eftersom hon ändå är så gammal. Det bästa för henne är det som gäller, för gud vad mycke minnen jag och hon har tillsammans :'/
Slänger in en bild på henne, första dagen hon var henne hos mig. :')
Jag tycker självfallet att du ska åka in till veterinären.
Visst benet kan läka av sig själv men det är minst lika möjligt att det inte läker alls eller att det läker ihop fel. Och det är inte skönt att stödja på benet då.
Om du läst här tidigare så är det så att hamstrar många gånger inte visar att de har ont.
Så be din mamma skjutsa dig direkt i morgon. Veterinären säger vad de tror och kanske är inte avlivning det enda alternativet.
Skriv gärna i morgon hur det gick hos veterinären, och lycka till =)
tack för tipsen, och åka till veterinären ska jag absolut göra. =)
men hon ska väl sitta i transportburen på natten?

Jag är ingen hamsterexpert men det låter väl som en bra idé att hon sitter på en plats med litet utrymme om hon har skadat benat. Så gör man iallafall med andra djur med ont i benet, ex hästar får stå i en liten box tills benet läkt bättre.
Hoppas det går bra! Ge henne en extra stor gobit att smaska på som tröst kanske?
Hon sitter just nu och mumsar på en stor salladsbit, som blev över från middagen. ^^
Så det är ju inget fel på henne psysiskt, bara fysiskt. :p

Jag tycker du ska byta till en Dunabur om hon klättrar.
Hur går det med den lilla?

#7 Undrar jag också.
har du åkt till vet? Vad sa dom? :)
#10 va bra :D
Oh så kul att höra ;)
Skönt att den lille klarade sig ;) Längtar själv tills min bebis kommer hem :D