tips !
Min hamster tycker väldigt mycket om att gnaga på allt.
Det är inte så spec. bra för de häller att gnaga i galler eller i hårt plast som t.ex. en duna Bur har. Fick ett smart tips från mig kompis häromdagen har dock inte testat det själv än, tänkte kolla upp det lite mer och se ifall någon utav er har provat och ifall det funkar.
Pensla på ett tunt lager stopp och väx (nagellack för barn som gör att naglarna smakar illa) .
har du kollat igenom så det inte är farligt för hamstern? 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Var väl kanske de som frågan var:)
Men om ett barn kan få i sig det så borde det ju inte vara jättefarligt men då är frågan kan en liten hamster få i sig det utan att det är farligt.. blev nyfiken nu
// Pabblo

Nej det har jag inte, så ska kolla upp lite information innan såklart.
därför tänkte jag höra med er hamster människor om någon som testat det eller vet någonting om det? :)

jo, för hamstrar är ju liite mindre än barn :P
Min kompis hade haft det till sina kaniner förut och de blev inte dåliga utav det. fast kanin och hamster är ju också en skillnad :/
#2 Ja det var ju det jag med undrade :)
#4 Jaa det är lite skillnad, men jag har använt mig utan ättika annars och visst det har ju haft sina positiva/negativa sidor.
Om ens hamster gnagar mycket så finns det ju en anledning… Antingen är den uttråkad eller så har den fått det som beteende helt enkelt.. man kanske borde fundera på att byta Bur då eftersom man vill ju inte att hamster bryter tänderna och tappar hår 
/Matilda

#5 jag kan dock inte komma på någon anledning :/
hon har trädhus att gnaga på, vilket hon gör, hårda "hundkex" som hon gnagar på. hon får vara ute flera timmar om dagen, i både hamsterboll och "hage" .
men hon har gnagat enda sedan hon kom :/
har duna Bur till henne, men hon är som en liten apa och klättrar upp på takgallret och hänger upp o ner och gör armhävningar och gnagar haha. sen vid sidorna av buren där det går ut lite (där man kan spänna upp överdelen på buren) så gnagar hon på plasten.
vad är de negativa sidorna med att använda ättika?
#6 Okej det låter ju som om hon helt enkelt känner att hon MÅSTE gnaga.. inte för att hon vill utan hon måste helt enkelt göra det… Testa att sprida ut maten när du ger henen den, så hon har nått att göra, om du nu inte kan sova till ljudet om hon är på ditt rum osv.
Det negativa med ättika är att det stinker! XD Kan inte sova med den fräna lukten .. x)
/Matilda

brukar göra det, men tar inte så lång tid tills hon lagt allt i matskålen igen :P tror mer på att det är en slags dålig vana hon har. för hon är annars inte så nafsig eller så. utan det är väl mer på kvällarna då hon vill komma ut och leka, men har man skola och annat så orkar man inte vara vaken vid 12 för att leka med henne. Sen så rör hon ju på sig otroligt mycket på dagen :/.

hon är liten unge på 3 månader bara. Nej väljer att vänta med Hjul tills hon blivit lite äldre. men det är nog något som jag tror skulle kunna få henne i rörelse på natten då hon vill leka.
men hennes dåliga vana sitter ju endå i, det är ju där problemet ligger i tror jag. skulle det då funka med att äckla till det lite med stopp och väx så skulle hon ju bara må bra utav det. dvs. sålänge inte medlet är farligt för hamstrar.
undra om veterinärerna vet något om det? :/
#10 Joo det gör du rätt i, hon behöver inte förens hon är ett halvår jue :) Men hon är fortfarande bebis så hon kanske får för mycket motion? Hon kanske är "överstimulerad"? :/ Det är ju lätt att dem små blir för stressade när dem är så unga och redan har så mycket energi.. Nu kan jag inte så mycket, kanske bättre som du frågar en uppfödare, finns ju fullt av dem på forumet! :D
/Matilda

hmm har aldrig tänkt på det sättet. Fast det är ju aldrig så att jag tvingar ut henne utan då hon vill ut så kommer hon alltid fram och mot en och vill springa upp för handen. sen är hon väldigt lugn i temperamentet, hon är lekfull och busig men endå lugn.
Det är väl bättre att hon får komma ut på äventyr än att sitta instängd då hon har energi ?
jo jag tycker att de kan ge mig lite svar här på tråden :D
#12 Tror inte du förstår mig riktigt :P Jag menar inte att man ska stänga in henne :O Jag menar att man tar upp henne den tiden som hon behöver, sen kanske det beteendet slutar genom att hon växer upp? :) En hamsterunge är ju fortfarande en liten unge så.. 
/Matilda

#12 jaha, jo men det är det jag gör :)
Det är såklart sant :) men det är ju ingen nyhet inom gnagarvärlden att de gillar att bita i saker hahah xD
#14 Hahaha nej såklart! xD Dem kallas ju för gnagare så det är ju helt självklart 
/Matilda
När jag använda gallerbur och min hamster gnagde penslade jag på ättika utblandat med lite vatten. Det luktade inte gott och hamstern slutade bita ett tag. Men man måste pensla på nytt rätt ofta då lukten försvinner..

ska prova på att sätta ettika, men det är ju inte så mys med illa lukt i sitt rum/hus :(
#17 Nej det var det som var det negativa, men testa att blanda ut det liiite med vatten så kanske det inte luktar lika illa x)
/Matilda