Vill ha en...
_Nu vill jag ha en till hamster, men jag fick min i fredags, och det är ju inte bara till att köpa och köpa.. Men nu är det så att jag vill ha en, eller om ett tag, men jag vågar inte fråga mina föräldrar.. :S
Vad ska jag göra?
/Plumz._
sätt upp ett mål, säg till dina föräldrar om två månader, när du haft en ett tag, att klarar jag detta svåra provet och får minst vg så tänker jag köpa en hamster, om jag då fortfarande har tid och lust.
Mvh
Mig
jag skulle gjort så, klarade jag provet skulle jag skaffa dvärghamster och så är jag 15poäng ifrån g. surt! :-(
Mvh
Mig
_Ajdå. Jag går på mellanstadiet än så vi har inte börjat med g, vg och mvg.. Men det kommer ju nästa år. :) Men jag slutar ju mitt godisförbud nu i nyår, och då kan jag ju satsa på en hamster som belöning. Låter inte det bra?
/Plumz._
Jag vill också ha fler hamstrar^^
Jag tycker du ska vänta i minst någon månad innan du frågar - ingen brådska. Bekanta dig med din nya lilla hamster först.
Frågar du dina föräldrar redan nu blir de kanske besvikna och tror att du redan tröttnat på din första hamster.
Visa ditt intresse och var noga med skötseln, burstädningen o.s.v. När du visat dina föräldrar att du klarar av en hamster kan du fråga om du får skaffa två hamstrar.
Så skulle jag nog gjort 
_#5
Jag tänker vänta ett tag, innan jag skaffar en ny hamster. Absolut inte nu när jag har den nya!
_
#6 Jaha, då missuppfattade jag visst
Trodde du ville skaffa den nu på en gång 
Troode också att du ville ha en ny direkt :P

Jag antar att vi är lika gamla du och jag, jag börjar högstadiet nästa år.
Dock tycker jag att du ska vänta ett tag, intresset för hamstrar kan försvinna såhär i vår ålder. Jag får iochförsig ha hur många djur jag vill i mitt rum, men det gäller att vara förnuftig och inte köpa allt på en gång. Kanske, om ett par månader, blir det aktuellt med mer hamstrar.
Vem menar ?
#9, Jag menade inte att köpa hamster direkt nu! xD
kanske lära dig ta hand om den första först?
// Pabblo
#3 det låter perfekt!
#13 skulle jag ta ut hjulet från min hamster skulle den må så dåligt att jag hade varit tvungen att antingen avliva den eller köpa en Bur som är 10x10m stor och ändå är min en trevåningsbur. du gör rätt som har ett Hjul. blir det ett stereotypiskt beteende, det är då man har misshandlat hamstern, för då har den inte stimulerats till räckligt och buren är för liten.
Mvh
Mig
#14 Hamstern mår inte dåligt av att ta bort ett Hjul. Varför skulle den bli avlivad för? Bara för att du tog bort ett Hjul? Jag tog bort mitt Hjul från min hamster för några dagar sen, för jag insåg att hon var beroende. Och då var jag tvungen att ta bort den för hennes bästa, inte mitt, hon har inte fått bli avlivad bara för det…
Istället kan man ju ha dem i en hage på golvet i ca. en halv-timme. Då kan de ha Hjul i hagen, men sen kommer de in i buren igen. Då har de inget Hjul. ;)
#14 Förstår inte riktigt. Din hamster verkar faktiskt ganska beroende (Normalt blir hamstrarna inte olyckliga utan hjulet, möjligtvis något rastlösare), men ändå skriver du att man misshandlar hamstern om den blir beroende?

#14 Jag tror du har missuppfattat begreppet stereotypiskt beteende.
Om din hamster skulle må så dåligt ifall du tog ut dens Hjul då har den för länge sedan utvecklat ett beroende som inte är bra för den.
En hamster ska vara lika glad när den har ett Hjul som när den inte har ett Hjul. Det ska vara balans i det hela.
Mina vuxna hamstrar har Hjul, de springer i dem lite då och då, men den mesta energin lägger de när de är ute i rummet och springer istället.
Bebisar har jag aldrig någonsin Hjul till. Jag vill att mina hamstrar ska växa upp till friska, glada, starka individer utan några som helst fysiska och psykiska problem.
Varför skulle man vilja någonting annat?
När en hamster mår uppenbart dåligt när man lägger till eller tar bort saker (om det inte är mat då såklart) då bör man sätta sig ner och ta en rejäl funderare på vad man borde göra annorlunda.
#17 det enda som min hamster kan tycka är roligt när den är instängd i något (ett ställe där den inte kan springa hur långt som hellst), är när min katt står och tittar in i buren, eller när den får en kräcker av min mamma.
Mvh
Mig
#13 Sorry lät kanske lite elakt menade mer på att vänja dig lite mer vid att hantera en hamster m.m Du sa t.ex för någon dag sedan att du inte vågade hålla i den (vet inte hur det är nu). Att du är okunnig menade jag inte.. Tror mkt väl att du har läst på noga om hamster.
// Pabblo

hej, tänkte bara säga det att du måste våga ta upp din hamster. Jag läste i alla trådar du skapade och då sa du att du inte vågade ta upp den. Om du vill att den ska komma upp i din hand, stoppa in handen rör om lite varje dag. Ta ut buren i en hage, ta bort locket och lägg ner handen. den kommer fram och nosar och sedan går upp i handen. Bara testa på. lycka till
#15 hon blir lite rastlös utan, men mest blir hon orolig.
tänk den dagen då hamstern varit beroende av sitt Hjul i hela sitt liv och det går sönder, ni måste skaffa ett nytt. det är helg och djuraffärerna är stängda. ni måste vänta i två dagar med att kunna köpa ett nytt, då kommer hamstern oroa sig hur mycket som hellst, eftersom den inte kan stimulera sig på något annat sätt, eftersom den inte är van.
ska jag ge fler exempel?
Mvh
Mig
Hej!
Eftersom jag är förälder själv så kan jag ge dig lite tips på hur vi "vuxna" tänker. :)
Jag hade gjort så här: Se till att sköta din hamster exemplariskt. Gör alltid rent buren i tid osv. Klaga aldrig på att det är jobbigt eller tråkigt. Om du visar att du är ansvarsfull nog att ta hand om den hamster som du har nu så är det mycket större chans att du får köpa en till.
Om du dessutom sköter allt annat du ska göra typ läxor, städa rummet och sådant så hade i alla fall jag haft svårt att säga nej till en hamster till.
Men jag tror att du får ha lite tålamod och vänta ett tag precis som du ju själv skriver. Ett annat tips är att börja spara lite pengar och kanske be om lite extra uppgifter hemma som du kan få lite extra pengar för så att du själv kan betala en del sedan när det eventuellt blir dags att köpa en hamster till.
Då visar du dina föräldrar att du tänkt igenom detta och att det inte bara är en tillfälligt infall. Du visar även att du förstår att saker som tex Bur och annat kostar pengar och det gillar föräldrar!
Lycka till! :)

#24 ÄNNU en gång…läs ordentligt vad folk skriver innan du kastar ur dig saker. Jag säger IGEN då: Hjul är absolut inte fel i rätt storlek, till en hamster i rätt ålder, i rätt tidsmängd!!
En hamster behöver oftast mer motion än dess ägare kan ge och då är hjulet ett utmärkt komplement. Vet du vad komplement betyder? Det betyder att man har det UTÖVER allt annat hamstern får göra.
Seriöst, vad är det du inte förstår?
_Tyvär är det inte så lätt som ni säger att jag ska strecka ned handen så han ska nosa, eller ge honom något gott. När jag gör det börjar han bara bita , även om jag tvättat händerna innan.. :( Jag vet inte vad jag ska göra!
Dessutom var det en som sa att jag skulle ta ut honom i en hage och ha djuret där.. Men det går faktist heller inte.. Hjulet sitter fast i själva gallret, så det går inte. I så fall måste jag ha honom i hjulet. Och ha honom i hagen, är inget han gillar alls! >.<_
/Plumz.
#27 har man inte tid att ge sin hamster rätt mängd motion varför minska man inte på annan tid då? djuren ska alltid gå först!
Mvh
Mig

#30 En hamster kan springa kanske 8 timmar på en natt. Är du vaken på natten och rastar din hamster såpass länge?
Vill be alla att tänka på tonen här inne.
Vill be alla att tänka på tonen här inne.
#31 önskar att jag kunde, men lärarna bli arga när man inte är tillräckligt vaken på lektionerna.
Mvh
Mig
#28 -
Hur vet du att han inte har kul i hagen ? :D Asså seriöst jag undrar bara, han kanske har skitkul innerst inne.. :o

#34 Då kanske det är lite obetänksamt att skriva så här som du gjorde då?
"har man inte tid att ge sin hamster rätt mängd motion varför minska man inte på annan tid då? djuren ska alltid gå först!"
#36 jag minskar på min sömn avsevärt mycket, och mår dåligt av det. har till och med åkt hem från skolan för mamma ringde och sa att min hamster hade långtråkigt och mådde dåligt fysiskt. min kompis är här nu så vi ska vara uppe med den hela natten.
Mvh
Mig
hm.. lugna ner er nu.
Bra att ni bryr er om era hamstrar men det behöver ju inte gå till överdrift.
// Pabblo
#38 en hamster klarar inte sig själv i fångenskap. har vi valt att ha dem i fångenskap får vi ta hand om dem på deras vilkor.
Mvh
Mig
#39 så bara för att vi har en hamster i fångenskap så betyder det att vi ska välja bort vår egen hälsa och sitta uppe med den mitt i natten, fast det är lika glad över att få springa runt på kvällen?
Seriöst har du inge bättre för dig än att sitta och mucka gräl med alla?
// Pabblo
Jag har lite svårt att tro att en hamster inte kan ha ett fullgott liv även om den inte får vara ute och springa 8 timmar om natten.
Skulle hamstern kräva att man som ägare måste vända på dygnet själv och låta blir jobb, skola mm, så tror jag väldigt få människor skulle ens ha möjligheten att äga en hamster. Och med tanke på hur populär hamstern ändå är som husdjur tycker jag det talar sitt klara språk.

#39 hört talas om domesticering av djurarter?
Enligt min åskigt så behöver en hamster komma ut ca 1-2 timmar dagligen, för vem hinner ta ut sin hamster ca 8 timmar dag. Inte jag ellerfall. Om man inte tycker den från tillräkligt mycket utevistelse får man väll vara uppe 8 timmar, men för mig är det svårt att tro att den behöver vara ute så mycket.
Även mina hamstrar skulle sommna på golvet/i hagen om dom var ute 8 timmar i sträck då dom sover och är vackena i perioder.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#43, inte för att verka elak, men hinner man inte med sitt djur, varför skaffade man det då?
#40, muckar jag gräl, när jag försöker hjälpa folk om hamstrar? jag har aldrig blivit bemött trevligt här inne. Fast man måste kanske vara uppfödare, för att få skriva sin åsikt här inne. fick et pm om det iallafall, men inte vet jag.
#41 Hamstern är populär för att den tar lite plats och när man tröttnat så kan den leva i gaderoben, förutsatt att den får mat,vatten och städning.
Mvh
Mig
Sist jag kollade så är hamstern populär av andra egenskaper än att man kan stoppa in den i garderoben när man är less på den.
Det finna inga krav här inne att ens åsikt bara räknas om man är uppfödare. Men vill man bli trevligt bemött kanske man ska tänka sig för själv hur man bemöter andra.