Lös i magen
Nu idag tog jag upp min lilla Melman och han hade liksom.. Utsmetat bajs eller nåt på pungkulorna.
Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det,
men han var i alla fall lös i magen.
Är det något jag ger han som gör att han kan bli lös i magen? Kan jag ge han någonting så han inte är lös i magen?
Tacksam för svar!
jag har faktist inte gett honom någon färsk mat på sistonde!
Har tyckt lite synd om honom eftersom jag varit så taskig och inte gett honom någonting.
Så tror inte det kan vara det. :/
någon?
Kanske kan han vara stressad?

Hoppas han mår bättre snart!
/Ellen (:
Stress kan ge lös mage. Precis som hos oss människor kan också hamstern få lös mage utav stress….
ge honom bara mycket små bitar hö (klipp så små du kan) och fågelfrön. rikligt med vatten också, häll gärna i hamstern lite vatten också.

#7 Varför ska hamstern få hö?
Jag använder bara hö somm extra bomaterial till mina kh hamstrar nu på vintern så de får lite extra värme när det är som kallast ute.! Zvullo och BimBim gillar att blanda det med i sitt bomaterial när de bygger sitt neste…
#9 Hamstrar ska inte ha hö alls. Då det kan sticka hål på deras kindpåsar.
Det som jag använder är mera torkat gräs och inte sånt hö som man ger tex åt hästar. De som jag använder är mycket mjukare och grönare. Det som jag använder är speciellt lagade för smågnagare och i påsen finns både en bild på en hamster,marsvin och kanin…
han har inte gjort något utöver det vanliga de senaste dagarna och om han nu är stressad, vad gör jag åt det?
Ska jag ge honom hö i småbitar eller inte?
& Melman har alltid gått och gömt maten inut i huset, men nu har han börjat lämnat kvar i matskålen och äter inte alls lika mycket, skulle jag tro.
Jag vet inte eftersom han mycket gömmer det.
Men jag skulle tro att han inte åt lika mycket.
Han har likadan mat nu som han alltid haft och har aldrig mått dåligt på det förut.
Vad händer med min stackars lilla hamster?
#12 Du ska inte ge honom hö i småbitar.
Okej, tack!
Jag har försökt att få i honom lite mera vatten nu, vilket han inte gillade särskilt mycket.
_Är du väldigt orolig tycker jag att du ska kolla upp honom hos en vetrinär, eftersom att du sa att han inte ätit någon färsk föda direkt dem sista dagarna.
/Plumz._
Jo, jag tänkte göra det,
men eftersom han inte beter sig annorlunda på något sätt så tänkte jag lugna mig och se om det blir något värre innan jag gör det.
Jag har kommit på en sak.
Han fick ett nytt trähus i veckan, kan det vara det?
Nu har det typ blivit blodrött vid hans rumphål (haha).
Jag ska byta tillbaka till det gamla huset nu och se om det blir bättre. Någon som vet om huset kan göra att han blir såhär dålig?

Hur gammal är han? Kan det vara ett ålderstecken?
Han är ett år i början på den här månaden, eller var det slutet på förra månaden, köpte honom på arken zoo (javet att jag ska köpa från uppfödare, men jag gjorde inte det) för ett årsedan den 29onde november ifjol
jo ja, det är ju så..:/
#21 fanns en hamster på skolan som hade fått för mycket färskt utifrån när proteinmängden var som högst och fått i sig för mycket vatten genom gräset. jag ringde som en glaning för att få tag på veterinär för alla andra sa att hon var gammal, fast hon var ju knappt två år och veterinärer vet ju bäst och man fattade att det inte var åldersfel, jag ringde på onsdagen, skrev en lapp till alla hur hon skulle skötas och skrev att medela mig om hon inte blir bättre, för då åker jag till veterinären på fredag. var iväg med skolan då så kunde inte åka iväg, på lördagskvällen dog hon. hon dog tack vare att jag avvaktade! :´-(
Mvh
Mig
Men gud så hemskt! :/
Jag har mejlat en veterinär nu, om hur Melman mår och så, eftersom han inte alls har ändrat sitt beteende så tror jag inte det är sådan jätte brådska, ska först se om och vad veterinären svarar och om han tycker det är nödvändigt och åka till veterinären och kolla upp honom, liksom, om jag inte bara kan hjälpa honom här hemma med egna grejer.
Men om de inte svarat tills imorgon ska jag söka mig till någon annan, för jag vet själv att det är bäst att veterinären får se hur han mår och sånt, men ja. Närmaste veterinär finns sju mil här ifrån och Melman hatar när han ska måsta åka till stallet(för jag ska bort eller något) för att det är så obehagligt att åka bil och dit är det bara sju kilometer!
ring och prata direkt med en veterinär. då kan ni föra en bättre konversation.
Mvh
Mig
Okej, jo, det tänkte jag faktist också göra, men min mamma har telefonen för tillfället
(N)
#25 vad sa de?
Mvh
Mig
ja fick aldrig tag på de, och dum i huvudet som jag är har jag väl gått och väntat, eftersom han blivit väldigt mycket bättre.
imorse var han helt okej, sedan var jag i skolan, i stallet.
kommer hem.
-död.
ÅÅH, jag hatar mig själv!
Vad tråkigt att han gick bort :(
Men å andra sidan så är hamstrar svårbehandlade, finns inte så himla mycket vård man kan utsätta deras små kroppar för. Det kan ju vara så att han gick bort av något kroppsligt fel som varken du eller någon veterinär hade kunnat avhjälpa.
Och som du säger själv, han hade blivit bättre, hur skulle du då kunna veta att utgången blev såhär? Hade du ringt till veterinär hade de troligen sagt samma sak, att du ska avvakta och återkomma om han blev sämre igen. Oftast så behandlar de ju inte djur som är på bättringsvägen.

beklagar!

#29 * vill tillägga bara jag håller med #28 om att du kunde inte veta eftersom han hade blivit bättre och att det hade ändå kanske inte gått att bota, men det är såklart tråkigt att han gick bort :(
Usch vad tråkigt att höra :( men det är alltid svårt att se på de små liven hur de egentligen mår :(
// Sofia
Vad tråkigt .. :(
Beklagar :( Må han vila i frid!
Beklagar, verkligen tråkigt 
*tröstkram*
#28… Väldigt bra skrivet!!
Allihopa, tack så himla mycket!
Jag trodde ni alla skulle typ.. skälla på mig för att jag inte tog honom till vetrinären eller något.
Men det gjorde ni inte, och åh. Det värmer så himla mycket!
:/
#37 Klart vi inte skäller på dig när vi inte visste hur det skulle sluta. Du sa själv att han var på bättringsvägen, det var en fint av naturens gång. 
*Tröstkramar*
#37 man märker oftast själv, hur alvarligt hamstern mår, så märker man att den inte behöver till veterinär, så kan man ju avvakta och se.
Mvh
Mig