Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3107 ggr
BMEXX
1

lag angående hjul

Det har varit väldigt mycket prat om Hjul nu ett tag, jag undrar finns det någon lag på hur stort ett Hjul måste vara för t.ex en guldhamster? Tycker det borde vara en sak som är viktigare än hur stor buren är (vilket är också viktigt) eftersom det kan ge skador på hamsterns rygg. Anledningen till att jag undrar är att när man köper en ny Bur med tillbehör så är hjulet i buren många gånger så jävla litet. Hur ska en som precis köpt sin första hamster veta att det är för litet?

// Pabblo

Imasy
0

Det finns inga lagar om hjulets storlek så vitt jag vet.

Vet bara att det finns bestämmelser att buren ska ha ett visst mått, att husen ska ha ett visst mått, och att maten/vattnet ska serveras på ett tillffredställande sätt.

musse05
0

Egentligen finns det väl inga lagar för det, men bara för att det inte är lag ska man väl kanske inte ha ett sånt litet Hjul så de kan få ont i ryggen eller så.

BMEXX
0

Nej jag förstår det med men jag tänkte mest på burarna med färdigt tillbehör m.m varför har de så små Hjul?

// Pabblo

musse05
0

Hur ska vi kunna veta det? X)

BMEXX
0

hehe nej men så skapligt less, varje gång jag har köpt en Bur så har jag varit tvungen att byta till ett nytt större Hjul. Tjockisen jag har nu fick inte plats öht i sitt "orginalhjul" och tror då inte att buren inte var bara för dvärghamstrar. Så borde det inte bättre om det fanns en viss bestämmelse/lag över hjulets storlek? Menar att det är ju inte lätt för en som precis köpt sin första hamster och veta att det är för litet.

Vet inte om jag jag lyckas förklara det jag menar riktigt men ja..

// Pabblo

BMEXX
0

Så att de som tillverkar burar kan ha ett mått de måste gå ifrån, eftersom de verkar inte ha hjärna nog att tänka själv och sätter dit minihjul

// Pabblo

91Marran
0

det är billigare att göra mindre Hjul och proportionerligt ser det bättre ut, men tycker också att det är för jävligt! i min förra Bur fanns det inte utrymme på höjden för ett riktigt guldhamster Hjul. de flesta affärer säljer också för små Hjul.

Mvh
Mig

BMEXX
0

MM men det är ju ändå åt ett djur som buren är till för, och man ska väl ta en titt till vad djuret behöver. Samma var det åt en Bur till mig när jag satte in det stora hjulet så fastnade det i en grej som gick tvärsöver buren.

Och eftersom det var min första hamster tänkte jag inte så mkt på att det första hjulet var för litet så hon sprang i det i kanske två tre månader, sedan gick hjulet av pga av hennes tyngd ( och den här damen var inte ens tjock) bra kvalite!

// Pabblo

[Sniff]
0

Ja, i den buren som jag hade ( och har fortfarande) till min första hamster fanns det ett litet lila Hjul, med pinnar (och mellanrum). Jag tänkte inte på det… Jag såg det först när jag tog fram buren igen åt Hani… Det är helt sjukt!! Att de säljer så små Hjul! Skrikandes

91Marran
0

#6 varför ens ha lagar om det, tycker du inte att de borde förbjuda Hjul?

Mvh
Mig

UlrikaD
0

#10 Hjul är bra i rätt storlek, till rätt ålder på hamster, i rätt mängd osv. Som de flesta andra saker.

Tyvärr verkar det som om man måste lagstifta om det mesta i och med att folk inte använder sunt förnuft.

Det krävdes lag om bilbälte för att folk skulle använda det och inte dö i trafiken. Bara ett exempel.

BMEXX
0

Jo jag vill mest få bort dessa minimala Hjul som finns i vissa burar. Lag eller ej kvittar. Huvudfrågan var om det fanns någon lag öht. Och nej jag tycker inte man ska ta bort Hjul men man ska kontrollera hur mkt man låter sin hamster springa i det.

T.ex min har sitt Hjul hela tiden i buren men han springer knappt i det.. någon timme eller två kanske. Och ser jag att han springer för mkt tar jag bort det bara eller monterar sönder den.

// Pabblo

[GeeGee]
0

Fast jag tycker att de burar som finns oftast är jorda till dvärhamstrar, enligt mig.

De större burarna som jag anser att man ska ha till en guldhamster brukar inte ha små plasthjul utan istället något större rör eller liknande. Tycker tat minsta mått på guldhamsterbur ska vara 70x40.

BMEXX
0

Mja min hamster Bur som jag har nu är stor nog för en GH har två hyllplan men hjulet jag fick till kunde inte min hamster springa i öht.

// Pabblo

[GeeGee]
0

Ja, men har du två hyllplan så är det ju stor nog. Nej hjulen brukar vara alldeles för små och sedan av helt kass kvalité.

Olyxashamstrar
0

Men du du ska helst ha ett stort Hjul till en vuxen guldhamster då den kan skada ryggen om hjulet är för litet vad jag har hört.

BMEXX
0

#16 ja jag har ett stort Hjul, jag undrar varför det är så små i burarna man köper på djuraffären.

// Pabblo

Olyxashamstrar
0

Det undrar jag också. Men det är ju dyrare med stora. Dom är väll snåla som tillverkar dom eller nått hehe. För jag kunde inte äns ha de hjulet till min hamster som var 5 veckor. Redan då var det för litet!

Plumz
0

Just det! För jag fick nu i kväll reda på att hjulet var för litet, men eftersom att han inte böjde på ryggen så mycket var det ingen fara som tur var..  Jag visste ingenting om detta när jag köpte min första hamster och buren för två veckor sedan. Men tack vare Royals så kan jag det nu!:) /Plumz.

BMEXX
0

Mjo det är mest såna som skaffar hamster första gången som jag tänkter på.. tänk på hur många hamstrar som får ha för småhjul livet ut, bara för att det var så i buren och ägaren visste helt enkelt inte. Irriterad som fan på att kostnad ska gå före ett djurs hälsa.

// Pabblo

91Marran
0

#20 få som barn dina föräldrar att fatta att hjulet är litet. det är ju omäjligt, de får ju göra något åt det!

Mvh
Mig

BMEXX
0

Jo så varför inte bara sätta en lag på det så finns det inga undanflykter för de som tillverkar burar.

// Pabblo

Imasy
0

Vill ni ha till en lagändring tyker jag att man kan skicka en proposition (heter det så???) till SJV t.ex.

Helena1978
0

Synd att det inte finns någon lag på det, vet dock att det finns en lag på att minsta bolådan till en hamster bör vara 15*15*10 cm, varav 10 är höjden.

[GeeGee]
0

Fast jag måste få säga en sak…jag tycker att det är helt oacceptabelt att folk som skaffar ett djur av något slag, första gången, inte läser på om djurets behov och liknande.

Det gjorde jag, överallt och mycket…så före Totte kom hem till oss så hade en Hjul som passade, ingen kalk/saltsten, inget hö(som vissa har), en toalett och en stor Bur och en bolåda med de rätta måtten. Tungan ute

Så jag vill ha an lag att de som har riktigt "fel" eller farliga saker till sina djur ska få ett stort skadebelopp och ej få ha några djur under en viss tid. För då lär sig folk att det inte bara är att skaffa ett djur.

BMEXX
0

Jo tycker också man ska läsa på hur mkt som helst när man skaffar ett djur, men hamster är väl ett ganska vanligt djur som man ger till sina barn och de litar på att de djuraffären säger är rätt. Tror även att fler första användare litar mkt på vad en del djuraffärer säger.

(finns dock bra djuraffärer med)

Jo det finns mkt man borde göra angående hur djur skötts m.m men tydligen är det viktigare att konsentrera sig på såna saker som t.ex "viktoria får gifta sig med sin daniel." Spännande, spännande!

// Pabblo