Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 916 ggr
ivanhoe81
0

självmordsbenägen eller vad?

jag läser vad ni skriver om att inte bygga burar på höjden pga risk för att de ska falla och skada sig

min lilla guldhamster hona klättrar alltid upp på allting och hoppar ner för att göra om det igen gång efter gång, tar jag ner henne så blir det värsta gallskrikningen (grannarna ringde på dörren de första gångerna och det är inte lyhört här med tjocka betongväggar)

men sedan har hon sina fina sidor med ju, hon älskar att rulla ihop sig i min tröja för att sova (och jag som läst att guldhamstern inte söker efter mänsklig kontakt som min lilla domenicqe har, bra uppfödare tror jag tack royalz)

men vad är det för roligt att hoppa ner från soffryggen och klättra upp på hinkar och ner i dem för att inte ta sig upp igen etc, jag blir snart galen på detta energiknippet som nästan gjort att jag blev anmäld för djurmisshandel på grund av att hon skriker så fort hon inte får göra som hon vill

Royalz
0

Hamstrar har inte höjdkänsla som tex gerbiler. Så dom kan skada sig allvarligt om dom klättrar upp på högre höjder och trillar ner.

UlrikaD
0

Var har du hört att guldhamstrar inte söker mänsklig kontakt? Klart de gör! Alla mina kommer så fort jag ropar och vill mer än gärna upp i famnen och kela. Tror knappast det skulle blivit ett såpass populärt husdjur som det är ifall det inte sökte kontakt.

Det här med att hoppa rakt ut beror ju på att hamstrar inte har något höjd eller djupseende över huvudtaget. De ser ju inte att ytan tar slut utan fortsätter bara gå. De fattar inte att de kommer att ramla. Det är därför man måste vara så noga med att se till att de inte kan skada sig och falla från höga höjder.

Tycker det är märkligt med en hamster som skriker dock. Har jag bara varit med om en gång här hemma och då var det en som lyckats rymma från en hage till en annan. Slagsmål på gång helt enkelt. En hamster som skriker annars tycker jag låter lite oroväckande.

ivanhoe81
0

hon skriker enbart då hon inte får som hon vill och hon är envis som tusan, men jag kan lyfta henne vart som helst annars utom på soffryggen när hon stort sett ska hoppa ner (hon stort sett stannar innan kanten och det ser precis ut som om hon försöker hoppa till en hylla som är ett par meter från soffan)

jag lägger alltid mjuka kuddar runt hela soffan bara för att hon inte ska skada sig

jag sökte på internet om hamstrar innan jag skaffade henne och där stog det bla att eftersom att hamstrar är ensamdjur så söker de inte mänsklig kontakt utan vill vara för sig själv

UlrikaD
0

Hamstrar är ensamdjur inom sin egen ras ja. Men söker mänsklig kontakt och tycker om att vara med människor gör de absolut. Som sagt, svårt att sälja hamstrar som sällskapsdjur, framför allt till barn ifall de inte tycker om människor.

Jag har hamstrar som älskar att åka med i fickan när jag går och matar de andra djuren. Hamstrar som tycker om att åka med på fötterna. Och hamstrar som bara ska klättra uppför benen på mig så fort jag rör mig.

Det är nog ett undantag ifall man får en hamster som inte vill ha kontakt.

ivanhoe81
0

jo på fötterna vill hon gärna sitta (och högst uppe på min skalle och håller i sig vad klorna orkar borra sig in i huden, tur att jag har hög smärttröskel)

jag är bara glad att hon är så social och så men blev bara fundersam när jag läst (på en annan sida) att man får arbeta så att de vill vara med en och får en som klänger på en och ska putsa en i håret och krypa in under alla kläder man har tillochmed underkläderna och in i munen om man råkar gäspa etc

hon är en riktig social hamster, sitter gärna och tjattrar med mina råttor och de kvittrar tillbaka (de är på varsina sidor om gallret om ni nu skulle tro något annat)

Plumz
0

_Låter som en liten bortskämd fröken du har.. Min lilla prins som idag faktist är 7 veckor, brukar ramla ner i från våningarna med misstag. Men jag hoppas att han lär sig nu under tiden som liten. :)
Jag kan säga att jag blir oerhört irriterad på att min hamster springer fram och tillbaka ut i från hjulet och sedan in igen, men han är väl lite förvirrad då.. Men nu sover han, så han har väl en massa enegi i benen på kvällarna då han springer i hjulet så att det gnisslar för fullt. Jag ska smörja hjulet med smör, men det får bli snart. Jag har ju inget emot att han springer i sitt Hjul på kvällarna/nätterna, då jag har honom ute i köket pga sällskap i från vår kanin som springer lös på mattorna hela tiden.:P

/Plumz._

ivanhoe81
0

bortskämd? Jag låter henne bara få göra det som hon vill bara det inte är farligt för henne :)

ivanhoe81
0

bortskämd? Jag låter henne bara få göra det som hon vill bara det inte är farligt för henne :)

BMEXX
0

Haha men om man försöker tillräckligt många gånger så kanske man kan flyga ;)

// Pabblo

Helena1978
0

Hamstrar har väldigt dålig höjdkänsla och bör ha heltäckande hyllor om de bor i en hög Bur,för Att undvika brutna ben/rygg. Helst bör man ha en Bur med stor bottenyta, hellre än en som är hög.

ivanhoe81
0

nu har allt min lilla gumma haft änglavakt, hon har alltid lågit i huvan på min tröja och kollat ut, igår fick hon fnatt och hoppade ur huvan, landade på ryggen och springer iväg, aldrig mer att hon får ligga där när jag pysslar lite i lägenheten, hon är fortfarande lika pigg och nyfiken och ska klänga på allt