Trött på Chicko..!
Ja, nu har jag börjat bli lite småtrött på Chicko.. Eller inte så att jag vill bli av med honom, men.. Ja.. :P
_I alla fall har han börjat klättra på burens gallertak, vilket inte alls är bra.;S Jag vet inte hur jag ska få honom att sluta! Han slår i sig rejält, men inte så att han blir skadad, men det blir ju en rejäl dunk när han slår i sin lilla rygg.
Sen springer han runt o runt i sin Bur. Speciellt när jag skulle gå till skolan idag, så jag inte kunde ta upp honom vid den tiden. :/
Kan det vara något fel på honom eftersom han även kliar sig väldigt mycket. Ohyra eller vad det nu heter? Kan det vara det?:( Jag vet ju att även hamstrar är renliga av sig oftast, men jag vet ju inte.. Jag har ju rent i buren osv (städar 4/3 gånger i veckan)..
/Plumz._
Jag skulle rekommendera dig att inte använda en gallerbur, det är inte bra för deras ryggar att ramla å slå sig. Ge honom mycket sågspån eller papper att boa med, det brukar jag göra med mina om de verkar väldigt aktiva men jag inte då kan släppa ut dom !
Det är inte bra att ha höga gallerburar åt hamstrar då dom är marklevande och bör ha stor botten yta istället.
Hamstern kan skada sig alvarligt om den landar fel.
Och sen räcker det med att städa buren 1 gång i veckan. För annars kommer hamstern känna sig otrygg när dens doft försvinner hela tiden när du städar så ofta. Räcker absolut med 1 gång i veckan.
Häng upp en tygbit en bit nedanför taket och kanske en till lägre ner, så att han inte faller så långt. Jag har en hängmatta mellan de två hyllorna i hanis Bur och då kan han inte klättra långt eller ramla långt från taket;)
Blås på honom när kan klättrar, det gillar de inte och lär sig att det är obehagligt att klättra. Hani klättrar inte;)
Lycka till!
#4 Hade du inte 2 våningsplan då? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
#5: Jo, jag hade två våningsplan. Men dem våningarna är inte så stora, men dem räcker för honom. :)
Kan du inte lägga upp en bild på buren?

Men herregud Plumz….kan du hålla dig till en tråd eller? Samma hamster, samma problem = EN tråd! Två med mindre än 30 min mellanrum är som att be om att folk ska irritera sig.
Jodå!:)
Det är det han använder, men nu när han är liten går det väl? :)
Det beror på hur stor han är. Han ska kunna springa helt rak med ryggen utan att den blir böjd :)
#12: Den blir inte böjd när han springer. Men jag tänker göra en hamsterhage till han i slöjden nästa termin (cirka två månader kvar), och då tänker jag köpa ett hjärnhjul till honom som han bara har där i hamsterhagen då!:)
#12: Den blir inte böjd när han springer. Men jag tänker göra en hamsterhage till han i slöjden nästa termin (cirka två månader kvar), och då tänker jag köpa ett hjärnhjul till honom som han bara har där i hamsterhagen då!:)
Häng upp tyget under hyllan, så att han inte faller iaf;)
asså plumz. snälla, du får ju ha lite tålamod me din hamster.. Du har ju bara haft han nån vecka?
3-4 ggr städning i veckan är rent ut sagt onödigt.. om du menar att du städar hela buren.
ochsen, ja dom kliar sej. alla kliar sej, jag kliar mej, jag har inte ohyra elelr loppor eller nåt.. ju mer du rör honom kommer han tvätta/klia och hålla på, det är inget farligt precis.
Asså förlåt jag blir bara lite irriterad, du skapar typ 3948 trådar om i princip samma sak..
btw vad e de som e fel på din hamster "springer runt och runt i sin bur"?
#16/17: _Men han kliar sig enormt mycket. ;S
Klart man blir orolig när han springer runt o runt i buren när jag inte får något vettigt svar.:/
_
#18 jag förstår dig, det är din första hamster och du är orolig, vet inte vad du ska göra, se är det väl oftast när man har någonting nytt, man ställer fråga efter fråga efter fråga, men n'sta gång kanske du ska tänka på att klämma ihop många frågor i en tråd?
vilken diameter har ditt Hjul? :)
de e väl bra att se att han springer iaf, så han mår bra.. köp en klätterställning han kan klättra i då.
jag kliar mej också mycket, jag har ngen ohyra.. speciellt om hamstern har vart i sandlådan kan den klia sej mkt efter, om sanden fastnat i pälsen kliar de ju..
#19: Jo, men det poppar upp frågor lite då och då, så jag kan ju inte sitta här och inte göra något alls för att komma på frågor för er skull.:P Oj, det vet jag inte vilken diameter!:o Du kan ju kolla på fotot på mitt inlägg, #9. :)
#21 Mät hjulet tvärs över;) Gör det nu, så att du vet^^ :P
#21 Du skrev i en annan tråd att ditt Hjul var 19cm i diamter. Det hjulet du har nu är till en dävrghamster så du borde ta ut det. Då det kommer skada din hamsters rygg.
Det bästa för din hamster är att du tar ut hjulet och om nu din hamster behöver ett Hjul så köper du ett som är MINST 18cm i diameter.
#22: Jag gissar på 19 cm , men kan inte mäta jsut nu för måste logga ut..
#24 19 cm är en bra diameter, ser dock mindre ut på bilden..
Kanske 15? Jag vet inte :S
Kan du inte mäta? ;)
Nej, ska gå nu!:)
Åh:/ Men mät senare då och säg hur stort det är nästa gång du loggar in;)
Ett dvärghamsterhjul till den buren är mellan 12-15cm i diamter. Alltså väldigt försmå för en guldhamster!

snälla, jag vet att alla har sagt det… men skapa bara en tråd. Alla läser tråden och om du skriver nästa fråga som ett inlägg så lär ju någon svara på det.