Klättrar och faller!
Hej. Idag fick jag hem min guldhamster Gin. Han flyttade in i en gallerbur med två extra våningar. Han började nästan direkt klättra så långt han kunde och på taket. Han tappar taget och ramlar. Han lär sig inte heller utan fortsätter att klättra. Är så orolig för det ser så hemskt ut. Jag undrar.. kommer han alltid att hålla på så eller ska jag skaffa en ny bur? Kanske ska köpa mer leksaker till honom? Har bara Hjul, hus och toarullar än så länge. Ska köpa mer saker till honom imorgon men hoppas att han inte slår sig under natten. : (((

Guldhamstrar behöver mer yta än höjd. Och de lär sig inte att de kan skada sig när de ramlar. Hade jag varit du och haft möjlighet hade jag bytt till en annan låg Bur. Annars kan du försöka spänna någon hängmatta eller liknande i mitten på buren så hamstern inte ramlar så högt. Klättra kommer han troligtvis inte att göra.
Jag fick buren utav en kompis. Hon har haft en dvärghamster där förut och det gick bra. Så jag trodde att det skulle gå bra med den buren. Är kanske skilldnad från hamster till hamster. Får se vad jag hittar i djuraffären imorgon. Om jag hittar en bra och lite billig Bur så ska jag nog köpa en låg. Men hoppas han klarar sig i natt utan att slå sig. >_< Men tack för råden! :)
Om buren är för hög så kan man också göra extravåningar av plastlock och ståltråd (se till att böja kanterna på ståltråden bara så att det inte blir vasst), gör små hål i kanterna av plastlocket med någonting vasst, trä i en bit ståltråd och forma den till en krok i varje hål och häng upp i gallret. Lätt att ta av och göra rent. :)
Samma sak hände mig när jag fick min första hamster. Jag kommer inte ihåg om hon slutade med det…
Jag hade en Bur först med 3 våningar men köpte en ny Bur bara några dagar senare för att Totte klättrade och ramlade ner. Tycker att du ska investera i en ny fast än det kostar lite mer. Kommer inte kännas bra om din hamster skadar sig allvarligt bara för man inte ville lägga pengar på en ny Bur. Totte lärde sig när han blev äldre tat inte klättra för att det gör ont att ramla. Nu så några månader senare så kan han vara i den buren utan att han gör sig illa =)
Ja, Gin har lärt sig nu med. ^^ Så det är bra!

Jag har en fågelbur till en utav mina hamstrar, och han har en hängmatta nu (hehe, plastpappas t-shirt) och han tycker det är roligare att gå runder på den än att klättra :P
Va bra!!! =)

Hamstrar är marklevande djur och har alltså inngen höjdkänsla. De klättrar gärna men bara uppåt, när de vill ner så släpper de helt enkelt taget och kan skada sig väldigt illa. Brutna revben, bruten svans, inre organ som kan skadas osv. samt att de faktiskt kan falla så illa och ex. stöta emot ngt på vägen ner och dö - det har hänt.
När man köper ett djur måste man ta reda på hur djuret lever i det vilda för att sen kunna inreda dess hägn/bur på bästa sätt. Har man ett marklevande djur som i detta fallet - ja då ordnar man en Bur med stor bottenyta och ingen höjd.
Dvärghamstrar är likaså marklevande djur, men tycks inte ha samma benägenhet att klättra så som guldhamstrar, därav brukar det gå bättre att ha dem i dessa livsfarligt höga burar med flertal våningar.
Som sagt, han klättrar inte längre. Och han mår bra. Har hängt upp ett hängande tyghus och då slutade han att klättra. Bra de. :P