Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 900 ggr
Rafflan
0

Hamstrar som rymmer hela tiden?

Asså jag läser endel här, hamstrar är sjukt underbar och skulle gärna ha en men har nog tillräckligt med djur just nu, då framtiden ännu är oviss ;)

Men en tanke, läser fler gånger om folk som har hamstrar som gnager sig igenom typ alla burar som provar och då några gånger under rymmningarna lycas ta sig in och para lite olika honor.

Jag tycker detta är ganska dåligt, klart det kan hända alla 1 eller kanske 2 gånger(man försöker åtgärda problemer men detn lyckades iaf tex) då borde man göra nåt drastiskt tycker jag, flytta den hanen till ett annat rum tex tills man löst rymmande ev kanske speciall beställa en Bur i plåt/metal då? Om det är så att den gnager sönder plast buren.

Ja nåt som inte blir så kallt för dom små tassarna. Och sen ha ett nätlock, blir det väldigt mörkt kanske man kan sätta en lampa eller "spotlight" ovanför? :)

För det är inte bara här utan på andra ställen jag också läst där folk säger att det händer mer än 2 gånger att hanen lyckats rymma trots att dom "gjort allt dom kan".

OBS: detta är inte en tråd för att klaga och göra någon skit sur, och jag riktat mig inte till någon särskild. Utan detta är en tråd där vi kan diskutera hur man kan göra och varför man inte gör nåt så att det absolut inte kan hända igen.

UlrikaD
0

Kan väl tillägga dock att merparten av folk som har hamstrar inte har hamstrar på rymmen. Men ofta kan det vara så i början att man inte har någon aning om hur uppfinningsrika de kan vara.

Jag hade en rymning när jag precis skaffat hamster. Trodde att buren var tillräckligt hög för att inte behöva säkring ovanifrån. Men hamstern lade hjulet ner, klättrade upp på det och sen raskt ut.

Men man lär sig av sina misstag och efter den första gången så visste jag ju hur de kan göra och säkrade burarna efter det.

Har 35 hamstrar och ingen har varit ute på vift någon gång efter den allra första gången där.

Zaphix
0

Har ett akvarium till min hamster, helt rymningssäkert. Kan jag rekommendera.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MoaL
0

En av mina guldhamstrar, Bamse, rymde igår ur sitt akvarium vilket fick till resultat att jag var tvungen att avliva en av mina andra guldhamstrar. :( Bamse lyckades använda sitt Hjul till att klättra ut, så nu har jag plockat ur det till jag har hittat ett stabilt lock till akvariumet.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Imasy
0

Men ofta händer det väl inte med rymningar heller?

Och jag tänkte såhär då, många har ju runt 40 hamstrar och uppåt, låt oss säga att två hamstrar hos denne uppfödare rymmer på ett år, så är det ju ganska låg procent endå jämfört med antalet djur som finns i hushållet ;)

gulzebra
0

Fast även om det är en låg procent så är två hamstrar två för mycket hur man än vrider och vänder på det :P Kan hålla med TS här, tycker man läser om rymmare stup i kvarten.

Kort sagt - en olycka händer lätt så enstaka rymmare, visst. Man kan inte förutse allt och det kan hända att man missar något som möjliggör en rymning. Det är mänskligt helt enkelt!
Men - när man exempelvis gör som så många verkar göra och skiter i att skaffa lock till sitt akvarium eller Samla-låda, då har det kommit till en helt ny nivå. Då kan man bara inte skylla på att det var en olycka för vem som helst förstår att hamstrar är levande djur med en egen vilja. Det där "vara utan lock-modet" som verkar gå (jag vet, det låter dumt, kom inte på nåt bättre ord :P) skulle jag definitivt vilja se utrotat för uppenbarligen blir hamstrarnas förmågor grovt underskattade.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram