Hamster som inte gillar mat?
JAg har en dum fråga.
Min hamster är ca ett halvår gammal och är inte intreserad av mat.. Hon vill rymma hela tiden men lägger du mat framför henne springer hon bara vidare. Enda gångerna är maten i buren osom hon bär in i huet när hon känner att hon vill såva. Jätteskumt. Någon som vet vad detta bereor på?

äter hon i buren,men inte utanför?
Vissa hamstrar känner sig typ inte säkra eller vad man kan säga utanför buren och vill då inte äta.
Det låter som att hon kan vara stressad (med tanke på att hon vill ut/rymma hela tiden) och då är det ju svårt att koncentrera sig på mat…
Har det alltid varit så här under tiden hon bott hos dig? Är hon tam annars?

Ofta så förknippar ju hamstern buren med mat och sömn och utevistelse med lek och bus. Hon tycker väl kanske inte det finns någon anledning att äta utanför buren helt enkelt.
Ingen dum fråga. :)
Vad för Bur bor hon i, är hon så här hela sin vakna tid? Har hon något hon kan aktivera sig med? Det kan ju vara stress som #2 säger.
Det kan ju också vara så att hon inte tycker om buren, själv har jag en hatad maxiduna som står helt ihoptejpad, alla hamstrar som fått bo i den står och gnager på den.
Används bara som tillfällig Bur numera.
Äter tror jag att hon gör i boet, mina brukar äta lite då och då när de vaknar mellan sömn. :)
Jag har försökt komma på aktiiteter men hon villbara rymma. Hon är köppt från uppfödare så tam är hon. Men hon är inte helt förstådd med att handen är hjälpsam utna man får lyfta upp henne oftast.
Hon bor i en sån där plastbur Duna heter dom tror jag. Hon har en glasslåda till hus och ett Hjul som ställs in varje kväll. En toallätt skål som hon ävne badar i. Hon förstod alldrig skillnaden. Sen har hon en stege av naturpinnar och en bjällerboll. Hänger in saker typ toarullar som jag hänger i burtaket men hon biter bara ner dom.
Hon kommer ut varje dag även om vissa dagar är en halvtimma och andra i 3 timmar. Det är beroende vilka som är hemma och vad man gör.
Hon släpps lös i badrum och kök under uppsikt och svärmor brukar sitta och leka med henne och kolla på tv samtidigt.
Utanför buren sammlar hon alldrig mat utna bara springer runt hon föröker ta sig in i alla skåp och under spisen helt frenetiskt. Men hon värkar inte rädd så utan hon vill bara rymma hela tiden. Vet inte vad jag ska ge henen.
Hon har haft äggkartonger toaruller det ratar hon och hänger man upp något som gunga eller toarullar biter hon ner det. Så vad är roligt?
Kanske hon gillar att gräva?
Att utforska hör till hamsterns natur, inte alltid man har tid att äta när det finns en massa intressanta saker och gömställen att upptäcka. Gnaga älskar ju hamstrar oxå.
Du kanske borde byta mat sort. Hon kanske inte gillar maten, lägg även in grönsaker, frukter och hårtbröd. Det är mycket näring i det.
Lycka till! :)

Som några andra sagt, hon känner sig förmodligen stressad.
hälsningar linnea nordlund
uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

jag har också haft en hamster och han gillade inte att äta ute heller, han ville helst bara springa runt på golvet. samma sak med mina kaniner. jag har alltid förknippat det med att det finns så mycket nytt att kolla på hela tiden och då har dom inte tid att äta,
ett undantag är mitt marsvin som är helt galen i mat
men jag tror han känner sig mer säker och så(:
Ja men vi känner av att hon är nervös ibland och undrar vad vi sak göra åt det. Är buren för liten eller vad är fel. Vet inte vad man sa kgöra riktigt. Hon får varjedag färsk mat utöver sitt vanliga Foder och vi har haft olika men inte märkt någon skillnad.
Äpple, Gurka pasta bröd vaniljjogurt, ris, banan är några av de vanligaste saker hon får. sen får hon lite av min mysli.
Hon har bara hjulet i 1-4 timmar på kvällen. och hon har en plastkartong som hus. Men det värkar som om hon börjat kissa inne i huset nu för det är blött där. Vet inte vad man ska göra. Älskar henne och vill att hon ska trivas. Killen och jag diskuterar att köpa en till Duna Bur på nätet åt henne som vi kan koppla ihopp med den hon redan har.
Vet värkligen inte vad man ska ge henne. Hon är dock inte rädd för fötter och händer tur det =)
Ja vi funderar på vad vi ska köpa. Vill inte ha galler då hon biter på det. Men en större Bur vore bra för leksker. Funderar på en sån där 2 vånig duna med galler i mitten. Någon som har tipps?

Jag tycker du funderar bra! Jag vet vilken Bur du tänker på…den har även ett rör på utsidan. Ofta gillar hamstern att ligga där och sova oxå.
Men vet du? Innan du funderar på ny bur…så skaffa ett trähus. Ett plasthus släpper inte ut fukten från utandningsluften och kroppsvärmen, och värre är det ju om hon kissar där inne. Trä "andas" och håller sig luftigt.
Det finns trähus som är tvåvånings oxå och som hamstern glatt kan springa runt i.
Som aktivitetstips kan jag rekommendera ett hängande rep (fågelleksak) och även fröstänger för hamster. De är bra då gnagbehovet är stort och har hamstern mycket energi så kommer den sannolikt att klättra upp på den åt mumsa för fullt medan den klamrar sig fast.
Så gör en av mina små dvärghamstrar.
Du skulle kunna fylla en liten kartong med kutterspån och lägga den med botten neråt och så gör du ett hål som ingång. Lilla hamstern gillar nog att gräva och sprätta runt där och du kan med fördel lägga dit av foderblandningen. På så sätt får den bra att göra och stressar mindre.
En fråga: Hur står buren placerad?
Ja den står på ett bod gästrummet. Inngen är där inne men min svärmor tar alltid ut buren och ställer den framför tv så att dom kan kolla på tv tillsammnas.
Trähus ska vi fixsa för det hon har n funkar inte märker vi. Tack för tippset =)
Jag har förut försökt att ge henne leksaker om jag hängt upp hon gnager bara ner det. en sån där matepinne gnager hon söder på en halv kväll och sen sitter hon och ser lädsen ut då det inte finns mer att göra. För en student blir det dyrt.
Förut hadde hon hartonger men det vart så trångt att jag inte kunde få in hennes Hjul på kvällen.
ME njag sak kolla på det där med mat. =) tack för tippsen.