Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3541 ggr
Reviresco
0

Klättrar på galler. Varför?

För en vecka sedan skaffade jag mig en dvärghamster, han är ca 9 veckor gammal nu. I buren han bodde i på djuraffären hade han ett Hjul, så jag tänkte inte på den där "åldersgränsen" som finns med Hjul.

Det första dygnet i sin nya Bur hos mig lät jag hjulet vara i, den andra natten tog jag ut det för att jag inte ville att han skulle bli för beroende av det. Han började då att klättra på gallret, men jag blåste lite lätt på honom när jag såg det. Efter det har jag haft i hjulet ungefär varannan natt och under dagarna men varje gång jag tar ut det börjar han klättra på gallret. Inte hela tiden men ofta.

När jag tar ut hjulet finns i buren (68 cm lång, 36 cm bred, 39 cm hög) : trähus med bomaterial, "plastgrotta", sandbad, kräckerstång, glödlampsförpackning, 2 st avklippta toarullar på 3 cm, vanlig toarulle, sten, keramikfat, små Gnagpinnar, en liten blomkruka med spån i, hirskolv. Och så mat och vatten såklart.

Vänjer han sig snart vid att bara ha hjulet ibland?

Reviresco
0

Puttar upp

linnea-n
0

Han klättrar förmodligen på gallret för att han är uttråkad. Hjulet gör en hel del i hamsterns bostad. Dem behöver motionera eftersom dem har en begränsad yta i deras Bur. Man ska bara undvika hjulet när hamstrarna fortfarande bor med sina syskon (då det finns klämmrisk), eller om hamstern är väldigt ung. Jag tror inte det är någon fara att ha hjulet inne i buren hela tiden.  

Jag kan inte riktigt svara på din fråga om han vänjer sig. Det är svårt att säga. Jag själv brukar plocka ut hjulen hos mina hamstrar bara ifall det är någon som är dräktig, sjuk eller som helt enkelt har något annat som hindrar den att få springa.

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

Helena1978
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket Bottenmaterial har han? ett lager på 5cm ger hamstern möjlighet att gräva. Mina dvärghamstrar är som mullvadar som plöjer sig fram och mer än gärna "gräver" bort sin energi. Dock har jag valt en Duna Bur att hålla dem i, funderar dock starkt på att flytta dem till 130L SAMLA lådan igen. På bilden är en annan låda som de bodde i ett tag.

Helena1978
0

Tror att de flesta hamstrar som har gallerburar klättrar på gallret, hamstrar gillar ju som sagt att gnaga, gräva och klättra.

Reviresco
0

Han har minst 5 cm spån, och han gräver väldigt ofta gångar där. Han har ju en ganska stor Bur också för bara en dvärghamster och han har flera leksaker, precis som jag skrev i det första inlägget.

Varför jag vänder mig till er är för att jag är orolig för att han ska ramla och slå sig när han klättrar på gallret, hör ju hört så mycket skräckpropaganda om att en hamster kan bryta nacken vid ett fall på 30 cm och grejer, hur sant det nu är vet jag ju inte.

Tänker att om han snart vänjer sig vid att ha hjulet vid vissa tidpunkter (precis som med att maten kommer vid en viss tidpunkt) så är det bättre än att han fastnar i något stereotypbeteende och bara springer helt maniskt i hjulet hela tiden?